No, aika loogisesti ihmisarvon kieltämisestä voisi seurata myös ajatus siitä, että ne joilla ei ole ihmisarvoa eivät myöskään ole oikeutettuja ihmisoikeuksiin.
Noniin. Boldaus lienee tässä aika oleellinen. Nimittäin, jos nyt hieman katsomme taaksepäin...
No, jos siis kiistää universaalit ihmiskoikeudet niin eikö sitten kiistä niitä? En näe, että tässä olisi paljon mahdollisuuksia aitoihin väärinkäsityksiin, lyömäaseen ja summittaisen leiman käyttö on aina mahdollista, jos on pahaa tahtoa. Tuskinpa edes löytyy juurikaan niitä, jotka kannattaisivat sitä, että esimerkiksi osa ihmisistä jätettäisiin ihmisoikeuksien ulkopuolelle, ihmisyyden määritelmän ulkopuolelle.
Onko joku niitä nyt kiistänyt, vai mitä tarkoitat?
Siis tarkoitin, että periaatteellisesti asia on hyvin selvä. Vähän siis vaikuttaa tämä esittämäsi uhkakuva olkiselta, mutta ei minulla toisaalta ole mitään erityisen periaatteellista kantaa olla käyttämättä toisenlaista terminologiaa, kunhan sen sisältö on sama.
Lienee perusteltua sanoa, että olet nyt vähintäänkin hieman epäselvä. Eikä nyt vähiten sen takia, että sanot "asian olevan hyvin selvä", mutta et edes suostu tarkentamaan asiaa yhtään mitenkään. Minkä lisäksi puhut "termin samasta sisällöstä", edelleenkään tuomatta esille, mikä se termi on.
Josta päästäänkin tuohon boldaukseen. Lienee selvä, että tällaiset johtopäätökset
voisivat olla perusteltuja (joskin puhuin ihmisarvo-käsitteen
kyseenalaistamisesta, EN suoranaisesti
kiistämisestä), jos meillä olisi yhteneväiset ja tarkkarajaiset määritelmät. Mutta nähdäkseni tilanne on kaikkea muuta kuin se. Esim. olisi aika absurdia, jos voitaisiin väittää, että kiistämällä kristillisen etiikan mukaisen ihmisarvo-käsityksen, kiistäisin samalla ihmisoikeudet. Tarkoittaen, että jos mielestäni Jammu-setä ei ansaitse samalla tavalla pusuja, silityksiä, haleja, suitsukkeita ja mirhamia(!) kuin joku toinen, niin mitenköhän olen riistämässä kenenkään ihmis
oikeuksia? Vai onko kristillisen etiikan mukainen käsitys ihmisarvosta jotenkin paradoksaalinen mielestäsi?
Sinä puolestasi tunnut olevan sitä mieltä, että tälläistä käsitettä ei tule jostain syystä suomen kielessä käyttää.
Totta, että sanatarkasti sanoin niin. Tosin tuo nyt oli lähinnä provokatiivinen kärjistys, jolla aloitin kirjoituksen. Tarkensin myöhemmin kyllä, että termiä voidaan käyttää, jos se tuo lisäarvo keskusteluun. Pointtini on ollut, että se ei sitä juuri koskaan tuo.
Minusta kuitenkin kyseinen käsite ei ole mitenkään ainutlaatuinen, ja kaikessa vähän analyyttisemmässä keskustelussa ihan luonnostaan joudutaan avaamaan terminologian sisältö joka tapauksessa, jotenl erityistä sekaannuksen vaaraa ei ole.
En tokikaan ole asettamassa viljurimaisia, akateemisia kriteereitä jatkoajan keskustelufoorumille, joten en odota lähdeviitteiden kyllästämää keskustelua, vaan sallin ihan "lukiotasoiset esseet". :)
Kuitenkin mielestäni rationaalinen ja analyyttinen keskustelu edellyttää juurikin täsmällistä terminologiaa, koska muuten käy helposti kuten sinulle - tehdään perusteettomia johtopäätöksiä (joita sitten paikataan "voisi"-tyyppisillä tarkennuksilla...), koska premissit ovat epäselvät. Toinen on taas "slippery slope" -ilmiö, mikä on aika lähellä tätä leimakirvesten heittelyä. Eli pienestä asiasta vyörytetään täysin suhteetonta ja perusteetonta johtopäätösketjua aina kolmanteen valtakuntaan saakka. Vaatimattomasti voisin siis todeta olevani lähinnä rationaalisen ja analyyttisen keskustelun puolustaja, jota "haraa" kaikki sitä vastaan olevat ja kehkeytyvät tendenssit.
Irrelevanttia tai ei!