Junttimaisinta mitä tiedät

  • 2 637 454
  • 13 571
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Jos New York ja muut metropolit ovat kerta kodittomien ja kerjäläisten ulosteiden peitossa, kuten nimimerkki Kirjoittelija väittää, niin miksi käyttää lenkkareita tai tennareita puvun kanssa, eikä kumppareita?
Varmaan siksi, koska lenkkareille haetaan tässä jonkinlaista hyväksyntää. Kumisaappaat tai kevyet kumikalossit olisivat todellakin parempi valinta kuin arhistossut, mikäli halutaan suojautua New Yorkin metrossa kuulemma pulppuavalta kodittomien oksennuksilta ja paskannoksilta.

Tosin ne kerrat kun olen vieraillut New Yorkissa ja kulkenut metrolla, niin ihan millä tahansa siisteiltä kengillä olen voinut mennä mainiosti. Loppujen lopuksi tuolla on ihan kohtuusiistiä. Ei sen likaiseisempaa kuin vaikka Moskovan metrossa, jonka junissa olen sivumennen sanoen kulkenut kilometreissä laskien maapallon ympäri. Moskovan metrossa on keskimäärin iäkäs vaunukalusto ja olematon ilmanvaihto, mutta likaiseksi sitä ei voi moittia. Eikä moskovalainen pukujengi, siltä osin kuin se ylipäätään kulkee metrolla, käytä puvun kanssa mitään arhistossuja.

Sydäntalvella ja loskailmoilla en ole käynyt New Yorkissa, silloin kalossit olisivat varmaan hyvät. Keväällä, kesällä ja syksyllä olen käynyt, ei ole paska tossuissa vaivannut.
 

Ahar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Pelicans, Suomi, Ruotsi, Columbus
Tuntemani henkilöt jotka vaikuttaa näissä "kansainvälisissä" porukoissa kyllä pöristelevät nahkarotsit päällä, niinkuin normimotoristitkin. Eivätkä he liivit päällä pullistele yhtään missään, harvoin käyvät yleensäkään kovin näkyvästi ihmisten ilmoilla, vaan viihtyvät omiensa parissa ja perheensä kanssa luonnollisesti. Ovat kyllä enemmän tai vähemmän rikoksista kiinni jääneitä melkein joka ainoa ja osa ollut istahtamassakin. Mutta käytökseltään mukavia heppuja ja ihan älykkäitä kavereita muutenkin. Jostain syystä vaan ovat valinneet moisen alan itselleen. Ne baareissa pullistelevat kaverit on ihan oikeasti jotain ihan muuta kuin pitkän linjan kerholaisia täysissä väreissä, vaikka luonnollisesti "edustavatkin", mikäli heillä on vaikkapa kerhon huppari päällä.

Nämä täysissä väreissä hilluvat heppulit pitää liivejä päällä yleensä ainoastaan kerhonsa virallisissa tilaisuuksissa ja silloin muuten käyttäydytään ehdottoman hillitysti. Yleensäkin näiden kanssa ei ole ikinä mitään ongelmaa, ellei sitten itse niitä ongelmia halua aiheuttaa. Nämä näytönhaluiset pikkupojat ja wannabeet ovat se ongelma, joka minuakin riepoo katsella. Yleensä tietty ne pojat putoaa nopeasti pelistä pois ja saavat jatkaa näyttöjään jossain muualla kuin kerhon väreissä, mutta se ei varmaan kovasti lohduta sitä mahdollista uhria, joka on saattanut jäädä riidanhaluisen ja näyttämisenhaluisen pikkunilkin nyrkin tielle.

Eli olisiko tekstini bottom line ikäänkuin sellainen, että kunnon ukot on kunnon ukkoja liivit päällä tai ilman liivejä ja pikkumulkut on pikkumulkkuja liivit päällä ja ilman liivejä.

Ja mainitaan vielä lopuksi että itse kuulun harrastekerhoon, joka ei edes liivejä käytä. On mukavaa yhdessäoloa mukavien ihmisten kanssa ja duunaillaan niitä näitä, fiksaillaan pyöriä, urheillaan, käydään reissussa, juhlitaan ja kesäisin tietysti ajellaan. Kaikki jäsenet ovat kunnollisia työssäkäyviä ihmisiä, ei mitään tekemistä minkään rikollisen kanssa. Tunnen 1%-heppuja jonkun verran, ollaan ihan lapsesta asti oltu kavereita ja ollaan tietty edelleen. Itseä ei kiinnosta paskan vertaa mitkään liivitouhut ja kaverit tietävät mielipiteeni asiasta ja kunnioittavat sitä. Joten sen kummempia sidoksia ei asiaan ole ja uskon pystyväni muodostamaan puolueettoman mielipiteen asiasta.

Ainakin Turussa viisi helvetinperkelettä liivit päällä pahoinpitelivät muutama viikko sitten ravintolan omistaja rouvan ja siinä sivussa järjestyksenvalvojaa. Ja onhan näillä eri kerhojen kunnollisilla perheenisillä useita rikosjuttuja tälläkin hetkellä oikeudessa. Löytyy kiristys, huume ja väkivaltajuttuja.

Se pitää kyllä paikkansa, että liivejä eivät aina pidä, varsinkaan jos ovat yksin liikkeellä, en sitten tiedä johtuuko pelosta vai mistä, mutta jos on useampi voittajatyyppi yhdessä, niin silloin on kyllä liivitkin päällä.
 

müller

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Suomen kielen sanalla "paska" viitataan moniin muihinkin asioihin kuin kakkosulosteeseen. Samoin englannin kielessä "all kinds of shit" voi tarkoittaa monenlaisia jätteitä. Enkä ole kyllä muistaakseni väittänyt, että New York olisi paskan peitossa. Ei Tampereen Hämeenkatukaan ole feissareiden peitossa, vaikka niitä siellä ajoittain joutuu väistelemään.

En itseasiassa huomannut, että käytit luonnehdintaa "muuta paskaa" kuivaillessasi kuinka likaisia metropolit mielestäsi ovat, mutta ei se silti tee argumentistasi validia.

Toisin sanoen, tennareiden tai lenkkareiden käyttäminen puvun kanssa on junttia, ja tekosyitä ei ole.
 
Sydäntalvella ja loskailmoilla en ole käynyt New Yorkissa, silloin kalossit olisivat varmaan hyvät. Keväällä, kesällä ja syksyllä olen käynyt, ei ole paska tossuissa vaivannut.

Itse taas en ole sellaista kaupunkia vielä löytänyt, jonka kaduilla kengät eivät keräisi likaa. Jos Tampereenkin katuja pari viikkoa kesällä tallailisi ees taas muutaman kilometrin päivässä ja piipahtaisi vielä puistoissakin muutaman kerran, niin eivät olisi popot sen jälkeen kovin puhtaat.
 

chauron

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIMARS
Silläkin riskillä että leimaannun juntiksi, niin on pakko tunnustaa että olihan noi pukumiehet new balanceissa jollain kierolla tavalla cool. Olihan noissa kaikissa kuvissa sentään mm. popojen väriä oli mietitty niin, että ne sopivat yhteen puvun ja varsinkin solmion kans.

Plus onhan noi ihan saletisti mukavammat jalassa kuin jotkut nahkaiset halpahallin kusiluikkarit.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Itse taas en ole sellaista kaupunkia vielä löytänyt, jonka kaduilla kengät eivät keräisi likaa. Jos Tampereenkin katuja pari viikkoa kesällä tallailisi ees taas muutaman kilometrin päivässä ja piipahtaisi vielä puistoissakin muutaman kerran, niin eivät olisi popot sen jälkeen kovin puhtaat.
Sitä varten on monissa hotelleissa kengänkiillotuskone itsepalveluna heti aulassa, tai viimeistään kerrosten yleisissä tiloissa. Omin käsin kiillottamalla saa tietysti parempaa jälkeä, ja huonepalvelu hoitaa laadukkaissa hotelleissa tällaiset pikkuasiat salamavauhdilla.

Mutta mikäs siinä auttaa jos kengät ovat menneen kohtuuttoman pahaan kuntoon. Osta uudet tilalle ja heitä vanhat pois. Tosin vähänkin kokeneempi matkailija ymmärtää, ettei pakasta vedettyjä kenkiä kannata laittaa jalkaan, jos tarkoitus on kävellä koko päivä kaupungilla.
 

müller

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Sitä varten on monissa hotelleissa kengänkiillotuskone itsepalveluna heti aulassa, tai viimeistään kerrosten yleisissä tiloissa. Omin käsin kiillottamalla saa tietysti parempaa jälkeä, ja huonepalvelu hoitaa laadukkaissa hotelleissa tällaiset pikkuasiat salamavauhdilla.

Onhan niitä myös vaikka millaisia välineitä nahkakenkien hoitoa ja puhdistusta varten, joita voi myös helposti kuljettaa mukana, tai ainakin helpommin kuin toista kenkäparia. Itsellä on ainakin nahkakengät pysynyt hyvässä kunnossa, koska olen pitänyt hyvää huolta niistä.

Huomattavasti juntimpaa on asua Suomen kaltaisessa periferiassa.

Selvä, vaikken ymmärrä pointtiasi.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Onhan niitä myös vaikka millaisia välineitä nahkakenkien hoitoa ja puhdistusta varten, joita voi myös helposti kuljettaa mukana, tai ainakin helpommin kuin toista kenkäparia. Itsellä on ainakin nahkakengät pysynyt hyvässä kunnossa, koska olen pitänyt hyvää huolta niistä.
Minulla on joskus reissussa mukana pieni kenkäharja ja lankkia, mutta aina vähintään toiset nahkakengät. On hyvä antaa kenkäparin välillä levätä. Jalatkin saavat vaihtelua, kun ei pistele koko ajan samoilla kengillä menemään.

Asialliset kengänhoitovälineet saa kyllä usein hotelleista ihan huoneen perusvarustukseen kuuluen, tai viimeistään respasta tiedustelemalla. Voi olla että jossain tienvarsimotellissa ei aina saa, mutta niissä paikoissa saa, joiden asiakkaille on tarvetta tällaisille jutuille. Sama juttu tietysti silitysraudan ja -laudan kanssa. Jos silitykset ja kengänkiillotukset eivät hoidu itse tehden huoneen välineistöllä, eikä huonepalvelu pysty hoitamaan seuraavaksi päiväksi näitä palveluna, niin kyseessä saattaa olla jokin pulsujen matkustajakoti eikä mikään hotelli.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Itse en keksi pakasta vedetyille kengille parempaakaan käyttöä kuin pitää niitä ulkomaanreissuilla. Eipä noi meillä duunariluokassa käytettävät tennarit maksa kuin 30-40 euroa, eikä niitä paljon kiillotella.
Ei tuo ole rahasta kiinni. Uudet kengät tarvitsevat sisäänajon. On riski, että uudet kengät hinkkaavat jalat rakoille, jos niitä pitää heti saman tien aamusta iltaan. En laittaisi uusia tennareitakaan heti koko päiväksi jalkaan. Jopa helvetin kalliit suutarinkengät pitää ottaa varoen käyttöön, vaikka ne olisi kuinka tehty henkilökohtaisen lestin mukaan.
 

müller

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Minulla on joskus reissussa mukana pieni kenkäharja ja lankkia, mutta aina vähintään toiset nahkakengät. On hyvä antaa kenkäparin välillä levätä. Jalatkin saavat vaihtelua, kun ei pistele koko ajan samoilla kengillä menemään.

Itsellänikin on reissatessa aina parit kenkäparit mukana, mutta viittasin tuolla aikaisemmin siihen, että esim. töihin mennessä on kätevämpi kantaa mukanaan kengänputsausvälineitä, kuin toisia kenkiä. Paljon vaivattomampaa niin.

Tästä tulikin mieleen, että täytynee ostaa uudet mokkanahkakengät, jotka sitten metrossa vaihdan luonnollisestikin lenkkareihin, jottei ne vain likaannu.
 
Ei tuo ole rahasta kiinni. Uudet kengät tarvitsevat sisäänajon. On riski, että uudet kengät hinkkaavat jalat rakoille, jos niitä pitää heti saman tien aamusta iltaan. En laittaisi uusia tennareitakaan heti koko päiväksi jalkaan. Jopa helvetin kalliit suutarinkengät pitää ottaa varoen käyttöön, vaikka ne olisi kuinka tehty henkilökohtaisen lestin mukaan.

Muusikko Tom Waitsillähän oli lausuntonsa mukaan aikanaan tällainen ammatti:
"And before that I used to break in other people's shoes. They used to pay me money to break in their shoes. Two hundred dollars, I'll wear your shoes for two months. I'll bring them back and you'll love them."

Itsellänikin on reissatessa aina parit kenkäparit mukana, mutta viittasin tuolla aikaisemmin siihen, että esim. töihin mennessä on kätevämpi kantaa mukanaan kengänputsausvälineitä, kuin varakenkiä.

Veikkaan, että noilla lenkkareilla töihin kulkevilla bisnesmiehillä saattaa olla työmaalla joku paikka, jossa pystyy säilyttämään työkenkiä. Itse en esim. joudu roudaamaan työkamppeita päivittäin työmaalle ja takaisin, koska meillä on työmaalla pukuhuoneessa kaapit.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Itsellänikin on reissatessa aina parit kenkäparit mukana, mutta viittasin tuolla aikaisemmin siihen, että esim. töihin mennessä on kätevämpi kantaa mukanaan kengänputsausvälineitä, kuin toisia kenkiä. Paljon vaivattomampaa niin.
OK. Minä taas pidän työpaikalla omia kengänhoitovälineitä. Tosin en käytä niitä järin ahkerasti, mutta kyllä niistä toisinaan apua on. Varsinkin kun kevällä joutuu kävelemään työpäivän aikana pölyisellä jalkakäytävällä, niin on suht säädyllistä vetäistä kenkiin pientä kiillotusta kesken päivänkin.
 

müller

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Sanoisin, että on junttimaista keskustella kenkämuodista ja kenkien hoidosta, Jatkoajan keskustelupalstalla.

Mitäs junttimaista siinä on? Miten se, että tämä on Jatkoajan keskustelupalsta, rajoittaa keskustelun aiheita, varsinkin kun ollaan vapaan keskustelun puolella?

Junttimaistahan se vasta olisikin, jos täällä ei saisi keskustella muusta kuin penkkiurheilusta.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Huonosti hoidetuissa linttaanastutuissa kengissä käyskenteleminen on junttimaista, ei kengistä ja kenkienhoidosta keskusteleminen. Paskoissa kengissä kävelemistä parempi vaihtoehto on jopa kulkea avojaloin. Voisi sitten väittää sairastavansa jotakin harvinaista tautia, jonka vuoksi ei pysty pitämään kenkiä. Ja sairaalle ei kukaan vittuile, paitsi jos on tosi sairas juntti.
 

Janiz80

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Valikoimassa paita tekstillä "kerran Kärpät, alltid Kärpät".

"Skaffaa omasi heti" viittaa vahvasti siihen, että tuo tuote olisi suunnattu pääsääntöisesti etäfaneille, erityisesti siellä stadin suunnalla asustaville. Siellä paidan pukeminen julkisella paikalla voisi ehkä olla jotenkuten ymmärrettävissä. Jossain Ylivieskan raitilla räntäsateessa tuon kantaminen olisi kyllä junttia, se myönnettäköön...
 

Nebula

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Crosbyn Pingviinit ja Lindrosin Flyers
Jos pitää omaa puolisoaan kutsua sukunimellä, niin kovin lämpimät välit eivät ole kyseessä.

Ei ihan aina noinkaan. Eräs kaverini kutsuu vaimoaan satunnaisesti hänen entisellä sukunimellään ja junttia tai ei, niin välit ovat kyllä erittäinkin lämpimät.

Oletko ihan etunimeä kokeillut? Saattaa vastata siihenkin kutsuttaessa.

Luultavasti myös kaveripiirisi tietäisi kenestä on kyse jos käyttäisit puolisosi etunimeä. Jos taas joudut kertomaan puolisostasi ulkopuolisille, niin akka, mamma, emäntä ja ämmä ovat äärimmäisen junttia.

Kyllä minä etunimeä käytänkin silloin, kun toinen henkilö tietää, kenestä puhutaan. Mutta, tuttavapiirissä/työkavereissa on paljonkin sellaisia, ketkä eivät ole häntä tavanneet, enkä minä kertoile <etunimestä> muuten vain jos ei jokin minuun liittyvä asia koske häntä. Käytänkin usein tällöin termiä "nainen".

Akka tai mamma ei muuten ole todellakaan äärimmäisen junttia jos niitä käytetään oikein. Sinä tietysti saat vapaasti pitää niitä juntteina siitä huolimatta. Mamma on tietyssä tilanteessa varsin lämminhenkinen ilmaisu, eikä se ole silloin junttia. Akkaa jos käyttää, kun puhuu kavereilleen, niin se on junttia, mutta jos käyttää sitä tietyssä tilanteessa toisen huomion herättämiseen, niin toimii hyvin. Yksilöllistä toki. Jotkut naiset eivät salli sitä ollenkaan ja jotkut tietyssä määrin.

Minua taas joskus ukotellaan, erityisesti silloin, kun olen jääräpäinen. Minusta siinä ei ole mitään junttia, vaan varsin lämminhenkinen ilmaisu sekin.

Ämmä oli läppä, kuten varmasti tajusitkin, hanakasta termiin tarttumisesta huolimatta.
 

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
Kärppien fanikauppa. MVNT?

Valikoimassa paita tekstillä "kerran Kärpät, alltid Kärpät". Lisäksi MM2013 -paita jossa leijonan tilalla Kärppä. Mitä seuraavaksi? "Minä, Me, Kärpät" -paita?
HIFK vei Miken, me viedään HIFK:n tunnuslause. Tasapeli.

Oulussa on vuosisatojen ajan ollut vahva ruotsalaisedustus, joten senkin puolesta tuo kaksikielisyys passaa hyvin.

Eihän tuo paita enää edes ole valikoimassa. 150 kappaleen erä ja se on loppuunmyyty. Muuten olisin jo tilannut. Tosin tämä viimeisin asiahan ei ole junttia, vaan lähinnä humble brag -ketjun kamaa.

Den glider in.
 

BigRedBob

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Florida Panthers, Miami Heat, Trevor Gillies
Sanoisin, että on junttimaista keskustella kenkämuodista ja kenkien hoidosta, Jatkoajan keskustelupalstalla.
Päinvastoin. Junttia on olla välittämättä minkälaisia kenkiä käyttää ja kenkien hoidosta. Vapaa keskustelu, u know.
HIFK vei Miken
Niin no, ehkä kannattaisi tarjota muutakin palkkaa, kuin Eastonin maila ja paketti purukumia.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös