Jussi Halla-aho

  • 761 068
  • 6 265

Dee Snider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jatkoaika Cancer Fighters
Pohjimmiltaan heitä vain vituttaa se, ettei Norjan tragediasta olekaan vastuussa karvakäsien jihad, vaan maahanmuuttokriittinen, valkoinen kristitty. Tämän harmituksen käsitteleminen on prosessi, joka on vain käytävä läpi.

Ai, vähän kuin teitä suvaitsevaisia vitutti Tampereen tuhopolton aikanaan, kun Persut eivät jostain kumman syystä tuhonneetkaan rehellisen maahanmuuttajayrittäjän elämäntyötä, vaikka Lipposka kuinka yritti. No, toivottavasti tuo Norjan tapahtuma nyt sitten helpotti ahdistustanne. Jaakonsaaren rukoukset kuultiin, there really is a God!
 

Maple Leaf

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, Pat Quinn -lahko
Ai, vähän kuin teitä suvaitsevaisia vitutti Tampereen tuhopolton aikanaan, kun Persut eivät jostain kumman syystä tuhonneetkaan rehellisen maahanmuuttajayrittäjän elämäntyötä, vaikka Lipposka kuinka yritti.

Taas väärä tulkinta: minua se ei vituttanut lainkaan. Minua vitutti se, että idiootit murhasivat ihmisiä.
 

Major Julli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Puttosen, Järvelän ja Ranniston potkut
Minua nauratti silloin Lipposen ja Kiljusen itkupotkut ihan niinkuin nyt naurattaa Hirvisaaret ja Halla-ahot. Jatkoajan yleisestä linjasta poiketen olen idiotismia vastaan tuli se mistä aatesuunnasta tahansa.
 

CtrlAltDel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Selitätkö vähän tätä edesvastuuton jalkapallohuligaani-termiä.

Edesvastuutonta on kiihottaa kansalaistottelemattomuutta näyttämällä huonoa esimerkkia. Vai toimiko Arhinmäki mielestäsi oikein kuvaamalla poliiseja lähietäisyydeltä?

Jalkapallohuligaani väärä ilmaisu. Arhinmäki ei tiettävästi ole jalkapallokatsomoissa harrastanut muuta kuin verbaalista väkivaltaa. Tosin rankkaa sellaista. Ja tiedän, että pyydät tämän todistamaan, mutta en siihen pysty. Paavon omat selittelyt saivat minut tästä vakuuttumaan.

Selitätkö vähän, miksi saivartelet?
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Edesvastuutonta on kiihottaa kansalaistottelemattomuutta näyttämällä huonoa esimerkkia. Vai toimiko Arhinmäki mielestäsi oikein kuvaamalla poliiseja lähietäisyydeltä?

Jalkapallohuligaani väärä ilmaisu. Arhinmäki ei tiettävästi ole jalkapallokatsomoissa harrastanut muuta kuin verbaalista väkivaltaa. Tosin rankkaa sellaista. Ja tiedän, että pyydät tämän todistamaan, mutta en siihen pysty. Paavon omat selittelyt saivat minut tästä vakuuttumaan.

Selitätkö vähän, miksi saivartelet?

Ollaan Arhinmäen toiminnasta mitä mieltä tahansa, edesvastuuton jalkapallohuligaani on voimakkaasti liioiteltu ilmaisu, tästä syystä saivartelin.
 

Corkscrew

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Arhinmäki vaikuttaa videolla sekopäältä joka hullunkiilto silmissään provosoi virkavaltaa ja häiritsee heitä työssään. Siinä mielessä jämäkkää toimintaa poliisilta että silmille hyppiminen loppuu hyvin nopeasti. Käsittämätöntä että tällaiseenkin tulevalla kulttuuriministerillämme on ollut aikaa vielä vähän aikaa sitten. Jos vastaavia edesottamuksia löytyisi esim. Jussi Halla-ahon taustalta, vasemmisto vaatisi kirkuen päitä vadille. Jännä muuten että monet Halla-ahoa kritisoivat myöntävät avoimesti etteivät ole hänen blogikirjoituksiinsa tutustuneet, vaan mielipide on muodostettu yksittäisten asiayhteydestään irrotettujen lauseiden ja median kirjoittelun pohjalta. Miten näin voi edes kuvitella kykenevänsä saamaan Halla-ahon ajatusmaailmasta luotettavan kokonaiskuvan, vai onko se edes näille puolensa valinneille tärkeää?
 

Steegil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit 1967-2014, Ducks sympatiat Coyotes & Jets
Arhinmäki vaikuttaa videolla sekopäältä joka hullunkiilto silmissään provosoi virkavaltaa ja häiritsee heitä työssään. Siinä mielessä jämäkkää toimintaa poliisilta että silmille hyppiminen loppuu hyvin nopeasti. Käsittämätöntä että tällaiseenkin tulevalla kulttuuriministerillämme on ollut aikaa vielä vähän aikaa sitten. Jos vastaavia edesottamuksia löytyisi esim. Jussi Halla-ahon taustalta, vasemmisto vaatisi kirkuen päitä vadille. Jännä muuten että monet Halla-ahoa kritisoivat myöntävät avoimesti etteivät ole hänen blogikirjoituksiinsa tutustuneet, vaan mielipide on muodostettu yksittäisten asiayhteydestään irrotettujen lauseiden ja median kirjoittelun pohjalta. Miten näin voi edes kuvitella kykenevänsä saamaan Halla-ahon ajatusmaailmasta luotettavan kokonaiskuvan, vai onko se edes näille puolensa valinneille tärkeää?

Luultavasti vain omaa laiskuuttaan eivät ole jaksaneet tutkia. On vain yksinkertaisesti paljon helpompaa ja vaivattomampaa huudella, heilutella rasistikorttia ja syytellä vihapuheista.
 

CtrlAltDel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Jännä muuten että monet Halla-ahoa kritisoivat myöntävät avoimesti etteivät ole hänen blogikirjoituksiinsa tutustuneet, vaan mielipide on muodostettu yksittäisten asiayhteydestään irrotettujen lauseiden ja median kirjoittelun pohjalta. Miten näin voi edes kuvitella kykenevänsä saamaan Halla-ahon ajatusmaailmasta luotettavan kokonaiskuvan, vai onko se edes näille puolensa valinneille tärkeää?

Itse olen silloin tällöin lukenut Halla-ahon kirjoituksia ja itse allekirjoitan Halliksen näkemyksistä valtaosan. Symbatiani Halla-ahoa kohtaan on kasvanut viime päivinen kuluessa, varmaankin tämän yleisen ajojahdin johdosta.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Pohjimmiltaan heitä vain vituttaa se, ettei Norjan tragediasta olekaan vastuussa karvakäsien jihad, vaan maahanmuuttokriittinen, valkoinen kristitty. Tämän harmituksen käsitteleminen on prosessi, joka on vain käytävä läpi.

Vähän kuin Päivi Lipposta ja Kimmo Kinnusta harmitti kun Tampereen tuhopolton takana ei ollut mamu-kriittiset piirit?
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Täällä jotkut poraavat kuinka törkeällä tavalla Liisa Jaakonsaari on leimannut Perussuomalaiset

Eli myönnät että Jaakonsaari leimasi Perussuomalaiset vertaamalla heitä väkivaltaiseen massamurhaajaan.

Kiitos että vihdoinkin lopetit kiertelyn ja myönsit asian.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Täällä jotkut poraavat kuinka törkeällä tavalla Liisa Jaakonsaari on leimannut Perussuomalaiset ottamatta lainkaan huomioon Jussi Halla-ahon harjoittamaa vuosikausia jatkunutta leimaamista milloin ketäkin kohtaan.

Kiitos tästä. Eli sinä myönnät että Jaakonsaari leimasi Perussuomalaiset rinnastamalla heidät väkivaltaiseen murhaajaan.
 

Gunners

Jäsen
Suosikkijoukkue
Arsenal, Washington
Nämä väännöt; Halla-ahoista, persuista jne. ovat aivan turhia. Näihin keskusteluihin noin 95% porukasta lähtee sillä asenteella, että mielipide on etukäteen päätetty ja kaikki siihen sopivat argumentit otetaan omaan käyttöön. Sitten vaan väännetään vastapuolen kanssa minkä sydämestä lähtee. Aitoon dialogiin, jossa pyrittäisiin pääsemään johonkin lopputulokseen, ei pyritä edes vähää alusta. Dialogiin, jossa mielipiteet muodostettaisiin keskustelun ja esittetyjen faktojen perusteella, eikä omien asenteiden. Tärkeämpää on se että omat tilastot, mielipiteet tai väitteet veisivät edes näennäisen voiton. Ei se totuus löydy todellakaan vasemmistonuorten, eikä varsinkaan homman foorumeilta. Niissä kiteytyy juuri foorumeiden pahin vitsaus, samanmieliset lietsovat toisiaan viestistä toiseen, päivästä toiseen, kuukaudesta toiseen ja lopulta niin, että se oma mielipide alkaa vaikuttaa absoluuttiselta totuudelta. Ymmärrän esim. Halla-ahon(vain esimerkki) sokeutta kritiikille varsin hyvin, esim. kun mies päivittää facebookkiinsa päivityksen, niin välittömästi noin 100 ihmistä tykkää siitä+ 50 kommentoi, joista jokainen on puhtaasti positiivinen. Tuollaisen suosion jälkeen vituttaisi ja ahdistaisi minuakin kaiken maailman kyselyt ja utelut.
 

Peeveli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Tästä syystä Jussi Halla-aho ja Perussuomalaiset pitäisi pyyhkiä poliittiselta kartalta:

No juu, en enää tiedä, että kumpi on oksettavampi? Breivik itse vai Demarien johtosakki, Jungner/Jaakonsaari/Tuomioja ym...? Teko oli sairas ja etova, mutta demarien johtama verellä mässäily omien poliittisten etujensa takia on kuvottavinta, mitä Suomen politiikassa on miesmuistiin tapahtunut.

Eli sinä et tiedä onko poliitikko vai massamurhaaja oksettavampi? Tervemenoa hoitoon, heitätkö avaimet pois kun vedät oven kiinni perässäsi?
 

Mace

Jäsen
Taas väärä tulkinta: minua se ei vituttanut lainkaan. Minua vitutti se, että idiootit murhasivat ihmisiä.

Aivan, minuakaan ei vituttanut se, että Norjassa ei riehunut muslimi vaan vitutti se, että joku murhasi hirveän paljon viattomia ihmisiä. Siitä huolimatta minua on kuvottanut mm. Jaakonsaaren toiminta keissin tiimoilta. Ehkä nyt siis tajuat, miten vitun typeriä ovat nuo yleistävät provosi, jotka eivät perustu mihinkään faktaan.
 

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Kiitos tästä. Eli sinä myönnät että Jaakonsaari leimasi Perussuomalaiset rinnastamalla heidät väkivaltaiseen murhaajaan.

Eli myönnät että Jaakonsaari leimasi Perussuomalaiset vertaamalla heitä väkivaltaiseen massamurhaajaan.

Kiitos että vihdoinkin lopetit kiertelyn ja myönsit asian.

Kirjoitin "täällä jotkut poraavat kuinka törkeällä tavalla Liisa Jaakonsaari on leimannut Perussuomalaiset".

Boldaus minun.

En ole tähän mennessä käyttänyt ignore-nappia, mutta nyt se alkaa olla aika lähellä.
 

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Tarkoittanet Halla-aho lainauksella tätä?

""Kaikki muslimit eivät ole terroristeja, mutta tämä ei ole Euroopan kannalta oleellista. Euroopan kannalta oleellista on, että kaikki terroristit ovat muslimeja." (21.9.2006 Scriptassa)"

Mitähän tuosta voi sitten ajatella? Onhan tuossa sana "kaikki" ilmeisen väärin, on ollut jo kirjoituksen julkaisun aikaan. (Kuten lähes poikkeuksetta ilmaukset "Aina", "Ei koskaan" ja "miljoona kertaa". )

Nythän tässä on kyse puolin ja toisin tästä "pata kattilaa soimaa, musta kylki kummallakin"- ilmiöstä, jossa puretaan omaa pahaa oloa muiden syyttelyyn.

Kyllä, tuota tarkoitin. Olen periaatteessa samaa mieltä siitä että keskinäinen syyttely on perseestä ja että yhden tahon (tässä tapauksessa Halla-ahon) harjoittama paikoin kyseenalainen retoriikka ei sinänsä anna oikeutta muille vastata samalla mitalla. Toisaalta, on järjetöntä odottaa että ihmiset kääntävät vain loputtomasti toista poskea ja pyrkivät olemaan rakentavia huolimatta siitä että vastapuolen asenne on kaikkea muuta kuin rakentava. Kuten Timo Soinikin jokin aika sitten totesi, voimalle ilmestyy aina vastavoima, kyllä tässä maassa osaavat muutkin provosoida kuin Jussi Halla-aho. Kun pelin henki on kerran tämä, niin pelataan sitten, saattavat jotkut tälläkin hetkellä ajatella.

Halla-aho ilmoitti pian joukkomurhan jälkeen jatkavansa entisillä linjoillaan ja että "monikulttuurisuus on edelleen hanurista". Sopii kysyä kenenköhän tässä pitäisi olla rakentava?
 

Dee Snider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jatkoaika Cancer Fighters
Eli sinä et tiedä onko poliitikko vai massamurhaaja oksettavampi? Tervemenoa hoitoon, heitätkö avaimet pois kun vedät oven kiinni perässäsi?

No, demarien toimintaa tässä kohtaa voi verrata kaatuneiden tovereiden ryöstämiseen rintamalla. Tartuit tuossa nyt lillukanvarteen, mutta uskon vahvasti, että ymmärsit mitä tarkoitin. Tottakai kärjistys oli kova, ehkä liiankin kova, mutta vaikka en kuulu Halla-ahon kannattajiin, (voit lukea mielipiteeni Perussuomalaiset-ketjun ensimmäisesträ viestistä) niin osittain voisin Halla-ahoa siteerata. Ei ole mitään alhaisempaa matelijaa, (pl Breivik) kuin suomalainen sosiaalidemokraatti. Olen itsekin demareita äänestänyt joskus, mutta nyt kyllä on menty sellaiselle sektorille, että vaikea tätä on unohtaa, kuin jotain randomia perusdemaritakinkääntöä.

Toivon, että aukesi hieman paremmin. Teksti on kovaa, mutta se on ollut vielä kovempaa demarien puolesta. Sairasta on, kun lähetetään ihmisille sellaista mielikuvaa, että jos olet Perussuomalaisten äänestäjä, niin hyväksyt nämä surmat. Kai nyt pitäisi olla selvää, että kaikki tuollaista niele purematta.
 

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Ahaa. Jaakonsaari ei siis tekstissään olekaan huolestunut siitä, että vihapuheet saisivat aikaan väkivaltaa, vaan hän on huolissaan siitä, että JHA:n ja muiden persujen lietsomat vihapuheet saattavat saada aikaan vihaisia vittuilutekstiviestejä. Nyt ymmärrän. Täytyy myöntää, että itse olen tulkinnut Jaakonsaaren sanomaa hieman toisella tavalla, mutta se lienee tullut jo ilmi.

Niin, tässä nyt on kaksi erilaista tulkintaa eikä kumpikaan meistä liene pätevä päättämään kumpi niistä on oikea. Mutta koska nyt käsitit minun tulkintani sisällön, ymmärtänet varmaan miksi olen kummastellut joidenkin kuvotusreaktioita.

Jos persujen nuorisosiiven poliittiseen agendaan ei kuulu julistaa eri uskontojen kunnioitusta ja suvaitsevaisuutta (kuten ei ymmärtääkseni kuulu), niin silloin Jaakonsaari omalla toiminnallaan mielestäni pyrkii vaikuttamaan ko. tahon politiikan sisältöön. Mainittakoon nyt tässä yhteydessä, että pidän sitä "varas huutaa varasta" -heittoa asiattomana Jaakonsaarelta

Olen jo aiemmin todennut että tuo "heitto" on minustakin kyseenalainen, mutta että sitä seuraava vetoomus nähdäkseni pudottaa pohjaa pois äärimmäisimmiltä tulkinnoilta siitä mitä vertaus pitää sisällään. Eli jos tuolla vertauksella Jaakonsaari rinnastaa Persut Norjan murhaajan kanssa, olen minä puolestani Joulupukki ja koko Jatkoajan keskustelupalsta voidaan sulkea jatkuvan vihapuheen vuoksi. Tuota vetoomusta puolestaan pidän naiivina. Voihan olla että sillä tosiaan pyritään vaikuttamaan persujen politiikan sisältöön, mutta aika viattomalla tavalla kuitenkin, kyseessä ei ole mikään ultimatum. Ihmettelen edelleen sitä että joku on todella suuttunut tuosta kappaleesta ja tämän minä totean ilman mitään värilaseja.


Pointtini oli siinä, että aina löytyy idiootteja, mutta koskaan heidän tekemisillään ei voi puolustella jonkun tunnetun poliitikon töppäyksiä.

Ei niin, mutta kääntäen asia menee myös niin että poliitikkoja voidaan johonkin mittaan saakka vaatia tilille kannattajiensa töppäyksistä.

Tuota väitettäsi en ymmärrä, koska Halla-ahohan on saanut aivan helvetisti kritiikkiä poliittisten vastustajiensa leiristä. Ja pointtihan onkin siinä, että jos / kun JHA:n vastustajat syyttävät häntä vihapuheista, tms., ei heillä itsellään kaiketi olisi varaa syyllistyä moisiin tekoihin, mikäli haluavat omalle kritiikilleen minkäänlaista uskottavuutta. Eli pähkinänkuoressa: jos henkilö A syyttää henkilöä B jostain, ei ole A:n kritiikin uskottavuuden kannalta kauhean hyvä juttu, jos hän itsekin toimii B:n tavalla. Henkilön A kannattajat eivät myöskään voi oikein uskottavasti puolustaa henkilön A tekemisiä toteamalla, että "no henkilö B on itse toiminut juuri tuolla tavalla jo pidemmän aikaa, joten turha on itkeä", tms.

Olen periaatteessa samaa mieltä, mutta kuten jo toisaalla totesin, ihmisiltä ei voi loputtomiin odottaa toisen posken kääntämistä. Muutenkaan en ymmärrä näkökantaa jonka mukaan "suvaitsevaisten" tulisi sietää vastustajiltaan mitä tahansa koska he ovat suvaitsevaisia; tämä on varsinaisen asian kiertämistä ja kuvastaa mielestäni hyvin joidenkin (esim. Halla-ahon) kyvyttömyyttä/haluttomuutta ottaa vastaan itseensä kohdistuvaa kritiikkiä.

Koko aihe alkaa jo tympiä, joten totean tähän lopuksi, että itse kaipaisin julkiseen maahanmuuttokeskusteluun avoimuutta ja suoruutta. Otettaisiin selvää faktoista (tarvittaessa tutkimusten kautta), keskusteltaisiin niistä ja tehtäisiin tuolta pohjalta johtopäätökset. Minulle on ihan sama johtaisiko se maahanmuuton lisäämiseen vai vähentämiseen, kunhan se olisi oikeasti faktoihin perustuva päätös. Nyt ollaan jumissa ykkösvaiheessa eli faktatkin ovat osittain selvittämättä, mitä en pidä hyvänä asiana.

Olen näistä asioista täysin samaa mieltä. Oliko nimimerkki 1936 joka vähän aikaa sitten nimesi suomalaisen maahanmuuttokeskustelun suurimmaksi ongelmaksi asenteellisuuden ja jatkuvan väärän informaation joista ensin mainittu on nähdäkseni suurempi ongelma. Pelkästään se että osapuolilla on täysin eriävät käsitykset faktoista kuvastaa hyvin sitä kuinka irrationaalisella tasolla keskustelussa pahimmillaan liikutaan ja kuinka suuria intohimoja koko maahanmuuttokysymys herättää.

Avoimuudesta ja suoruudesta puhuttaessa kaipaisin itse kahta asiaa: maahanmuuttokriittiset piirit saisivat puolestani lopettaa rasismista kiertelyn ja myöntää ihan avoimesti että rasismia todella on joidenkin näkemysten taustalla. Vastaavasti "suvaitsevaisten" tulisi luopua "vain raukka on rasisti"-tyyppisistä dogmeista ja siitä perusajatuksesta että rasismi olisi yksiselitteisesti väärin. Näin ei kuitenkaan ole, rasismi on aivan inhimillinen perustunne, josta kukaan ihminen ei ole täysin vapaa. Kaipaisin siis enemmän asioiden myöntämistä kuin jatkuvaa kieltoa ja kiertelyä ja täysin älyvapaata syytösten heittelyä.

Olen samaa mieltä myös siitä että puolestani maahanmuuttoa voidaan aivan hyvin vaikka vähentää jos siihen todella löydetään lujat objektiiviset perusteet. Mutta jos päätöksen pohjalla ovat esim. irrationaaliset käsitykset islaminuskosta ja muslimeista, olisi kyseessä päätös jota minun olisi mahdoton hyväksyä.
 

Dee Snider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jatkoaika Cancer Fighters
Aivan, minuakaan ei vituttanut se, että Norjassa ei riehunut muslimi vaan vitutti se, että joku murhasi hirveän paljon viattomia ihmisiä. Siitä huolimatta minua on kuvottanut mm. Jaakonsaaren toiminta keissin tiimoilta. Ehkä nyt siis tajuat, miten vitun typeriä ovat nuo yleistävät provosi, jotka eivät perustu mihinkään faktaan.

Nimenomaan juuri näin. Demarivihervasurien taktiikkana on ollut luoda sellaista mielikuvaa, että jos äänestit Perussuomalaisia, niin hyväksyt nämä veriteot. Saada ihmiset tuntemaan olemaan vastuussa, kun äänestit "Breivikiä". Sen aistii monista poliitikkojen kirjoituksista, mitä olen lukenut.

Maple Leaf nyt länkyttää joka asiasta, mitä Persut tekee. Kun Soini oli jytkyn jälkeen Säätytalolla, hän takinkääntäjä ja äänestäjiensä petturi, jos tulee millään tapaa vastaan Portugali-paketissa ja asettaa ministerinsalkkunsa vaalilupausten edelle, eikä omaa palleja jäädä oppositioon. No, sitten kun Soini teki Maple Leafin haluamalla tavalla, yhtäkkiä hän olikin pettänyt äänestäjänä, kun ei uskaltanut vastuunkantoon ja asetti yhden asian muiden edelle. Eli tämä sama mantra, mitä persuvastustajat hokevat kuin uskovaiset aamenta.
 

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Jännä muuten että monet Halla-ahoa kritisoivat myöntävät avoimesti etteivät ole hänen blogikirjoituksiinsa tutustuneet, vaan mielipide on muodostettu yksittäisten asiayhteydestään irrotettujen lauseiden ja median kirjoittelun pohjalta. Miten näin voi edes kuvitella kykenevänsä saamaan Halla-ahon ajatusmaailmasta luotettavan kokonaiskuvan, vai onko se edes näille puolensa valinneille tärkeää?

En voi puhua kuin omasta puolestani: tästä ketjusta löytyy lähemmäs kymmenkunta viestiä joissa käyn kriittisesti läpi Halla-ahon kirjoituksia. Oma kritiikkini ei siis perustu yksittäisiin lauseisiin (joihin toki sinänsä on kiusallisen helppoa vedota).

Siitä olen samaa mieltä että paljon löytyy Halla-ahon vihaajia jotka eivät tiedä miehestä kuin nimen ja joiden käsitys kirjoittajan sanomasta on lievästi sanoen hatara.

Edit. Mainittakoon vielä että olen tässä ketjussa myös kehunut Halla-ahoa, lähinnä "Minä rakastan" kirjoitusta jota jossakin toisessa kontekstissa saatettaisiin nimittää taiteeksi.
 
Viimeksi muokattu:

Fordél

Jäsen
Edesvastuutonta on kiihottaa kansalaistottelemattomuutta näyttämällä huonoa esimerkkia. Vai toimiko Arhinmäki mielestäsi oikein kuvaamalla poliiseja lähietäisyydeltä?

