Viestin lähetti Timi
Menemättä sen tarkemmin Israelin ja Palestiinan väliseen konfliktiin niin kyllä hieman täytyy ihmetellä kun tätä ketjua lukee kuinka rasistisia viestejä täällä kirjoitellaan. Aatun olisi tullut kaasuttaa kaikki "jutkut", koska nämä jaksavat muistella 60 vuotta sitten tapahtunutta kansanmurhaa. Välillä minusta tuo muistelu menee kanssa yli, mutta en silti koskaan ajattele, että voikun Aatu olisi ne kaikki tappanut.
Muistellaanhan Suomessakin sotia venäläisten kanssa, jaksetaan huomautella Lapin poltosta etc. ja tuo kaikki oli kuitenkin mielestäni jonkun verran pienempää kuin juutalaisten kokemat asiat.
Lisäksi ihmisiä tuntuu ärsyttävän se, että esim. amerikkalaiset (Spielberg mukaan lukien) tekevät elokuvia amerikkalaisista amerikkalaisille. Tämän jälkeen mm. suomalaiset elokuvakriitikot pakotetaan katsomaan nämä elokuvat, jonka jälkeen elokuvakriitikko voi todeta, että että elokuva on ihan huono, koska se kertoo amerikkalaisista ja se on suunnattu amerikkalaisille (samaan kategoriaan lasken nämä LOTRin Tom Bombadilin puuttumisesta vouhottavat "Tosifanit").
Samalla logiikalla Tuntematon Sotilas ja Black Hawk Down ovat ihan yhtä perseestä (huippuja mun mielestä molemmat).
Aiheeseen littyen:
Itse en lakkaa hämmästelemästä sitä, kuinka vahvana tämä "on muillakin ollut rankkaa" argumentointi velloo.
Mitä sitten? Sekös nyt sitten israelilaisia lohduttaa/auttaa, kun muaddib kaukaa Suomesta tulee kertomaan heille, että kyllä oli muuten apasseillakin rankkaa, mitäs siellä riehutte?
Juutalaiset tekevät mielestään juuri sen kaiken tarpeellisen, minkä itse näkevät välttämättömäksi eloonjäämiselleen. Ei kai kukaan muu kuin täysin tynnyrissä kasvanut puupää kuvittele, että israelilaiset ovat tyytyväisiä vallitsevaan tilanteeseen tai että he pelkkää ilkeyttään vetävät nolla-toleranssilinjaa palestiinalaisten ja erityisesti ympäröivien arabivaltioiden suhteen.
Vähän ihmetyttää myös tämä "koska ovat olleet sorrettuja itse niin miksi he sortavat?" -päivittely.
Siksi, että heitä ei itseään enää sorrettaisi. Miksi juutalaiset yhtäkkiä haluaisivat tehdä myönnytyksiä kenellekkään, kun kukaan ei ole heille ikinä antanut oikeastaan yhtään mitään muuta kuin Zyklon B:tä ja ahtaita slummeja asuttaviksi? Julmaa - ehkä. Inhimillistä - ehdottomasti.
Heille kyseessä on satoja vuosia jatkunut eloonjäämistaistelu, joka on useammin kuin kerran saanut groteskeja ilmenemismuotoja, mutta mikä tärkeintä juutalaisten kannalta, he ovat ensimmäistä kertaa voitolla. Meille koko show on uutismedioiden välittämää yleisöurheilua, josta on mukava teorisoida netin keskustelupalstoilla.
Ja vielä kerran, ennen kuin joku kertoo, millainen juutalaisfasisti minä olen - en hyväksy kaikkia Israelin touhuja. Yritän ymmärtää ja yritän oppia ymmärtämään enemmän niitä touhuja, vaikka vaikeaa se välillä onkin.
Eloonjääminen on vahva motiivi kaikelle toiminnalle.
muaddib