Niin ja se on äärimmäisen toimiva kieli maailmalla. Paljon toimivampi kuin joku autenttisen kuuloinen englanti.
Sitä on niin monenlaista englanninkieltä maailmalla, ettei oo tosikaan eikä puolestakaan niistä tahdo saada mitään selvää. Niihin nähden ralli-englanti on ihan toimiva ja ymmärrettävä "murre", jota brititkin suostuvat ymmärtämään.
Siitäpä tulikin mieleen, kun olin Pietarissa aikoinani muutaman britin "kaitsijana", jotka tulivat sinne projektiimme parin viikon komennukselle. Niiden kanssa keskustelu oli lievästi haastavaa, ennenkuin opin erottamaan puhetulvasta itse asian, kun heillä ei ollut juurikaan kokemusta työskentelystä "ei-britin" kanssa.
Lopulta saatoin kaverit Pulkovo II:lle ja olin itsekin lähdössä käymään kotona, kun törmäsin pariin hemaisevaan jenkkirouvaan, lähdössä hekin kotiin. Heidän kanssaan keskustelu oli kuin olisi jo "kotiin tullut", helppoa ja ymmärrettävää puolin jos toisinkin.
Mietin tuota kontrastia jälkeenpäin ja ainoaksi selitykseksi keksin, että jenkki-englanti oli tullut itselleni niin tutuksi TV:n kautta vuosikymmenten saatossa.