Kyllähän tämä on eriarvoistamista
Tama olisi riittanyt vastaukseksi. Totesin itsekin etta ihmisilla on paljon omia syitaan nahda siina eriarvoisuudessa jotain hyvaa, paljon selityksia sille miksi eriarvoistaminen on tosi siistii. En mina niista selityksista ollut kiinnostunut millaan tavalla, olen ne kuullut sataan kertaan. Halusin nahda ketka teista ovat niin vajaita etteivat ymmarra eriarvoisuutta kun sita nakevat. Silla ei ole merkitysta tassa yhteydessa pidatteko sita oikeutettuna tai miksi pidatte sita oikeutettuna. Ne ovat mielipidekysymyksia.
Minun ongelmani ei ole se etta ihmisilla on mielipiteita vaan se jos ihmiset eivat nae totuutta mielipiteensa vuoksi, eli eivat pysty myontamaan faktoja, tassa tapauksessa sita etta tuo on eriarvoistamista.
Maahanmuuttoasioiden johtaja ei totea, että on kyse eriarvoistamisesta vaan hän toteaa, että maahanmuuttajaa suositaan.
Rakkaalla lapsella on monta nimea.
Suosiminen ei välttämättä tarkoittaa, että eriarvoistetaan.
No niin, nyt mennaan taas aaliolinjalle.
Onko mahdollista, että maahanmuuttajia syrjitään muualla ja tällä toimenpiteellä yritetään vaan korjata tätä aikaisempaa eriarvoistamista?
Toivottavasti ymmarrat etta tassa puhutaan kahdesta eri eriarvoistamistapauksesta, jossa toisella yritetaan korjata toinen? Two wrongs don't make a right.
Suosittelen tutustumaan logiikkaan ja tiedon filosofiaan, voi vähän avartaa ajatteluasi.
Minahan sita olen sinulle ja muutamalle tassaKIN ketjussa kouluttanut. Looginen ihminen osaa erottaa asiat toisistaan (kuten esimerkiksi ylla, kaksi eri eriarvoistamistapausta, sina et nae niita vaan naet jatkumon jonka sitten hyvaksyt). Mina sanon etta "suoralla tiella pitaa ajaa suoraan, ei kaantaa voimakkaasti vasemmalle" ja sina sanot etta "piti kaantaa vasemmalle koska oli aiemmin kaannetty voimakkaasti oikealle, korjausliike". Sinun esimerkissasi hortoillaan molemmin puolin tieta. Mina taas suosittelen ajamaan suoraan. Ei tehda sita ensimmaista vaaraa liiketta, niin ei tarvitse silloin tehda toistakaan.
Samalla tavalla mina (ja muuten myos Halla-aho, jos tietaisitte kaverin mielipiteista oikeastaan mitaan) tuomitsen somalin syrjinnan. Jos somali on duuniin patevampi, hanet siihen valittakoon. Kaytannossahan tuo "erityiskohtelu" kuitenkin johtaa siihen etta vahemman patevat ihmiset joissain tapauksissa paasevat virkaan, sita on havaittu aina kun tallaisia erityiskohtelukampanjoita on maailmassa jarjestetty.
Somalin ja suomalaisen arvostelemisessa ei saa lain edessa olla eroa (kuten nyt on) koska eriarvoistaminen synnyttaa kateutta ja rasismia.
Kyse on siita yrittaako sita tieta siloitella, vai odottaako etta ihminen tekee oman osuutensa?
"Ulkomaalaista pitaa hyysata kun se ei ole ihan samalla viivalla kuin me"
vs.
"Ulkomaalaisella on mahdollisuus suomen sosiaalituki/koulutusjarjestelman avulla elaa rikkaampaa ja turvallisempaa elamaa kuin heilla oli lahtomaassaan, ja siina samalla kouluttautua ja hankkia patevyys jolla he voivat aidosti haastaa suomalaiset tyomarkkinoilla, ilman tuhoisaa eriarvoistamista"
Miksi esimerkiksi lapsellisuutensa tai jonkun muun syyn takia peruskoulutuksensa mokanneille ei aleta myohemmin elamassa "siloittelemaan tieta" kun he olisivat vihdoin valmiit oikeasti tekemaan asioita edistyakseen? Suomalainen joutuu menemaan aikuiskoulutukseen, iltakouluun, eika ne valmistautuessaan ole eri viivalla niiden kanssa jotka ovat hoitaneet koulunsa hyvin alusta asti. Niin sen pitaakin olla.
Olen lukenut esimerkiksi muutaman ihmisen, myos jatkoaikalaisen taisteluista tyottomyytta vastaan, sen miten he ovat joutuneet uudelleen kouluttautumaan ja pitkan kaavan kautta tekemaan itselleen lahtokohdat jotka mahdollistavat tyollistymisen nykyisilla markkinoilla....jos ihminen on valmis tekemaan sita tyota, silloin han on sen ansainnut, oli ihonvari tai kansallisuus mita tahansa.
Minakin olen maahanmuuttaja, Kanadassa. Ei ole onneksi tultu kyselemaan etta haluaisitko jonon ohi. Jos kysyttaisiin, sanoisin etta en helvetissa, en mina tanne ole tullut aiheuttamaan pahennusta. Ei ole itse asiassa tarjottu edes ylospitoa ja ilmaista koulutusta, ja byrokratialla tielle on heitetty enemmankin kivia kuin siloiteltu sita.
Nyt tienaan enemman kuin keskivertokanukki, ei siksi etta minut on nussittu alulle jossain muualla tai siksi etta olen normaalia kanadalaista kalpeampi, vaan siksi etta teen helvetisti enemman duunia kuin suurin osa paikallisista. Siina ei ole kenellakaan nokan koputtamista, he kun voivat tehda samoin, tehda 80 tuntisia viikkoja duunia jos haluavat ja pystyvat. Ei ole kateellisia kitisemassa etta tuo aaveen pigmentilla varustettu kaveri on eriarvoinen.
Menestys pitaa ansaita.