En väitä, että tuo olisi ollut jutun koko pointti, mutta tarkoituksellisesti Hallis halusi tuollaiset irtopisteet ottaa. Tämän takia häntä kritisoidaankin rasismin kanssa flirttailusta.
Yhä, miten se on rasismin kanssa flirttailua jos kuitenkin lähtökohta on ihmisten teot, ei etninen tausta sinänsä. Se, että poimii uutisoinnista negatiiviset piirteet (tosin aina voidaan kysyä onko niitä positiivisia uutisia...) ei vielä tee tästä rasistista, vain valikoivaa.
Ongelma juuri tulee siitä että termillä rasisti on vähän samanlainen painoarvo kuin "natsilla" tai "sarjamurhaajalla", se luo mielikuvia ja ihmiset keskimäärin elävät aika vahvasti mielikuvamaailmassa. On eri asia puhua ihmisestä junttina, stallarina, pikkuporvarina jne. koska nämä mielikuvat eivät sinänsä sisällä varsinaista raskauttavaa mielikuvallista taakkaa yleisellä tasolla (paitsi tietenkin aatteellisesti suuntautuneitten ihmisten mielissä, mutta heidän mielipiteensä on kiveen kirjoitettu joka tapuksessa).
Olennaista on siis ensin kyetä määrittämään onko tuo rasismilla flirttailu perusteltavaa, koska mielikuvana (käytännössähän se on vain kiertoilmaisu sille että henkilö on rasisti) se on varsin vahva. Ja tämä tulisi perustella rasismin määritelmän kautta. Ongelma tässä nyt onkin sitten se että tähän ei toistaiseksi ole, oikeuslaitoksenkaan toimesta (KKO:n valituslupaa odotellessa), löydetty perusteita, valikoiva painottunutkin kirjoittelu ei vielä täytä rasismin määritelmää, tai jos täyttää olisi siitä mukava saada hieman lisätietoa.
Nyt on minun vuoroni olla aivan ällistynyt. Mutta eihän Halla-aho mitään tuollaista sanonut? Ja varsinkaan hän (tässä kirjoituksessa) mitään todisteita tuollaisten väitteiden tueksi esittänyt.
En sanonut että tuosta puhutaan juuri tuossa jutussa, mutta esim. scriptan lähdemateriaaleissahan ja alkupään teksteissä (valikko vasemmalla tai esim. Onnistuneen integroinnin avaimet suomalaisittain) tilastoperusteet tulevat ilmi ja on Halla-ahokin niistä satunnaisesti kirjoitellut. Vai onko siis niin että joittenkin etnisten ryhmien työllistyminen ei ole surkeaa?
Juuri tähän asiaanhan kommentti "Tapaus toimii siis taas yhtenä esimerkkinä siitä, miten maahanmuutto itsessään työllistää muita maahanmuuttajia ja tavallaan toimii perusteluna maahanmuutolle." perustuu. Nettohyödyllisyys on sitten ihan oma toteamukseni, koska tässähän Halla-aho ehkä tekee suurimman virheensä keskittyen tosiaan ehkä turhankin paljon juuri rikostilastoihin yms. kun taas olennaisemmat argumentit löytyisivät talouspolitiikasta.
On tämä suomenkielen passiivi hieno asia. Onneksi se toimii myös kahteen suuntaan. Enhän minä ole sanonutkaan, että Halla-aho olisi jotain tuollaista vaatinut (etkä tietenkään sinäkään ole väittänyt, että minä niin olisin sanonut. Se että Halla-aho antoi ymmärtää, minä annoin ymmärtää ja sinäkin ymmärrät on sitten ihan eri juttu.
Aivan, joten jätettäköön sitten suuremmat olkiukot väliin.
Minä en näe mitään hirveää siinä jos joku yrittäjä noin sanoisi. Kun huomoidaan itse asia ja mahdollisen sanojen yhteiskunnallinen asema, niin sanoisin että se olisi Hakkaraisen lausunto jaettuna sadalla. Pitäisin itseasiassa jopa jonkinlaisena provokaationa jos sikaniska-uusinatsien viharikosta tutkimaan laitettaisiin neekeri-poliisi.
Sinä et ehkä näe, mutta löytyy varmasti niitä jotka näkisivät asiassa ongelman. Johan nyt white flightiä ja juuri sunnuntai-Hesarissakin ollutta "koulumuuttoa" paheksutaan tyylillä "kuinka he kehtaavat". Hesarin artikkelikin oli sikäli koominen että siinä pelattiin lähinnä mielikuvilla (ja samalla syytettiin niitä jotka valitsevat lastensa kouluja mielikuvaperustaisesta toiminnasta), mutta ei tuotu mitään konkretiaa esille.
Lähtökohtaisesti oletin, että viestini lukijat lukisivat myös viitatun tekstin itse kokonaisuudessaan. En ylipitkiä lainauksia sieltä halunnut ottaa.
En tiedä oletko huomannut, mutta näissäkin keskusteluissa on aika paljon ihmisiä jotka juuri _eivät lue_ noita tekstejä, vaan elävät puhtaasti niitten irrallisten sitaattien varassa. Mainitsin jo aiemmin työpaikan keskustelusta missä ihmeteltiin rasismituomion saaneen ihmisen kansanedustajuutta, mitä luulet onko ko. henkilö kenties perehtynyt asiaan ja Halla-ahon kirjoituksiin vai onko hän muodostanut kenties näkemyksensä vain muutaman irrallisen lauseen pohjalta?