Tietenkin ovat vaikka ne eivät keskiaikaiset olekaan. Käsittääkseni Rosengard on melkoinen getto ja viha on rehottanut siellä pitkään, ei se ole uskonnosta peräisin. Toki islam sisältää sotaisaa retoriikkaa, joka sopii vihan lietsomiseen kulloisenkin tarpeen mukaan, mutta itse uskon köyhyyden ja syrjäytyneisyyden olevan tehokkain vihan luoja. Rosengardin nuoret mellakoisivat, oli uskonto mikä hyvänsä.
Hah, tahdon nähdä ensimmäisen budhalaisten gheton missä mellakoidaan!
Rosengardin historiasta minulla ei ole tietoa. Paremmin tietävät voivat valottaa onko se ollut kansankodin mellakka-keskus jo ennen maahanmuuttajia. Epäilen.
Islamin sotaisesta retoriikasta samaa mieltä. Surullisen kuuluisissa pilakuvissakin oli profeetta jonka hiuksissa pyöri itsemurhapommittajaa jne ja itse taitelija selitti vitsin olevan siinä että profeetan ovat kaapanneet kaikenmaailman kiihottajat. Oli syy sen "todellisen" islamin tai nämä kiihottajat, yhdistävä tekijä mellakoissa ympäri eurooppa tuntuu olevan islam, vasemmistoradikaalit ja anarkistit niputettuna sanan "nuoret" alle. Tätä tuskin ketään kiistää. Mielenkiintoisempaa on se, miksi näin on.
Köyhyys, sellaisena kuin me pohjoismaissa sen tunnemme, ei ole selitys. Varsinkaan kun huomioidaan yhtäläiset mahdollisuudet omien elinolosuhteiden parantamiseen, viimeistään toisen sukupolven kohdalla.
Yhteiskunnasta syrjäytyminen sellainen selitys voi olla.
Islamin suhtautuminen esim. juutalaisiin ja seksuaalivähemmistöihin ei mitään muuta kuin rasismia. Naisten oikeudet ovat pysyneet keskiajalla. Voisiko esim. näistä syistä islam olla jopa osasyy syrjäytymiseen? Voin olla väärässä mutta eikö islam ole yhteisökeskeinen uskonto? Kyseessä ei muutenkaan ole yksittäiset syrjäytyneet vaan syrjäytynyt yhteisö. Miten kokonainen yhteisö taas syrjäytyy? Tietysti voidaan syyttää kaiken selittävää "syvälle juurtunutta rasismia" mutta vastaus ei ole näin yksinkertainen.