Se kannattaa kuitenkin muistaa, että kesällä JYPn henkilöstö lomailee siinä missä muutkin. Lisäksi on aina helppoa huudella näkyvyydestä jollei ole sen näkyvyyden maksaja. Näkyvyys isosti myös maksaa isosti. Eiköhän juhlavuosi ala näkymään kun kausi alkaa.
Tavallaan joo näin, jos olet yhden miehen/naisen näkymätön pienyritys, joka yrittää lähteä rakentamaan näkyvyyttä tyhjästä. Liiga-seuroilla, kuten JYPillä on kuitenkin täysin erilaiset lähtökohdat markkinointiin ja näkyvyyteen. Taustalla on vuosia tai vuosikymmeniä kestävä historia, joka on tuonut erilaisia siteitä ja suhteita seuraan. Seuroilla on laajat yhteistyökumppaniverkostot, jotka lähtevät herkästi kaikkeen mukaan, koska JYPin näkyvyys tarkoittaa myös heille näkyvyyttä, eli vastinetta sponsorirahoille. Ja ennen kaikkea seuran ympärillä on tuhansien tai kymmenien tuhansien mittainen kannattajajoukko, joka on milloin valmis tunnustamaan väriä, milloin kannustamaan näyttävästi ja milloin jopa hakkauttamaan seuran logon tatuointina ihoonsa.
Ongelma ei ole yksin JYPin, vaan mielestäni urheilumarkkinointi Suomessa on surkealla tolalla, vaikka lähtökohdat sen tekemiseen ovat helpot. Yleinen kaava taitaakin olla se, että jos joku markkinointiguru sattuu loistamaan urheilupuolella, hänen tiensä vie nopeasti "oikeisiin töihin" jossa maksetaan "oikeaa palkkaa". Olen sanonut tästä tällä palstalla jo monesti, mutta näen siinä jonkinlaisen epäkohdan, että pelaajapuolella sellaiselle rividuunaripelaajalle maksetaan joskus kuusinumeroisia summia kaudessa, mutta pidemmän päälle merkittävämmät pestit seuran markkinoinnissa hoidetaan "makkarabudjetilla".
Haluaisin joskus nähdä tilanteen, jossa JYP tai miksei joku muukin seura naaraisi siirtomarkkinoilta organisaatioon "valtterilindholmeja" ottamaan oikeasti kaiken ilon irti fanikaman kaupallistamisesta ja sen markkinoinnista. Tällä hetkellä valitettavan monen seuran asenne fanikauppaan tai ottelutapahtumaan tulee olemaan se, että kyllä ne fanit ostaa nykyisiä tuotteita tai tulee nykyiseen ottelutapahtumaan ilman panostustakin.