JYPin fanituotemyynti

  • 177 790
  • 881

Captain Slow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KR69, K11ng Perrin, Bratislavan mm-miehistö 2019
Tuo tilasto ei ole mikään kauhea yllätys ja meininki ei ole mihinkään muuttunut ainakaan laadun osalta kun miettii minkälaista rimpulaa ja halpahalli tavaraa JYP fanituotteina myy. Monta vuotta olen kysynyt, että kuinka vaikeaa on tuoda samaa tavaraa myyntiin, mitä joukkue päällään pitää (vihdoin siellä on joku bauerin pipo tullut!?) ihmiset haluavat laatua ja ovat valmiita siitä maksamaan.
...tai sitten kun jotain hyvännäköistä on, niin se on alta aikayksikön loppu ja mahd takaisintulemisesta ei tietoa. Jypinkylä-pipo yksi esimerkki tästä.

Ihan mielenkiinnosta haluaisin tietää kuinka paljon on mennyt viimeisen 5-10v aikana JYP-nahkatakkia sen jälkeen kun se on lanseerattu. 1 kplsta tulee kyllä kivasti kassaan mutta se onkin eri asia kuinka hyvin menee kaupaksi...
 

spaceman

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, #26, #15, #11, #45
Aikamoiset erot fanituotemyynneissä ollut. Sanoisin kuitenkin, että viimeisen vuoden aikana JYP mennyt eteenpäin verrattuna aiempaan: tuotevalikoimaa on laajenne ja tavaraa on mainostettu enemmän erilaisilla kampanjoilla.

Pelaaja+joukkueswagin lisäksi myös maskottikama myyntiin.

Tuosta pelsujen toiminnasta kannattaisi ottaa mallia: Pekko Pelikaanin gamewornit menevät kaupaksi siinä missä muutkin ja yritykset haluavat ostaa niihin mainoksia.

Myrsky on erinomainen maskotti ollakseen Hilarius Hiiren painajaisista syntynyt jänissusi, mutta potentiaalia on vielä isompaan.
 

Marcus Juslin

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Myrsky on erinomainen maskotti ollakseen Hilarius Hiiren painajaisista syntynyt jänissusi, mutta potentiaalia on vielä isompaan.
Täysin samaa mieltä. Erilaisille pehmomyrskyille ynnä muille voisi oikeasti olla kysyntää (siis semmoisille hienommille kuin tuo 20 euron karvakasa). Nuo t-paidat ja muut asusteet ovat yksinkertaisesti tylsiä. Miksi ei ole Myrsky-paitoja? Varmaan jos tekevät, siinä on pieni Myrsky rintapielessä ja selässä teksti: "Jyväskylä". Esim. se Myrsky pyyhe on pyyhkeenä surkea, mutta visuaalisesti minun makuuni - ja ennen kaikkea lasteni mielestä: tosi komea. Ottamatta mitään mallia Pekko Pelikaanista, päästäkää Myrsky irti.
 

Baldrick

Jäsen
Perstuntumalta veikkaan, että JYPin fanituotemyynnissä on kaksi ongelmaa, jotka molemmat nivoutuvat saman "rajalliset resurssit"-teeman alle:

1) JYPillä ei käsittääkseni toimistossa aivan liikaa ole työntekijöitä ja epäilenpä, että sen ylläpito on vain jonkun oheismyyntivastaavan sivuhomma, jonka hoitamiseen on aikaa vain muutamia tunteja viikossa ja sekin kattanee tilausten käsittelyn ja asiakaspalvelun. Tarkan markan aikana myös palkkaaminen tällaisen kehityspestiin voi olla vaikeaa, kun tulos vaatii aikaa ja jos JYPin fanishopilla on huonosti menestyneitä kokeiluja pohjalla esimerkiksi, niin ei täysin luoteta siihen, että puolessa vuodessa investointi kääntyisi tuottavaksi.

2) Varasto sitoo pääomaa. Tuosta 15v takaisesta jutusta näkee kyllä varmasti suuntaa antaen miten JYPin fanituotemyynti pelittäää vieläkin, joskin liikevaihto varmasti on heittämällä suurempi, mutta ei varmaan riittävän suuri.

Nykyisessä taloustilanteessa voi olla vaikeaa perustella laajan fanituotevalikoimsn varastoon sidottavaa pääomaa, jos pääomantuotto ei pääse plussalle ensimmäisien kuukausien aikana eli varasto ei kierrä tarpeeksi nopeasti. Näissä kaikissa painatetuissa ja ommelluissa tuotteissa on joku minimitilausvaatimus ja jos valikoima on laaja, niin varastoon voikin yhtäkkiä upota aika paljonkin fyrkkaa.

Joku nahkarotsi vaikka voi olla sisään 120€ kuluineen ja minimitilausmäärä vaikka 100kpl mixed kokoja. Jos JYP myy niitä 250€ (201€ alv0%), niin noista pitää 59 myydä ennenkuin on saatu edes omat takaisin. Ja jos noita menee keskimäärin 5 vaikka kuukaudessa, niin se tarkoittaa, että vuodessa varastoon sidottu raha edes saadaan takaisin ja tuotto nähdään vasta seuraavan vuoden puolella.

Tätä kaavaa jos kertaa useiden kymmenien tuotteiden valikoimaan, niin on helppo ymmärtää, miksi tarkan markan aikoja elävä JYP ei halua lähteä isolla kädellä kokeilemaan.

Voiko kuitenkin nykypuitteissa fanishoppia kehittää? Voi varmasti, mutta mitään massiivista tuskin voi odottaa, jos olen yhtään oikealla hajulla.
 

laalki

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Philadelphia Flyers
Ei ole fanikaupan tuotteiden laadusta enempiä kokemuksia, kuin että kahvikuppi pitää nesteet sisällään, mutta on mainittava että esim. Ässiin verrattuna meillä on hirveä takalähtö: ruma logo. Ässien pata ja punamusta toimii aika paljon helpommin paidassa, kuin meidän punamusta kiekura, josta pitää ulkomaalaiselle selittää, että sen pitäisi esittää myrskyn hurrikaania.

Pyyhkeet ja hupparit näyttävät omaan silmään aivan meneviltä, tuo logo vaan on vähän kauhea. Ja tämän sanoo jannu, jonka parhaita muistoja se tuo mieleen. Väriskaala ja raidallisina varsinkin ihan jees designia muuten. Ehkä meidän pitää ottaa korttipakasta se risti sitten logoksi. Ehkei sentään, musta risti punamustavalkoisella taustalla, niin Kärkkäinen alkaa soitella perään.

JYP-nahkarotsi oli kyllä semmoinen pohjakosketus, että sitä ei kehtaisi pitää päällään edes kovin 1939-1944 Kiitos -fani, susipaitateini tai edes Teuvo Hakkarainen.

Olisiko mitään, jos saisi jonkun vaatefirman suunnittelemaan koko linjaston kuteita vaikka kahdella yhteneväisellä teemalla? Logo tuskin on vaihtumassa, mutta hyvällä designilla senkin ympäri pääsee, ilman että sitä tarvitsee varsinaisesti piilottaa. Logon sijoittelulla on myös iso merkitys. Nyt kun selailee kauppaa, se näyttää ihan hyvältä urheilusukissa (raidat!) ja kaulahuiveissa, päälleliimatulta kaikissa muissa asusteissa, varsinkin trikoopipoissa. Itse asiassa jos kaulahuivia käyttäisin, molemmat kävisivät noillaan käyttöön ilman jupinoita. Fontti Jyväskylä- ja JYP-tekstissä on varsinkin omaan mieleen.
 

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
Onhan JYP tullut valovuoden eteenpäin fanituotemyynnissä tämän 15 vuoden aikana. Ei kahta sanaa. Silloin 2000-luvun alussa ja vielä puolivälissäkin JYPin fanituotemyynti oli onnistuttu tekemään äärimmäisen vaikeaksi. Tuotteita myytiin lähinnä hallilla, jonne pääsi shoppailemaan jos olit ostanut pääsylipun otteluun. Vanhan hallin (ennen ennen remonttilaajennuksia) käytävät olivat ahtaita, eli siellä ei voinut "shoppailla rauhassa", vaan kioski-tyyliin voit lasin läpi katsoa takaseinällä olevia tuotteita ja kysymällä myyjä tuo sen sinulle käsiin hypisteltäväksi.

Kaikkein koomisinta oli vielä se, että fanituotekioski löi lapun luukulle toisella erätauolla, eli pelin jälkeen ei enää päässyt tekemään ostoksia. Sinun piti käytännössä ostaa tuotteet pelin aikana ja kantaa niitä ottelun ajan, mikä meidän perheessä seisomakatsomossa oli aika raskasta. Siihen aikaan kun seisomakatsomotkin olivat pakattu yleensä hyvinkin täyteen.

Muita fanituotekauppoja oli vanhassa tiilitalossa oleva mini-kioski, jossa oli sama ongelma kuin hallilla. Se oli auki vähän miten sattuu ja sielläkään ei voinut rauhassa tutustua tuotteisiin, vaan ne piti pyytää myyjältä. Toimistolla en muista käyneeni koskaan 2000-luvun alussa, en edes tiedä oliko se nykyisellä paikallaan silloin. JYPin fanituotteita myivät myös Artepro, joka sijaitsi jossain Seppälän Prisman lähistöllä aika sivussa, ja sielläkin ne JYPin fanituotteet oli ripoteltu vähän sekavasti. Arteprollakaan ei ollut hirveitä intressejä myydä tuotteita. Ai niin ja Intersportit, joissa niin ikään oli tarjolla pari pipoa ja muutama kiekko.

Muistan 2000-luvun alusta myös fanipaitojen tilaamisen jotenkin hyvinkin vaikeana prosessina. Vaikka omat paidat otettiin ilman nimiä, niin tuotteita ei saanut heti käteen, vaan niitä odoteltiin pitkään. Jos otit paitaasi nimen, se kesti vielä pidempään. Nimi ja numero muuten maksoi myös aika paljon extraa, mitä pidempi sukunimi pelaajalla oli, sitä kalliimpi paidasta tuli. Lopputuloksena ne painetut nimet ja numerotkin olivat aika hirveän näköiset, eivät mukailleet lainkaan JYPin oikeita fontteja.

Nyt ollaan jo valovuosi edellä vanhaa toimintaa. Prismat ja Citymarketit myyvät JYPin fanituotteita, samoin hallilla on mukava fanituotepiste, jossa saa rauhassa shoppailla ja sovittaa vaatteita. Myös Kävelykadun kontti oli loistava paikka hakea tuotteita talteen. Tuotteita on myös enemmän ja ne ovat mielestäni ihan hienoja. Minä en osaa nähdä nykyisiä tuotteita rumina, koska muistan ne 2000-luvun alun vieläkin onnettomammat kyhäelmät :D

Tynin aikana JYP teki oudon ongelman fanituotemyynnistä. Paikalliset yritykset halusivat teettää menestysbuumissa menevälle joukkueelle paljon erilaisia fanituotteita seuran logoilla, mutta Tyni torppasi suurimman osan ideoista, koska ne eivät sopineet Tynin mukaan JYP-brändiin. Tyni taisi mainita ihan nimeltä sanoneensa ei JYP-pelikorteille, mutta taas JYP-sähkökitara meni tuotantoon asti. En tiedä myytiinkö niitä yhtäkään kappaletta. Näen itse JYPin hieman hukanneen menestysvuosiensa potentiaalia, kun täällä meni hyvin ja keskisuomalaiset olisivat mielellään pukeutuneet JYPin väreihin, mutta tuotteita oli tarjolla hyvinkin nihkeästi.

Verkkokauppa on JYPillä ihan ok jamassa, joskin sitä voisi parantaa todella paljon. Siellä on vähän teknisiä kukkasia ja välillä joutuu tekemään tilauksia vähän vaikean kautta. Viimeksi kun ostin jotain tuotteita, minun piti valita joku toimitustapa, mutta kirjoittaa tuotekenttään, että haen tuotteen Kävelykadun kontista. Tämä oli siis JYPin oma ohjeistus miten toimia, mikä oli vähän hassu. Kyllä tuota voisi virittää vaikka kuinka paljon ja tehdä ostosten tekemisestä vielä helpompaa.

Onneksi myös muualla osataan, tai siis ei osata. Linkkasin eilen tänne Iltalehden tekemän jutun Pekko Pelikaanista ja jutussa sanottiin Pelicansin myyvän myös Pekon game worn -paitoja faneille. Kävin katsomassa Pelicansin verkkokaupan läpi, ja siellä ei taas ollut mitään mainintaa mistään GW-paidoista. Pitäisi ilmeisesti osata kysyä jostain, jos haluaisi ostaa tämän tuotteen. Pelicansin kauppa toimi hitaasti ja sielläkin oli vähän teknistä kukkaa. Koitin ostaa fanipaitaa nimellä ja numerolla, mutta pääsin jo maksamiseen asti, vaikka kukaan ei kysynyt minkä nimen tai numeron paitaani haluan. Pitää varmaan laittaa sähköpostia perään, mikä on taas ihan hiton vaikea tapa toimia, kun sen nimen voisi valita paitaan jo ennen ostoskoriin lisäämistä.

Siitä JYPille muuten pisteet, että täällä ollaan vihdoin tajuttu GW-paitojen arvo. GW-paidat on kaupassa tosi hyvin näkyvillä ja niitä on helppo ja selkeä tilata pelaajittain. Hinnatkin ovat seuran kannalta miellyttävät, eiköhän Lambertin 500 euron paidasta jää jokunen euro myös seuralle, kun niitä voidaan myydä jatkuvalla syötöllä. Siitäkään ei muuten ole montaa vuotta, kun JYPin GW-paitojen myynti oli täysin tiskin alla. Kuvittelin vielä 2010-luvulle asti, että kaikki GW-paitoja pitävät ovat pelaajien henkilökohtaisia tuttuja, jota kautta ovat paidat saaneet hankittua. Näin perusfani kuvittelee, jos kaupassa ei kerrota selkeästi tuotteiden olevan myynnissä.

Joku heitti täällä muuten ideaa JYPin pelaajien käyttämien Bauer-vaatteiden myynnistä. Olen monta vuotta miettinyt toimiston lähestymistä tästä asiasta, mutten ole sitten lopulta viitsinyt lähettää viestiä. Olisin nimittäin valmis ostamaan noita Bauerin tuotteita JYP-logoilla, koska ne on ihan hitsin hienoja ja oletettavasti myös laadukkaita. Jos seura tahtoo "omia" pelaajille ihan oman malliston, niin olisiko mahdoton idea vaikka vaihtaa pelaajien mallistoa aina kauden päätteeksi, ja laittaa vanhentunut mallisto faneille myyntiin? Lupaan ostaa tuotteita, jos mahdollisuus siihen avautuu.
 

snake70

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins
Ihan mielenkiinnosta haluaisin tietää kuinka paljon on mennyt viimeisen 5-10v aikana JYP-nahkatakkia sen jälkeen kun se on lanseerattu. 1 kplsta tulee kyllä kivasti kassaan mutta se onkin eri asia kuinka hyvin menee kaupaksi...
Tai sitten että, kun nahkatakki on lanseerattu niitä teetteet malliin 100 kpl ja edelleen on myymättä noin puolet ja siksi vielä roikkuu mukana. Periaatteessa kukaan ei voi tietää miten mikäkin tuote menee kaupaksi.
Esim se Jyppikylän pipo josta joku täällä mainitsi, niitä on teettetty X määrä ja tilaajan yllätykseski tuote meni kaupaksi, voi olla että toimitusaika on pitkä tai sitten tuotetta ei voi ylipäätään voi saada enää.
Jokatapauksessa JYPn fanituotteiden ostajaryhmä on pieni, joten tuoteen paino/tekoerät on hyvin maltillisia, osa tuotteista voi olla sellaisia joita ei voi edes tilata jatkossa.
Aikamoinen guru täytyy olla että keksii tuotteen ja on samalla varma kuinka paljon sitä myytäisiin.

Sitten yksi ongelma on JYPn logo, hyvin vaikeasti muotoutuva fanituotteisiin, ja nimi tällaiset kirjain lyhenteet on hankalia.

Omasta mielestäni aikoinaan 90 luvulla oli JYP HT.llä t - paita missä oli kiekkoileva metso jyp ht.n paita paita päällä, on upein paita mitä seura on koskaan myynyt, siinä oli maakuntalintu metso, jyp ht kaikki tuli selväksi. taisi myös olla aikoinaan myydyin fanituote kappalemäärässä jos tarrat jättää pois laskuista. tuote oli myös helppo painattaa kyseisiä paitoja lähmmässä "painotalossa", kysynnän mukaan kun muotti oli valmis.
 

snake70

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins
Tynin aikana JYP teki oudon ongelman fanituotemyynnistä. Paikalliset yritykset halusivat teettää menestysbuumissa menevälle joukkueelle paljon erilaisia fanituotteita seuran logoilla,
JA miksi teki näin! kyseiset yritykset olisivat oma bisnes edellä lähtenyt tekemään tuotetta jolla ei ole mitään tekemistä seuran fanituotteiden myynnillä. Seura ei olisi juurikaan hyötynyt tuotteista. ja olisiko se käytännössä edes ollut ns fanituote vaan joku ulkopuolinen hyödyntänyt JYP brändiä. Idea olisi ollut vähän kun Viron mustanmäen torin piraatti tuotteet. ainoastaan myyjä tekee tiliä.
Helppohan se on sanoa että Tyni kielsi mutta unohtivat sanoa että eivät he juurikaan mitään olisi tilittänyt tuotteesta jypille, Pirun vaikeata tuossa tilanteessa on lähteä seurankaan neuvottelemaan mahdollista yhteistyökumppania kun kuka tahansa paja voi tehdä tuotteita ja ns kilpailla "fani tuoteella"
 

Marcus Juslin

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Joskus kauan sitten kirjoitin toimistolle, että heidän pitäisi alkaa myymään vauvoille JYP-tutteja, lapsille JYP-leluja, ja vaikkei taloudellista voittoa tulisi, se parantaisi joukkueen näkyvyyttä ja loisi positiivista kuvaa. En tiedä lukivatko viestini, mutta pian sen jälkeen alkoi tulemaan myyntiin kaikenlaista arkista JYP-sälää. Itse ostan näitä mielelläni: kuinkakohan monta kahvikuppiakin on jo tullut hankittua.

Mutta tuo JYP-tiskirätti ei mene oikein jakeluun. Se, että myytäisiin JYPin fanikaupassa Tappara-tiskirättejä tai Jukurit-vessapaperia, sen ymmärtäisin, mutta miksi meidän pitää pyyhkiä omalla rakkaalla seuralla sotkuja tiskipöydältä?
 

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
JA miksi teki näin! kyseiset yritykset olisivat oma bisnes edellä lähtenyt tekemään tuotetta jolla ei ole mitään tekemistä seuran fanituotteiden myynnillä. Seura ei olisi juurikaan hyötynyt tuotteista. ja olisiko se käytännössä edes ollut ns fanituote vaan joku ulkopuolinen hyödyntänyt JYP brändiä. Idea olisi ollut vähän kun Viron mustanmäen torin piraatti tuotteet. ainoastaan myyjä tekee tiliä.
Helppohan se on sanoa että Tyni kielsi mutta unohtivat sanoa että eivät he juurikaan mitään olisi tilittänyt tuotteesta jypille, Pirun vaikeata tuossa tilanteessa on lähteä seurankaan neuvottelemaan mahdollista yhteistyökumppania kun kuka tahansa paja voi tehdä tuotteita ja ns kilpailla "fani tuoteella"
Puhut nyt täyttä soopaa. Jos firmat tekisivät Mustamäen tori -tyyppistä piraattifanikamaa, niin miksi he kysyisivät sille Tyniltä lupaa? Firmat olisivat tietenkin maksaneet JYPin logon käytöstä ja JYP olisi saanut tietenkin prosenttiosuuden sen brändillä myydyistä tuotteista.

Lopulta JYP tekikin yhteistyötä näiden kumppanien kanssa, mutta sieltä valittiin vain äärimmäisen vähän JYPille sopivia tuotteita. Kitara oli sellainen tuote, mikä haluttiin seuran fanituotteisiin, mutta mm. korut ja pelikortit hylättiin.

Alkuperäinen juttu on jo kadonnut internetistä, mutta ketjun avausviestistä löytyy yksi kohta kopioituna:

"Markkinointijohtaja Kari Tyni kertoo, että mestaruuden myötä yritykset ovat ehdottaneet JYPille jos jonkinmoista fanituoteyhteistyötä.

–Koruja, juhlarahoja, musiikkia, pelikortteja... Vielä ei ole löytynyt ihan sellaista killeriehdokasta. Mietimme hyvin tarkasti, mihin lähdemme mukaan. Tuotteen pitää sopia arvomaailmaamme."
 

Valajas

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Bolts, Yanni Gourde
Tyni taisi mainita ihan nimeltä sanoneensa ei JYP-pelikorteille, mutta taas JYP-sähkökitara meni tuotantoon asti. En tiedä myytiinkö niitä yhtäkään kappaletta.

Mä en tiedä miksi tämä huvitti niin suunnattomasti. Mutta että sähkökitara? Tuo on varmaan oikeasti kehnoin fanituote ikinä. Oletuksena aivan liian kallis tuote ostettavaksi puolivitsillä seinälle ja oikeat soittajat taitaa vaatia soittopeliltään vähän enemmän kun hienoa ulkonäköä. Naurattaa ja ehkä se liittyy yleisesti Tynin ajan markkinointisekoiluihin klassikopaitoineen ja jokeri pokeri poks sloganeineen. Kiitos muuten niille jotka ovat pitäneet noita asioita allekirjoituksessaan etteivät ne unohdu. Jos jollain on muita hauskoja kyseiseen aikakauteen liittyviä muistoja fanituotteista tai markkinoinnista niin kirjoitelkaa ihmeessä vaikka tänne tai mediaketjuun. Niin paljon on unohtunut, kun tuohon aikaan tuli enemmän seurattua änäriä.

