Jos pitää omaa puolisoaan kutsua sukunimellä, niin kovin lämpimät välit eivät ole kyseessä.
Ei ihan aina noinkaan. Eräs kaverini kutsuu vaimoaan satunnaisesti hänen entisellä sukunimellään ja junttia tai ei, niin välit ovat kyllä erittäinkin lämpimät.
Oletko ihan etunimeä kokeillut? Saattaa vastata siihenkin kutsuttaessa.
Luultavasti myös kaveripiirisi tietäisi kenestä on kyse jos käyttäisit puolisosi etunimeä. Jos taas joudut kertomaan puolisostasi ulkopuolisille, niin akka, mamma, emäntä ja ämmä ovat äärimmäisen junttia.
Kyllä minä etunimeä käytänkin silloin, kun toinen henkilö tietää, kenestä puhutaan. Mutta, tuttavapiirissä/työkavereissa on paljonkin sellaisia, ketkä eivät ole häntä tavanneet, enkä minä kertoile <etunimestä> muuten vain jos ei jokin minuun liittyvä asia koske häntä. Käytänkin usein tällöin termiä "nainen".
Akka tai mamma ei muuten ole todellakaan äärimmäisen junttia jos niitä käytetään oikein. Sinä tietysti saat vapaasti pitää niitä juntteina siitä huolimatta. Mamma on tietyssä tilanteessa varsin lämminhenkinen ilmaisu, eikä se ole silloin junttia. Akkaa jos käyttää, kun puhuu kavereilleen, niin se on junttia, mutta jos käyttää sitä tietyssä tilanteessa toisen huomion herättämiseen, niin toimii hyvin. Yksilöllistä toki. Jotkut naiset eivät salli sitä ollenkaan ja jotkut tietyssä määrin.
Minua taas joskus ukotellaan, erityisesti silloin, kun olen jääräpäinen. Minusta siinä ei ole mitään junttia, vaan varsin lämminhenkinen ilmaisu sekin.
Ämmä oli läppä, kuten varmasti tajusitkin, hanakasta termiin tarttumisesta huolimatta.