Oikeastaan vastaukseni tähän ilmenee omassa vastakysymyksessäni. Mikä on sisällöltään tämä sekulaarinen käsitys ihmisarvosta mielestäsi? Näetkö, että antamasi määritelmä on ainoa miellekäs vaihtoehto tässä kontekstissa? Jos näet, millä perusteilla? Jos et, hyväksytkö väitteen siitä, että ihmisarvo-käsitteen kyseenalaistaminen (sen jossakin määritelmässä) ei automaattisesti tarkoita ihmisoikeuksien kiistämistä? Toisaalta, itse jo tuossa myönnätkin, että kristillisen etiikan näkemys voidaan kyseenalaistaa, mikä oikeastaan jo osoittaa pointtini oikeaksi, ainakin osaltasi (eli siis implisiittisesti tunnustat myös sen määritelmän pätevyyden jossakin kontekstissa).
Hyvä, tulkitsen että vastasit myöntävästi kysymykseeni, eli hyväksyt ihmisarvo-kantani sekulaarin mahdollisista jumalolennoista riippumattoman luonteen. (Oikeastaan sinun olisi pitänyt ensin odottaa tätä kuittaustani ennenkuin jo siirryt omaan kysymykseesi). Sitten oma vastaukseni vähän monimuotoiseen ja epäselvään kysymykseesi (enkä tajua kirjoituksesi erityisen sekavaa loppua juuri ollenkaan, mutta todennäköisesti, jos ymmärrän sen oikein, olen siitä aivan eri mieltä). Muotoilen siis kysymyksesi uudestaan siten, että kysyt minulta, miten määrittelen tämän sekulaarin ja universaalin ihmisarvon. Toivottavasti hyväksyt sen.
Universaalilla ihmisarvolla tarkoitan, että positioin
jokaiselle ihmiselle vain hänen ihmisyytensä, ihmiskuntaan kuulumisensa takia tietyn itseisarvon, joka ei siis riipu hänen henkilökohtaisista ominaisuuksistaan, ajatuksistaan tai teoistaan. Tämä sisäsyntyinen ihmisarvo on universaali ja kaikilla henkilöillä sama. Käsityksen voidaan katsoa nousevan luonnonoikeudesta tai Jumalasta tai historiallisen ymmärryksen ja kokemuksen kautta (mikä on oma näkökulmani), mutta tällä synty- tai hahmotustavalla ei sinänsä ole mitään keskeistä merkitystä asiassa.
Tämä käsitys universaalista kaikille ihmisille yhteisestä ja samasta ihmisarvosta ei tarkoita sitä, että arvostaisimme yhtä lailla kaikkia ihmisiä vaan että kaikilla ihmisillä on oma itseisarvonsa, joka on riippumaton paikallisista ja henkilökohtaisiin ominaisuuksiin ja tekoihin liittyvistä arvostuksistamme. Se ei tarkoita myöskään sitä, ettemmekö voisi suhtautua jyrkän negatiivisesti johonkin yksilöön (ja esimerkiksi omassa tapauksessani vaikka hyväksyä Bin Ladenin teloitus vaikka näen että Osamalla onkin tämä universaali ihmisarvo).
En vielä vastaa jatkokysymykseesi siitä, onko mahdollista tukea universaaleja ihmisoikeuksia ilman että siihen liittyisi käsitys universaalista ihmisarvosta (sitä paitsi tämähän on lähinnä minun kysymykseni...) Edetään kysymys kerralla, systemaattisesti. Nyt sinun vuorosi olisi lähinnä analysoida vastaukseni ihmisarvon määrittelystä ja esittää mahdollisesti tarkentavia lisäkysymyksiä.