Oliko niin, että joskus historian hämärissä, 70-80 luvun taitteessa Urheiluruutu tuli kerran viikossa, muistaakseni torstai iltana? Tämmöinen hämärä muistikuva minulla on, mutta sen verran nuori olin tuolloin, etten ihan varma ole.
Miten siihen aikaan saatiin päivittäiset urheilutulokset, seuraavan päivän lehdistä? Tosin, eihän silloin varmaan pelattukaan samalla tahdilla kuin nykyään.
1970-luvun lopusta ja 80-luvun alusta ei ole minulla muistikuvia koska olin silloin niin nuori, mutta 80-luvulla oli jo teksti-tv. Piti
wikipediasta luntata senkin syntyvaiheet, sillä en niitä muistanut. 1981 teksti-tv syntyi, aluksi se oli harvemmin saatavilla mutta yleistyi 1980-luvun lopulla ja vuonna 1988 siihen tuli online(!)-yhteys SM-liigaan. Vuonna 1991 teksti-tv tuli käyttöön ympärivuorokautisesti, aiemmin se oli päällä vain kun televisiosta tuli lähetystä. Nämä tiedot siis tuosta wikipedia-artikkelista, oma muistini ei ihan riittänyt tähän.
1970-luvulla varmaan tosiaan odotettiin viikkolähetystä tai soiteltiin infopuhelimeen kuten
@Jymäkkä totesi. Toisaalta 1970-luvun alussa SM-sarjan ottelumäärä per kausi oli 22 ottelua ja kausi kesti marraskuusta maaliskuun alkuun, joten eipä niitä otteluitakaan koko ajan ollut. Kotiotteluitakin oli joukkueilla vain 11, ja koska sarja kesti vain 18-19 viikkoa niin kotipelejä ei ollut edes joka viikko.
Olisi oikeastaan tuollainen sarjasysteemi nykyisinkin ihan hyvä. Joka runkosarjapelillä olisi todella suuri merkitys ja joka kotipeli olisi iso tapaus. Mitään pakkopullamatseja ei olisi. Ehkä nyt vähän enemmän pelejä kuin 22, mutta ei missään nimessä nykyistä määrää joka on syönyt yksittäisen runkosarjaottelun merkityksen todella vähäiseksi. 44 ottelua 12 joukkueen sarjassa olisi hyvä, osapuilleen yksi kotipeli ja yksi vieraspeli per viikko plus pari maaottelutaukoa päälle.