Onko se loukkaantumista jos perää tasa-arvoista kohtelua kaikille? Miksi minä loukkaantuisin Halla-ahon puolesta? Siihen ei ole syytä, minä vaadin vain ja ainoastaan tasa-arvoista kohtelua kaikille. Jos joku somali olisi kirjoittanut vastaavantyyppisen stereotypiaan perustuvan kirjoituksen ja häntä olisi syytetty siitä ja hän olisi saanut tuomion siitä, kyseessä olisi edelleen yhtä suuri virhe oikeuslaitokselta, jos samalla sormien läpi on laskettu yhtälailla yleistävä ja provosoiva kirjoittelu.
Kaunis ajatus tietysti, että kaikki olisivat totaalisen vapaita ennakkoasenteista ja kirjoituksia voitaisiin tutkia ilman mitään ennakkoluuloja. Että kirjoituksia voitaisiin tulkita matemaattisesti tai muuten vertailtavissa olevin keinoin.
Nyt meillä kuitenkaan ei ole vertailukohtaa, meillä ei ole somalia joka olisi kirjoittanut pahasti suomalaisten geneettisistä ominaisuuksista. Meillä ei ole somalia, joka olisi lähtenyt ristiretkelle vankilaan tuomitun ystävänsä puolesta. Meillä ei ole somalia, joka olisi lähtenyt julkisesti haastamaan valtakunnansyyttäjää.
Ei meillä ole edes kantasuomalaista, joka olisi kirjoittanut vastaavalla tavalla.
Kerran vielä: Halla-aho kirjoituksellaan todisti sen, että oikeuslaitos ei kohtele kaikkia samalla tavalla. Riippuu paljon siitä, ketä kirjoituksessa käsitellään, ylittyykö syyttämiskynnys vai ei.
Oikeuslaitos ei kohtele kaikkia samalla tavalla, se lienee totta. Mutta mitä Halla-aho mahdollisesti todisti on sivuseikka siihen nähden, että hän sai haluamansa eli rangaistuksen tekemästään rikoksesta. Jos ongelma on se, että joku toinen ei saanut rangaistusta niin pitäisi kai keskittyä lähinnä siihen?
Mace kirjoitti:
Minä ymmärsin, että ne olisivat eronneet siltä osin hyvinkin oleellisesti, että aiemmin ei tullut tuomiota kiihottamisesta kansanryhmää vastaan, mutta korkeimmassa oikeudessa tuli.
Toki noin, mutta tuossakin asiassa kysymys on edelleen tarkoitushakuisuuden osoittamisesta. Eli aiemmin näytön tahallisuudesta ei katsottu riittävän. Ei ainakaan minusta kovin oleellinen ero tulkinnassa.