Jussi Halla-aho

  • 755 847
  • 6 265

Swearengen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Fortress Europe, turvattomat tilat
Niin, median edessä Halla-aho ei "nyöristele", mutta omien faniensa edessä hän esiintyy nöyränä marttyyrinä ja ajojahdin uhrina.

Jos tuntisit Halla-ahon viestihistoriaa taannoisesta vieraskirjasta ja palstoilta, niin ymmärtäisit ettei tuokaan pidä paikkansa. Halla-aho on ihan tavallinen, mutta teräväjärkinen ja -sanainen ihminen, eikä esitä kannattajilleen yhtään mitään. Sanan säilää on kalisteltu myös "omien" kesken. Kannattajat tekevät sitten ihan itse johtopäätöksensä suuntaan tai toiseen. Voivat siirtyä myös katkeriksi ex-kannattajiksi Halliksen terävän kielenkäytön takia, niitäkin on joitakin nähty :)
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
En tiedä miten päin olet juttua katsonut, mutta linkin mukaan se loppuu seuraavaan sitaattiin:

"En noihin apokalyptisiin visioihin ota kantaa, mutta huonoon suuntaan ollaan menossa", Halla-aho sanoi, ja viittasi maahanmuuttajavaltaisiin lähiöihin Länsi-Euroopassa.

Onhan toki mahdollista että Halla-aho on tämän kommentinsa jälkeen lyönyt luurin toimittajan korvaan.

Jutusta ei tullut ilmi missä vaiheessa nuo kommentit on haastattelussa sanottu.

Alkuperäinen artikkeli oli surkea.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Miten minä muistelisin, että syväekologian arvoilla ja nimenomaan Linkolan jutuillä mässäiltiin ihan tosissaan erään taannoisen kouluammuskelun yhteydessä... Vaikka olisihan se kyllä mukavampaa olla marttyyri ihan yksinään, voi tätä väärinymmärtämisen ahdistusta.
Joillakin foorumeilla on asiaa varmaan käsitelty, mutta esimerkiksi Helsingin Sanomat (vihr. vas) ei liene vaivautunut tekemään asiasta isompaa numeroa. Sen sijaan Hesarin toimittajien aika kulunee Halla-ahon roskiksen kyttäämiseen. Josko kävisi tsägä ja sieltä löytyisi jotain tyhjän apulantapussin riekaleen tapaisia.
 

Tshekki77

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, HJK, Maajoukkue (lajista riippumatta)
Missä ovat jutut Arhinmäen tekemisistä? Onko Arhinmäen yhteydet anarkistisiin järjestöihin tutkittu?

Eikös juuri eilen väännetty siitä, onko Arhinmäki huudellut vihahuutoja poliiseille vai ei? Eikös Aamulehti ollut oikein tehnyt tästä jutun? vai oliko se joku aikaa sitten tehty juttu. Kyllä sitä likaa kaivetaan esiin sitä mukaan, kuin mahdollista. Ja eikös hän tänään ollut taas joidenkin lehtien otsikoissa nuuskan salakuljettajana?

Edit. jahas, uutinen bongattu tänään facebookista ja oliki jo pari vuotta vanhaa mallia iltalehdestä. Niin sitä antaa sosiaalisen median huijata itseään =)
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Tuollainen väite on putkinäköistä vainoharhaa. Artikkelissa ei missään vaiheessa väitetä, että haastattelu olisi katkennut tuohon kohtaan.

Pitäisköhän Miguelin taas opetella lukemaan? En missään kohtaa puhunut että artikkeli olisi näin väittänyt vaan se antoi herkästi sellaisen kuvan että Halla-aho sai raivokohtauksen ja juttelu loppui siihen.

Artikkelissa ei missään kohtaa todettu että tämän jälkeen Halla-aho jatkoi keskustelua rauhallisesti.
 

Miguel

Jäsen
Tämä koskee aika pitkälti lähes kaikkia lehtiä, toimittajat ovat perinteisesti aatemaailmaltaan vihreitä ja/tai vasemmistolaisia ja sen kyllä huomaa aika helposti.

Tämä pitää suurimmilta osittain paikkansa, ja linja näkyy ajoittain rasittavana, minunkin mielestäni. Ei tosin Hesarin pääkirjoitustasolla tai agendassa, mutta nämä ovat jo sitten oikeasti aika subjektiivisia näkemyseroja.

Laajemmankin keskustelun aihe tuo julkisen sanan vihervasemmistolaisuus voisi olla. Siihen aatteeseen, miten kukakin sen haluaa rajata, kun kuuluu aika vahvasti pasifismi. Äärioikeistossa taas väkivallan käyttö hyväksytään laajemmin. Toivon totisesti, että sinäkin Daespoo - ja muut hengenheimolaiset - ymmärrätte ja hyväksytte sen, että julkinen sana suosii pasifismia ennemmin kuin väkivallan legitimisointia. Ketään yksittäistä ajattelijaa tai kansallista puolueryhmittymää syyttelemättä: aika moni viime vuosien hirmuteko (kouluampumiset, Norjan verilöyly) on varmasti saanut yllykettä nykyaikaisesta halvan vihapuheen kulttuurista. Ja ilman sitä jokunenkin niistä teoista olisi voinut jäädä tekemättä.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Eikös juuri eilen väännetty siitä, onko Arhinmäki huudellut vihahuutoja poliiseille vai ei? Eikös Aamulehti ollut oikein tehnyt tästä jutun? vai oliko se joku aikaa sitten tehty juttu. Kyllä sitä likaa kaivetaan esiin sitä mukaan, kuin mahdollista. Ja eikös hän tänään ollut taas joidenkin lehtien otsikoissa nuuskan salakuljettajana?

Niin, Aamulehti teki jutun. Missä on Helsingin sanomat? Onko kaikki toimittajat stalkkaamassa Eirassa JHA:n toimia?

Ja vääntö siitä onko niitä huuteluita ollut on aika lyhyt. Sinulle riittää se että hän ei myöntänyt vaikka kaikki täysjärkiset olisivat kieltäneet tehneensä noin jos se ei olisi tapahtunut. Ehkä Pave on vain vähän tymä.

Onko linkkiä tuohon nuuskauutiseen? En huomannut.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Äärioikeistossa taas väkivallan käyttö hyväksytään laajemmin.

Niin, WW2 jälkeen äärivasemmistolaiset ovat tappaneet Euroopassa n. 30x enemmän ihmisiä kuin äärioikeisto. Eli kyllä tuosta voi olla montaa mieltä. Ääri on ääri.
 

Miguel

Jäsen
Missä ovat jutut Arhinmäen tekemisistä? Onko Arhinmäen yhteydet anarkistisiin järjestöihin tutkittu?

Huoh, onneksi pitää ajankin puolesta kohta hengähtää tästä keskustelusta.

Mutta tämä sopii jatkoksi edelliseen pohdintaani lehdistön vihervasemmistolaisuudesta: Kuinka monta ihmishenkeä anarkismi on vienyt Pohjoismaissa 2000-luvulla? (Ei sillä, että minäkään anarkismia puolustelisin, kunhan herättelen suhteellisuudentajua äärioikeiston ja -vasemmiston "saavutuksia" mitattaessa.)
 

Tshekki77

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, HJK, Maajoukkue (lajista riippumatta)
Niin, Aamulehti teki jutun. Missä on Helsingin sanomat? Onko kaikki toimittajat stalkkaamassa Eirassa JHA:n toimia?

Miguel kertoi sinulle median tehtävistä ja vastasit siihen, että valikoiden tekee sitä. Ei ollut puhetta pelkästään hesarista.

Onko linkkiä tuohon nuuskauutiseen? En huomannut.

Editoin jo aikaisempaan viestiin, että olin antanut facebookin hämätä itseäni. Tapahtui ilmeisesti jo vuonna 2009
 

Miguel

Jäsen
Jaa vastasitkin jo ikään kuin ennakkoon. Hyvä, vertaat sosialismiksi kutsuttua puolityranniaa länsimaiseen vasemmistolaisuuteen ja anarkismiin. Suhteellisuudentaju kohdillaan, todellakin.
EDIT: Daespoolle tämä siis, tietenkin. Perhanan nopeasti tulee uutta viestiä välissä ketjuun.
 

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Jutusta ei tullut ilmi missä vaiheessa nuo kommentit on haastattelussa sanottu.

Alkuperäinen artikkeli oli surkea.

Alkuperäinen artikkeli oli epäilemättä surkea aivan samoin kuin minä olen suomea taitamaton maahanmuuttaja silloin kun en ole kanssasi samaa mieltä.

Sinä taisit vaan haluta tulkita jutun tietyllä tavalla, mutta ei se mitään, en minä ole sinulle vihainen.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Jaa vastasitkin jo ikään kuin ennakkoon. Hyvä, vertaat sosialismiksi kutsuttua puolityranniaa länsimaiseen vasemmistolaisuuteen ja anarkismiin. Suhteellisuudentaju kohdillaan, todellakin.

Parahin Miguel, tämä keskustelu on oikeasti hirveän vaikeata jos jatkuvasti väität minun sanoneen jotain mitä minä en ole sanonut. Voi olla että keskustelunopeus on oikeasti sinulle liian nopea kun tuollaisia mokia tulee jatkuvasti.

Sinä sanoit äärioikeiston tukeutuvan herkemmin väkivaltaan, minä totesin että tilastollisesti Euroopassa on tapettu paljon enemmän äärivasemmiston terrorissa.

Missä ihmeessä minä olen verrannut sosialismia länsimaiseen vasemmistolaisuuteen ja anarkismiin? Voitko laittaa suoran lainauksen?

Jos kyseistä lainausta ei millään löydy niin voisitko edes myöntää että väitteesi (ja aikaisempi väitteesi) olivat täysin vääriä?
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Alkuperäinen artikkeli oli epäilemättä surkea aivan samoin kuin minä olen suomea taitamaton maahanmuuttaja silloin kun en ole kanssasi samaa mieltä.

Ei, sinulla on ollut vain niin vaikeata luetun ymmärtämisessä että aloin epäillä kielitaitosi riittävyyttä.
 

Swearengen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Fortress Europe, turvattomat tilat
Tästä nähtiinkin tänään oikein hyvä esimerkki. Kukin tyylillään, totta kai, mutta ei pidä ihmetellä jos kaikki eivät siitä diggaa.

Ei kai kukaan pakota Halla-ahosta tai hänen näkemyksistään tai tyylistä diggailemaan. Ei kuitenkaan pidä ihmetellä sitäkään, jos kohde vaivautuu vääristelyjä välillä korjaamaan. Tietysti myös näkemyksiensä puolustaminen/perusteleminen on joidenkin spedejen mielestä "prinsessamaista itkemistä", enkä tällä tarkoita sinua.

Se on totta, että Halla-ahon tyyli on aina ollut kohtalaisen provosoiva/terävä ja hän saa jatkossakin vihollisia pyytämättäkin. En kyllä usko, että hän olisi koskaan tullut tunnetuksi, jos kirjoittaisi yhtä ympäripyöreästi ja munattomasti kuin kaikki muutkin. Pitkälti sama ilmaisutyyli Halla-aholla oli jo silloin kun ei ollut tässä mokutuskeskustelussa vielä millään puolella yli 10 vuotta sitten.

Olen todennut aikaa sitten, että Halliksen tyylillä saa sekä fanaattisia vihamiehiä että uskollisia kannattajia. Viime eduskuntavaalit huomoiden anti/pro-suhde näyttää ihan edulliselta :)
 
Viimeksi muokattu:

Knower

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit+Petteri Nummelin
Jos tuntisit Halla-ahon viestihistoriaa taannoisesta vieraskirjasta ja palstoilta, niin ymmärtäisit ettei tuokaan pidä paikkansa. Halla-aho on ihan tavallinen, mutta teräväjärkinen ja -sanainen ihminen, eikä esitä kannattajilleen yhtään mitään. Sanan säilää on kalisteltu myös "omien" kesken.

Ai kun söpöä ja hellyyttävää. Tämän lisäksi se lienee helvetin kova panemaan.

Eipä ole tähän Halla-aho -keskusteluun ollut itsellä mitään annettavaa. Ehkä kun ei asu Helsingissä, mies on omissa papereissa siellä mihin kuuluukin eli marginaalissa. Varmasti erittäin älykäs - kuten moni muukin tutkija - en kiellä lainkaan. Tuolla niitä tutkijoita on omissa kammioissaan tien toisella puolella joskus läpi yön. Halla-aho ei kai ole poikkeus tässä.
 

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Tämä velvollisuus on hyvinkin valikoiva.

Missä ovat jutut Arhinmäen tekemisistä? Onko Arhinmäen yhteydet anarkistisiin järjestöihin tutkittu?

Koko tämän ajattelun logiikka on itse asiassa täysin järjetön.

Norjassa tapahtuu kauhea tragedia johon parilla suomalaisella poliitikolla on jokin löyhä yhteys. Sittemmin paljastuu että toisella näistä poliitikoista (jonka maine on muutenkin hieman kyseenalainen) on aiemmin luultua tiiviimmät yhteydet epäilyttäväksi nimettyyn islamin vastaiseen verkkoyhteisöön (=toinen löyhä yhteys Norjan tragediaan). Mitä median nyt sitten pitäisi tässä tapauksessa tehdä? Selvittää näitä yhteyksiä ja kysellä niistä ao. poliitikolta vai ryhtyä selvittämään kaikkien muidenkin suomalaispoliitikkojen menneitä töppäyksiä ja hämäriä yhteyksiä vaikka ne eivät liittyisikään tähän käsillä olevaan "kuumaan" asiaan?

Media tosiaan toimii valikoiden, mutta valinnan logiikka tuntuu olevan joillekin mahdoton käsittää.
 

Swearengen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Fortress Europe, turvattomat tilat
Eipä ole tähän Halla-aho -keskusteluun ollut itsellä mitään annettavaa. Ehkä kun ei asu Helsingissä, mies on omissa papereissa siellä mihin kuuluukin eli marginaalissa.

Todellisuus on kuitenkin se, että Halla-aho oli yli 15 000 äänellään koko maan 6. suosituin kansanedustaja, eikä siis todellakaan missään marginaalissa.
 
Kyllähän persut kaikkiaan saavat toimittajilta eri kohtelua. Varsinkin ennen vaaleja tuli noteerattua tämä. Tässä täytyy toki muistaa etten ole kenenkään kelkassa enkä edes äänestänyt mielenkiinnon puutteesta. En toki usko että kyse on mistään systemaattisesta, luultavasti itseään suvaitsevaisina älykköinä pitävät toimittajat päästävät liiaksi oman persoonansa ja mielipiteensä läpi. Mikä taas on pelkästään paskaa journalismia.

Noin muuten alkanut kyllä vituttamaan tämä mehustelu Norjan keissillä. Jos kaveri pistää luokkaa 80 nuorta kylmäksi ja nauraa päälle niin lähtisin ettimään syytä sekopäisyydestä jonkun äärioikeistolaisuuden sijaan. Noh kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa;

http://kalleerkkila.puheenvuoro.uusisuomi.fi/sites/default/files/domain-9193/kuvat/Erkkila_US_26_7_2011_2.jpg

Linkki vie pilapiirrokseen Uuden Suomen sivuille.
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Missä ovat jutut Arhinmäen tekemisistä? Onko Arhinmäen yhteydet anarkistisiin järjestöihin tutkittu?
Tai miksei suomalaismediaa hirveästi kiinnostanut Anni Sinnemäen poikaystävän Anton Montin yhteydet Italiassa murhiin syyllistyneeseen Punaiseen prikaattiin. Montia syytettiin italiaisessa lehdistössä kahden murhaan syyllistyneen Prikaatin jäsenen piilottelusta Helsingissä vuonna 2003.

Tai no, onhan yksi laatulehti kirjoittanut siitä.
 

Knower

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit+Petteri Nummelin
Todellisuus on kuitenkin se, että Halla-aho oli yli 15 000 äänellään koko maan 6. suosituin kansanedustaja, eikä siis todellakaan missään marginaalissa.

Rivikansanedustaja Helsingin vaalipiiristä, ääniharava sellainen. Entä sitten? Saavutukset voi listata tähän:
 

Swearengen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Fortress Europe, turvattomat tilat
Rivikansanedustaja Helsingin vaalipiiristä, ääniharava sellainen. Entä sitten? Saavutukset voi listata tähän:

No mitähän "saavutuksia" kansanedustajat yleensä keräävät muutaman kuukauden aikana. Retorinen kysymys.

Halla-ahon saavutukseksi voi laskea ainakin tuon Persujen rasisminvastaisen julistuksen, vaikka se syntyikin hieman spontaanisti ja muiden provosoinnin tuloksena. Juuri siihen nähden se oli taas osoitus Halliksen terävyydestä. Tuskin moni oli kuullut ennen tuota Helsingin harjoittamasta "positiivisesta diskriminaatiosta" eli väitetystä mamujen suosimisesta rekrytoinnissa. Siitä voi lukea täältä:

Katsaus julkilausuman kirvoittamiin kommentteihin

Itse olin myös tyytyväinen Halla-ahon esiintymisiin kansanedustajana A-talkissa, Huomenta Suomessa sekä YLEn radiokeskustelussa, missä käsiteltiin erinäisiä poliittisiä kysymyksiä. Ensimmäisessä tuttuun tyyliin provosoiden toimittajan kohdalta.

Ei ole myöskään mitään viitteitä, että Halla-aho muuttaisi linjaansa eduskuntaan päästyään, vaan pitää agendansa myös siellä poliittiset realiteetit huomioiden. Aika monta kertaa olen äänestänyt elämäni aikana, enkä muista näin tyytyväinen vielä edustajaani olleen, vaikka toki lyhyt on ollut aikakin ja totutut odotukseni poliitikkoja kohtaan ovat alhaiset.
 

Miguel

Jäsen
Sinä sanoit äärioikeiston tukeutuvan herkemmin väkivaltaan, minä totesin että tilastollisesti Euroopassa on tapettu paljon enemmän äärivasemmiston terrorissa.

Missä ihmeessä minä olen verrannut sosialismia länsimaiseen vasemmistolaisuuteen ja anarkismiin? Voitko laittaa suoran lainauksen?

Jos kyseistä lainausta ei millään löydy niin voisitko edes myöntää että väitteesi (ja aikaisempi väitteesi) olivat täysin vääriä?

OK. Jos tuo 30x-lukema tosiaan perustuu enimmiltä osin johonkin muuhun kuin sosialististen hirmuhallintojen tekemiin tuhotöihin, olen yllättynyt ja myönnän erehtyneeni.

Mikä muuten on lähde tilastollesi? Etenkin äärioikeiston määritelmä kiinnostaa tässä, sillä aika monessa maassa sitä edustavien ryhmittymien kokoontumista on rajoitettu ja kielletty, eivätkä kaikki rikokset välttämättä tilastoidu heidän tililleen. Esimerkiksi moottoripyöräjengien aatemaailmaa voi luonnehtia lähelle äärioikeistoa, mutta sellaiseksi sitä tuskin määritellään virallisesti.

Joka tapauksessa esittämäsi viitekehys on huono tähän keskusteluun, koska eri osat Euroopassa ovat sotien jälkeen olleet levottomia eri syistä ja eri tavalla. Jo aiemmin peräsin anarkismin vaatimia ihmishenkiä 2000-luvun Pohjoismaissa, sitä pidän edelleen relevanttina tämän keskustelun kannalta. Osaatko vastata siihen?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös