Mainos

Jussi Halla-aho

• 770 135
  • 6 283

ketjuruletti

Jäsen
Suosikkijoukkue
yks jengi Stadista
Hämmentävä tapaus.

Tuo viesti saattaa hyvin olla aito, enkä halua sitä paremman tiedon puutteessa kiistää. Muutama asia kuitenkin pistää silmään, varsinkin kun kuvaa viestistä katsoo suurennettuna:

– Varsinainen viesti on paperiin nähden suorassa, osoite ei.
– Sanan "oksettava" kohdalla paperissa näyttää olevan jonkinlainen ryppy, mutta kaikki kirjaimet ovat kuitenkin täysin suorassa. Muutenkin teksti näyttää jotenkin olevan irrallaan paperista.
– Sanan limaseen l-kirjaimen kohdalla paperissa on jotain säröä, mutta itse kirjain on täysin ehjä.
– Viestin kirjoittaja tekee viestissään lukuisia kieli- ja kirjoitusvirheitä: viestin ensimmäisellä rivillä välilyönti ennen huutomerkkiä, "limaseen", "suomesta", viimeisen lauseen lopusta puuttuva piste. Hän kuitenkin kirjoittaa aivan oikein yhdyssanat "neekerihuora" ja "jalkovälimiina". Tämä tuntuu lingvistin näkökulmasta aika epäuskottavalta. Melkein tuntuu kuin kirjoittaja olisi kirjoittanut tahallaan huonosti mutta unohtanut tehdä huonon kirjoittajan tyypillisimmät virheet.
En kyllä jaksa ymmärtää miten kirjoitusvirheet toimisivat minkäänlaisena todistuksena siitä, että viesti on aito taikka sepustus. Kaikkihan me asioita väärin kirjoitetaan ja jos viesti on oikea ja joltain sekopäältä, niin miten hitossa siitä pitäisi löytää jotain logiikkaa?

Halla-ahoko tämän on nyt nostanut tapetille? Miksi? Meidänhän piti vihdoin viimein päästä keskustelemaan perusteellisesti Kimmo Kiljusesta! Nyt ollaan Lucia-kohun ja 612-kohun jälkeen taas tiputtu kiskoilta. Kiitos, "mestari", oletko kenties joku Kremlin syvä-syvä alakansiagentti?

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Joku taso on kyllä saavutettu, kun tuollaisen tulostimella tulostetun lappusen väärentämisessä - tai väärennökseksi spekuloinnissa - jollekin tulee edes mieleen toteuttaa väärennös ottamalla kuva paperilapusta ja kirjoittamalla _siihen kuvaan_ se teksti. Versus siis että kirjoittaisi wordilla tekstin, tulostaisi paperille ja ottaisi siitä kuvan.

Miksi kukaan väärentäisi noin päin vittua?

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
– Viestin kirjoittaja tekee viestissään lukuisia kieli- ja kirjoitusvirheitä: viestin ensimmäisellä rivillä välilyönti ennen huutomerkkiä, "limaseen", "suomesta", viimeisen lauseen lopusta puuttuva piste. Hän kuitenkin kirjoittaa aivan oikein yhdyssanat "neekerihuora" ja "jalkovälimiina". Tämä tuntuu lingvistin näkökulmasta aika epäuskottavalta. Melkein tuntuu kuin kirjoittaja olisi kirjoittanut tahallaan huonosti mutta unohtanut tehdä huonon kirjoittajan tyypillisimmät virheet.

Monista vihaviesteistä mitä aikoinaan näin tuli esille se, että niiden alkuperäinen tekijä taisi olla jonkin verran koulutettukin, mutta hän oli tarkoituksella tehnyt virheitä. Eräs tunnettu vihaviestejä saanut henkilö laittoi vuosia sitten kopioita minulle ja osassa niitä toistui se, että vaikeat sanat/yhdyssanat olivat 100 % oikein, mutta helpoissa oli sitten virheitä. Ja aitoja ne olivat. Samanlaisia viestejä on tullut aiemmin eri syistä katsottua julkisella ja yksityisellä puolella, joten jotain kokemusta niistä on.

En osaa Diarraa tässä kyllä pitää väärentäjänä ja totean, että et näin kirjoitakaan. Perustan osan hyötynäkökantaan. Hän pyrkii Helsingissä pormestariksi, on kansanedustaja. Heikko väärennös pudottaisi hyvinkin mahdollisen pormestarin viran sivuun eikä poliittinen ura enää etenisi.

asyouwere

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Diarra kertoo lehdistössä Haala-ahon pöyristyttävästä pyynnöstä nähdä kirje, josta hän on postannut kuvan omassa feedissään. Ei liene ihme, jos keskustellaan siitä kuvasta ja siitä, miksi Halla-aho olisi saattanut esittää Diarralle näin erikoisen pyynnön.
Juu, keskustelkaa pois.

Näille oman elämänsä poiroteille sanoisin nyt kuitenkin että pitkä kuuma suihku, sen jälkeen kunnon yöunet ja aamulla töihin. Muuta ohjetta ei tipu.

ijuka

Jäsen
Juu, keskustelkaa pois.

Näille oman elämänsä poiroteille sanoisin nyt kuitenkin että pitkä kuuma suihku, sen jälkeen kunnon yöunet ja aamulla töihin. Muuta ohjetta ei tipu.
Vedin jokikisen kirjaimen läpi pikselianalyysillä enkä havainnut minkäänlaisia vääristymiä yhdessäkään, joka olisi johtunut valon erilaisesta kulmasta tai rypyistä.

Jopa ryppyjen kohdalla kaikki kirjaimet olivat aivan tasaisia ja virheettömiä.

Tätä proseduuria ei tosin pitäisi edes tarvita, sillä aivan selvä noin puolen sekunnin vilkaisulla, että teksti on ilmassa eikä paperissa.

Voit tehdä sen itsekin, vaikka käyttämällä tätä nettisivua: Color Picker online | HEX Color Picker | HTML Color Picker

MENTALSPORT

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Aika kovia väitteitä täällä osalla nimimerkeistä. Siis että pidetään varmana että tuo olisi väärennös. Itse en ainakaan pysty tuollaista sanomaan. Onko halla aho siis jo nähnyt tuon ja onko hän sen jälkeen kyseenalaistanut sen aitouden?

Nahkasohva

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Ronnie O'Sullivan, Sunderland
Kaikkihan me asioita väärin kirjoitetaan ja jos viesti on oikea ja joltain sekopäältä, niin miten hitossa siitä pitäisi löytää jotain logiikkaa?
Kielessä on yllättävän paljon logiikkaa, sekopäidenkin kirjoittamassa. Tuosta viestistä taas puuttuu virheiden osalta logiikkaa, mikä on aika kummallinen juttu. Toki, kuten @Cobol tuossa totesi, virheitä voi tehdä tahallaankin. Silloin kielestä kuitenkin paistaa helposti läpi epäaitous.

Mitä itse viestin aitouteen tai epäaitouteen tulee, toivon syvästi sen olevan aito. Muussa tapauksessa syntyisi aikamoista vahinkoa niin poliitikolle itselleen kuin koko julkiselle keskustelulle.

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Täällä kannattaisi aika monen ottaa kengät pois jalasta ja istua sohvalle glögimukin kanssa. Mahtaa janottaa suolaisen päälle.

Juu, keskustelkaa pois.

Jos teillä ei ole hinkua tästä asiasta keskustella, niin antakaa edes muiden sitä tehdä ilman teidän välihuuteluita ja vittuiluja.

...

Minulla ei riitä kompetenssi arvioimaan onko tuo kuva väärennös vai ei. Vähän kyllä tosiaan oudolta tuntuisi, että Diarra sen noin sitten toteuttaisi. Eiköhän tuolla sitäpaitsi ole tosiaan ihan kasapäin niitä aitojakin vihaviestejä, joita voisi käyttää. On tässä varmaan jotakin erikoista kuitenkin, kun Halliskin asiaan puuttui...

ijuka

Jäsen
Aika kovia väitteitä täällä osalla nimimerkeistä. Siis että pidetään varmana että tuo olisi väärennös. Itse en ainakaan pysty tuollaista sanomaan. Onko halla aho siis jo nähnyt tuon ja onko hän sen jälkeen kyseenalaistanut sen aitouden?
No onko sulla vaihtoehtoista selitystä sille ettei pikseliartefakteja esiinny lainkaan?

asyouwere

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Jos teillä ei ole hinkua tästä asiasta keskustella, niin antakaa edes muiden sitä tehdä ilman teidän välihuuteluita ja vittuiluja.
Tämä vielä, sitten Löylyhuonetauolle.

Eiköhän me tehdä niin, että annetaan moderaattoreiden moderoida.

Ei se ollut yhtään sen enempää välihuutelu kuin sinunkaan tuotoksesi. Otin kantaa keskustelun mielettömyyteen, mielestäni siis. Osallistuin keskusteluun.

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
Mitä helvettiä täällä tapahtuu? :D

Ollaanko Jatkoajassa koskaan oltu näin lähellä ns. syvää päätyä?

Ihanko tosissaan olet sitä mieltä, että tämä kirje on aito eikä Paintillä paperipohjakuvan päälle tökerösti kirjoitettu?

Itse en ole ainakaan missään vaiheessa kiistänyt, etteikö vihakirjettä ole lähetetty ja vastaanotettu mutta tämä kuvan "kirje" se ei ainakaan ole. En ihmettelisi, jos tuo postaus katoaa lähiaikoina Diarran Instasta.

Alejandro

Jäsen
Joku taso on kyllä saavutettu, kun tuollaisen tulostimella tulostetun lappusen väärentämisessä - tai väärennökseksi spekuloinnissa - jollekin tulee edes mieleen toteuttaa väärennös ottamalla kuva paperilapusta ja kirjoittamalla _siihen kuvaan_ se teksti. Versus siis että kirjoittaisi wordilla tekstin, tulostaisi paperille ja ottaisi siitä kuvan.

Miksi kukaan väärentäisi noin päin vittua?
Tämä on ihan todella hyvä huomio. Ei kait pahemman luokan tiktok-sukupolven diginatiivikaan väärentäisi kuvaa tuolla tavalla. Olisi vaikeaa uskoa etteikö kansanedustaja osaisi käyttää tulostinta. Vai ajattelisiko joku väärentäjä, että tulostimesta jäisi digitaalinen sormenjälki? En jotenkin usko.

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
Ihanko tosissaan olet sitä mieltä, että tämä kirje on aito eikä Paintillä paperipohjan päälle tökerösti kirjoitettu?

Itse en ole ainakaan missään vaiheessa kiistänyt, etteikö vihakirjettä ole lähetetty ja vastaanotettu mutta tämä kuvan "kirje" se ei ainakaan ole. En ihmettelisi, jos tuo postaus katoaa lähiaikoina Diarran Instasta.
Onko se nyt niin että kaikki tietää varmasti että kyseinen nainen saa rasistista postia jatkuvasti mutta tämän hän on jostain syystä väärentänyt laiskasti koska haluaa huomiota? Ja nyt on aika raivota koska hän feikkasi sen.... vaikka oikeasti saa rasistista postia koko ajan?

verikuut

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suonen Veto
Miksi Fatim kertoi iltapäivälehdelle tästä Halla-ahon pyynnöstä tällaisella viiveellä eli puolitoista viikkoa myöhemmin? Menikö siinä niin pitkään löytää kirje, että pystyi kertomaan toimittaneensa sen Jussille, vai huomasiko kansanedustaja kenties sopivan raon kääntää keskustelua Halla-ahoon nyt, kun edellisestä kohusta ei irronnutkaan mitään kättä pitempää?

ijuka

Jäsen
Ihanko tosissaan olet sitä mieltä, että tämä kirje on aito eikä Paintillä paperipohjakuvan päälle tökerösti kirjoitettu?

Niin. Ja kuten täällä on sanottu, eihän tuossa ole mitään järkeä, kun paljon helpompi olisi esim. tulostaa viesti paperille ja ottaa siitä valokuva, kuin näin tökerösti väärentää.

Oikeastaan ainoa mikä tulee mieleen on se, että viesti on aito, mutta että hän tarkoituksella väärensi sen näin ilmiselvästi, jotta tätä ei uskottaisi. Sitten hän voi näyttää oikean viestin ja pöyristellä sitä, miten ei alunperin muka uskottu. Vähän tällainenhan itseasiassa tapahtui.

Tosiaan, en muuta motivaatiota oikein keksi, jos oletetaan että tarkoituksella teki väärennöksestä mahdollisimman huonon, eikä tehnyt sitä sulaa tyhmyyttään.

penaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toverit, Inter, Pohjoiskaarre
Oikeastaan ainoa mikä tulee mieleen on se, että viesti on aito, mutta että hän tarkoituksella väärensi sen näin ilmiselvästi, jotta tätä ei uskottaisi. Sitten hän voi näyttää oikean viestin ja pöyristellä sitä, miten ei alunperin muka uskottu. Vähän tällainenhan itseasiassa tapahtui.
On teillä täällä erikoiset salaliittokeskustelut käynnissä. Minun ymmärrykseni tähän ei oikein riitä, mutta jatkakaa ihmeessä.

ijuka

Jäsen
On teillä täällä erikoiset salaliittokeskustelut käynnissä. Minun ymmärrykseni tähän ei oikein riitä, mutta jatkakaa ihmeessä.
Tämä on ainoa syy minkä keksin sille, että tahallaan tekisi noin huonon väärennöksen. Toinen vaihtoehto oli se, että tekijä luuli tuon olevan paras tapa väärentää, ja täten on erittäin tyhmä. Minun ei tarvitsisi kirjoittaa tätä uudestaan, jos olisit lukenut viestin, jota lainaat; erityisesti ne osiot siitä, jotka lainauksestasi poistit:
Niin. Ja kuten täällä on sanottu, eihän tuossa ole mitään järkeä, kun paljon helpompi olisi esim. tulostaa viesti paperille ja ottaa siitä valokuva, kuin näin tökerösti väärentää.

...

Tosiaan, en muuta motivaatiota oikein keksi, jos oletetaan että tarkoituksella teki väärennöksestä mahdollisimman huonon, eikä tehnyt sitä sulaa tyhmyyttään.

Onko sinulla jotain vaihtoehtoista selitystä tarjottavaksi? Jos ei, älä kutsu minua salaliittoteoreetikoksi ja sitten pakene vastuuta perustella väitteesi.

Ja miksi jätit nämä kohdat pois?

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
Ei ole. Ihmettelen vain miten ne tekstit niin hyvin pysyy paperissa kun hän videolla sitä esittelee. Mutta toki täällä tiedetään paremmin

En ole nähnyt videota, kommentoin vain mitä tuossa Instan kuvassa näkyy. Ja siinä teksti on kirjoitettu pohjan päälle.

Bob Rambo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, AC Oulu
Ettei vaan olis joku kamerasofta vaikuttanut tuohon tekstin luettavuuteen? Vastaavia korjauksia teksteihin tulee, kun ryppysiä kuitteja skannailee kirjanpitäjällekin puhelimen avustuksella.

lihaani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Ettei vaan olis joku kamerasofta vaikuttanut tuohon tekstin luettavuuteen? Vastaavia korjauksia teksteihin tulee, kun ryppysiä kuitteja skannailee kirjanpitäjällekin puhelimen avustuksella.
Itse olen vanha kamerakerholainen ja luulen ymmärtäväni kuvien yhdistämisestä. Tämä on kännisen Photoshopin ääreen päässeen tökerrys.

Chase closed!00

hooceebruins

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins, Janette Lepistö
Joko itse mestarietsivä Jussi on ratkaissut kirjeen arvoituksen ja tullut johtopäätökseen?

Kaikenlaista se Jussikin puuhailee.

Joko itse mestarietsivä Jussi on ratkaissut kirjeen arvoituksen ja tullut johtopäätökseen?

Kaikenlaista se Jussikin puuhailee.
Tätä itsekin hymähtelin, että Halla-ahoko tässä nyt sitten tekee päätöksen ja antaa lopullisen tuomion aitoudesta tahi epäaitoudesta.

Tovi sitten muuten Kiuru-keissin suhteen vallitsi vielä melko laajalti "tutkitaan ennen kuin tutkitaan" -mieliala, kun moni oli siinä ennen aikojaan näkevinään poliittisia kytköksiä. Tällä kertaa odottelulle ei kuitenkaan tunnu olevan tarvetta.

Jos osoittautuu väärennökseksi noin harvaisen typerä veto kyllä jo oman poliittisen tulevaisuutensakin kannalta.

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
Post-rock/ Post-punk
Jos ottaa huomioon, että nuori Lucia-neito sai sen verran rasistista paskaa sanam vapappuden puolustajilta, että siellä on ilmeisesti jonossa menty rikosilmoitusta tekemään, niin en usko, huom! usko, että Fatim Diarran täytyy feikata vihapostia, mutta ehkäpä tämän joku CSI selvittää.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy