Jos tärkein peruste Jaakonsaaren väitetylle halulle JHA:n ja kumppaneiden leimaamiseen on kirjoituksen ajoitus, ollaan jo heikoilla jäillä. Jätät taas huomioimatta tekstiviestit: ensin oli Norjan tragedia, sitten Jaakonsaarelle lähetyt viestit joiden hän tulkitsi johtuneen vihapuheen lisääntymisestä Suomessa. Mikä tässä on niin vaikea ymmärtää? Jaakonsaari ei anna ymmärtää JHA:n sekaantuneen Norjan joukkomurhaan vaan niihin reaktioihin joita se aiheutti Suomessa. Kyseessä on kaksi eri asiaa ja se että näistä reaktioista ei haluta keskustella kertoo joidenkin halusta sekä suurennella että hämärtää asioita.
Nämä "siitäs sait"-viestit ovat edelleen mielestäni koko kirjoituksen avain.
Ahaa. Jaakonsaari ei siis tekstissään olekaan huolestunut siitä, että vihapuheet saisivat aikaan väkivaltaa, vaan hän on huolissaan siitä, että JHA:n ja muiden persujen lietsomat vihapuheet saattavat saada aikaan vihaisia vittuilutekstiviestejä. Nyt ymmärrän. Täytyy myöntää, että itse olen tulkinnut Jaakonsaaren sanomaa hieman toisella tavalla, mutta se lienee tullut jo ilmi.
Melkoista ylitulkintaa tämäkin. Jaakonsaari ei ole vaatinut Persuja muuttamaan politiikkansa sisältöjä vaan vedonnut puolueen nuorisosiipeen että nämä "julistaisivat eri uskontojen kunnioitusta ja suvaitsevaisuutta". Tälläkään ei ole yhteyttä Norjan joukkomurhaan vaan siihen miten Suomessa tulisi (Jaakonsaaren toiveen mukaan) jatkossa asioista keskustella. Kirjoituksen kärki on edelleen vain ja ainoastaan Suomessa, kaikki muu on haihaittelua.
Jos persujen nuorisosiiven poliittiseen agendaan ei kuulu julistaa eri uskontojen kunnioitusta ja suvaitsevaisuutta (kuten ei ymmärtääkseni kuulu), niin silloin Jaakonsaari omalla toiminnallaan mielestäni pyrkii vaikuttamaan ko. tahon politiikan sisältöön. Mainittakoon nyt tässä yhteydessä, että pidän sitä "varas huutaa varasta" -heittoa asiattomana Jaakonsaarelta.
Jos kysymys on siitä onko vihapuhe lisääntynyt Suomessa vai ei, on mielestäni yhdentekevää lähettääkö idioottimaisia viestejä yksityishenkilö vai poliitikko. Ei mitä tahansa voi kuitata silläkään että kyseessä ovat yksittäiset idiootit; he kun ovat aina heijastus jostakin suuremmasta. ABB ei suunnitellut tekojaan missään täydessä hulluuden tyhjiössä, tekstarien lähettäjät tuskin täysin omin päin keksivät että vittuillaanpa nyt Jaakonsaarelle. Mistään tällaisesta ei voi eikä pidäkään syyttää suoraan ketään, mutta jotakin ne kertovat maailmasta jossa elämme ja tähän ei pitäisi mielestäni tyytyä millään hulluja/idiootteja on aina-logiikalla.
Pointtini oli siinä, että aina löytyy idiootteja, mutta koskaan heidän tekemisillään ei voi puolustella jonkun tunnetun poliitikon töppäyksiä.
Pitkän päälle tämä ei niin kovin rakentavaa ole, mutta kyllä sekin tympii että Halla-aho saisi kirjoittaa mitä vain ja aina vain selitellään ja silitellään kuinka nerokas häiskä hän on. Pieni peiliin katsominen voisi tehdä itse kullekin hyvää.
Tuota väitettäsi en ymmärrä, koska Halla-ahohan on saanut aivan helvetisti kritiikkiä poliittisten vastustajiensa leiristä. Ja pointtihan onkin siinä, että jos / kun JHA:n vastustajat syyttävät häntä vihapuheista, tms., ei heillä itsellään kaiketi olisi varaa syyllistyä moisiin tekoihin, mikäli haluavat omalle kritiikilleen minkäänlaista uskottavuutta. Eli pähkinänkuoressa: jos henkilö A syyttää henkilöä B jostain, ei ole A:n kritiikin uskottavuuden kannalta kauhean hyvä juttu, jos hän itsekin toimii B:n tavalla. Henkilön A kannattajat eivät myöskään voi oikein uskottavasti puolustaa henkilön A tekemisiä toteamalla, että "no henkilö B on itse toiminut juuri tuolla tavalla jo pidemmän aikaa, joten turha on itkeä", tms.
Koko aihe alkaa jo tympiä, joten totean tähän lopuksi, että itse kaipaisin julkiseen maahanmuuttokeskusteluun avoimuutta ja suoruutta. Otettaisiin selvää faktoista (tarvittaessa tutkimusten kautta), keskusteltaisiin niistä ja tehtäisiin tuolta pohjalta johtopäätökset. Minulle on ihan sama johtaisiko se maahanmuuton lisäämiseen vai vähentämiseen, kunhan se olisi oikeasti faktoihin perustuva päätös. Nyt ollaan jumissa ykkösvaiheessa eli faktatkin ovat osittain selvittämättä, mitä en pidä hyvänä asiana.