Yksi ihan vitun junttimainen piirre ihmisissä on omista harrastuksista jauhaminen koko ajan. Erityisesti he, jotka harrastavat lisääntymistä, jaksavat ulista kakaroistaan koko saatanan ajan, eikä mitään muuta keskusteltavaa enää ole. Luonnollisestikaan muiden harrastukset, kuten esim. ryyppääminen, eivät ole keskustelun arvoisia, vaan juttu on pakko saada taas kääntymään siihen omaan ihanaan vauveliin, joka teki taas jotain niin hemmetin hauskoja temppuja. Junttimaisuuden lisäksi myös äärimmäisen itsekästä.
Joissakin piireissä on todella hankalaa olla yli 30-vuotias lapseton yksineläjä. Kerta kaikkiaan tuntuu, ettei joidenkin lapsiperheiden vanhempien kanssa voi puhua muusta kuin heidän lapsiensa harrastuksista, ruokavaliosta, peloista, puhevioista ja etenkin niiden korjaantumisesta, perseenpyyhkimisestä ja niin edelleen. Tilanne on kiusallinen silloin, jos muista asioista ei yksinkertaisesti synny keskustelua.
Vielä kiusallisemmaksi, peräti vittumaiseksi tilanne kehittyy silloin, kun lapseton ihminen jätetään kokonaan keskustelun ulkopuolelle näillä keskusteluaiheilla. Lapseton tuntee itsensä aivan ulkopuoliseksi ja jopa toisen luokan ihmiseksi ainakin sillä hetkellä. Minulle kävi taannoin näin, kun olin viidentenä pyöränä illanvietossa. Olin vieläpä selvin päin, äitet juoskentelivat viiniä ja isät olutta. Minulle ei tarjottu saunaan mennessä edes vettä juotavaksi, enkä minä viitsinyt kysyä esimerkiksi mehua, kun tilanne oli niin jäätävä ja tahdoin vain pois sieltä vaikka olin kuskina.
Niinpä lähdin pois muuvvanteen tekosyyhyn vedoten, ja väki jäi ilman ravintolaan vievää kuskia. Tämä tympäisi vähän siksi, että paras kaverini jäi myös kuskitta. Hän yritti vaihtaa välillä puheenaihetta, jotta myös minä tuntisin oloni viihtyisäksi, tuloksia ei syntynyt. Minulle ei sanottu edes hei hei, niin vähän minun asiani kiinnostivat etenkin perheen äitiä.
Sanotaan vielä, että pidän kovasti kersoista ja varmaan omiakin olisin hankkinut, jos olosuhteet olisivat eräinä vuosina olleet hieman paremmat kuin vapaapudotus ja täysi pimeys. Olen vielä varmaankin kersoja hankkiva, jos joku itseensä tarpeeksi suuttunut nainen suvaitsee niitä synnyttää.