Se, minkä minä tästä maailmasta olen reissuillani oppinut, on saanut minut vakuuttuneeksi, että jos me suomalaiset emme olisi olleet aikoinamme niin juntteja, monet teistä räkänokista ihmettelisivät elämän junttimaisuutta ihan toisissa olosuhteissa ja toisella kielellä.
Tätä kielispekulointia jaksan aina ihmetellä. Sillä kyllähän etniset virolaisetkin ihmettelevät suomalaist... maailman junttimaisuutta ihan viron kielellä.
Jos Suomelle olisi käynyt Baltian maiden kohtalo, niin kyllä me silti tällä hetkellä puhuisimme suomea vapaassa Suomessa, jonka toiseksi suurin kaupunki olisi Viipuri. Olisimme EU:n ja NATO:n jäseniä, mutta meillä asuisi hyvin todennäköisesti nykyistä huomattavasti suurempi venäläisvähemmistö.
Nyt ei sitten saa ymmärtää väärin. Arvostan paljon enemmän sitä, että Suomi säilyi itsenäisenä veteraanien ponnistelujen ansiosta. Heidän ponnistelunsa mahdollistivat sen, että Suomi on monessa tärkeässä asiassa maailman kärkeä tällä hetkellä (vaikka monessa asiassa olemmekin varsin jämähtänyttä porukkaa).
Kunhan vain aina ihmettelen tuota näkemystä, että puhuisimme nyt venäjää, jos Suomi olisi tuolloin menettänyt itsenäisyytensä. Ei venäläiset onnistuneet viron tai latviankaan kielelle sen suurempaa vahinkoa ajoittaisesta kovasta yrittämisestä huolimatta aiheuttamaan. Ja noi kielet ovat sentään suomen kieltä paljon pienempiä.
Arvostan suuresti veteraaneja, mutta myös minun mielestä nuo "kiitos 1939-1945" -paidat ovat äärimmäisen junttimaisia. Niitä näkee varmasti paljon Popedan konsertissa. Popeda on myös erittäin junttimainen asia... vaikka rehellisyyden nimissä: niillä on muutamia mukaansatempaavia ja hyvin tehtyjä biisejä :)