Mutta itse asiaan. En yhtään uskalla arvioida fanituotemyynnin liikevaihtoa, mutta sen osaan sanoa että hienoilla fanituotteilla on katukuvassa myös se brändiarvo. Ja JYPin fanituotteet ovat ainakin entisinä aikoina ja vielä joitain vuosia sittenkin tuoneet mieleen lähinnä löytötexin tai jyskän varastomyymälän vaateosaston. Siis sellaisia että ei keskiluokkainen korkeakoulut käynyt voisi kuvitella niitä laittavansa päälle. Mielikuva on ollut se että kyseisiä tuotteita päällään pitävä on bensalta ja lannalta haiseva ylipitkillä nenä- ja korvakarvoilla varustettu maalaisduunari. Ja pahoittelen tätä sangen rajua yleistystä, mutta nämä mielikuvat ovat kuitenkin myynnin ja markkinoinnin kannalta tärkeitä. Onneksi nykyään on tosiaan saatavilla vähän normaalimpaakin kamaa ja niitä on helpommin saatuvilla.

Meinasin sanoa että JYP tarvitsisi oikeasti täysipäiväisen ihmisen tähän fanituotehommaan, mutta eilenhän ne palkkasi juuri sen ison miehen suoraan kauppakorkean penkiltä markkinointiin. Taisi miehellä olla laaja kokemus urheilumaailmasta yleisesti ja mikä tärkeintä kyseessä on nuorehko kaveri, jolla on todennäköisesti vähän tuoreempi käsitys urheiluliiketoiminnasta, brändeistä ja markkinoinnista kun Tynillä.

Ja tosiaan isot pahoittelut tuon suoran stereotypian käytöstä. Mulla ei ole mitään ketään vastaan enkä kuvittele olevani ketään parempi, olenhan itsekin maalta kotoisin. Mutta tosiaan seurabrändin näkökulmasta on myös miettiä moneltakin kantilta mitä se kannattajuus on ja sitä tehdään usein tällaisten prototyyppien kautta.
 

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
@Valajas

Kyllä, sähkökitara oli fanituotteissa vuonna 2011. Kuvaa ei ole säilynyt siitä (Google kuvahaun yksi JYP-kitara on jonkun harrastelijan tekele, ei suinkaan se aito JYP-kitara. Tynin hehkutukset ovat kuitenkin säilyneet.


Kitara maksoi aika paljon, mutta en tiedä oliko se tarpeeksi laadukas oikealle harrastajalle. Muistikuvani mukaan kitara oli musta ja siinä oli yksi JYP-logo. Jos en muista väärin, niin se oli vielä se vanhempi logo, jossa oli valkoinen JYP-teksti, vaikka se oli muista logoista jo poistunut :D
 

laalki

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Philadelphia Flyers
... Ja sieltähän universumi iski takaisin heti äidin muodossa, joka soitti JYP-kaupasta jostain päin Jyväskylää. Ihan jees T-paidat tulossa jouluksi ja harmaa pipo, voi pojat! Kyllä nyt kelpaa!
 

snake70

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins
Puhut nyt täyttä soopaa. Jos firmat tekisivät Mustamäen tori -tyyppistä piraattifanikamaa, niin miksi he kysyisivät sille Tyniltä lupaa? Firmat olisivat tietenkin maksaneet JYPin logon käytöstä ja JYP olisi saanut tietenkin prosenttiosuuden sen brändillä myydyistä tuotteista.

Lopulta JYP tekikin yhteistyötä näiden kumppanien kanssa, mutta sieltä valittiin vain äärimmäisen vähän JYPille sopivia tuotteita. Kitara oli sellainen tuote, mikä haluttiin seuran fanituotteisiin, mutta mm. korut ja pelikortit hylättiin.

Alkuperäinen juttu on jo kadonnut internetistä, mutta ketjun avausviestistä löytyy yksi kohta kopioituna:

"Markkinointijohtaja Kari Tyni kertoo, että mestaruuden myötä yritykset ovat ehdottaneet JYPille jos jonkinmoista fanituoteyhteistyötä.

–Koruja, juhlarahoja, musiikkia, pelikortteja... Vielä ei ole löytynyt ihan sellaista killeriehdokasta. Mietimme hyvin tarkasti, mihin lähdemme mukaan. Tuotteen pitää sopia arvomaailmaamme."
Tuo oli vaan viittaus mihin homma menisi, suomessa EUssas piratismi on kielletty ja mustanmäen tori ei ole etisensä virossakaan.
Taas et ymmärrä pointtia, ei pelkkä logon käyttö ole kysymys, vaan se mikä on fani tuote ja mikä ei, Mutta et halua ymmärtää koko asiaa niin olkoot,
Oli kuka tahansa päätösten takana ja milloin Koskaan JYPn kokoinen seura omalla kannattaja kunnallaan saa fanimyynnistä mitää kannttavaa bisnestä. homaa ei pyöritetä parilla sadalla aktiivisella fanilla ja heille suunniteltaisiin joka vuosi jotain,
Tuskin sinäkään jos jotain ymmärtäisit bisneksestä, keksit brändin ja annat toisten hyödyntää omiin taloudellisiin tarpeisiinsa siitä, Sieltä tulee paska tuote markinoille ja kuka kantaa syyt? ei tuotteen tekijä vaan brändin haltija. ja taas on paskaa tuulettimessa.
Totta kaiken maailman yritykset yritti hyödyntää itselleen JYPn mestaruutta ja JYPn silloista brändiä, siten että itse JYP ei olisi hyötynyt asiata taloudellisesti mitään. Mutta paskat se fania kiinnostaa, kunhan itse saisi halvalla krääsää jossa jypin logo tai värit
 

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Tuo on varmaan oikeasti kehnoin fanituote ikinä. Oletuksena aivan liian kallis tuote ostettavaksi puolivitsillä seinälle ja oikeat soittajat taitaa vaatia soittopeliltään vähän enemmän kun hienoa ulkonäköä.

Entisenä muusikon rentaleena laitan tähän vastalauseen. Kitara on hienoin fani - tai mikään muukaan tuote koskaan. Soittopeliltään toki jokainen vaatii sitä parasta maailmassa, mutta ammattikepittäjä voi helposti ostaa koristeen seinälle verotussuunnittelun osana. Itsekin tullut hommanneeksi, ei toki tuon vuoksi(en tunnusta edes kidutettuna), vaan joissain melaan laadultaan rinnastettavissa kitaroissa on vaan jotain muuta mystisen kiehtovaa, että seinälle on vaan saatava semmoinen. Joistain aikava loihtii oikean soittopelin, mutta jotkut on vaan koristeita. Tätä voi olla vaikea ulkoa käsittää, mutta jos studion seinällä roikkuu vaikkakin soittokelvoton, johonkin ammoiseen musiikin historiaan tai johonkin sykähdyttävään tapahtumaan liittyvä koriste, siitä saa soittajana kiksejä soittamiseensa, vaikkei tietenkään paremmaksi soittajaksi muutu.
 

Marcus Juslin

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Entisenä muusikon rentaleena laitan tähän vastalauseen. Kitara on hienoin fani - tai mikään muukaan tuote koskaan. Soittopeliltään toki jokainen vaatii sitä parasta maailmassa, mutta ammattikepittäjä voi helposti ostaa koristeen seinälle verotussuunnittelun osana. Itsekin tullut hommanneeksi, ei toki tuon vuoksi(en tunnusta edes kidutettuna), vaan joissain melaan laadultaan rinnastettavissa kitaroissa on vaan jotain muuta mystisen kiehtovaa, että seinälle on vaan saatava semmoinen. Joistain aikava loihtii oikean soittopelin, mutta jotkut on vaan koristeita. Tätä voi olla vaikea ulkoa käsittää, mutta jos studion seinällä roikkuu vaikkakin soittokelvoton, johonkin ammoiseen musiikin historiaan tai johonkin sykähdyttävään tapahtumaan liittyvä koriste, siitä saa soittajana kiksejä soittamiseensa, vaikkei tietenkään paremmaksi soittajaksi muutu.
Samma här. Jos tulisi myyntiin uudelleen, ostaisin samantien tuonne muiden kitaroiden jatkoksi. Mutta on sekin totta, että jääkiekkoväki ei ole paras kohderyhmä soittimien myynnille. Mites olisi JYP-rummut? Onko kokeiltu? Siis en tarkoita oikeita, mutta lähinnä rumpuryhmän/sambaryhmän pitkälle historialle silmää iskien jotkut pikkubongot voisi laittaa myyntiin.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mutta tuo JYP-tiskirätti ei mene oikein jakeluun. Se, että myytäisiin JYPin fanikaupassa Tappara-tiskirättejä tai Jukurit-vessapaperia, sen ymmärtäisin, mutta miksi meidän pitää pyyhkiä omalla rakkaalla seuralla sotkuja tiskipöydältä?

Jospa noissa on vain kate ollut kohdillaan ja kannattanut ottaa myyntiin. Ei näin korona-aikana taas kovinkaan huono idea eri siivoukseen ja terveyteen liittyviä juttuja olla myynissä jos haluaa olla "aalon harjalla" ja myös vastuullisuus puolta tuoda esiin, tosin tässä ehkä tässä päästään siihen että ainakin osalla seuroista oli myynissä esimerkiksi omaa käsidesiä ja olikohan muitakin tuotteita maskien lisäksi, siis puhutan noin vuoden takaisesta, nyt tietenään kannata tähän asiaan liittyen enää panostaa. Toivottavasti esim. Hytösen lopetus otetaan hyvin huomioon fanituotteiden osalta.
 

Hiki-Pena

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Samma här. Jos tulisi myyntiin uudelleen, ostaisin samantien tuonne muiden kitaroiden jatkoksi. Mutta on sekin totta, että jääkiekkoväki ei ole paras kohderyhmä soittimien myynnille. Mites olisi JYP-rummut? Onko kokeiltu? Siis en tarkoita oikeita, mutta lähinnä rumpuryhmän/sambaryhmän pitkälle historialle silmää iskien jotkut pikkubongot voisi laittaa myyntiin.
JYP-plektroja ostaisin loppuelämän tarpeisiin itselle ja jälkipolville...
 

Valajas

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Bolts, Yanni Gourde
Entisenä muusikon rentaleena laitan tähän vastalauseen. Kitara on hienoin fani - tai mikään muukaan tuote koskaan. Soittopeliltään toki jokainen vaatii sitä parasta maailmassa, mutta ammattikepittäjä voi helposti ostaa koristeen seinälle verotussuunnittelun osana. Itsekin tullut hommanneeksi, ei toki tuon vuoksi(en tunnusta edes kidutettuna), vaan joissain melaan laadultaan rinnastettavissa kitaroissa on vaan jotain muuta mystisen kiehtovaa, että seinälle on vaan saatava semmoinen. Joistain aikava loihtii oikean soittopelin, mutta jotkut on vaan koristeita. Tätä voi olla vaikea ulkoa käsittää, mutta jos studion seinällä roikkuu vaikkakin soittokelvoton, johonkin ammoiseen musiikin historiaan tai johonkin sykähdyttävään tapahtumaan liittyvä koriste, siitä saa soittajana kiksejä soittamiseensa, vaikkei tietenkään paremmaksi soittajaksi muutu.

Voit silti miettiä objektiivisesti onko keskisuomalaisen jääkiekkoseuran fanikunta oikea kohderyhmä jos tavoitteena on oikeasti saada jotain viivan allekkin.
 

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Voit silti miettiä objektiivisesti onko keskisuomalaisen jääkiekkoseuran fanikunta oikea kohderyhmä jos tavoitteena on oikeasti saada jotain viivan allekkin.

Niin, luonnollisesti se ei ainakaan määrällisesti suuri ryhmä ole, vaan mieti montako pipaa ja kaulahuivia pitää kaupata, että pääsisi yhden myydyn kitaran tuotoille? Entä onko sillä mitään merkitystä, jos soittopeli on pätevä(mitä tietysti muusikin tekijänä ilman muuta toivon) JYP logoa näkisi myös keikkalavoilla, ehkä juuri suosikkisoittajan hyppysissä? Pr:ää se on sekin.

En surminkaan tarkoita, että JYPin pitäisi avata musiikkiliike, jossa olisi hurrikaani haitareita ja liigabassoja kaupan, mutta aina voi erottua jollakin pikkujipolla muista ja joskus jopa positiivisesti.
 

snake70

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins
Voit silti miettiä objektiivisesti onko keskisuomalaisen jääkiekkoseuran fanikunta oikea kohderyhmä jos tavoitteena on oikeasti saada jotain viivan allekkin.
Ehkä tarkoitus on ollut että tuodaan tuote mitä ei ole muilla, eikä ideana ole ollutkaan mikään massatuotanto. Keneltä idea on alunperin lähtenyt jne jne, Ainahan kohde ei tarvitse olla se perusfani joka ostaa pelipaidan ja viirin. Onhan tuossa JYPn mukana ja taustalla pyörinyt noita muusikonretkuja kautta aikojen. Jos siinä haettiin vähän samaa kuin aikoinaan Juice Leskisellä oli suomen kartan muotoinen kitara, joita ilmeisesti oli tehty kaksi kappaletta, ja eivät olleet mitään kitarien aatelia noin soittovehkeenä.
Ei se ainakaan minulta pois ole että näitä erinlaisiakin JYP aiheisia tavaroita tulee silloin tällöin, vaikka omalle suosikkilistalle eivät mahtuisikaan.
Kaikkien mielestä tuotettahan ei ole olemassakaan, Ei myöskään se "fanituote" niin pyhä voi olla ettei sillä pyyhkisi tiskipöytää, niistäisi räkänsä (kasvomaski), pyyhkisi hikistä ihoaan (pyyhe) etc. Ei tuottet tosiaan ole kaikkien mieleen, eihän tuo kannustaminenkaan ole niin mutkatonta, kumman ryhmän mukana yrität taputtaa. niin perseellehän se menee jonkun mielestä.

Mutta jossain ilmeisesti olemme ykkösiä, meillä on inhottavin maskotti, paskat nettisivut, someakaan ei päivitetä riittävän nopeasti kun kaikki ei osaa katsoa tulos taululle paljon peli on, riitaisat kannattajaryhmät, väärät fanituotteet, ja lihapiiraktkin on mauttomia. sitten voimme syyttää että Kari Tyni on pilannut kaiken. Tynistä huolimatta JYP pärjäsi jossain vaiheessa, Jonunhan se pitää olla huonoin kaikessa, siihenkään ei kaikki pysty.
 

Baldrick

Jäsen
@Valajas Nuo nyt on niitä asioita, mitä myynti ja markkinointi joutuu pohtimaan. Tietyn tyyppiset ihmiset kuluttavat eri tavalla ja voisi veikata, että 2. asteen koulun käyneillä on isompi nuppiluku, mutta korkeakoulutetuilla korkeampi keskiostos. Kumpi on liikevaihdon tai voiton kannalta parempi JYPille, en osaa sanoa. Nää on näitä asioita, mitä myynnissä ja markkinoinnissa joudutaan pohtimaan, kun myydään laajalle kirjolle ihmisiä. Voi olla, että "bensan- ja lannanhajuiset" kannattajat ovat niitä, jotka tuovat pennejä eniten kirstuun siinä missä akateemiset satunnaiskatsojat esittävät paljon vaatimuksia, mutta ostavat yhden istumalipun kaudessa tai tulevat firman lipuilla eivätkä kuluta hallin oheismyyntiä tai fanikaupan aikaa ostamisen merkeissä. Epäilen kyllä, että JYPin toimistolla on kohderyhmät ainakin hajulla ja turvallisinta on olettaa, että eniten kirstuun rahaa kiikuttava asiakas on keski-ikäinen mies - sen näkee jo paikan päälläkin. Ei kyllä varmaan mitään syväluotaavaa asiakasanalyysiä tästä ole tehty ja en tiedä onko se tarpeellistakaan määräänsä pidemmälle.

Palatakseni myös aiempaan pitkään sepustukseeni, niin JYPin fanituotemyynti on todellakin aimoharppauksen ottanut noista Hesarin lukemien ajoista, kuten veli @JYP#44 totesi. Kirjoituksestani saattoi saada kuvan, että mikään ei ole edennyt, mutta ajattelin lähinnä, että JYP lienee kuitenkin vielä pohjajengejä fanituotemyynnissä liigajengeistä.

Haluan painottaa, että hyvää työtä fanituotemyynnissä on tehty, mutta jos sitä halutaan kasvattaa, niin tarvitaan enemmän luovuutta ja panostuksia. En kyllä epäile, etteikö tämä toimistollakin olisi tiedossa. Nyt ostaminen on nopeaa, helppoa ja minultakin kysyttiin koronan keskellä varsin nopeasti tilauksen perään, kun olin hutiloinut, niin saatiin oikea tilaus lähtemään. Onnistunut brändi- ja verkkokauppamyynti vaatii kuitenkin työtunteja ja osaamista, sekä erityisesti asiakasymmärrystä isoista trendeistä.

