On totta, ettei esimerkiksi seksuaalivähemmistöjen asema ennen Trumpiakaan varsinaisesti täydellinen ollut, mutta hänen astuttua valtaan enimmäkseen positiivissävytteinen kehitys on ottanut aika huolestuttavia askelia kohti vanhoja konservatiivisempia arvoja ja sen takia iso osa kritiikistä kohdistuu juuri häneen. Minä en ole kirjoittanut että Trump olisi ollut protestoinnin alku, mutta toisaalta en ollut myöskään tietoinen miten kauan ja millä keinoilla hän sitä on tehnyt. Nyt framilla on ollut tämä turnaus ja kahnaus Trumpin kanssa ja kommentointini koskee sitä.
En ole koskaan julkisesti protestoinut, mutta jos niin tekisin niin todennäköisesti tekisin sen siten että saan asialleni mahdollisimman suuren näkyvyyden. Kaepernickin NFL-ottelut keräävät moninkertaisia yleisömääriä naisten jalkapalloon verrattuna ja eiköhän hän maajoukkueessa olisi yhtä lailla toiminut arvojensa puolesta jos lajissaan sellainen olisi mahdollista pukea.
Onko se niin, ettei voi uskottavasti olla minkään itseään suuremman asian puolestapuhuja, ellei omista koko elämäänsä ja kaikkea omaisuuttansa sille? Minä en tiedä mitä Rapinoe bonuksillaan tekee, mutta hänen tuomansa näkyvyys asialle on jo nyt ollut varmasti mihinkään bonukseen verrattuna moninkertainen ja hän tulee siitä maksamaan muuten kuin rahallisesti. Kovin rauhassa ei saa varmaan enää kaduilla kulkea ja nettikommentteja ei pysty lukemaan vielä pitkään aikaan. Hänellä on edessään hirveä rummutus, jollaiseen en ainakaan itse olisi valmis lähtemään, sai siitä vähän fyrkkaa tai ei.
Niin, kivahan se olisi jos kaikki protestointi hoidettaisiin aina niin että protestin kohteena olevien ihmiset eivät olisi kuulolla eikä heidän elämänsä häiriintyisi. Jos johonkin uskoo, niin tilaisuudet täytyy käyttää ja silloin on minun mielestäni täysin yhdentekevää millainen paita on päällä. Yksi land of the freen peruspilareista käsittääkseni tulisi olla vapaus sanoa mitä haluaa ja missä haluaa. Se ei suojaa ihmisten kritiikiltä eikä pidäkään, mutta ainakin henkilökohtaisesti olen valmis puolustamaan myös paskojen protestien oikeutta tulla kuulluksi.