Uhrien omaisten ei tarvitse etsiä syyllistä, he tietävät sen kyllä muutenkin. Samoin Jaakonsaari eikä kirjoituksessa Norjan syyllisen etsimisestä ollutkaan kyse. Nähdäkseni Jaakonsaari etsi kirjoituksessaan syyllistä lisääntyseen vihapuheeseen Suomessa ja nimeää yhdeksi esimerkiksi Jussi Halla-ahon. Kai tästä voi vetää epäsuoran syytteen myös Norjan tapahtumiin, mutta minä pidän tuota ylitulkintana, jonka tarkoituksena on siirtää huomio pois itse aiheesta, vihapuheesta. Se on asia mistä pitäisi keskustella, ei se oliko Halla-aholla jotakin tekemistä Norjan tragedian kanssa vai ei.
Mietitäänpäs hetki taas. Minkä takia Jaakonsaari kirjoittaa JHA:n ja perussuomalaisten vaikutuksesta vihapuheiden lisääntymiseen heti tämän Norjan tragedian jälkeen ellei hän nimenomaan halua antaa ymmärtää, että JHA:n ja perussuomalaisten harrastama vihapuhe on yhteydessä Norjan tragediaan (ja mahdollisesti jopa muihinkin sen kaltaisiin kammottavuuksiin)? Kirjoituksen ajoitus on liian sopiva ollakseen sattumaa, joten ei tässä asiassa ole mielestäni lainkaan epäselvyyttä, jos luetun ymmärtäminen on kunnossa. Kaikkea ei tarvitse kirjoittaa sanasta sanaan, jotta pointti tulee selväksi.
En usko, että Jaakonsaari tai muutkaan demarit hirveästi arvostaisivat, jos joku heidän kanssapoliitikkonsa kirjoittaisi, että demarien olisi nyt sopiva aika miettiä oman politiikkaansa sisältöä ja sitä, että olisiko tuota sisältöä kenties muutettava. Jos joku noin kirjoittaisi, lukija saattaisi (ja mielestäni aivan oikeutetusti) olettaa, että kirjoittaja antaa ymmärtää demareiden harrastamalla politiikalla olevan yhteys Norjan tragediaan. Miksi hän muuten kirjoittaisi, että demarien tulisi nyt tarkastella politiikkaansa? Eli tuossakaan ei sanota ääneen, että "tämä on teidän politiikkanne syytä", mutta rivien välissä vihjaus on aivan selkeä. Aivan kuten oli Jaakonsaarenkin tekstissä, mutta siinä vain kohde oli toinen.
Edelleen kannattaa myös muistaa Jaakonsaaren joukkomurhan jälkeen vastaanottamat tekstiviestit, hänen blogikirjoituksensa varsinainen sytyke. Mielestäni ne olivat vihapuhetta, toisin kuin vaikka hänen, Tuomiojan tai Hirvisaaren kirjoitukset. Onko mielestäsi oikein ja viisasta että järkyttävän joukkomurhan tapahtuessa ihmiset lähettelevät poliitikolle "siitäs sait"-viestejä? Eikö se ole mielestäsi yhtään oksettavaa?
Hetkinen, eli nyt siis rinnastat keskenään jotkut mattimeikäläisten lähettämät tekstiviestit ja tunnetun suomalaisen poliitikon kirjoitukset? Voisikohan kenties olla, että jälkimmäisellä on "hieman" suurempi vastuu ja häneen kohdistuu "hieman" suuremmat odotukset asemansa vuoksi? Ja voisiko kenties olla, että on eri asia sanoa jotain yksityisesti kuin julkisesti? Lisäksi voisin kuvitella, että tuollaisten idioottimaisten tekstiviestien lähettelijät eivät ole itse esittäneet vihapuheiden suitsemista, joten heidän oma toimintansa ei sentään ole ristiriidassa heidän puheidensa kanssa. Jaakonsaaren osalta tilanne on mielestäni toinen. Hän haluaa vihapuheen loppuvan ja leimaa itse JHA:n ja perussuomalaiset todella mauttomalla tavalla.
Lopuksi totean sen saman, minkä olen todennut monesti aiemminkin: ainakaan tällaisessa kontekstissa jonkun tekemät typeryydet eivät tee toisen henkilön typeryyksistä oikeutettuja. Jos siis joku on lähetellyt Jaakonsaarelle oksettavia tekstiviestejä, se ei millään muotoa vähennä Jaakonsaaren oman viestinnän oksettavuutta.