Yleisestikin ottaen täällä on paljon ehdotuksia, jotka miellyttää itseä, mutta miellyttääkö se isoa massaa? Tälläkin palstalla jokainen tuntuu haluavan omanlaisellaan präntillä ja logon koolla paidan, mutta pitäisi enemmän pohtia sitä, että onko se kama sitä, joka uppoaa laajemmin. Jos ajatellaan puhtaasti kannattavia panostuksia, niin ne pitää olla tuotteita, jotka ovat mahdollisimman laajan massan kulutettavissa, niissä on hyvä kate, mutta ihmiset ovat valmiita maksaamaan niistä JYPin logolla ja ovat vielä tyytyväisiä niihin.

Mää mietin tässä sitä, että voitaisko me tehdä joku seuraa avustava asiakastutkimus, kun meitä ostavia asiakkaita kuitenkin täällä on runsaasti. Varmasti antaa hajua mitä valtavirta haluaa, mutta saapa ainakin tietää, että mille tuotteille on varmasti ostajia, ettei tarvitse huolehtia miten 20kpl jotain roinaa liikkuu. Jos kehitellään täällä yhdessä hyvä kannattajien haluja aistiva kysely, niin olen valmis tekemään jonkun anonyymin kyselypohjan ja toimittamaan tulokset JYPin toimistolle. Olen aika ajoin miettinyt, että miten seuraa voisi kevyesti oman ajan puitteissa talkoomielellä jeesailla ja tässä olisi mielestäni yksi sellainen win-win-palvelus, joka auttaa sekä seuraa että kannattajia. Sanokaa hep, jos tulee kannatusta, niin otetaan erillinen ketju sopivanlaisen kyselyn tuottamiseksi tai sitten tehdään privaketju parin aktiivisimman pohtijan kanssa, että voidaan tehdä hyödyllistä tietoa sisältävää dataa.
 
Viimeksi muokattu:

Baldrick

Jäsen
Niin, luonnollisesti se ei ainakaan määrällisesti suuri ryhmä ole, vaan mieti montako pipaa ja kaulahuivia pitää kaupata, että pääsisi yhden myydyn kitaran tuotoille?

Yksi kaulahuivi tai pipo maksaa sisään muutamia euroja ja JYP myy niitä parilla kympillä. Väitän, että käsittelykulujenkin jälkeen pipo tuottaa viivan alle heittämällä enemmän kuin sähköskitta, joka on huomattavasti enemmän pääomaa sitova ja riskisempi tuote varastossa, jolla ostajia on hyvin rajallisesti. Toki sähkökitarakin tiettyä nicheä palvelee, mutta en kyllä jaksa millään uskoa, että sähkökitara voisi koskaan, ikinä, missään tapauksessa olla yksinkertaista kaulahuivia kannattavampi tuote. Huivin ostajia on vain yksinkertaisesti niin paljon enemmän.

Ja ennen kuin joku vetää herneen nenään, niin näissä kaikissa tuotteissa on huomattavasti muitakin kustannuksia kuin sisäänostohinta per kappale, kuten arvonlisävero, kuljetukset, myynitpisteiden vuokrat, palkat, ynnä muut.
 

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
en kyllä jaksa millään uskoa, että sähkökitara voisi koskaan, ikinä, missään tapauksessa olla yksinkertaista kaulahuivia kannattavampi tuote.

Ja tämähän ei ollut koko kirjoittamani pointti missään määrin. Aspekteja fanituotteissa on muitakin kuin volyymi ja kaikille yhden koon sukkahousut. Niillä ymmärtääkseni on olemassa aineetonkin ulottuvuus jolla voi olla viesti ja itseisarvo volyymin lisäksi. Saako esim. joltain pankilta JYP logolla maksukortteja muutenkin kuin omana tilauksena oman pärstän tai piltin pärstän sijaan ja saako edes niin?

Yleensäkin, jos asiaa miettii koko fanituote kysymys on yllättäen paljon laajempi, kuin verkkokauppa ja myyntipiste huppareineen. Siinä on mahdollisuuksia laventaa ja mennä mäkeen, jos ei perusta ja lanseeraus ole hanskassa. Se on siis bisnes, joka hakee tukea siitä päätuotteesta, mutta toimii itsenäisenä.

Tuon hiukka hupaisan kitaraesimerkin saa helposti kohdilleen miettimättä mitään varastointijuttuja sun muuta sillä, että on diili, valmistavan pajan kanssa ja siellä myyntipisteessä esimerkkikappale ja paja tekee kepit tilaustyönä muun tuotannon ohessa. Ostaja voi joutua hiukan odottamaan, mutta jos kyseessä on laatuvalmistaja, väitän että jokainen kitaristi odottaa mielellään omaansa vesi kielellään ja yhdelläkään pajalla ei ole varaa laittaa sekundaa liikkeelle millään tekosyyllä, kun siinä on pajan logo ja JYPin logo, siinä on ostajalle lisäarvo.

Voi lie ajatella että koko fanituote strategian voi jakaa kahteen kärkeen, tuotteet massalle ja spesiaalit yksilöllisimmin tuottein, ei niiden kitaroita tarvitse olla välttämättä, hommaan sopii vaikka moottorisaha tai lasten vaunut, vain mielikuvitus ja markkina osaaminen on rajana. Edelleen monenkaan tuotteen kohdalla ei ole vuosiin ollut mitään järkeä varastojen kasaamiseen, jit ja jot kyllä toimii, kun kaikille osasille ropo lohkeaa.
 

HOOLIGAN_

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avtomobilist, SUOMI, 1923 (1897)
Hyvää pohdintaa yllä, itse heitän tylyn faktan ja onlinerin: JYPin fanituotteissa on se ongelma ettei ole ajateltu massaa, muttei toisaalta spessutkaan kiinnosta ketään. Eli molemmat haarat vihkoon.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös