Sinun rautalankasi vääntämisessä on se ongelma että et selvästi ymmärrä miten lakikirjaa luetaan. Jos lain teksti ei aukea niin seuraava vaihe on katsoa lain valmistelutekstit. Olen ne jo linkittänyt edellisessä postauksessani. Tässä on linkki sinne, vaikka tiedän että et sinä sitä kuitenkaan katso.Mielestäni se oli jo tuossa aikaisemmassa viestissäni rautalangasta väännetty. Jos laissa sanotaan, että kiihottaminen kansanryhmää vastaan tapahtuu, jos levittää lausuntoja tai muita tiedonantoja, joissa uhataan, panetellaan tai solvataan, niin silloin on aika oleellista miettiä mikä on uhkailua, panettelua ja solvausta. Koska solvausta ja panettelua ei enää noilla nimillä lakikirjasta enää löydy, vaan ne on korvannut laki kunnianloukkaksesta, niin silloin relevanttia on tarkastella sitä, mitä tämä laki kunnianloukkauksesta sanoo. Vai haluatko mieluummin lainata taas jotain maallikkoa ja mieluummin käyttää hänen mielipidettään asiasta?
Jos laissa viitataan toiseen lakiin niin se sanotaan ihan pykälin. Siinä ei tarvitse etsiä synonyymejä sanoille.
Jos pysymme vuoden 2008 laissa niin sen valmistelutekstit löytyy hallituksen esityksestä 55/2007 (uudemman HE 317/2010). Siinä kiihottaminen kansanryhmää vastaan on osa joukkotuhontaa, sen valmistelua, sotarikoksia kuten raiskauksia ja rikoksia ihmisyyttä vastaan. Koska konteksti ei oikein tukenut tuomiota KKO hakikin valmistelutekstejä tulevaisuuden laista.
Tuossa on vuoden 2008 lain koko valmisteluteksti:
"
10 §.«Kiihottaminen» kansanryhmää vastaan. Kansanryhmän syrjintään kiihottamista tarkoittava kriminalisointi otettiin vuonna 1970 rikoslain 16 luvun 6a §:ään, josta se vuonna 1974 rikoslain 13 luvun uudistamisen yhteydessä siirrettiin 13 luvun 5 §:ään. Vuonna 1995 säännös siirrettiin rikoslain 11 lukuun, jolloin sitä tarkennettiin eräiltä osin ja rikos sai nimekseen «kiihottaminen» kansanryhmää vastaan. Säännöksen kansainvälisoikeudellisena taustana ovat vuonna 1965 tehty kaikkinaisen rotusyrjinnän poistamista koskeva yleissopimus (SopS 37/1970) ja vuonna 1966 hyväksytty kansalaisoikeuksia ja poliittisia oikeuksia koskeva yleissopimus. Molemmat saatettiin Suomessa voimaan 1970-luvulla.
Kiihottamisesta kansanryhmää vastaan ehdotetaan säädettäväksi 10 §:ssä nykyisen 8 §:n sijasta. Voimassa olevia säännöksiä ei ehdoteta tässä yhteydessä sisällöltään muutettaviksi. Sanaa ”muuta” ehdotetaan selvyyden vuoksi lisättäväksi kansanryhmää koskevan ilmaisun eteen.
Sanoit että lainaan "taas jotain maallikkoa". Ketä maallikkoa minä olen jatkuvasti lainannut? Minun teksteissäni tämän asian tiimoilta eniten lainattu on KKO:ta, käräjäoikeudentuomari Sippolaa, valtakunnansyyttäjä Jorma Kalsketta ja nettipoliisi Marko Forssia.
Joo, oli siellä yksi Hesarin toimittajan mielipide joka oli otsikoitu ettei "Maallikko ymmärrä Halla-ahon tuomiota".