Kyllä tässä pitäisi lähteä korjaamaan asioita, jotka ovat JYPissä niin perustavanlaatuisesti vialla, että valmentajasta ja vuodesta toiseen ei kyetä saamaan sitä Liiga-tasoista pelitapaa. Lähes kaikilta JYPin kilpailijoilta uusilla valmennuksilla ja monenlaisilla taustoilla onnistuu keskialueen ylitys vähintään siedettävästi kiekolla. JYPille se on tervanjuontia vuodesta toiseen.
Itse uskon ongelman piilevän tavoitteessa olla kiekollisen pelin edelläkävijä ja sen puutteellisessa toteutuksessa. Kysymys kuuluukin mielestäni ensisijaisesti, että tavoite JYPille juuri nyt sopiva, onko sitä jalkautettu oikein, ja onko se edes JYPin resursseilla mahdollista. Organisaation sisällä kuitenkin tietävät parhaiten ja toivottavasti vetävät liipaisemasta osoittaen oikeaa ongelmaa, eikä taas laiteta sijaiskärsijöiden päitä pölkylle, mutta sama meno jatkuu.
Mun käsitys, huom! ei tieto on, että niitä asioita korjaillaan par'aikaa. Varmasti moneen silmään näyttää samalta, kuin aina ennenkin, eikä sillekään mitään voi, olipa korjailemassa kuka tai mikä tahansa.
Tuo huomiosi lähes kaikkien joukkueiden keskialueen tekemisestä on tosi minunkin mielestäni, taustoitan kuitenkin asiaa niin, että muut joukkueet opetteli viisikkopelin salat monta kautta JYP sekoilua aiemmin, niistä syistä olen täällä tainnut jo paasata, menneessä roikkuminen, jääräpäisyys... Niin taitaa myös olla, että takamatka vaikuttaa koko ajan, siinä kun JYP opettelee sitä luonnostaan toimivaa pelitapaa, muut murtaa sen paremmalla kokemuksellaan ja historiallaan asiassa.
Tuo ylle kirjoitettu on yksi hyvä ja tärkeä syy, miksi Seppänen, jos haave on häneltä peräisin, kokee tavoitteeksi löytää ja työstää tapaa, jolla ollaan pelillisesti kilpailukykyinen, matkimalla muita moiseen ei koskaan yllä ja lopulta toisintaminen ei ole vaihtoehto oikeasti, koska jokainen seura menee omien ehtojensa ja rajoitteidensa ohjaamana kehityksessään.
Nämä fundamentit, onko jalkautettu oikein ym. on taas niitä mielipide asioita, joista kullakin on näkemyksensä mutta ei lainkaan tietoa, joten paha tuohon on sanoa. Minusta tuon on jo aika todistanut oikeaksi, että jos JYP idea ei ole kaudesta toiseen olla haaveileva sinkoilija, työ olla jotakin muuta on vaan tehtävä, vaikka pakottaisikin konttaamaan x ajan, tästä tietenkin on taas muitakin näkemyksiä, mutta vaihtoehdot on kutakuinkin nuo.
Tästä olen tainnut myös jokusen rivin aiemminkin laittaa, kuinka merkityksellistä on, että organisaatiolla yhteinen näkemys siitä mitä kohti mennään ja siitä millä keinoin siihen pyritään. Nämäkään eivät kuitenkaan takaa mitään onnistumista, antavat vain paremman mahdollisuuden onnistua. Itse olen tässä hetkessä valmis antamaan aikaa, kun muuta ei sivusta katsoen voi ja seuraamaan kehitystyötä, kuten kirjoittelin aiemmin, en usko, että tähän kauteen ihmeitä ainakaan tuloksen tasolla nähdään, mutta yritän seurailla toimia mitä tehdään. Minä melkein panostaisin omien kasvattien kehittämiseen tämän kauden, vaikka uhka karsinnoista on olemassa, mutta minä en vastaa, enkä päättämässä painopisteistä ole.
Tässä kohtaa en oikein tunnista ainoatakaan jonka pään pölkylle vieminen mitään muuttaisi, tai mahdollistaisi, joten moiset kannattaa unohtaa ja keskittyä oleellisimpiin asioihin.