Junttimaisinta mitä tiedät

  • 2 636 427
  • 13 571

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
Joo, ja tosiasiassa meistä kaikki tällaiseen ketjuun osallistuvista ovat juntteja muutenkin tavalla tai toisella. Ne fiksut ei oikeastaan edes tuhlaa aikaansa keskustelupalstoilla vaan tekevät jotain hyödyllistä. Tässä mielessä kaikki jatkikseen kirjoittavat ovat juntteja, varsinkin kun laji taustalla on juntein ikinä.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jos vaikka jossain köyhemmissäkin maissa reissaa niin mulla ainakin on halu ja tarve mennä sinne tavallisten paikallisten joukkoon eikä minnekään ykkösluokan vaunuun eristyksiin muista. Eikä sitä pukeutumisellakaan halua erottautua tai siis kalliimmalla sellaisella. Noin muuten sitten täällä Helsingissä voisi kulkea vaikka minä punkkarina.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mä kutsuin itseäni pitkään vähän juntiksi kun oon aina käyttänyt vain Leviksen 501-farkkuja, paitsi viimeiset ehkä kaksi vuotta mulla on rinnalla ollut parit muutkin enkä noita enää ostellut. Nykyään sitten taas Levis on vissiin tullut takaisin muotiin tai ainakin Instagramissa ja tuolla kaupungillakin näkee nuorilla sitä logoa esimerkiksi paidan rinnassa.
 
Suosikkijoukkue
Suomen suurin ja kaunein
Tiedäthän tämän.

Tuttu sivusto toki. Sitä en tosin ymmärrä, että mikä tuossa on niin persoonallista, kun tuonnekin on jo pelkästään Hesan kokoisesta kaupungista onnistuttu bongaamaan satoja tuollaisia ihmisiä, jotka on tosi taitavasti erilaisia samalla lailla kuin muutkin. New Yorkissa noita "rohkeita irtiottajia" oli varmasti joitain vuosia sitten nurkat väärällään:
http://s2.quickmeme.com/img/09/09796ae9eeb13b3f0f83d292f8c108f37d0d7788640e25d868cb45a9aca41fec.jpg
 
Viimeksi muokattu:

Jayzon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, Golden Knights
Junttimaisinta mitä tiedän? Järjestäytynyt urheilufanitus, joka keskittyy omien kannustamisen sijasta vastustajan morkkaamiseen, vastustajan fanien provosointiin, tappeluun, soihtujen salakuljettamiseen areenalle ja sen jälkeen järjestyksenvalvojien työn laadun moittimiseen, ynnä muuhun vastaavaan. Ja kruununa kaiken päälle jostain ihmeen syystä aina naamioituna julkisilla paikoilla esiintymiseen.

En siis väitä että kaikki järjestäytynyt urheilufanitus olisi tällaista. Mutta se, joka on - ja sitähän kyllä riittää - on juuri sitä junttimaisinta junttiutta.
 

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Olisko sulla valokuvia linkittää tällaisista rohkeista irtiottajista?

Aiemmin kirjoittamani perustuu ensisijaisesti näköhavaintoihin ja niistä johdettuihin subjektiivisiin fiiliksiin.

Helsingin tunnelma ja ilme on ihmisten osalta mukavan monimuotoinen jopa joihinkin hiukan suurempiin länsimaisiin kaupunkeihin verrattuna. Lontoon, New Yorkin ja Berliinin kaltaiset kulttuurimetropolit sitten toki erikseen.

Onhan Helsinki myös saanut positiivista julkisuutta ilmapiiristään esimerkiksi matkablogeissa ja muissa medioissa (ihan merkittävissäkin).
 
Viimeksi muokattu:

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Eli pidät Hesasta, koska siellä on verrattain paljon hipstereitä?

Noh, hipsterithän nyt ovat vain osa kokonaisuutta. Löytyyhän Helsingistä myös hyvä määrä vaikkapa rokkareita ja hevareita, muodostaen osansa mukavan kirjavasta kokonaisuudesta :)

Pointtini oli siis se, etten tässä mielessä niin paljoa pidä ympäristöistä, joissa kaikki ovat kuin samasta puusta veistettyjä.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
HIFK
Brasilialainen kisayleisö. Kehitysmaa, will be kehitysmaa.
Jostain syystä brassiyleisön touhut eivät ole ikinä sytyttäneet ja nautin niistä kyynelistä, jotka Saksa tarjosi Belo Horizontessa pari vuotta sitten.
Toivottavasti vielä Neymar ja Co tippuu jatkosta dramaattisesti. Ai, että.
 

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
Brasilialainen kisayleisö.
...
Samaa ajattelin tulla kirjoittamaan, melkoisen noloa isäntämaan touhut muutenkin kisajärjestelyjen suhteen ja päälle vielä tämä paikallinen yleisö joka buuaa ja vislaa kaikille brasseja vastaan sattuville urheilijoille/joukkueille. Rantalentiksessä tuo varmaan selvimmin on tullut esille kun yleisö niin liki kenttää että sen äänet kuuluvat hyvin lähetykseen. Pelkästään brassiyleisön takia oli hyvä että saksalaiset tiputtivat brassimimmit jatkosta, harmillisesti hollantilaisparilta jäi sama saavutus suorittamatta miehissä joten junttimaisesti käyttäytyvästä yleisöstä päästään vielä miesten rantalentisotteluissa nauttimaan.
 

Snagari

Jäsen
Brasilialainen kisayleisö. Kehitysmaa, will be kehitysmaa.
Jostain syystä brassiyleisön touhut eivät ole ikinä sytyttäneet ja nautin niistä kyynelistä, jotka Saksa tarjosi Belo Horizontessa pari vuotta sitten.
Toivottavasti vielä Neymar ja Co tippuu jatkosta dramaattisesti. Ai, että.
Brasilia kokonaisuudessan alkaa vituttamaan koko ajan enemmän. Vittumainen kansa apinoita, jotka kaikenlisäksi hakkaavat ne alkuperäiset apinat ja muut heitä paremmat hapenhengittäjät sukupuuttoon raivaamalla sademetsät huumelabrojensa tieltä.

Brasilia, jos joku, on ansainnut Vesa Keskisen.

Ps. Tämä viesti on ihan oikeassa ketjussa, kiroilua ja apinoiksi haukkumista.
 

KuumaaKamaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit
Heh, itse olin tulossa kirjoittamaan tismalleen samaa asiaa samaan ketjuun. Pelkästään tuo seiväshyppy episodi saa mut tuntemaan mieletöntä myötähäpeää koko kansaa kohtaan. Kansa näytti, että eivät ole ansainneet kisojansa ja toivottavasti jää kehitysmaiden kisoista viimeisiksi.
 

Dustwallow

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Skellefteå AIK, PoPa und Red Wings
Helsinkiläinen joka kuvittelee asuvansa suuressa kaupungissa ja haukkuu muita suomalaisia maalaisjunteiksi. Oh the irony.
 
Mä kutsuin itseäni pitkään vähän juntiksi kun oon aina käyttänyt vain Leviksen 501-farkkuja, paitsi viimeiset ehkä kaksi vuotta mulla on rinnalla ollut parit muutkin enkä noita enää ostellut. Nykyään sitten taas Levis on vissiin tullut takaisin muotiin tai ainakin Instagramissa ja tuolla kaupungillakin näkee nuorilla sitä logoa esimerkiksi paidan rinnassa.

Ai levikset on ollut joskus pois muodista? Mulla ei hetkeen 501:ä oo ollut, mutta vois mustat ehkä taas hankkia.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kaikenlaiset syömiskilpailut ja ruokaan liittyvä "äijäily" on tämän ketjun kamaa. Toinen mieleen juolahtava junttius on röökin pitäminen korvan takana tai huulilla sisätiloissa.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Tänään menin aamulla töihin päiväkotiin. Heti aamusta tuli tyly palaute. Viisivuotias asiakaspoika katsoi minua ja loihe lausumaan: Tummansininen (kollari) paita ja vaaleat housut. Nuo ei sovi yhtään yhteen.

Olenko tavannut kaverin, jolla on absoluuttinen värisilmä, vai onko varttumassa joku teriniitti? Ainakin kielellinen valmius ja rohkeus itseilmaisuun on vähintään ikätasoista.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | isn't
Helsinkiläinen joka kuvittelee asuvansa suuressa kaupungissa ja haukkuu muita suomalaisia maalaisjunteiksi. Oh the irony.
Tästä viestistä paistaa läpi hyvin voimakkaasti se, ettei kirjoittaja ymmärrä Helsingin olemuksesta hölkäsen pöläystä.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Tästä viestistä paistaa läpi hyvin voimakkaasti se, ettei kirjoittaja ymmärrä Helsingin olemuksesta hölkäsen pöläystä.

Koska olen tällä palstalla juntiksi varmennettu mm. sillä, että leikkaan itse hiukseni ja pidän metallialan vientiyritystä esimerkiksi panimoita tyylikkäämpänä sponsorina, voin kai täysin vilpittömästi pyytää sinulta selvitystä "Helsingin olemuksesta"?

Itselläni kun on kohtalaisen tiivis kontaktipinta ao. yhdyskuntaan, ja omasta näkökulmastani se näyttäytyy enimmäkseen jonkinlaisena roolileikkinä, jossa ihmiset luopuvat arjen helppoudesta ja matalasta pakkojen tasosta jonkinlaisessa keinotekoisesti luodussa joukkopsykoosissa yhteisöllisten valheiden (vrt. Keisarin uudet vaatteet) avulla.

Vähitellen osan pää selviää edes hiukan, ja he internoivat itse itsensä Espooseen (jossa eletään usein kullatussa sellissä) tai pienempituloiset Nurmijärvelle. Näihin luovuttajiin oikeat helsinkiläiset suhtautuvat kuin alamaailma vasikoihin.

Tunnustan täysin Helsingin hienouden: se on kaupunki, jossa viihdyn turistina. Mutta kuten Roomassa, huomaan Helsingissä ajattelevani usein: ei kai kukaan oikeasti halua asua täällä? (Ei, en vertaa Roomaa ja Helsinkiä muuten, kuin että paikallisten arki näyttää joko hankalalta, jopa sietämättömältä, tai sitten juuri yhteisöllisessä roolipelissä elämiseltä.)
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | isn't
voin kai täysin vilpittömästi pyytää sinulta selvitystä "Helsingin olemuksesta"?
Toki, joskaan en nyt ihan tarkoittanut asiaa tuolla tavoin kuin sinä sen viestisi perusteella ymmärsit (ehkä).

Kommenttini koski (piilotettua) väitettä, että Helsinki on oikeasti pieni peräkylä, jonka asukkailla ei oikeasti olisi varaa pitää muiden kaupunkien asukkaita "maalaisjuntteina". Huom! En missään tapauksessa itse koe, että pelkkä asuinpaikka vaikuttaisi ratkaisevasti junttiuteen, eikä se ole pointtini. Sen sijaan Helsingin erityisyys suhteessa muihin suomalaiskaupunkeihin nähden on ilmeistä monella tapaa.

Pääkaupunki on aina pääkaupunki ja suurin kaupunki on aina suurin kaupunki. Tätä ei kuitenkaan ole mielestäni erityisen tärkeää puida pelkän huomoimisen lisäksi; on ihan silkkaa faktaa että Helsingissä on eniten tekemistä ja nähtävää, mitä suomalaisiin kaupunkeihin tulee.

Keskeistä on ymmärtää Helsingin kasvun historia kansainvälisyyden kautta. Viaporin linnoitusrakentaminen toi kansainvälisen yläluokkakulttuurin Helsingin välittömään läheisyyteen vaikka tuolloin puhuttiinkin vielä kaksoiskaupungista (Viapori ei ollut 1700-luvun puolivälissä vielä Helsinkiä). Kansainvälisyys vaikutti tietysti vaikka miten, jopa siten että maailman kärkiarkkitehti Engel suostui asettumaan tänne viimeisiksi vuosikymmenikseen, vaikka toki ikävöi kotiinsa erittäin paljon. Syntyi eri eurooppalaisten kulttuurien innoittamia huvilakaupunginosia Etelä-Helsinkiin, Kulosaareen ja Linnunlauluun.

Helsinki on erilainen kuin muut Itämeren merkittävät kaupungit Pietari, Tallinna, Tukholma, Gdansk, Kööpenhamina ja Lübeck. Noissakin kaupungeissa erityisyys tulee ehkäpä Pietaria lukuunottamatta ulkoisten seikkojen sijasta sisäisestä kulttuurista. Pietari perustettiin suunnitelmallisesti tiettyä tarkoitusta varten.

Näistähän voisi kirjoittaa vaikka kuinka paljon, ja niin on kirjoitettukin, joten en itse jaksa tähän aikaan laittaa kovinkaan perinpohjaisesti. Voin silti laittaa muutaman teoksen, johon kannattaa halutessaan ehdottomasti tutustua.

Heikki Mikkeli: Euroopan idea
Matti Klinge: Kaukana ja kotona, Itämeren maailma, Helsinki - Itämeren tytär (yhdessä Laura Kolben kanssa)
Useita kirjoittajia: C.L. Engel - Koti Helsingissä, sydän Berliinissä (aika monen hipsterin mietelause, muuten)
Markku Kuisma: Helsingin pitäjän historia
Laura Kolbe: oikeastaan koko tuotato, mutta mainitaan erikseen väitöskirja Kulosaari - unelma paremmasta tulevaisuudesta, Kaupungissa kasvanut ja Ihanuuksien ihmemaa

Mutta kuten Roomassa, huomaan Helsingissä ajattelevani usein: ei kai kukaan oikeasti halua asua täällä? (Ei, en vertaa Roomaa ja Helsinkiä muuten, kuin että paikallisten arki näyttää joko hankalalta, jopa sietämättömältä, tai sitten juuri yhteisöllisessä roolipelissä elämiseltä.)

Kommentoin tätäkin: Itse en suostuisi Suomessa mihinkään muualle! Olen matkustanut Suomessa paljon, ja maahan on täynnänsä ihan kivoja kesäkaupunkeja ja toisaalta "sööttejä paikkoja", mutta Tampereellakin, jota pidän Suomen toiseksi parhaana kaupunkina, tulisin hulluksi monesta syystä, eniten ikävästä vilkkaampaan kotikaupunkiini. Elämä Helsingissä on oikeastaan aivan ihanaa, siinä on paljon samaa kuin Tukholmassa asumisessa, joskin ihmiset ovat keskimäärin parempaa sakkia (osaavat väistää kadulla ja suhtautuvat kunnioittaen muun maalaisiin. Tunnen toki paljon hienoja ruotsalaisia, ei sillä).

Ei täällä mitenkään vaikeaa ole elää, päin vastoin. Asiat ovat saatavilla nopeasti, välimatkat ovat koko ajan lyhyempiä ja tarjolla on paljon kivaa tekemistä. Maisemat miellyttävät silmää. Porukkaa on sen verran paljon ettei ketään kiinnosta väijyä muiden asioita. Kallio on tosin hieman menettänyt kalliomaisuuttaan, kun siitä on tullut joku hipstereiden näyttäytymispaikka, mutta onneksi Harjun puolella on vielä jäljellä sitä alkuperäistä haistavittu-meininkiä.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
@V-G-

Kiitos perusteellisesta ja asiallisesta vastauksesta. Näyttäisi siltä, että kuten minun, myös sinunkin kokemuksesi siitä mikä on mielekästä perustuu tottumuksen kautta syntyneeseen kiintymykseen ja ajatukseen siitä että "juuri näin on hyvä".

Keväällä oli hyvin lähellä Helsinkiin muutto, ja olisin pystynyt pakon edessä asumaan Lauttasaaressa. Sattumien ketju, jota tässä en avaa, johti kuitenkin siihen että elän ja työskentelen taas kaupungissa, josta en ole kotoisin mutta jonka vikoineenkin tunnen kodikseni.

Helsingin voima on mahdollisuuksien runsaus, ja heikkous ihmisten paljous kulloistakin resurssia jakamassa. Viihdyn siellä niinä hetkinä, kun minun ei tarvitse ehtiä mihinkään ja kaikki mistä olen vastuussa mahtuu takkini alle.

Osaltaan kokemukseni on varmasti rationaalista asenneohjausta; valitsemallani ammatilla saatavalla palkalla säädyllinen elämä (asuminen keskustan tuntumassa) ei olisi mahdollista Helsingissä muuten kuin puolison voimakkaasti subventoimana.

Toisin sanoen olen joko kiukutteleva "mulle kuuluu kiva työ ja asuminen ja yksityisautoilu" kakara, tai sitten olen löytänyt lokeroni ekosysteemissä. Hankaluutta aiheutuu lähinnä siitä, että koulutetumman perheenjäsenen työmarkkinat ovat suurelta osin pk-seudulla.

Jollakin tavalla kadehdin ihmisiä, jotka pystyvät hyväksymään olosuhteet ja luovuttamaan ihanteistaan sekä ottamaan haltuun itselleen uudenlaisia elämänmuotoja.

Sen verran haluan kuitenkin sanoa, että "kivaa tekemistä" on saatavilla kaikissa liigamittakaavan kaupungeissa (Rauma voi olla poikkeus) enemmän kuin kukaan 80 tuntia viikossa työhön ja nukkumiseen käyttävä ehtii tekemään. Kyse on paikallistuntemuksesta. Olen ollut huomaavinani, että Helsinkiä hehkuttaville ihmisille ominaista on kyky pystyä iloitsemaan mahdollisuuksista, joita ei koskaan aio käytännössä käyttää.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös