Minulle "rasismin kanssa flirttailu" tarkoittaa sitä, että käyttää rasistista kieltä, mutta sitten mukanäppärällä kikalla laittaa loppuun "vitsivitsi" kommentin, jolla luistelee väitteensä vastuusta.
Et siis ymmarra kontekstia ollenkaan. Kalevan teksti on torkea yleistys suomalaisesta miehesta. Halla-aho haluaa rinnastaa toisen torkean yleistyksen osoittaakseen kaksinaismoralismin asiassa. Han tekee vastaavan "arvelun", jonka han perustelee faktoilla. Hanen vaitteensa on siis huomattavasti perustellumpi kuin Kalevan vaite, tosin molemmat vaitteet ovat naurettavia. Sinun mielestasi toisessa tapauksessa flirttaillaan rasismin kanssa, toisessa taas ei. Miten perustelet taman? Halla-aho sentaan perustelee mista hanen arvelunsa juontaa, tosin han myontaa etta kyseessa on puhtaasti vastakkain asettelu ja arvelu, ei hanen oikea mielipiteensa eika missaan nimessa fakta. Jussi Halla-aho on aivan liian koulutettu kuvittelemaan etta kenellakaan olisi geneettista taipumusta ryostelyyn. Koko ajatus on absurdi.
Nama ovat molemmat kansanryhmien selvaa herjaamista typeralla yleistyksella joilla ei ole totuuden kanssa mitaan tekemista. Toinen naista kelpasi Mika Illmanille sellaisenaan, koska siina tolvittiin suomalaista miesta. Toinen taas johti KKO:ssa tuomioon kiihotuksesta kansanryhmaa vastaan. Kumpikaan naista EI ole kiihotusta kansanryhmaa vastaan, molemmat ovat typeria yleistyksia. Ja Halla-ahon arvelu on puhtaasti ensimmaisen torkean yleistyksen tuote, vertailukohta jolla han osoitti oikeusjarjestelman olevan eriarvoinen sananvapauden suhteen. Somalista ei saa puhua pahaa, suomalaisesta saa. Tama on IHAN PERSEESTA ja taysin epaoikeudenmukaista. Tuollainen paatos SYNNYTTAA RASISMIA, koska kukaan ei tahdo olla eriarvoisessa asemassa johonkin muuhun kansanryhmaan lain edessa.
Ja ihmisten on myos taysin mahdoton ymmartaa miksi heidan pitaisi synnyinmaassaan olla heikommassa juridisessa asemassa kuin maahan sisaan otetut ihmiset joita tassa ollaan auttamassa. Moni varmasti hyvaksyy tasapuolisen kohtelun paa-asiallisesti, mutta jos aletaan tarjoamaan talon vieraille korkeampia oikeuksia kuin talon isannalle, kuinka moni talon isanta hyvaksyy taman? Mina en ainakaan kotonani hyvaksyisi, vaikka erittain vieraanvarainen olenkin. Tasa-arvoisuus lain edessa ei todellakaan ole rasismia. Eriarvoisuus sita vastoin on. Korkeimman oikeuden paatos oli rasistinen paatos, se alensi kantasuomalaisen asemaa verrattuna ihmisryhmiin joita tanne on tuotu autettavaksi.
Koetko sina sen olevan oikein, etta SINA suomen kansalaisena olet lain edessa vahempiarvoinen kuin tanne ulkoa tuotettu autettava?
kirjoitusten rasistisia motiiveja.
Nama ovat sinun omia kuvitelmiasi, ja median luomia mielikuvia. Halla-ahon teksteista ei paista rasistiset motiivit. Eika ihmisia voi tuomita sen mukaan mita sina kuvittelet heidan tarkoittavan vaan sen mukaan mita he oikeasti sanovat.
Hänen tarkoituksensa ei edes liene loukata ketään.
Halla-ahon tarkoitus tuskin oli loukata ketaan, ehka Mika Illmania joka jatti syyttamatta Kalevan kirjoituksen kantelun jalkeen.
Olen luultavasti lukenut enemmän Halla-ahon kirjoituksia kuin sinä, ja tunnen myös FAKTAn määritelmän. Joka lienee sinulle jollain tapaa vieras, tässä tapauksessa on siis fakta, että on olemassa tilasto jonka mukaan somalit sitä ja somalit tätä. Sen sijaan ei ole fakta, että somalit sitä 12% ja somalit tätä 13%.
Tuskin olet, sinun jutuistasi paistaa se etta et ole hirveasti tutustunut Halla-ahon oikeisiin mielipiteisiin vaan lukenut hanesta lahinna jotain iltalehden mielipiteita ja muutamia lainauksia ilman kontekstia. Se on myos fakta etta tilasto nayttaa tuollaiselta, tilastoissa on toki aina pieni virhemarginaali.
Säännöt ovat samat, tulkinnat taas välttämättä eivät ole.
Miten voit vaittaa etta saannot ovat samat? Halla-aho kopioi Kalevan vaitteen, vaihtoi kansanryhmaa ja rikosta. Ainoa eroavaisuus oli henkilo joka "arveli", kansanryhma josta "arveltiin" ja rikos. Miksi tulkinta oli erilainen?
Halla-ahon tapaus on omassa lajissaan ihan ensimmäinen näin käsitelty. Joten mitään tämä tapaus ei ole osoittanut konkreettisesti. Odotellaan nyt siis jotain sellaista, joka olisi edes likimain samankaltainen tapaus.
Meilla on tuo Kalevan identtinen tapaus. Tuo syy, miksi Halla-aho ylipaatansa kirjoitti vertailevan tekstinsa ja kopioi vaittaman muuttaen kansanryhmaa. Valtakunnansyyttaja paatti olla nostamatta syytetta Kalevan tekstista, mutta nosti syytteen Halla-ahon 100% vastaavasta "arvelusta", joka oli siis suunniteltukin alunperin osoittamaan etta kansanryhmien valilla on eriarvoisuus lain edessa. Tuo oli taydellinen kaytannon esimerkki siita.
Moni tuntuu haluavan irroittaa Halla-ahon yksittäisen kirjoituksen aiemmasta historiasta.
Niin pitaakin. Ei oikeudessa tuomita henkiloa vaan rikosta. Sinun oikeuskasityksesi on varsin kummallinen, jos Halla-ahon persoonan pitaisi vaikuttaa hanen tuomioonsa.
Haluaa jopa irroittaa yksittäisen lauseen muusta kirjoituksesta. Kai pitäisi vielä irroittaa yksittäinen sanakin muusta kirjoituksesta.
Muu kirjoitushan oli ennakointia ja valmistelua sille lauseelle, jotta kaikki ymmartaisivat etta kysymys on tosiaan vain siita etta vertaillaan kuinka joitain ihmisryhmia saa haukkua paattomilla yleistyksilla ja kuinka joillain on oikeuden suoja. Eli mina en ainakaan todellakaan halua irroittaa yhtaan lausetta siita, se kirjoitus pitaa ymmartaa kokonaisuutena. Kirjoitus menee niin etta Halla-aho tarjoaa ensin esimerkin siita kuinka suomalaista mies saa herjata julkisuudessa ilman etta syyte nousee. Vaikka vaite olisi taysin absurdi. Sen jalkeen Halla-aho selittaa etta nyt han aikoo testata kaytannossa, etta miten saman kaavan mukaan herjaaminen kohdistuen johonkin toiseen kansanryhmaan menee lapi. Sen jalkeen han esitti kopion alkuperaisesta alyttomyydesta, vaihtaen vain kohderyhmaa ja rikosta.
Mutta eikö todella pidä tarkastella nimenomaan kirjoituksen tarkoitusta?
Kylla, ja Halla-aho kertoi taysin selvasti mika hanen tarkoituksensa oli. Hanen tarkoituksensa oli esittaa yhta typera yleistys mita Kaleva oli esittanyt, mutta vaihtaa kansanryhmaa, ja katsoa etta pateeko suomessa samat saannot kaikille. Ei patenyt, kuten huomataan.
Se mita sina YRITAT sanoa on, "eiko me nyt voitais tuomita joku rasistiksi, jos mina olen sita mielta etta se on ja se on joskus kirjoittanut lauseen joka itsessaan olisi rasistinen, unohdetaan vaan se asiayhteys kokonaan"
Ei todellakaan pida tarkastella sita mita KUVITELLAAN kirjoitusten tarkoitukseksi, vaan sita mika selkealla suomen kielella tekstin tarkoitukseksi maaritelty. Halla-aho halusi testata, ja sai sen lopputuloksen minka uskoikin saavansa. Valitettavasti.
Ja sen seurausta ja miettiä mitkä olivat ne vaihtoehdot joita valtionsyyttäjällä loppujen lopuksi oli?
1. Siunata Halla-ahon mukanäppärä rasismin kanssa leikkiminen
2. Viedä asia läpi oikeusjärjestelmän ja katsoa mitä tuleman pitää
Jos sina ymmartaisit lukemaasi paremmin, et syyllistyisi tallaisiin kuvitelmiin.
Halla-aho ei leikkinyt rasismilla, han ei missaan nimessa yrittanyt vain tokkia jotain kansanryhmaa. Han halusi nimenomaan katsoa onko suomessa eriarvoisia kansanryhmia lain edessa. Han teki sen tekstissaan aarimmaisen selvaksi.
Taytyy olla taysin sisalukutaidoton jos ei tuota sielta alkuperaisesta tekstista ymmarra. Toki se on mahdotonta ymmartaa naista iltapaivalehtien koosteista, koska niissa kontekstia ei ole esitetty ollenkaan. Suosittelisin joko lukemaan Halla-ahon "muutama taky Illmanin Mikalle" tai jos olet aidosti sen lukenut niin sitten kannattaisi ehka olla tulkitsematta kenenkaan sanomisia enaa, koska sinulla ei ole riittavasti ymmarrysta edes normaaliin luetun ymmartamiseen. Jo pelkka otsikko kertoo mista on kyse. Halla-aho antoi syotin (taky) valtakunnansyyttajalle ja halusi nahda pureeko.
Valtakunnansyyttajan AINOA oikeudenmukainen vaihtoehto oli joko syyttaa molempia (Kalevan toimittajaa ja Halla-ahoa) tai sitten ei kumpaakaan.
Sina vastustat Halla-ahoa. Sinun tekstistasi paistaa se, etta hyvaksyt Halla-ahon tuomitsemisen vahan heikommallakin verukkeella, koska han on sinun mielestasi rasisti ja on sen ansainnut. Ei ihmisia saa oikeudessa tuomita sen mukaan mita sina kuvittelet heidan olevan. Eika varsinkaan silloin jos tuomitsija ei edes auttavasti ymmarra luettua.