Junttimaisinta mitä tiedät

  • 2 637 706
  • 13 571

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
kirjoitusvirheistä mussuttavat on aika saatanan junttia jos tekstistä kuitenkin saa selviön

Kirjoitusvirheet ovat eri asia kuin välinpitämättömyys oikeinkirjoitussäännöistä - tai ehkä vielä junttimaisempaa, osaamattomuus kirjoittaa oikein. Jotenkin käsittämätöntä ja tietyllä tapaa todella junttimaista, että oletettavasti isot ihmiset kirjoittavat kansallisuudet tmv. isolla alkukirjaimella (Ruotsalainen, Texasilainen jne.), eivät osaa kirjoittaa päivämäärämerkintää oikein (kirjoitetaan 10.9 kun pitäisi olla 10.9.).

Kirjoitusvirhe (näppäilyvirhe) on ymmärrettävää ja hyväksyttävää. Samoin on ok, jos jossain vähän hankalammassa yhdyssanassa on virhe tai pilkut eivät ole kohdallaan. Mutta jos äidinkielen perussäännöt on ihan hukassa, on se junttimaista. Vielä junttimaisempaa on puolustella sitä.
 
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ei kyse ole siitä etteikö haluaisi osata kirjoittaa oikein kaiken, vaan kyse on siitä että ihmisellä voi olla lukihäiriö vielä aikuisenakin, ei kyse ole niinkään piittaamattomuudesta oikeinkirjoitusta kohtaan.

Jos tuut sanomaan ja nauramaan lukihäiriöiselle että mikset kirjoita oikein jne. niin se on todella junttia ja lapsellista käytöstä, vähän sama asia kun sanoisit liikkumiskyvyttömälle että mikset vaan lähde kävelemään.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Ei kyse ole siitä etteikö haluaisi osata kirjoittaa oikein kaiken, vaan kyse on siitä että ihmisellä voi olla lukihäiriö vielä aikuisenakin, ei kyse ole niinkään piittaamattomuudesta oikeinkirjoitusta kohtaan.

Jos tuut sanomaan ja nauramaan lukihäiriöiselle että mikset kirjoita oikein jne. niin se on todella junttia ja lapsellista käytöstä, vähän sama asia kun sanoisit liikkumiskyvyttömälle että mikset vaan lähde kävelemään.

Mitään tutkittua tietoa minulla ei ole, mutta luulisi lukihäiriöisten välttävän tilanteita, joissa oma vika tuottaa hankaluuksia. Näin se on muidenkin vikojen ja vammojen kohdalla.

Kaikki foorumit ovat niin täynnä huonoa suomea, ettei yksinään lukihäiriö selitä asiaa. Se, että kirjoittaa huonoa suomea oman laiskuutensa ja välinpitämättömyyden takia, on sama asia kuin kulkisi pyörätuolilla vaikka osaisi kävellä.
 

ReijoRotta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Metsänreuna since 1975!!
Mitään tutkittua tietoa minulla ei ole, mutta luulisi lukihäiriöisten välttävän tilanteita, joissa oma vika tuottaa hankaluuksia. Näin se on muidenkin vikojen ja vammojen kohdalla.

En tiennyt että lukihäiriö luetellaan vammaksi, mutta tällä logiikalla kaikkien vammaisten ja rajoitteita omaavien pitäisi pysyä poissa mm. liikenteestä, julkisista tiloista ja Jatkoajasta. Juntihko mielipide.

Kaikki foorumit ovat niin täynnä huonoa suomea, ettei yksinään lukihäiriö selitä asiaa. Se, että kirjoittaa huonoa suomea oman laiskuutensa ja välinpitämättömyyden takia, on sama asia kuin kulkisi pyörätuolilla vaikka osaisi kävellä.

...tai sama asia kuin kulkisi polkupyörällä vaikka osaisi kävellä??

Melkein pistää vihaksi rehellisten junttien puolesta lukea tällaista paskaa. Se että joku ei esimerkiksi lue itseään lääkäriksi tai diplomi- insinööriksi, juokse cooperissa 3200m, tai osaa oikeinkirjoitussääntöjä, voi monen kohdalla johtua juuri laiskuudesta ja välinpitämättömyydestä, mutta ei se heistä juntteja tee.
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mitään tutkittua tietoa minulla ei ole, mutta luulisi lukihäiriöisten välttävän tilanteita, joissa oma vika tuottaa hankaluuksia. Näin se on muidenkin vikojen ja vammojen kohdalla.

Ei helvetti, rasittavaa se minustakin on lukea huonosti kirjoitettua suomenkieltä, mutta tämä mielipide meni jo klassikkojen joukkoon.

Samalla logiikalla luulisi, että joku pahasti alaraajansa loukannut pysyttelisi suosiolla pois hankaluuksia tuottavista kävelyhommista, sen sijaan että tsemppaisi ja kävelisi sitten vaikka vähän ontuen. Puhevikaiset saavat pysytellä loppuikänsä hiljaa sen sijaan että ärsyttävät muita s- ja r-vioillansa ja esim. kehitysvammaisille sosiaaliset tilanteet tuottavat monesti hankaluuksia, eli parempi kaikille että pysyvät neljän seinän sisällä pois nolaamasta itseään.

Aikamoinen tsemppiasenne tuossa kyllä havaittavissa, jos joku tuottaa hankaluuksia niin älä edes yritä vaan jätä suosiolla tekemättä.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
En tiennyt että lukihäiriö luetellaan vammaksi, mutta tällä logiikalla kaikkien vammaisten ja rajoitteita omaavien pitäisi pysyä poissa mm. liikenteestä, julkisista tiloista ja Jatkoajasta. Juntihko mielipide.

En tarkoittanut, että lukihäiriö olisi vamma, vaan vika siinä missä joillakin vika on vamma. Enkä tarkoittanut, että pitäisi pysyä. Tarkoitin, että monet välttävät tilanteita, joissa kyseinen ominaisuus korostuu. Minullakin on eräs vika/vamma/kammo, jonka takia vältän tilanteita, joissa se tulee esille.

Ymmärsitkö nyt?

Aikamoinen tsemppiasenne tuossa kyllä havaittavissa, jos joku tuottaa hankaluuksia niin älä edes yritä vaan jätä suosiolla tekemättä.

Kirjoitinko jossain, että pitäisi jättää tekemättä? Tarkoitin sitä, että ne lukihäiriöstä kärsivien olettaisi pysyä pois omasta aloitteestaan tilanteista, joissa vika tulee esille. Huonoa suomea välinpitämättömyyden takia taas eivät koe sitä tarpeelliseksi, koska eivät itse ymmärrä kirjoittavansa huonoa suomea. Ne, joilla on lukihäiriö on todettu, tiedostavat sen itse.

Kaikki sympatiani lukihäiriöisille, mutta en voi millään uskovan heitä olevan niin paljon kuin huonoa suomea näppäimistöiltään suoltavia keskustelupalstojen nimimerkkejä.
 
Viimeksi muokattu:

Nick Neim

Jäsen
Kirjoitinko jossain, että pitäisi jättää tekemättä? Tarkoitin sitä, että ne lukihäiriöstä kärsivien olettaisi pysyä pois omasta aloitteestaan tilanteista, joissa vika tulee esille.

Siis miksi ihmeessä?

Ei kaikki ihmiset häpeä omia "vikojaan", näkeehän noita vitun möhömahojakin rannalla ilman paitaa. Olettaisi pysyä pois ihan omasta aloitteestaan sieltä rannalta, kun se vika tulee esille. Puhumattakaan ihmisistä jotka ovat rumia. Mitä helvettiä ne tekee siellä tanssilattialla, koittaen pokailla jotain naisia. Eivät kuitenkaan onnistu, vikansa takia. Olettaisi pysyvänsä kotona.

Tuntuu aika ahdistavalta mielipiteeltä. Lukihäiriöiset nauhoittakoon jatkossa puheensa, ja liittäköön sen ääniviestin tänne. Ei tarvitse katsella niitä vitun kirjoitusvirheitä.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Siis miksi ihmeessä?

Olettamus kuten aikaisemmin mainitsin. Toivon tietysti, että asia on toisin.

Mitä huonoon suomen kieleen vielä tulee, on minusta myös nähtävissä eräänlaisia muoti-ilmiöitä milloin mikäkin sana kirjoitetaan väärin, tai sitten sitä käytetään väärässä yhteydessä. Tällä ei ole mitään tekemistä lukihäiriön kanssa, vaan välinpitämättömyydestä hyvää kieltä kohtaan, mikä täyttää omassa arvioinnissa junttimaisuuden kriteerin.
 

Canucks#1

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vancouver Canucks
Kirjoitinko jossain, että pitäisi jättää tekemättä? Tarkoitin sitä, että ne lukihäiriöstä kärsivien olettaisi pysyä pois omasta aloitteestaan tilanteista, joissa vika tulee esille. Huonoa suomea välinpitämättömyyden takia taas eivät koe sitä tarpeelliseksi, koska eivät itse ymmärrä kirjoittavansa huonoa suomea. Ne, joilla on lukihäiriö on todettu, tiedostavat sen itse.

Et näköjään itse ymmärrä oman tekstin sisältöä. Kaikki muut ovat nyt saaneet sinun mielipiteestäsi sen kuvan, että oletat lukihäiriöisten pysyvän poissa keskustelupalstoilta ja pidät kaikkia huonoa suomea kirjoittavia ihmisiä välinpitämättöminä juntteina. Annat myös vahvasti sellaisen kuvan kaikille muille, että lukihäiriössä olisi jotain hävettävää.

Toki olet yrittänyt nyt useampaan kertaan selventää omaa mielipidettäsi, mutta et ole pystynyt laittamaan niitä sellaiseen muotoon, että ne olisi asiassa auttanut. Ymmärrän toki, että kieliopin hallitseminen kuuluu sivistyneisyyteen. Jos on ollut tosiaan niin välinpitämätön ja laiska, ettei ole kielioppisääntöjä jaksanut opiskella, on ehkä vähän juntti. Toiset eivät esimerkiksi lukihäiriön takia opi kielioppia kovin helposti, joten on junttia leimata väärinkirjoittaja/puhuja juntiksi, koska et voi sanoa pelkän kirjoituksen/puheen perusteella, mitä henkilön taustalla on.

Ps. Minulla on lukihäiriö, enkä häpeile yhtään osallistua tälle keskustelupalstalle. Pyydän myös anteeksi, jos tämän kommentin mahdolliset kirjoitusvirheet saavat sinut repimään silmät päästäsi.

Edit. Korjattu puutteellinen lainaus.
 

julle-jr

Jäsen
Ymmärrän toki, että kieliopin hallitseminen kuuluu sivistyneisyyteen. Jos on ollut tosiaan niin välinpitämätön ja laiska, ettei ole kielioppisääntöjä jaksanut opiskella, on ehkä vähän juntti. Toiset eivät esimerkiksi lukihäiriön takia opi kielioppia kovin helposti, joten on junttia leimata väärinkirjoittaja/puhuja juntiksi, koska et voi sanoa pelkän kirjoituksen/puheen perusteella, mitä henkilön taustalla on.
Miksi laiskuus ei ole hyväksyttävä syy olla osaamatta kirjoitussääntöjä olematta kuitenkaan juntti? Voiko ihminen laiskuus-nimiselle ominaisuudelleen yhtään sen enempää kuin lukihäiriöllekään? Voiko sen itse päättää, että en ole enää laiska? Toisaalta jos kieliopin osaaminen kuuluu sivistyneisyyteen kuten sanot, niin silloinhan henkilö, joka ei asiaa osaa, on juntti riippumatta siitä johtuuko osaamattomuus lukihäiriöstä tai mistä tahansa. Ei minusta syyllä ole tässä junttiasiassa mitään merkitystä.

Jos ajatellaan vaikka, että tietynlainen vaatetus on junttia, niin onhan se junttia riippumatta siitä miksi henkilöllä on tämä kyseisenkaltainen vaatetus. Syynä voi olla vaikkapa se, että henkilöllä ei ole lainkaan tyylitajua. Tyylitajun totaalinen puutehan on ihmisen ominaisuus kuten lukihäiriökin, eikä sinänsä ihmisen itsensä päätettävissä. Syynä junttimaiseen vaatetukseen voi toki olla myös se, että henkilöä ei vain kiinnosta panostaa asiaan. Tästä huomataan, että junttimaisuus on junttimaisuutta riippumatta siitä mistä se johtuu.

Samalla tavalla voi olla juntti vaikka siksi, että ei ei kykene keskustelemaan ihmisten kanssa vaikkapa joillakin kutsuilla tai muussa vastaavassa tilanteessa. On junttia vain jurottaa osallistumatta keskusteluun sellaisessa tilanteessa, jossa on korrektia keskustella muiden vieraiden tms. kanssa. Eivät kaikki kuitenkaan mitään sille voi, että eivät kykene edes auttavasti keskustelemaan tuntemattomien kanssa. Jotkut ihmiset voivat olla luonnostaan vain esimerkiksi niin ujoja, että on ylitsepääsemätön ponnistelu seurustella muiden kanssa. Junttia se kuitenkin on, miksi sillä mitään merkitystä junttiuteen olisi mistä syystä joku vain jurottaa itsekseen?

Minusta osa ihmisistä suhtautuu tähän asiaan turhan intohimoisesti. Osalla meistä vain on hieman toisia enemmän junttimaisia piirteitä. Samoin kuin toiset ovat lahjakkaampia jääkiekossa. Aina asioita voi treenata, mutta ei kaikista tule NHL-kiekkoilijoita vaikka kuinka treenaisi. Ei kaikista varmaan tulisi koskaan täysin junttivapaita vaikka kuinka yrittäisi. Miksi kaikista pitäisikään tulla NHL-kiekkoilijoita tai miksi kaikkien pitäisikään olla täysin ilman junttimaisia piirteitä?

Eli yhteenvetona, kirjoitustaidottomuutta voi aivan hyvin luonnehtia junttimaiseksi täysin riippumatta siitä johtuuko se lukihäiriöstä tai jostain muusta ominaisuudesta.
 
Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
Voiko ihminen laiskuus-nimiselle ominaisuudelleen yhtään sen enempää kuin lukihäiriöllekään? Voiko sen itse päättää, että en ole enää laiska?

Voi ja voi. Se vain vaatii alussa vähän enemmän ponnisteluja ja lähtee siitä sitten sujumaan. Vähän niinkuin keskustelu vieraiden ihmisten kanssa vaikka jossain kutsuilla.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Et näköjään itse ymmärrä oman tekstin sisältöä. Kaikki muut ovat nyt saaneet sinun mielipiteestäsi sen kuvan, että oletat lukihäiriöisten pysyvän poissa keskustelupalstoilta ja pidät kaikkia huonoa suomea kirjoittavia ihmisiä välinpitämättöminä juntteina. Annat myös vahvasti sellaisen kuvan kaikille muille, että lukihäiriössä olisi jotain hävettävää.

Jep. Epäonnistuin kirjoituksissani, sillä tämä ei todellakaan ollut tarkoitus. Pidän juntteina ihmisiä, jotka ovat välinpitämättömiä omaa äidinkieltään kohtaan. Lukihäiriö ei tähän kuulu. Olen tavannut henkilöitä, jotka nipottavat pienestäkin englannin kielen kielioppivirheestä oman äidinkielen olevan hävettävän huonolla tasolla. Minusta se on junttia.

En siis missään nimessä oleta kaikkia lukihäiriöisiä pysymään pois keskustelupalstoilta, mutta oletan myös tällaisia ihmisiä olevan. Oletan siksi, että myös minulla on tilanteita, joista pyrin pysymään pois, koska en pysty hallitsemaan sitä oman vikani takia. Tietysti on olemassa myös niitä, jotka pystyvät toteuttamaan omaa itseään, vaikka se ei täydellisesti onnistukaan. Se, myös sinun tapauksessasi, osoittaa vahvaa luonnetta. Osoitit ainakin, että pystyt kirjoittamaan ajatuksesi paremmin kuin allekirjoittanut.

Lukihäiriöisten joukossa on varmasti (olettamus, ei tutkittua tietoa) paljon niitä, jotka haluaisivat ymmärtää lukemaansa ja kirjoittaa täydellisesti, mutta eivät siihen pysty. Sitten on niitä, jotka pystyisivät tuottamaan oikeaoppista kieltä, mutta heitä ei asia kiinnosta, sillä kuten aikaan kuuluu, millään ei ole enää mitään väliä. Ensiksi mainittu ei ole junttia, jälkimmäinen on.
 

müller

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Eikö tämä koske kongruenssivirheitä?

Odotinkin, että joku tarttuu tuohon. Kyse oli räikeistä kirjoitusvirheistä eli erisnimien kirjoittaminen pienellä (varsinkin kun se tapahtuu useammin kuin kerran), selvien yhdyssanojen erikseen kirjoittaminen, ja niin edelleen. Se, että kirjoituksesta paistaa hieman puhekieli läpi, ei ole huono juttu. Tietenkin taivutusmuotojen tulee olla sen verran kohdillaan, että tekstistä saa selvää ilman ongelmia.

Välilyönnin väärinkäyttäminen välimerkin kanssa on myös junttia.
 

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Mulla on pokkaa! -paita. Kyseistä paitaa pitämällä ilmoitat siis syöneesi Chicosissa tulisen hampurilaisen, ihan kokonaan. Hommaan liittyy vielä jotenkin Petri Nygård, mutta en tiedä miten, koska en vaan pystynyt tutustumaan asiaan enempää. Todella vitun herkullisen näköisiä annoksia muuten.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Mulla on pokkaa! -paita. Kyseistä paitaa pitämällä ilmoitat siis syöneesi Chicosissa tulisen hampurilaisen, ihan kokonaan. Hommaan liittyy vielä jotenkin Petri Nygård, mutta en tiedä miten, koska en vaan pystynyt tutustumaan asiaan enempää. Todella vitun herkullisen näköisiä annoksia muuten.
Kaveri söi tuon. Ei kuulemma ollut erityisen tulinen edes. Minäkään en halua tietää, miten PN liittyy asiaan.
 
Suosikkijoukkue
Ikuiset sydämen jääriitteet. Elementti: Pimeä aine
Nooralotta Nezirin kutsuminen manneksi, aika rasistista myös sanoisin.
Vähän sama kuin sanoisi Barack Obamaa japsiksi tai Trevor Gilliesiä yhdeksi-niistä-joista-yksikään-ei-pelastunut.
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
äijäpieru voittaa sata nolla kaikki maailman valmiiksinauretut paskahuumoriohjelmat.

Emmä tiedä, haisee homolle koko touhu.
 

hanu

Jäsen
Suosikkijoukkue
raitapaita
The Eagles. "The American Band".

Nyt olen niin juntti, etten ymmärrä mitä tarkoitat. Minulle vitun tärkeitä levyjä ovat edelleenkin Desperado, One of These Nights ja jopa Hotel California. Eagles on mulle tärkeä bändi tuolta teinivuosilta, silloin kun uskalsin vähän siitä ns omasta porukasta livetä ulos progesta. Silloin murrosijän oman jengin hyväksynnän kaipuun takia piti vaikkapa Uriah Heeppiä kuunnella salaa. Kehtaan edelleenkin käyttää farkkutakkia, jos keli ja taskujen tarve sitä vaatii, junttikertointa miettimättä.

Pannaat tohon sitten mulle ehkä kaikkein tärkein yksittäinen biisihttp://www.youtube.com/watch?v=wxiMrvDbq3si, sen kautta löysin amerikan musiikin tuolta folk/coyntry,jne rajapinnasta. Heräsin vaan, noinkin voi tehdä: mies, kitara ja jotain sanottavaa. Tuosta laulusta löytynee netin syövereistä kymmeniä jos ei satoja versioita, varmaan parempia tai paremmin tehtyjä kuin tuo, vaikkapa Pomolla on tuosta hieno versio. Joskus siitä oli Barac Obamankin suhteellisen nuotin vieresrä laulettu liikuttava söpö tulkinta, sen on kuitenkin kai CIA hävittänyt aika hyvin. Jos joku sen löytää, niin linkkiä please.

Semmoisesta parin viikon Nashvillen matkasta olen jokusen kummenen vuotta tässä haaveillut.

t. hanu
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Heh, tuolla pitäisi joskus käydä eli Australian Outbackin nuoremmille asukkaille suunnatuissa B&S Ball-tapahtumissa. Eli hieman sellainen maajussille morsian-tyylinen festarikonsepti ("bachelors and spinsters") ihmisille, joiden lähin naapuri saattaa asua sadan kilometrin päässä. Tavallaan junttiuden huipentuma, mutta toisaalta ymmärtäähän sen, kun noissa oloissa kerrankin muiden ihmisten kanssa törpöttelemään pääsee.

linkki: youtube.
 
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Varjotuuli
Tämä ei ole junteinta mitä tiedän, mutta pitkän pohdiskelun jälkeen kallistun selvästi juntin puolelle kuitenkin.

Nimittäin jos jollain muulla kuin selvästi punk-/extreme-/sirkus-henkisellä ihmisellä on 2010-luvulla kasvoissa lävistyksiä, niin kyllähän siitä heti näkee, että siinä on tyyppi joka on kulkenut koulumatkansa traktorilla.

Lävistykset ovat mielestäni 2010-luvun vyölaukku.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
The Eagles. "The American Band".

Tulipahan katseltua töllöstä äsken esitetty Eagles-dokumentti, jossa käytiin läpi koko yhtyeen ja sen jäsenten historia aina kouluajoista lähtien - erittäin mielenkiintoinen ja hyvin tehty.

Minulle, joka vartuin aikuisikään tuossa 70-luvun alkupuolella, Eagles nousi massasta yhdeksi suosikikseni muutaman minulle tärkeän ja hienon kappaleen myötä ja ihan yleisestikin ihailin yhtyeen melodista otetta stemmalauluineen silloisen rokin valtavirrassa.

Noh, jos joku, ehkä silloin jo erilaisia musiikillisia arvoja omannut, pitää yhtyettä/sen musiikkia junttina, so be it, no can do...
Itse asiassa, niinhän minäkin pidän pääsääntöisesti kaikkea 'bout 90-luvulta asti tehtyä, muutamaa poikkeusta lukuunottamatta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös