Pakettimatkat kanarialle on junttia, matkatoimistot ei. Matkatoimiston käyttö on palvelun ostamista siinä missä siivooja, automekaanikko tai remonttimies. Vaikka suuren osan työstä voisi periaatteessa tehdä itse, ei aika aina riitä ja lopputulos on heikompi.
Olen samoilla linjoilla matkatoimistojen suhteen. Toki etsiväthän jotkut halvinta bensaakin ja tekevät mitä ihmeellisintä säätöä jos vain voivat itse tehdä eikä siinä mitään. Teen itsekin mielelläni vaikka autorempan silloin kun osaan ja on aikaa, mutta matkustaminen on vain paikasta toiseen menemistä ja se tehdään mahdollisimman helpolla koska se on vittumaista.
Matkustan duunin takia melko paljon, omaan makuuni liikaa. Matkakohteet ovat missä milloinkin, aika usein joissain härövaltioissa. Käytän käytännössä aina matkatoimistoa työmatkojen järjestelyyn, koska se on helpoin tapa varata esim. lennot, auto ja hotelli ja mitä nyt tarviikaan. Poikkeuksena paketointiin ehkä esimerkiksi sellainen, että joissain maissa, joissa ei itse ajeta, on tuttuja kuskeja aiempien reissujen ajoilta ja sellaiselle saatan laittaa viestin erikseen tuletteko hakemaan kentältä. Tai jotain muuta vastaavaa. Mutta kertoisiko joku mikä hyöty, epäjunttimaisuuden lisäksi, olisi järjestellä kaikki itse ja erikseen?
Entäpä sitten mainitsemasi Kanaria. Tuossa syksyllä katsottiin kaverin kanssa, että olisiko loppuvuodesta vielä joku sopiva maraton johon voitaisiin osallistua. No Lanzaroten maraton oli 8. joulukuuta, joten sinne päätettiin mennä. Molemmilla on lapsia, meillä nuorin on vasta 1 v, joten mahdollisimman helpolla tietenkin oli tavoite, mutta toi nyt on sellainen paikka missä lapsetkin viihtyy jonkin aikaa.
Ensimmäisenä katsoin pakettimatkaa Aurinkomatkoilta, koska heillä voi kätevästi käyttää Finnairin pisteitä koko satsin maksamiseen enkä saa yleensä pisteitäni oikein käytettyä muuten. No ei oikein aikataulut natsanneet, joten ostin pisteillä lennot ja erikseen hotellin. Sinänsä samantekevää miten sen teki, mutta miksi ihmeessä tässä tapauksessa vaivaton pakettimatka ei olisi ollut fiksumpi valinta? Siksikö kun kyseessä oli Kanaria? Ja olisiko sitten ollut joku parempi maratonkohde jossain kokonaistilanne huomioiden?
Kanarialla olen ollut talvella ennenkin. Silloin pääasiassa ajamassa maantiepyöräillä, koska siellä on siihen hyvät mahdollisuudet. Varmaan toki olisi ollu oikeaoppista mennä johonkin mahdollisimman hankalaan mestaan jossa ei oikeastaan voi pyöräilläkään. Mutta onneksi junttimaisuus tai se että käyn jossain paikassa jossa joku muukin maailman ihminen on joskus käynyt, ei ole mulle iso ongelma. Ongelma on se jos joudun lomalla tai muutenkaan käyttämään aikaa johonkin niin puuduttavaan asiaan kuin matkajärjestelyihin.