Hmm ei politiikassa ole kysymys siitä että mikä on oikein ja mikä on väärin. Kyse on paljon monimutkaisemmista asioista. Se että joka päättää seurata jotain yksittäistä henkilöä on paljon muuta kun oikea argumentti. Lyhyen oppimäärän saa kun googla paatos, eetos ja logos.
Politiikka on muutenkin usein saraja kehäpäätelmiä, joten ymmärrät varmaan että ei tätä kehää riko kukaan kun tarpeeksi uskoo ja asenteet on kohdallaan.
Tämmönen debunkkaus ei yksinkertaisesti toimi politiikassa. Se vaatisi että ihminen olisi täysin rationaalinen ihminen ja kaikki me tiedetään että se ei pidä paikkaansa.
Entäs kun ei usko tarpeeksi ja asenteet eivät ole tuolta osin "kohdallaan", vaan haluaa ihan oikeasti sitä avointa keskustelua? En minä siis puhunutkaan mistään jonkun puolueen tai poliitikon fanipojista, vaan kaltaisistani, joilla ei ole mitään tiettyä puoluetta tai henkilöä, jota tulisi fanittaa tai äänestää. Kyllä meitä uskoakseni on ihan merkittävä määrä ja meille sillä on merkitystä, että mitä sanotaan, miten sanotaan ja ennen kaikkea sillä, miten ne omat sanomiset perustellaan. Perussuomalaisten mahtava vaalitulos on mielestäni osoitus siitä, että ääniä on tullut paljon muiltakin kuin "fanipojilta", joten siinä olisi selvä paikka muilla puolueilla. JHA:n mantrat kumoavia faktoja vaan tiskiin ja murentamaan julkisesti JHA:n / persujen sädekehää avoimella keskustelulla. Poliitikot elävät äänistä, tuossa niitä nyt olisi tarjolla.
Kyse on myös priorisoinnissa mitkä asiat on mielestäsi ne tärkeät asiat. Itse voin sanoa että en koe maahanmuuttoa mitenkään poltavana asiana. Ilmaisin sen täällä mm ennen vaaleja. Toiset kokevat sen taas tärkeänä asiana, jotenkin uhkana tai jotain. Jos henkilöillä on samat arvot, samat prioriteetit, niin ihmiset ovat todennäköisesti samaa mieltä samasta asiasta, sano joku muu mitä tahansa.
Uskaltaisin väittää, että erityisesti tämä maahanmuuttoasia on sellainen, jossa yhä useampi kansalainen on alkanut kriittiseksi sen vuoksi, koska he ovat kokeneet, nähneet tai lukeneet lieveilmiöistä ja JHA kumppaneineen on tarjonnut vielä tilastoihin perustuvaa vahvistusta sille omalle uskolle. Olisi siis uskoakseni todellakin kannattavaa ampua alas JHA:n leirin esittämiä väitteitä julkisesti, sikäli kun se on kerran helppoa hommaa. Ja mitä tulee priorisointiin, niin nähdystä porun määrästä päätellen JHA-leiri tuntuu olevan aika korkealla ainakin eräiden prioriteettilistalla, ja kun kyse on ns. yhden asian liikkeestä (mutta melko äänekkäästä sellaisesta), niin motiivin sen kampittamiseksi voisi olettaa olevan ilmeinen.
Voin ottaa esimerkkinä itseni ja veli varjon. Minä ja varjo ei tulla ikinä olemaan samaa mieltä tästä asiasta. Tämä on syystä että itse koen että yksilön vapaudet, oli se kuka tahansa, on se kaikkein tärkein. Varjo on pari kertaa kysynyt minulta että mitäs jos kollektiivin etu vaatii niin mitäs sitten? En yksinkertaisesti voi kuvitella sellaista. Ihan syystä että jos hyväksyn tämän, niin minun täytyy hyväksyä se että mahdollisesti minun vapudet voidaan laittaa toissijaiseksi kollektiivin edessä. Tähän en suostu. Se että varjo voi tämän jossain määrin hyväksyä (oletan näin siitä että hän tätä joskus kysyy ja meidän aikaisemmista keskusteluista, jos olet varjo täällä jossain niin korjaa ihmeessä, tämä on pelkkä OLETTAMUS) tarkoittaa sitä että me ei ikinä voida olla samaa mieltä tästä asiasta.
Mielestäni sinä ja varjo ette ole millään muotoa kattava otos, joten en näe tuon todistusarvoa sanomallesi minkäänlaisena. Vastaesimerkiksi otan itseni. Minulle nykyisen maahanmuuttopolitiikan vastustaminen ei ole millään muotoa itseisarvo, mutta haluan, että poliitikkomme suhtautuvat asiaan sen vaatimalla vakavuudella eivätkä yritä vähättelemällä lakaista asiaa maton alle. Faktat on selvitettävä ja niiden pohjalta on tehtävä päätöksiä, jotka ovat Suomen kannalta mahdollisimman järkeviä (tarkoitti tuo järkevyys sitten maahanmuuton lisäämistä, vähentämistä tai nykyisen menon jatkumista). Perussuomalaisten äänisaalis kertoo korutonta kieltään siitä, mihin moinen vähättely johtaa.