Niin, varmaan pitäisi määritellä, mikä on liigatason pelaaja ylipäätään. No, mulle se tarkoittaa pelaajaa, joka pystyy pelaamaan liigatasolla ilman jatkuvaa kusessa olemista. Ja myös tekee näin, eli pelaa sanotaanko nyt sen 150 matsia tolla tasolla. Ei kukaan pelaa noin montaa ottelua olemalla jatkuvasti kusessa. Eivät liigavalmentajat niin sekaisin ole, että peluuttaisivat sellaista jamppaa yli sata matsia, joka lähtökohtaisesti aiheuttaa ongelmia omalle jengille.
Mielestäni Salmi on luvattoman paljon kusessa aina, mieshän on tainnut ottaa mm. pikkukakkosia eniten joukkueesta (7) ja onhan hänen tehotilastokin pakkasen puolella, kovin monella HIFK:sta näin ei ole, toki Lennu siellä ylivoimaisena kärkenä. Salmi ei koskaan edistä peliä, se ei ole saavutus jos omissa pyöritään minuutti ja sattuu käymään niin ettei siellä kolise, sieltä omista tulee tänä päivänä päästä pois ja mielellään niin, että päästään itse hyökkäämään, Salmen kanssa näin ei tapahdu kuin aniharvoin. Salmi kusee ihan yksinkertaisetkin syötöt usein, hitto aivan perussyötöt eivät löydä kavereiden lapaan.
Tänään pelistä hyvä esimerkki kun Lennu oli hyökkäykseen lähdössä ja punaisella jo pakitteli ja tarjosi hyvin lapaa Salmelle joka oli siis viiden metrin päässä omalla sinisellä, ketään vastustajaa ei välissä ja kiekko hyvin hallussa, silti se onnistui sössimään tuon syötön niin, että se tuli vasta sitten Lennulle kun tämä kerkesi sinisen yli. Nämä ovat juuri niitä pieniä asioita mitkä kusevat luvattoman monta kertaa Salmen ollessa kentällä. Tuo ei missään tilastoissa Salmea vastaan näy, mutta siihen kuivui hyvä hyökkäyksenalku kasaan.
Rehellisesti sanottuna ihmettelen aina HIFK:n pelejä katsoessa, että miksi valmentajat peluuttavat Juuso Salmea? En ymmärrä. Onko sillä sopimuksessa joku pykälä, maksaako Salmi itse HIFK:lle, että pääsee pelaamaan? Jotain hämärää tuossa on...
Niin tai näin, mun silmiin on liigatason pakki, ja mun mielestä on oletetulta hinta-laatusuhteeltaan kannattava panostus myös IFK:lle. Erittäin harvoin olemme hävinneet matseja Salmen takia. Toisaalta ei varmaan voitetakaan kovin usein, mutta hänen tehtävänsä onkin enimmäkseen tappioiden estäminen, ei varsinaisesti voiton tuottaminen. Lisäksi näen, että Salmi voi vielä kehittyä. Nyt on oleellista, että pysyy ehjänä, ja tekee töitä laadukkaasti. Käsitykseni mukaan työmoraali on hänellä hyvää, jolloin tuon toiveen toteutuminen on varsin mahdollista. Ainakin se on katsomisen arvoinen kortti.
Kyllä noita matsejakin on tässä vuosien saatossa kustu Salmen kämmeihin, toki sentään niin huono hänkään ei ole, että lahjoittelisi voittoja vastustajille suoranaisesti, ainakaan usein.
Ja siis näet Salmessa vielä potentiaalia kehittyä? Siis anteeksi kuinka? Mitä potentiaalia näet Salmessa? Kaveri on kumminkin jo 26 v ja jos vieläkin luistelu on noin kamalan huonoa ja kiekonkäsittely niin anteeksi vain, mutta en minä näe enää yhtään mitään potentiaalia.
Juu, saa kutsua Salmi-vihaajaksi ja ties miksi, ei kiinnosta, mutta voin sanoa sen ettei minulla Salmea vastaan henkilökohtaisesti tietenkään ole mitään. Hyvä tyyppi varmasti tai ainakin uskon näin, mutta ei vain riitä taidot pelata Liigassa. Ainakaan jengissä jonka tulisi tavoitella mestaruutta.