Kommentoin nyt tätä
http://www.halla-aho.com/scripta/hajahuomioita_muslimeista.html myös nimimerkki Dana 77:n linkittämää tekstiä (piti käsitellä jo eilen) vaikka ko. nimimerkki onkin kirjoitusta käsitellyt itsekin. Eipähän pääse kukaan vänkäämään että muodostaisin käsityksiäni Halla - Ahosta täysin fiilispohjalta.
Kirjoituksen otsikko on siis Hajahuomioita muslimeista ja otsikkonsa mukaisesti se käsittelee muslimeita ja heidän asemaansa Suomessa tekstiin linkitettyjen uutisten kautta.
Ensiksi Halla - Aho käy kiinni uutiseen Varissuon kauppakeskuksen parantuneesta turvallisuudesta johon uutisen mukaan on syynä maahanmuuttajataustaisten vartijoiden palkkaaminen. Halla - Ahoa ei sinänsä kiinnosta turvallisuuden selkeä parannus tai se että maahanmuuttajat antavat panoksensa turvallisuuden parantamiseen, hänestä "tapaus toimii siis taas yhtenä esimerkkinä siitä, miten maahanmuutto itsessään työllistää muita maahanmuuttajia ja tavallaan toimii perusteluna maahanmuutolle." Olen tästä eri mieltä: maahanmuuton pariin työllistyminen on monelle maahanmuutajalle helppo, luonteva ja nopea valinta koska siinä saa työskennellä niiden asioiden ja ongelmien parissa jotka itse hyvin tuntee. Mitä väärää tässä? Lisäksi maahanmuuttajanuorilla on harvoin samoja mahdollisuuksia kuin suomalaisnuorilla jotka saavat "etsiä itseään" vuosikausia, viettää välivuosia, työskennellä au pairina yms. vaan työtä pitää ottaa sieltä missä sitä on. Joku voisi myös epäillä että mamut hakeutuvat "maahanmuuton luomiin" töihin koska heitä ei helposti muualle edes kelpuuteta, mutta koska tämän väitteen tueksi ei ole faktaa, jätän sen ilmaan.
Johtopäätökseni kuitenkin on: Halla - Aho ei osaa/halua katsoa asioita maahanmuuttajien näkökulmasta, hän näkee vain maahanmuuttajien tuottamat ongelmat ja pitää ongelman ratkaisuun osallituvia maahanmuuttajia osana samaa ongelmaa. Näkökulma on kauniisti sanoen "valikoiva".
Seuraavissa kappaleissa Halla - Aho kyseenalaistaa sellaisen "erityiskohtelun" kuin maahanmuuttajataustaiset vartijat ja ihmettelee miksi "etninen nepotismi" on sallittua vain maahanmuuttajille kun se kantaväestön kohdalla on tuomittavaa. Pohdiskelu huipentuu kärjistykseen: "En ole varma, osaanko pitää "suomalaisena" tai "yhtenä meistä" sellaista maahanmuuttajaa, joka luottaa suomalaisiin vähemmän kuin omiinsa tai pitää kategorisesti suomalaisista vähemmän kuin omistaan. "Värisokeuden" pitäisi olla molemminpuolista, ei jotain, mitä edellytetään ainoastaan kantaväestöltä."
Kärjistyksen voi kääntää myös toisinpäin: jos Halla - Aho kerran odottaa maahanmuuttajien luottavan kantaväestöön "yhtä paljon kuin omiinsa" tai pitävän suomalaisista yhtä paljon kuin omistaan, niin eikö hänen pitäisi saman logiikan mukaan luottaa maahanmuuttajiin yhtä paljon kuin omiinsa? Tekstistä tämä ei ainakaan välity, hän vain vaatii luottamusta muilta. Näkökulma on jälleen "valikoiva".
Seuraavaksi Halla - Aho repostelee uutista Helsingin Mellunkylään rakennettavasta moskeijasta ja islamilaisesta kulttuurikeskuksesta jota paikallinen kantaväestö vastustaa. Itse rakentamiseen hänellä ei ole sen kummempaa kantaa sillä muslimit rakentavat keskuksen itse omilla rahoilla, kunhan nyt muodon vuoksi ymmärtää kantaväestöä jolla on "puhtaiden ennakkoluulojen lisäksi" "myös pelkoja siitä, että keskuksen liepeillä notkuva, uhkaavanoloiseksi koettu ja suomalaisen korvaan äänekäs porukka vähentää viihtyvyyttä ja turvallisuudentunnetta sekä vaikuttaa kielteisesti esimerkiksi asuntojen hintoihin." Tästä voisi melkein luulla että keskus itsessään kutsuu porukkaa notkumaan ja tekee heidät "uhkaavan oloisiksi". Vahingossakaan Halla - Aho ei anna mahdollisuutta ajatukselle että islamilainen kulttuurikeskus virikkeineen voisi olla myös positiivista kehitystä kaikesta "notkumisesta" huolimatta. Mieluummin keskus jonka ympärillä notkutaan kuin pelkkä notkuminen ilman keskusta, eikö niin?
Välihuomiona Halla - Aho ihmettelee Ylen otsikkoa jonka mukaan Helsingin muslimiseurakunnilla on kasvavien jäsenmäärien myötä akuutteja tilaongelmia. Ihmettely tiivistyy kysymykseen: "miksi saamme niin usein lukea siitä, että muslimeilla on liian ahtaat asunnot ja liian vähän rukoustiloja, kun toisaalta emme koskaan saa lukea, että lestadiolaisilla olisi liian ahtaat asunnot ja liian vähän rukoustiloja." llmeisin vastaus kysymykseen ei tule mieleen tai jää tahallaan pois: lestadiolaiset ovat olleet Suomessa paljon pidempään kuin muslimit ja Suomessa on totuttu siihen että nämä hoitavat omat asiansa. He eivät myöskään ole koskaan olleet maailmapoliittinen kuuma peruna muslimeiden tapaan joten totta kai media pitää muslimit esillä. Halla - Ahon oma oletus siitä miten lestadiolaisiin oletettavasti suhtaudutaan on niin typerä ettei sitä kannata edes toistaa tässä.
Johtopäätös näistä kahdesta uutisesta: Halla - Aho ei jätä käyttämättä pienintäkään tilaisuutta muslimien esittämiseen huonossa valossa.
Kirjoituksensa loppuosassa Halla - Aho keskittyy Iltalehden blogistin Jarmo Limnellin kirjoituksen lyttäämiseen. Teksti on toki linkitetty blogiin, mutta tavoilleen uskollisena Halla - Aho valitsee lainauksensa huolella. Hän ei tietenkään lainaa Limnellin kommenttia jonka mukaan islaminuskoisia on 1,57 miljardia joista "valtaosalle islam on rauhan uskonto". Ei, pyrkimyksenä on kiistää Limnellin väite jonka mukaan uskontoa käytetään ääri - liikkeissä poliittisten päämäärien ajamiseen. Halla - Aholle selitys ei kelpaa: "Mitä ovat ääri-islamistisen terrorismin "poliittiset päämäärät"? Ne ovat uskonnollisia. Päämääränä on maallisen vallan korvaaminen teokraattisella diktatuurilla. Kyseessä nimenomaan on uskonnollinen liike, jolla ei ole uskontoon liittymättömiä poliittisia päämääriä". Onkohan näin? Esimerkiksi Iran on vahvasti teokraattinen valtio, mutta luuleeko joku tämän johtuvan ensisijaisesti uskonnosta vaan voisiko Yhdysvaltojen mielenkiinnolla Persianlahden öljyä kohtaan olla jotakin merkitystä teokraatiseen vastareaktioon? Eivätkö ääri - islamistit sitä paitsi yleensä käy "pyhää sotaansa" nimenomaan Yhdysvaltoja vastaan? Onko syy tähän todellakin vain halu kumota maallinen valta?
Seuraavaksi Halla - Ajo kysyy: "Olisiko Limnéll valmis sanomaan myös, että Natsi-Saksan rikokset eivät johtuneet natsismista, rasismista ja äärinationalismista vaan siitä, että tietyt ryhmät ja yksilöt käyttivät natsismia, rasismia ja äärinationalismia poliittisten päämääriensä edistämiseen?" En tunne Limneliä, mutta uskon että hän vastaisi kyllä. Koko natsi - Saksan ideologia luotiin nimenomaan keinotekoisesti alunperin hyvin pienen radikaaliryhmän toimesta. Tämän tietää jokainen ko. historiaan perehtynyt.
Seuraavasta lainauksestaan Halla - Aho sivuuttaa Limnellin mietteet "yksilöllisestä, tavallisten ihmisten terrorismista" ja keskittyy mieluummin kumoamaan Limnellin väitteen "syrjäytyneisyydestä ja itsensä ulkopuoliseksi kokemisesta" terrorirismin perimmäisenä syynä vetoamalla esimerkiksi Lontoon terrori - iskukejen tekijöiden hyvään koulutukseen ja vakavaraisuuteen ja siihen että nämä siitä huolimatta kävivät "pyhää sotaa". Uskomatonta: ikään kuin ihminen ei länsimaisessa yhteiskunnassa voisi tuntea itseään syrjäytyneeksi ja ulkopuoliseksi ja ajautua äärimmäiseen tekoihin hyvistä aineellisista puitteista huolimatta. Esimerkkinä vaikka kaksi suomalaista kouluampujaa.
On toki totta että ääri - islamit perustelevat tekojaan islamilla ja ovat kompromissihaluttomia fanaatikkoja, mutta syyt siihen miksi muslimista A tulee terroristi ja muslimista B ei tule ovat paljon monisyisemmät kuin mitä Halla - Aho tahtoo väittää. Siihen että juuri islamin piiristä tulee niin paljon terroristeja on ennen kaikkea maailmanpoliittiset, ei suinkaan uskonnolliset syyt vaikka Halla - Aho (joka ei koko kirjoituksessaan mainitse sanaa "Yhdysvallat") ei sitä muka uskokaan.
Johtopäätökset koko kirjoituksesta: Halla - Aho haluaa kaikin tavoin mustamaalata islamin uskoa ja muslimeita ja lietsoa siten negatiivisia tunteita heitä vastaan. Se mitä nämä tunteet ovat, riippuu kokijasta, mutta äärimmilleen vietynä ne ovat pelko ja viha, rasismin ja viharikosten tärkeimmät sytykkeet.