Oikeus totesi, että näyttöä niskoittelusta poliisia vastaan ei ole.

Poliisejakin saa yleisellä paikalla kuvata, joten ei siinäkään ollut mitään väärää.
 

CtrlAltDel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Oikeus totesi, että näyttöä niskoittelusta poliisia vastaan ei ole.

Poliisejakin saa yleisellä paikalla kuvata, joten ei siinäkään ollut mitään väärää.

Arhinmäen ilmeisenä tarkoituksena oli tallentaa virantoimituksessa olevien poliisien kasvot niin, että nämä henkilöt olisivat tunnistettavissa. Uskon, että tuo videopätkä ministerimme puhelimesta poliisien toimesta poistettiin, jotta sitä ei Paavon aktivistitovereitten toimesta käytettäisi vääriin tarkoituksiin.

Minun oikeustajuni sanoo tuon kuvaamisen olleen väärin ja Arhinmäen käytös oli provosoivaa. Poliisi toimi tilanteessa täysin oikein. Monessa muussa maassa olisi yön pimeydessä nähty pampunkin vilahtavan. Ihme, että näin ei toimittu, vaikka suomalainen poliisi onkin natsi. Tämähän oli noiden maailmanparantajien keskeisin viesti.
 

Gentleman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Kyllä, tuota tarkoitin. Olen periaatteessa samaa mieltä siitä että keskinäinen syyttely on perseestä ja että yhden tahon (tässä tapauksessa Halla-ahon) harjoittama paikoin kyseenalainen retoriikka ei sinänsä anna oikeutta muille vastata samalla mitalla.

Tästä olemme siis samaa mieltä.

Toisaalta, on järjetöntä odottaa että ihmiset kääntävät vain loputtomasti toista poskea ja pyrkivät olemaan rakentavia huolimatta siitä että vastapuolen asenne on kaikkea muuta kuin rakentava. Kuten Timo Soinikin jokin aika sitten totesi, voimalle ilmestyy aina vastavoima, kyllä tässä maassa osaavat muutkin provosoida kuin Jussi Halla-aho. Kun pelin henki on kerran tämä, niin pelataan sitten, saattavat jotkut tälläkin hetkellä ajatella.

Ymmärrän sen, että posket tulevat aikaa myöten kipeiksi ja halu pelata "sitä peliä, jota tuomarit antavat pelata" kasvaa ylivoimaiseksi. Se halu vie meidät kaikki joskus mukanaan, jopa niin että siitä tulee normaalia käytöstä. Kokeillaan mikä menee läpi, säännöistä ja pelin tulevaisuudesta viis.

Minusta avain tähän on se, että ei mietitä vastapuolen asennetta. Ainoastaan omaa. Ei haeta oikeutusta omille rikkomuksille toisen rikkomuksista.

Provosoida tässäkin maassa on tosiaan osattu jo kauan ennen Halla-ahoa. Ja voidaan perustellusti miettiä, että mistä se Halla-aho on tullut? Onko hänen ajatusmaailmansa syntynyt voimaksi vai vastavoimaksi? Minä en osaa sanoa, olen vain sitä mieltä, että keskustelua jossain määrin aina tukahdutetaan. Emmekö me osaa keskustella asiallisesti?

Halla-aho ilmoitti pian joukkomurhan jälkeen jatkavansa entisillä linjoillaan ja että "monikulttuurisuus on edelleen hanurista". Sopii kysyä kenenköhän tässä pitäisi olla rakentava?

Kaikkien pitäisi aina olla rakentavia. Eikä tällaisen tragedian oikein voi odottaa muuttavan kenenkään mielipiteitä suoraan. Se mitä voidaan odottaa on, että jokainen avaa enemmän korviaan keskustelulle.


Olen näistä asioista täysin samaa mieltä. Oliko nimimerkki 1936 joka vähän aikaa sitten nimesi suomalaisen maahanmuuttokeskustelun suurimmaksi ongelmaksi asenteellisuuden ja jatkuvan väärän informaation joista ensin mainittu on nähdäkseni suurempi ongelma. Pelkästään se että osapuolilla on täysin eriävät käsitykset faktoista kuvastaa hyvin sitä kuinka irrationaalisella tasolla keskustelussa pahimmillaan liikutaan ja kuinka suuria intohimoja koko maahanmuuttokysymys herättää.

Avoimuudesta ja suoruudesta puhuttaessa kaipaisin itse kahta asiaa: maahanmuuttokriittiset piirit saisivat puolestani lopettaa rasismista kiertelyn ja myöntää ihan avoimesti että rasismia todella on joidenkin näkemysten taustalla. Vastaavasti "suvaitsevaisten" tulisi luopua "vain raukka on rasisti"-tyyppisistä dogmeista ja siitä perusajatuksesta että rasismi olisi yksiselitteisesti väärin. Näin ei kuitenkaan ole, rasismi on aivan inhimillinen perustunne, josta kukaan ihminen ei ole täysin vapaa. Kaipaisin siis enemmän asioiden myöntämistä kuin jatkuvaa kieltoa ja kiertelyä ja täysin älyvapaata syytösten heittelyä.

Olen samaa mieltä myös siitä että puolestani maahanmuuttoa voidaan aivan hyvin vaikka vähentää jos siihen todella löydetään lujat objektiiviset perusteet. Mutta jos päätöksen pohjalla ovat esim. irrationaaliset käsitykset islaminuskosta ja muslimeista, olisi kyseessä päätös jota minun olisi mahdoton hyväksyä.

Tässä olet erityisen oikeassa, omien ajatusten ja intressien esittäminen jonain suurempana ja jalompana on yksi keskustelua vahvasti vaikeuttava tekijä. Hyvä alku olisi se, että myönnetään tosiasiat puolin ja toisin. Itsekkäät syyt, pelot, tietämättömyys ja todellisuuden peittely.

Tuntuu vaan siltä, että kyse on aina perinteisestä neuvottelutaktiikasta, jossa tullaan poskettomien väitteiden kanssa neuvotteluun ja toivotaan saavutettavan paljon pienempi kompromissi. Ja että on toisen asia etsiä ja oikoa todellisuus väitteiden takaa. "Teknisesti totta"-tekniikka, on kavalinta omien intressien ajamista jota vastaani on tullut. Siinä etsitään jokin tilasto tai olosuhde, jonka yhteydessä väite pitää paikkansa. Ja tästä sitten johdetaan näkemys, että väite olisi aina totta. Hyvin yleinen palkkaneuvotteluissa.
 
Viimeksi muokattu:

Fordél

Jäsen
Arhinmäen ilmeisenä tarkoituksena oli tallentaa virantoimituksessa olevien poliisien kasvot niin, että nämä henkilöt olisivat tunnistettavissa. Uskon, että tuo videopätkä ministerimme puhelimesta poliisien toimesta poistettiin, jotta sitä ei Paavon aktivistitovereitten toimesta käytettäisi vääriin tarkoituksiin.

Minun oikeustajuni sanoo tuon kuvaamisen olleen väärin ja Arhinmäen käytös oli provosoivaa. Poliisi toimi tilanteessa täysin oikein. Monessa muussa maassa olisi yön pimeydessä nähty pampunkin vilahtavan. Ihme, että näin ei toimittu, vaikka suomalainen poliisi onkin natsi. Tämähän oli noiden maailmanparantajien keskeisin viesti.

Tuo on sinun spekulaatiotasi. Itse en näe perustetta sille miksi Arhinmäki olisi halunnut kuvata poliisien naamoja tunnistusmielessä. Mitä hän olisi siitä hyötynyt? Oma spekulaationi on, että hän halusi vain kuvata tapahtumaa, aivan kuten niin moni muukin teki (myös poliisi). Käytös saattoi toki olla provosoivaa joidenkin mielestä, mutta poliisin ei pidä provosoitua ja toimia sen mukaan miltä itsestä tuntuu vaan noudattaa vain lakia ja ohjeistusta.

Ja tuodaan esiin vielä se, että suomalainen poliisi ei ole mielestäni natsi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös