Muodostelmaluistelun puolella pulpahti esiin ongelmia. Mielenkiintoista on nähdä, nouseeko jääkiekon osalta jossakin vaiheessa jotakin vastaavaa julki. Pallopeleissä kylläkin on enemmän välineitä saada (nuori) urheilija pois tolaltaan verrattuna muihin lajeihin. Itselle on tullut ilmi mm. seuraavia keinoja:
- pelaajalle ei puhuta eikä häntä noteerata millään tavoin;
- ei anneta pelata, vaikka taso riittäisi;
- peluutetaan, mutta systemaattisesti epäsopivien pelaajien kanssa;
- peluutetaan, mutta ei omimmalla pelipaikalla;
- pelaaja työnnetään itselle sopimattomaan harjoitusryhmään;
- vaaditaan pelaamaan pelaajalle sopimattomalla tyylillä;
- ei anneta ylivoima-aikaa, vaikka tason puolesta pitäisi;
- pakotetaan tekemään harjoituksissa pelaajan fyysiseen kehitykseen nähden sopimattomia harjoitteita (fysiikkavalmennus);
- keksitään joukkuesääntöjä, jotka voivat koskea käytännössä vain yhtä tai muutamaa pelaajaa;
- haukutaan ja väheksytään muiden (pelaajien) edessä;
- laaditaan harjoitusryhmät systemaattisesti epätasaisiksi;
- levitetään pelaajasta systemaattisesti negatiivista tietoa (esim. laiska harjoittelija);
- laaditaan joukkueen hyvän pelaajan tunnusmerkit tarkoitushakuisesti;
- painotetaan yksipuolisesti luonteenpiirteitä, joilla ei ole varsinaisesti tekemistä jääkiekon kanssa;
- naureskellaan pelaajalle avoimesti yhdessä muiden valmentajien kanssa.
Luetteloa voisi jonkin verran jatkaa, mutta alkaa jo aivan masentamaan tämän kirjoittelu. Nilkit ovat aina olleet läsnä halleilla. Olen toivonut, että minulla olisi vain ollut huonoa tuuria sen noin 40 vuoden aikana, mitä olen touhussa ollut mukana enemmän ja vähemmän. Toivossa on hyvä elää.
Mielenkiinnosta kysyn kuten aiemminkin kysyttiin, että minkäikäisiä junioreita tarkoitat tässä?
Muutamat näistä ovat ehdottomasti täysin selviä merkkejä valmentajan väärintoiminnasta mutta esimerkiksi pelipaikkojen tai ylivoimaa pelaavien vaihtelu on vain ja ainoastaan kannattavaa lasten ja nuorten (alle 16v) parissa. Näin varmistetaan, että jokainen saa riittävän pohjatason eikä tuijoteta vain siinä kohtaa esiin tulleita vahvuuksia.
Mitä tarkoitat tuolla luonteenpiirteiden painottamisella? Ainakin itse olen hallilla kasvattamassa pelaajien lisäksi myös ihmisiä joten luonnollisesti myös painotus on näiden yhdistämisessä. Ei esim vastuullisuus ja omatoimisuus ole kiekkoon liittyviä asioita mutta silti niitä korostamme koska ne ovat tärkeitä pelaajien kasvatuksen ja oman tekemisen tärkeyden ymmärtämiseksi. Eikö näin pitäisi tehdä?