Istuin varsin lähellä kaukaloa ja silloin kiinnitin huomiota siihen, kuinka voimakkaasti Riksman ohjasi puheellaan omaa joukkuettaan..... Onkohan tällainen ohjaaminen kuinkakin normaalia? Ymmärrän, että hiljainen halli on vain muutamien etuoikeus :) ja toisissa halleissa tuskin ääni kuuluisi minnekään. Mutta enemmän varmaankin tämä on persoonakysymys. Ketkä ovat ns. äänekkäitä maalivahteja esim. liigassa/NHL:ssä?
Minäkin olen tällä kaudella nauttinut hiljaisen hallin etuoikeudesta. Istuin silloin yläkatsomossa ja sieltäkin kuuli täysin selvästi, kuinka Juuso ohjasi Jokerien peliä ;)
Tämä maalivahdin pelin ohjaaminen on vähän kuin kaksipiippuinen haulikko. Toisaalta aika moni äänekäs veskari tsemppaa huutelullaan lähinnä itseään ja pelin ohjaaminen on sitten oikeastaan sivuseikka. Toinen puoli on sitten se, että tietyt veskarit todella pyrkivät ohjaamaan joukkueen pelaamista ja sitä kautta myös valmistautuvat omalta osaltaan torjuntoihin.
Mun näkemyksen (arvaus) mukaan Juuso kuuluu jälkimmäiseen ryhmään ja pyrkii aidosti ohjaamaan puolustusta. Perustan tämän lähinnä siihen, että Juuson huuteluihin todella reagoidaan ja pelaajat pelaavat aika pitkälle Juuson huutojen mukaan. Mutu-tuntumani mukaan tämä on jokseenkin uusi piirre Juusossa, enkä aiemmin ole pitänyt häntä äänekkäänä veskarina. Voi olla, että taustalla on kokemus, parantunut itseluottamus ja asema joukkueessa. Voisin kuvitella Juuson tällä hetkellä nauttivan pelaamisesta ja joukkuekaverien arvostus ja tuki on 100%. Tällaisessa tilanteessa on luontevaa ja hyväkin ottaa hieman isompaa roolia, etenkin kun homma toimii.
Nuo yllä olevat ihan mutu-pohjalta. SM-liigassa pelanneista veskareista voisi muutoin mainita kaksi ääripäätä, joista molemmat ovat huippuveskareita. Pasi Nurminen saattoi otteluissa huutaa kuin palosireeni ja oikeastaan mistä asiasta tahansa. Kari Lehtonen taas ei minun käsitykseni mukaan "ääntele" lainkaan ja muistuttaa lähinnä toteemipaalua. Oma lukunsa on sitten Sinuhe, jonka metelöinti on varmaankin 95% itsensä tsemppaamista.
Loppukevennyksenä pari huomiota elävästä elämästä. Siinä pelissä missä itse kiinnitin huomiota Juuson huuteluun sattui suhteellisen hassu tilanne. Juuso ohjaa peliä silloinkin, kun kiekko on omalla joukkueella puolustusalueella ja antaa usein "lähtökäskyn" luistele - luistele ja silloin on lähdettävä hyökkäämään. Tätä samaa Juuso karjui tuossakin pelissä ja yhdessä tilanteessa huomasi kiekon olevan Bishailla. Juuso karjui ensin helvetin kovaa luistele - luistele ja huomatessaan kenellä kiekko on veti pari kertaa perään skate -skate !!
Toinen aiheeseen liittyvä episodi ajoilta ennen Hjallista. Jokereilla taisi olla Eskelinen maalissa ja vihulainen löi kiekon päätyyn. Kiekko hakemaan lähtenyt pakki (Laine?) huusi Eskeliselle pysäytä pysäytä ajatuksenaan, että veskari jelppaa, pysäyttää kiekon ja jättää pakille. Eskelinen karjaisi maaliltaan takaisin "vittu saatte te sen itsekin" ;) Kertoo aika paljon tuon aikaisesta meiningistä Jokereissa.