Mä en henkilökohtaisesti jaksa innostua hirveästi tuollaisesta puhtaasta väittelytaidosta. Siis sellaisesta, että joku osaa taitavasti käyttää sanoja niin, että voi puolustaa tai kannattaa ihan mitä asiaa tahansa valitsemalla sopivia argumentteja ja käyttämällä retorisia kikkailuja ihan vaan väittelyn vuoksi.
Luultavasti suuri osa Halla-ahon kannattajista pitää tätä mestariväittelijänä lähinnä siksi, että sattuvat olemaan samaa mieltä Halla-ahon kanssa. Sillä, että sattuu olemaan "oikeaa" mieltä jostain asiasta, ei kuitenkaan ole mitään tekemistä väittelytaitojen kanssa. Kyllähän me kaikki ollaan törmätty siihen, että "nyt oli loistava kirjoitus". Valitettavan harva ymmärtää, että usein tämä fiilis johtuu vain siitä, että joku samanmielinen kirjoitti jotain, mistä nyt sattuu olemaan samaa mieltä. Teksti on ehkäpä vain kirjoitettu vähän hienommin sanankääntein, kuin mihin itse pystyy. Sehän ei kuitenkaan tarkoita, että siinäpä oli loistava argumentti. Se tarkoittaa vain, että tuo kaveri on samaa mieltä mun kanssa.
Halla-aho ei itsekään pidä itseään kovin kummoisena esiintyjänä. Tästä varmaan ollaan ihan samaa mieltä. Ei Halla-aho mikään luonnollinen mestaripuhuja ole. Eikä siinä mitään, aika harva meistä on. Näppiksen takana Halla-aho on selvästi parhaimmillaan.
Mitä tulee Halla-ahon väittelytaitoihin. Vaikea sanoa, koska näyttöjä on kovin vähän (= minä itse en ole nähnyt/lukenut kuin muutaman. Kyllä kai niitä oikeasti on ihan riittävästi). Se, että pääsee kinastelemaan mamuaiheista, joita on pöyhinyt mitä lie, pari vuosikymmentä, ei anna oikeaa kuvaa miehen väittelytaidoista. Se vaan on helvetin paljon helpompi väitellä, jos tuntee aiheen läpikotaisin. Onko Halla-aho väitellyt jostain asiasta esim jollain nettifoorumilla? En jaksa itse etsiä. Saa linkata, jos tällaisia löytyy.
Tässä yksi esimerkki Halla-ahon heikommasta hetkestä, kun miehelle annetaan väittelyyn aihe ja kerrotaan pitääkö väitettä puolustaa vai vastustaa. Tämä on jostain maikkarin vaalilähetyksestä väittely Donner vs Halla-aho. Linkki Youtubeen:
Naurettava väittely Halla-aho vastaan Donner (MTV 21.5.2014) - YouTube
Ei tuosta nyt ensimmäisen tule mieleen, että onpas kova väittelijä tämä Halla-aho. Toisaalta meillä ei oikein ole totuttu tällaiseen, eli ehkä tuo oli jo lähtökohtaisesti vähän kökkö idea. Periaatteessa kuitenkin tuolla tavallahan sitä puhdasta väittelytaitoa mitataan. Annetaan aihe ja sanotaan, että sinä puolustat ja sinä vastustat väitettä ja sitten vaan annetaan mennä.