Mainos
  • Joulurauhan julistus
    Huomenna, jos Moderaattorit suovat, on meidän Jatkoajan armorikas joulupäivä; ja julistetaan siis täten yleinen joulurauha, kehottamalla kaikkia tätä palstaa asiaankuuluvalla kirjoittelulla täyttämään sekä muutoin hiljaisesti ja rauhallisesti käyttäytymään sillä se, joka tämän rauhan rikkoo ja joulurauhaa jollakin laittomalla taikka sopimattomalla kirjoituksella häiritsee, on raskauttavien asianhaarain vallitessa syypää siihen rangaistukseen, jonka Moderaattorit ja säännöt kustakin rikoksesta ja rikkomuksesta erikseen säätävät.

    Toivotamme kaikille Jatkoajan kirjoittajille sekä lukijoille Hyvää Joulua ja Onnellista Uutta Vuotta 2025.

Junaliput ja Visa Electron (erotettu ketju)

  • 21 051
  • 132

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Lähinjunissa ei ole paikkalippuja, joten yleensä laiskanpulskeat ihmiset tunkevat perseensä siihen lyhimmän kävelymatkan päähän, joten se viimeinen, johon joutuisi herran jumala kävelemään sen 50 metriä, on esimerkiksi Käpylän asemalla tyhjempi, kuin viimeinen vaunu.

Tässä oletuksessa siis juna lähtenyt Helsingin rautatieasemalta kohti vaikka Tikkurilaa.

Lähijunat on tiett sitten oma asiansa. Niissä nyt ei tartte yleensä kävelle metriä kauemmas, jollei sitten ole tilanne se, ettei ole lippua ja on mentävä lipunmyyntivaunuun...

Lähijunissa, silloin kun niitä tuli käytettyä, inhosin niitä vaunuja, jotka oli turvoksissaan ihmisiä, eikä päässyt istumaan. Keravalta Helsingin Rautatieasemalle matkustaminen seisten oli minusta jo liian puuduttavaa puuhaa.

nimim. ei matkustaisi pitkiä matkoja ilman lippua.
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Suomalaiset ovat muuten mestareita etsimään syyllistä aina jostain muusta kuin itsestään tai omasta toiminnastaan (=huono itsetunto). Kun sitten moka paljastuu, ollaan syyttämässä huonosta asiakaspalvelusta ja soittamassa kaiken maailman paskalehtiin. Omassa toiminnassa ei ole koskaan mitään vikaa.
...ja taas näitä...

IL: Alaikäinen heitettiin junasta keskelle korpea
"Aikaisesta aamusta johtuen Joensuun asemalla ei kuitenkaan vielä myydä lippuja, joten Laukkanen päättää ostaa lipun junasta."
"Laukkanen ilmoittaa ostavansa lipun ja tarjoaa maksuvälineeksi Visa Electronia. Konduktööri toteaa, että kortti ei käy."
"- Minä ajattelin, että ei voi olla totta. Miten niin ei käy, Laukkanen muistelee ensi reaktiotaan."
"Tämä ilmoitti, että laskua ei voi kirjoittaa, sillä kortin numerot ovat haalistuneet, ja ainoa vaihtoehto on poistua junasta."
"Antti Laukkanen ei tiennyt, että junassa ei voi maksaa Visa Electronilla."

Tuliko tuo reissu jotenkin yllätyksenä? Alkoiko valmistautuminen aamukuudelta? Eivätkö ihmiset pidä enää käteistä mukanaan? Kyllä tarvitsee olla vähän saatanan tampio, jos on lähdössä reissulle toiselle puolen Suomea eikä tee pienintäkään matkasuunnitelmaa. Luulisi nyt jonkinlaisia etukäteisvalmisteluja tehtävän ennen arviolta 500km:n reissuun lähtöä. Lipun voi myös ostaa etukäteen!

Tämäkin älyjätti voisi vaikka jättää vähemmälle nämä paskalehtiin soittelut ja käyttää senkin ajan järkevämmin esim. lukemalla kertaalleen läpi VR:n kuljetusehdot ennen junaan astumista. Tietysti jos on koko ikänsä asunut siellä "hiekkatien päässä" ja Visa Electron toimii paikallisessa marketissa ja kuppilassa sekä kerran vuodessa Joensuun isolla kylällä käydessä joka paikassa, niin mikäs siinä on ollessa. Oikeuttaako oma typeryys haukkumaan vielä lehtien palstoillakin melko todennäköisesti työnsä osaavat alansa ammattilaiset (tässä tapauksessa konduktöörit)?

Miten konduktöörien tuossa tilanteessa pitäisi sitten toimia?

"Hyi, hyi, ei saa enää tulla pelkän Electronin kanssa junaan. No, ei meillä ole hajuakaan ketä sä olet ja aiotko maksaa matkaasi, mutta tässä on nyt tämä lasku sulle. Maksathan sitten eräpäivään mennessä."

Tolla asenteellahan kohta kaikki istuu jatkossa Electronit kourassa ja peukalo perseessä junissa matkustamassa ilmaiseksi. Kyseisen jutun toimittaja (Mari "Mäkisen Mari" Mäkinen) voisi vaikka koittaa myydä autonsa mustalaisille velaksi. Sitten parin viikon päästä alkaisi ihmettely: "Kyllä se Kyösti lupasi maksaa!".
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Miten konduktöörien tuossa tilanteessa pitäisi sitten toimia?

"Hyi, hyi, ei saa enää tulla pelkän Electronin kanssa junaan. No, ei meillä ole hajuakaan ketä sä olet ja aiotko maksaa matkaasi, mutta tässä on nyt tämä lasku sulle. Maksathan sitten eräpäivään mennessä."
No eikös ne laskut ole kuitenkin ihan ulosottokelpoisia tms, vai mikä se oikea termi on, eli ihan rauhassa voi puliveivari koittaa maksamattajättämistä? Ainakin itse tilailen viikoittain tavaraa laskulla, ilman että myyjällä on mitään hajua mun oikeasta henkilöllisyydestäni.
Oliko mielestäsi hyvää asiakaspalvelua jättää yksin matkustava lapsi yksin asemalle, josta lippua ei ole mahdollista ostaa, eikä ymmärtääkseni läheisessä taajamassa pankkiautomaattia tms?

Oman mokailun jälkeisestä lehdille itkusta toki samaa mieltä.

Alaikäisillä ei taida juuri olla muita mahdollisuuksia kuin Visa Electron ja käteinen (jota nostetaan sitten VE:llä), joten sikäli VR voisi päivittää itsensä nykyaikaan, sirukortteja kai nykyään kuitenkin pelkästään enää annetaan, ja nettiyhteys on joka junassa jossain muodossa.
 
Viimeksi muokattu:

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Niin, en minä kyllä menisi peukkua nostamaan tuolle konnarillekaan koska luulisi että tuon asian olisi voinut paremminkin hoitaa. Kai sen laskun nyt oikeasti olisi pystynyt ilman tuota kortin numeroakin kirjoittamaan? Vai eikö tuolla kaverilla ollut sitten minkäänlaisia henkkareitakaan mukana? Ja onhan tuo tietysti vähän vittumaista pudottaa alaikäinen kaveri junasta asemalle jossa ei ole minkäänlaisia palveluita eikä näin ollen mahdollisuutta ostaa lippua.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Niin, en minä kyllä menisi peukkua nostamaan tuolle konnarillekaan koska luulisi että tuon asian olisi voinut paremminkin hoitaa. Kai sen laskun nyt oikeasti olisi pystynyt ilman tuota kortin numeroakin kirjoittamaan? Vai eikö tuolla kaverilla ollut sitten minkäänlaisia henkkareitakaan mukana?

Jos henkilöllisyyttä ei olisi voitu todentaa, olisi esim. voitu ottaa yhteyttä vanhempiin. Tai vaikkapa poliisiin, jolloin henkilöllisyys olisi todennettu jollain tavalla. Itse olen todistanut tilannetta, jossa joku onneton yritti matkustaa kaverinsa opiskelijakortilla. Koska hän ei meinannut suostua kaivamaan omia henkilöpapereita esiin, tarkastaja sanoi kutsuvansa poliisin paikalle varmentamaan henkilöllisyyden. Tällöin henkilöpaperit löytyivät. Tarkastaja sitten kertoi tekevänsä rikosilmoituksen väärillä henkilötiedoilla matkustamisesta.

Tiedän, tuossa joutuu näkemään vaivaa. Helpompaa on viskata juniori junasta.

Ja onhan tuo tietysti vähän vittumaista pudottaa alaikäinen kaveri junasta asemalle jossa ei ole minkäänlaisia palveluita eikä näin ollen mahdollisuutta ostaa lippua.

Tässä minusta pitäisi tehdä niin, että viskataan kaveri junasta ensimmäisellä asemalla, josta hän voi sen lipun ostaa. Ja pidetään huolta, että joku asemahenkilöstöstä tulee vastaan laiturille, niin näin tulee maksettua myös se matka lähtöaseman ja ulosheittoaseman välillä.

Keskelle korpea viskatessa voitaisiin melkein puhua heitteillepanosta.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Mutta sitä en ymmärrä, että tässäkin tapauksessa konduktööri antaa jonkun höpöhöpö-syyn sille, ettei voi kirjoittaa laskua. Veikkaan, että suurin syy tässä on konduktöörin laiskuus. Laskun kirjoittaminen vaatii enemmän, kuin matkustajan poistaminen junasta.

Puolustelematta konnaria laisinkaan niin enpä nyt usko, että näitä tapauksia, joissa sitä laskua ei todellakaan voida kirjoittaa (tai haluta, ihan miten vain) on kovinkaan montaa kappaletta vuodessa ja ottaen huomioon ettei se konnarin homma mitään ruusuilla tanssimista ole, on ymmärrettävää, että toisinaan sattuu ikäviä mokia. (Huom: ymmärrettävää mutta ei hyväksyttävää).

Tässäkään tapauksessa ei minusta ollut kyse siitä, että kyseinen poika olisi tahtonut mennä pummilla junassa. Hän sattui vain syystä tai toisesta olemaan tietämätön siitä, että Visa Elektron ei kelvannut. Laskulla maksaminen olisi ollut ihan hyvä keino tähän. Silloin kaikki olisivat voittaneet. VR olisi saanut vähän ekstraa kalliimmasta lipusta. Poika olisi päässyt perille haluamaansa kohteeseen.

Ymmärtääkseni tiedämme vain tämän pojan selityksen mutta emme konduktöörin selitystä sille miksi hän toimi kuten toimi. Miksi hän toimi ajattelemattomasti, josko sille löytyi jokin todellinen järkisyy.

Mietin myös tuota laskulla maksamista. Jos henkilöllä on Visa Elektron mutta ei henkilötodistusta, kuinka konduktööri voi loppujen lopuksi olla varma siitä kirjoittaako hän laskun juuri oikealle henkilölle. Tietenkin todennäköisyys on hyvin vähäinen sille, että kyseessä on varastettu Visa Elektron mutta tämä mahdollisuus on olemassa ja jos toimintaohjeissa sanotaan, että henkilön on kyettävä todistamaan henkilöllisyytensä, jotta voi saada laskun, jolla maksaa lippunsa, ei konduktööri voi tehdä muuta kuin poistaa pojan junasta, jos hänellä ei ole henkilöllisyystodistusta.

Voidaan tietenkin tarkastella asiaa inhimillisen toiminnan kannalta. Tuolloin on olemassa muitakin vaihtoehtoja. Vaikka ottaa junasta yhteys pojan vanhempiin, jotka voivat todistaa pojan puolesta ja pyytää kirjoittamaan laskun heille (olettaen, että se konnari uskoo henkilöiden olevan pojan vanhempia). Tai sitten ottaa se riski ja kirjoittaa lasku tms.

***

Mutta edelleen. Ihmiset toimivat nykyään tolkuttoman usein tyyliin "minä luulin..." mikä minua jaksaa ihmetyttää, etenkin jos kyseessä on jokin tärkeämpi asia, kuten vaikkapa matkustaminen toiselle puolelle Suomea. Jos minä matkustan Lappeenrannasta Ouluun vaikkapa linja-autolla, en todellakaan lähde matkaan ilman käteistä vaikka olisin a) hankkinut matkaliput ennakkoon; b) minulla olisi Visa Elektron matkassa. Koskaan kun ei voi tietää mitä tapahtuu. Voi olla etten saa tarvittaessa nostettua rahaa automaatista tai Visa Elektron ei kelpaakaan maksuvälineeksi tms. Siksi kannan reissuilla aina jonkin verran käteistä.

vlad.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Puolustelematta konnaria laisinkaan niin enpä nyt usko, että näitä tapauksia, joissa sitä laskua ei todellakaan voida kirjoittaa (tai haluta, ihan miten vain) on kovinkaan montaa kappaletta vuodessa ja ottaen huomioon ettei se konnarin homma mitään ruusuilla tanssimista ole, on ymmärrettävää, että toisinaan sattuu ikäviä mokia. (Huom: ymmärrettävää mutta ei hyväksyttävää).

Varmasti sattuu, mutta minusta yksikin on liikaa.

Ymmärtääkseni tiedämme vain tämän pojan selityksen mutta emme konduktöörin selitystä sille miksi hän toimi kuten toimi. Miksi hän toimi ajattelemattomasti, josko sille löytyi jokin todellinen järkisyy.

Muistelen joskus lukeneeni VR:n tiedottajan kommentteja vastaavanlaisissa tilanteissa. Muistelen, että silloin hän olisi sanonut, että matkustaja poistettaisiin junasta asemalla, josta hän voi ostaa lipun. Tässä tapauksessa matkustaja heitettiin junasta "seisakkeella", jossa ei ollut mitään palveluita. Ja konduktöörin kommentti "Osta lippusi Varkaudesta (matkaa 70 km)" kielii ihan siitä asenteesta, että poikaa rankaistiin ihan tahallaan tästä, eikä toimittu niin, kuin käytäntö ja inhimillisyys sanovat.

Mietin myös tuota laskulla maksamista. Jos henkilöllä on Visa Elektron mutta ei henkilötodistusta, kuinka konduktööri voi loppujen lopuksi olla varma siitä kirjoittaako hän laskun juuri oikealle henkilölle. Tietenkin todennäköisyys on hyvin vähäinen sille, että kyseessä on varastettu Visa Elektron mutta tämä mahdollisuus on olemassa ja jos toimintaohjeissa sanotaan, että henkilön on kyettävä todistamaan henkilöllisyytensä, jotta voi saada laskun, jolla maksaa lippunsa, ei konduktööri voi tehdä muuta kuin poistaa pojan junasta, jos hänellä ei ole henkilöllisyystodistusta.

Tähän jo otin kantaa aiemmassa viestissäni. Esim. pyytämällä poliisin paikalle tai vaikka soittamalla pojan vanhemmille ja kirjoittamalla annetut henkilötiedot (henkilötunnus) ylös. Tähän on aina keinoja. Kulut tästä voidaan myös laittaa matkustajan maksettavaksi.

Visa Elektronin perusteella ei tietenkään mitään tunnistusta tehdä. Siksi tuo "Elektronin numerot ovat haalistuneet" on ihan yhtä tyhmä tekosyy, kuin aikanaan Venäjän rajaviranomaisten selitys sille, miksi kansalaisaktivistin matka Suomeen kiellettiin. Passista kuulemma puuttuivat parittomat sivut.

Voidaan tietenkin tarkastella asiaa inhimillisen toiminnan kannalta. Tuolloin on olemassa muitakin vaihtoehtoja. Vaikka ottaa junasta yhteys pojan vanhempiin, jotka voivat todistaa pojan puolesta ja pyytää kirjoittamaan laskun heille (olettaen, että se konnari uskoo henkilöiden olevan pojan vanhempia). Tai sitten ottaa se riski ja kirjoittaa lasku tms.

Juurikin näin, samoilla linjoilla olemme.

Mutta edelleen. Ihmiset toimivat nykyään tolkuttoman usein tyyliin "minä luulin..." mikä minua jaksaa ihmetyttää, etenkin jos kyseessä on jokin tärkeämpi asia, kuten vaikkapa matkustaminen toiselle puolelle Suomea. Jos minä matkustan Lappeenrannasta Ouluun vaikkapa linja-autolla, en todellakaan lähde matkaan ilman käteistä vaikka olisin a) hankkinut matkaliput ennakkoon; b) minulla olisi Visa Elektron matkassa. Koskaan kun ei voi tietää mitä tapahtuu. Voi olla etten saa tarvittaessa nostettua rahaa automaatista tai Visa Elektron ei kelpaakaan maksuvälineeksi tms. Siksi kannan reissuilla aina jonkin verran käteistä.

Tästä olen samaa mieltä. Poika teki taatusti virheen. Mutta minusta häntä on silti kohdeltu tavalla, joka täyttää minusta heitteillepanon tunnusmerkit. Alaikäinen poistetaan junasta asemalle, jossa ei ole mitään palveluita. Haloo VR. Olisitte poistaneet hänet vaikka siellä Varkaudessa sitten. Poika olisi voinut siellä maksaa siellä matkansa sekä kotoa Varkauteen että Varkaudesta eteenpäin.

Olisi myös mahdollista, että joku VR:n työntekijä tulisi asemalaiturille Elektronin hyväksyvän kannettavan korttilukijan kanssa, kun juna saapuuu seuraavalle asemalle. Tällöin poika saisi maksettua matkansa konduktöörin valvovien silmien alla. Matka jatkuisi välittömästi. Tästä tietysti pitäisi verottaa kovempi hinta.
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Muija lukinnut vahingossa 1,5 vuotiaan muksun autoon, ei saanut apua mistään ja päätti vain katsella ikkunan läpi lapsen vointia? Onko akalla ollut uuden karheakatumaasturi jonka ikkunaa ei viitsi pistää paskaksi? Näillä keleillä auto muuttuu saunaksi hetkessä, puhumattakaan parista tunnista. Itse löisin lasin melko pian paskaksi, jos ei mistään saisi apua oven avaamiseen.

Linkki uutiseen.
Itsellä olisi myös helähtänyt lasi sisään melko joutuin. Musta auto muuttuu saunaksi varttitunnissa auringonpaisteessa.

Taidat nyt liioitella, tuohan vaikuttaa ihan tavalliselta pieneltä kylältä Suomessa.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Vihtari

Jos poika menisi vaikkapa ensimmäisen talon pihaan ja selittäisi mistä on kyse, niin melko nopeasti varmasti sieltä emäntä tai isäntä ottaisi puhelun jo hätääntyneen pojan vanhemmille.
Olihan tuolla kännykkä, mutta se ei rahaksi tuolla korvessa muutu. Toisaalta siellä rahalla mitään tekisikään, koska palvelujakaan ei ole tarjolla.

Tuo asema ei ole kylällä, vaan keskellä metsää muutaman kilometrin päässä. Kaveri oli menossa painileirille, joten voi päätellä, että matkatavaroitakin oli jonkin verran mukana. Siinä onkin mukavaa lähteä arpomaan mistä se kylä löytyy ja mahdollisesti sen löydettyään todeta, ettei rahaa saa sieltäkään.

Muistelen joskus lukeneeni VR:n tiedottajan kommentteja vastaavanlaisissa tilanteissa. Muistelen, että silloin hän olisi sanonut, että matkustaja poistettaisiin junasta asemalla, josta hän voi ostaa lipun. Tässä tapauksessa matkustaja heitettiin junasta "seisakkeella", jossa ei ollut mitään palveluita. Ja konduktöörin kommentti "Osta lippusi Varkaudesta (matkaa 70 km)" kielii ihan siitä asenteesta, että poikaa rankaistiin ihan tahallaan tästä, eikä toimittu niin, kuin käytäntö ja inhimillisyys sanovat.
Kaverin jättäminen asemalle, josta saa lipun hankittua olisi vähintä mitä tuossa voisi tehdä. Kaikkien osapuolin kannalta kivuttomimmat vaihtoehdot olisi ollut lasku tai kaverin kuskaaminen Pieksämäelle, joka ei olisi ollut kaukana sekään. Kaverilla olisi ollut siellä junanvaihto joka tapauksessa ja aikaa junan lähtöön aikataulujen mukaan varttitunti. Pieksämäki on tuon junan päätepysäkki, joten konnarilla olisi ollut varsin hyvin muutama minuutti aikaa käydä hankkimassa kaiffarin kanssa lippu Joensuusta Seinäjoelle ja leimata matkan alkuosa. Tämä olisi ollut kaikille osapuolille helppo ja riskitön vaihtoehto. VR olisi saanut rahansa ja poika olisi säikähdyksen jälkeen saanut jatkaa matkaansa alunperin suunnittelemallaan junalla.

Tässä tapauksessa poikaa haluttiin syystä tai toisesta rangaista siitä, ettei älynnyt ostaa Joensuusta automaatista lippua. Mielestäni VR:n tehtävänkuvaan ei kuitenkaan kuulu rangaista matkustajia virheistään, vaan joku aivan muu. Miettiköön jokainen tahollaan mikä.

Ymmärrän oikein hyvin, että muille matkustajille häiriöksi tai vaaraksi olevat hörhöt ja laitapuolen kulkijat poistetaan junasta tarpeen vaatiessa vaikka asemien välillä. Itselleni ei ole mistään käynyt ilmi, että tästä jutun kaverista olisi ollut mitään häiriötä, ainoa moka oli luottaa Electroniin maksuvälineenä junassa. Olisi mielestäni ansainnut inhimillisemmän kohtelun. Vaihtoehtoja olisi ollut olemassa.

Visa Elektronin perusteella ei tietenkään mitään tunnistusta tehdä. Siksi tuo "Elektronin numerot ovat haalistuneet" on ihan yhtä tyhmä tekosyy, kuin aikanaan Venäjän rajaviranomaisten selitys sille, miksi kansalaisaktivistin matka Suomeen kiellettiin. Passista kuulemma puuttuivat parittomat sivut.
Tuossa aikaisemmin linkitetyssä jutussa VR:n edustaja kertoi, että lasku voidaan kirjoittaa, jos asiakkaan maksukyky saadaan varmistettua. Saattaa olla, että kortin numeroa tarvitaan varmistamaan, että tilillä on tarvittava määrä rahaa.


Tästä olen samaa mieltä. Poika teki taatusti virheen. Mutta minusta häntä on silti kohdeltu tavalla, joka täyttää minusta heitteillepanon tunnusmerkit. Alaikäinen poistetaan junasta asemalle, jossa ei ole mitään palveluita. Haloo VR.
Ei tuo ainakaan kaukana siitä ole ja talvella olisi varmasti selvä tapaus. Jos oma tenava poistettaisiin tuolla tavalla, tekisin varmaankin vastaavassa tapauksessa tutkintapyynnön. Häiriköinnin tai selkeän pummillamatkustamisen seurauksena saa varsinkin kesäaikaan jättää ihan mihin vaan. Siitäpähän toivon mukaan oppisi.

VR:n palvelukokonaisuudesta huomaa valitettavan usein, ettei sillä ole koskaan ollut minkäänlaista kilpailua henkilökuljetuksessa raiteilla. Olisi jo pikkuhiljaa aika herätä ja ymmärtää kyseessä olevan palveluita tuottava liikelaitos. Siis pitäisi olla. Valitettavan usein näin ei ole.
 

Tykki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Jos oma tenava poistettaisiin tuolla tavalla, tekisin varmaankin vastaavassa tapauksessa tutkintapyynnön.
Omalta tenavalta olisi voinut ennen matkaa kysyäkin, että onkos lippu hankittu.

Siitäpähän toivon mukaan oppisi.
Tämä vesseli varmaan oppi, että lippu kannattaa hankkia ajoissa ja että electron ei pelitä junassa. Toivon mukaan.

Eikä yksi konnari voi kovin pitkään yhden tapauksen kanssa ihmetellä, että mitä tehdään. Muutkin matksutajat pitää saada tarkastettua. Uskoisin, että annetut ohjeet ovat yksinkertaiset mutta selkeät. Jos ei lippua ole, eikä maksua saada, niin ulos ovesta lähimmällä asemalla.

Ja tuossa mitään heitteillejättöä ollut. Kaverilla oli puhelin, jolla soitti vanhemmilleen, jotka tilasivat taksin. Ja matka jatkui mutkan kautta.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Eikä yksi konnari voi kovin pitkään yhden tapauksen kanssa ihmetellä, että mitä tehdään. Muutkin matksutajat pitää saada tarkastettua. Uskoisin, että annetut ohjeet ovat yksinkertaiset mutta selkeät. Jos ei lippua ole, eikä maksua saada, niin ulos ovesta lähimmällä asemalla.

Kun se ymmärtääkseni ei ole ohjeistuksen mukaan näin. Jos lippua ei ole, eikä maksua saada, voidaan tarjota laskua. Tai jos ei laskua tarjota, ja kaveri poistetaan junasta, se pitäisi tehdä ensimmäisellä asemalla, jossa on palvelut. Eikä tuollaisella korpi-seisakkeella.

Tässäkin tapauksessa olisi voitu tehdä niin, että a) otetaan yhteyttä pojan vanhempiin ja varmistetaan hänen henkilöllisyys ja maksukyky tai b) poistetaan poika seuraavalla asemalla, jossa on palvelut ja mahdollisesti vielä kiikutetaan hänet sinne lipunmyyntiin, jotta junamatka tulee maksettua.
 

Tykki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Kun se ymmärtääkseni ei ole ohjeistuksen mukaan näin. Jos lippua ei ole, eikä maksua saada, voidaan tarjota laskua. Tai jos ei laskua tarjota, ja kaveri poistetaan junasta, se pitäisi tehdä ensimmäisellä asemalla, jossa on palvelut. Eikä tuollaisella korpi-seisakkeella.
VR:n sivuilla sanotaan näin:

VR kirjoitti:
Lipun tarkastus ja liputon matkustaja
Konduktöörillä on oikeus tarkastaa liput missä matkan vaiheessa hyvänsä. Jos matkustajalla ei ole esittää voimassa olevaa asianmukaista lippua, eikä hän lipuntarkastuksen yhteydessä osta lippua, katsotaan hänet liputtomaksi matkustajaksi. Liputon matkustaja voidaan poistaa junasta.

Tarkastusmaksulain (469/1979) tarkoittamilla lipuntarkastajilla on oikeus tarkastaa liput ja määrätä liputon matkustaja maksamaan tarkastusmaksu lipun hinnan lisäksi sekä tarvittaessa poistaa liputon matkustaja junasta.

Tarkastusmaksulaissa (469/1979) sanotaan näin:
Tarkastusmaksulaki (469/1979) kirjoitti:
11§ Tarkastajan oikeudet ja vastuu.
Tarkastajalla on oikeus ottaa kiinni ilman asianmukaista matkalippua matkustava henkilö, joka ei luotettavasti selvitä henkilöllisyyttään. Tarkastaja voi myös poistaa tällaisen matkustajan kulkuneuvosta, jollei se matkustajan ikä ja muut seikat huomioon ottaen ole kohtuutonta tai aiheuta vaaraa matkustajan terveydelle. Jollei kiinniotettua välittömästi poisteta kulkuneuvosta, hänet on viivyttelemättä luovutettava poliisin haltuun.

Laki siis sanoo, että poisto on tehtävä viivyttelemättä. Tuo kohtuuttomuus-kohta antaa tietenkin jonkinlaisen mahdollisuuden tilannearviointiin, mutta kyseisessä tapauksessa kaveri sai helposti järjestettyä itselleen taksikyydin. Hän ei siis laitettu kohtuuttoman vaikeaan tilanteeseen.

Eri asia sitten on, olisiko konnari voinut joustaa tuossa tilanteessa. Ehkäpä hyvinkin, mutta ei hän mitenkään väärinkään toiminut. Pitää myös muistaa se, että ei VR voi antaa nuorisolle vapautta ajella junilla ilmaiseksi.
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Kun se ymmärtääkseni ei ole ohjeistuksen mukaan näin. Jos lippua ei ole, eikä maksua saada, voidaan tarjota laskua. Tai jos ei laskua tarjota, ja kaveri poistetaan junasta, se pitäisi tehdä ensimmäisellä asemalla, jossa on palvelut. Eikä tuollaisella korpi-seisakkeella.
Ilmainen vinkki kaikille esim. Turun ja Salon väliä matkustaville.

Astu junaan Turussa ilman henkkareita, mutta Visa Electron taskussa. Lipuntarkastuksessa tarjoa maksuksi Visa Electronia. Laskua ei voida kirjoittaa ilman henkilöllisyyden todentamista, joten ainoaksi vaihtoehdoksi jää junasta poistaminen seuraavalla asemalla, jossa on palvelut (=Salo).

Hmmm... miksi ketään idiootti muuten edes maksaa yhden aseman välisistä matkoista? Salo-Karjaa, Karjaa-Kirkkonummi, Kirkkonummi-Espoo, Espoo-Pasila... Kauankohan tuota voisi jatkaa, ennen kuin konduktöörit oppisivat tuntemaan?
Tässäkin tapauksessa olisi voitu tehdä niin, että a) otetaan yhteyttä pojan vanhempiin ja varmistetaan hänen henkilöllisyys ja maksukyky tai b) poistetaan poika seuraavalla asemalla, jossa on palvelut ja mahdollisesti vielä kiikutetaan hänet sinne lipunmyyntiin, jotta junamatka tulee maksettua.
Tätä ei kannata nähdä pelkästään yksittäistapauksena, vaan tulee nähdä kokonaisuus. Tälläkin tapauksella voi olla kauaskantoisia vaikutuksia.

a) kuinkahan moni tulevista pummimatkustajista "unohtaisi" sopivasti vanhempiensa puhelinnumeron?

b) oletko tosissasi? Luuletko oikeasti, että joku konduktööri lähtee pummimatkustajan kanssa käsi kädessä kävelemään lippuluukulle ja/tai pankkiautomaatille, sillä aikaa kun juna+muut matkustajat odottavat kiltisti. Mistäköhän ne junien myöhästymiset taas johtuvatkaan?
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ilmainen vinkki kaikille esim. Turun ja Salon väliä matkustaville.

Astu junaan Turussa ilman henkkareita, mutta Visa Electron taskussa. Lipuntarkastuksessa tarjoa maksuksi Visa Electronia. Laskua ei voida kirjoittaa ilman henkilöllisyyden todentamista, joten ainoaksi vaihtoehdoksi jää junasta poistaminen seuraavalla asemalla, jossa on palvelut (=Salo).

Edelleen, tässäkin asiassa voidaan käyttää ns. tilannekohtaista pelisilmää. Olen sitä mieltä, että jokunen väärinkäyttäjä olisi pienempi paha, kuin se, että alaikäisiä heitetään korpiseisakkeilla pois. Salon asemalla on myös henkilökuntaa, joten ei ole mikään mahdottomuus, että konduktööri ottaa yhteyttä asemalle ja kertoo ennakkoon, että junasta poistetaan liputon matkustaja. Ja pyytä heitä vastaan laiturille, jotta varmistetaan hänen maksavan lippunsa.

Hmmm... miksi ketään idiootti muuten edes maksaa yhden aseman välisistä matkoista? Salo-Karjaa, Karjaa-Kirkkonummi, Kirkkonummi-Espoo, Espoo-Pasila... Kauankohan tuota voisi jatkaa, ennen kuin konduktöörit oppisivat tuntemaan?Tätä ei kannata nähdä pelkästään yksittäistapauksena, vaan tulee nähdä kokonaisuus. Tälläkin tapauksella voi olla kauaskantoisia vaikutuksia.

Tähän sama, kuin aiempaankin. Toisekseen, tätä tahallaan ja moneen kertaan harrastavat matkustajat saavat ymmärtääkseni syytteen petoksesta, joten asiassa käydään leikkiä aika vakavalla asialla.

a) kuinkahan moni tulevista pummimatkustajista "unohtaisi" sopivasti vanhempiensa puhelinnumeron?

Sitten tehdään niin, kuin tapauksessa, jossa kerroin edellisellä sivullani. Uhataan ottaa yhteyttä poliisiin. Poliisi tulee kyllä paikalle toteamaan henkilöllisyyden, jos niin vaaditaan.

b) oletko tosissasi? Luuletko oikeasti, että joku konduktööri lähtee pummimatkustajan kanssa käsi kädessä kävelemään lippuluukulle ja/tai pankkiautomaatille, sillä aikaa kun juna+muut matkustajat odottavat kiltisti. Mistäköhän ne junien myöhästymiset taas johtuvatkaan?

Tuossa tapauksessa viittasin Vesurin kirjoitukseen, jossa tuo onneton alaikäinen olisi voitu kuskata Pieksämäelle, jossa hänellä olisi ollut junanvaihto ja aikaa vartin verran. Siinä vartin aikana olisi voitu saada esim. asemalta joku henkilökuntaan kuuluva ottamaa poikaa vastaan ja varmentamaan, että maksu tulee maksettua. VR olisi voittanut tuossa tapauksessa. Nythän itse asiassa poika pääsi matkaamaan tuon ensimmäisen asemavälin ilmaiseksi. Toimimalla järkevästi VR olisi saanut rahat siitäkin.
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Edelleen, tässäkin asiassa voidaan käyttää ns. tilannekohtaista pelisilmää. Olen sitä mieltä, että jokunen väärinkäyttäjä olisi pienempi paha, kuin se, että alaikäisiä heitetään korpiseisakkeilla pois. Salon asemalla on myös henkilökuntaa, joten ei ole mikään mahdottomuus, että konduktööri ottaa yhteyttä asemalle ja kertoo ennakkoon, että junasta poistetaan liputon matkustaja. Ja pyytä heitä vastaan laiturille, jotta varmistetaan hänen maksavan lippunsa.
Oletko nähnyt näin joskus tapahtuvan? Olen matkustellut ihan kohtuullisesti junalla ja nähnyt muutamia pummeja poistettavankin. En mä ole koskaan huomannut, että jotain asemahenkilökuntaa tulisi liputtomia matkustajia pitämään kädestä kiinni.

Onko muuten asemilla tuollaista joutilasta henkilökuntaa? Jotenkin vain tuntuu oudolta, että jollain työntekijällä olisi kesken työpäivän aikaa tulla pitämään 16-vuotiasta nulikkaa kädestä kiinni, kun äiti ei olekaan auttamassa lipun ostossa. Sitä paitsi tästä tapauksestahan on kuultu vain yhden osapuolen versio. Mistä tiedät, ettei konduktööri käyttänyt sitä tilannekohtaista pelisilmää? Jospa tämä nilkki olikin itä-Suomessa tunnettu pummimatkustaja?
Tähän sama, kuin aiempaankin. Toisekseen, tätä tahallaan ja moneen kertaan harrastavat matkustajat saavat ymmärtääkseni syytteen petoksesta, joten asiassa käydään leikkiä aika vakavalla asialla.
Edelleen: missään ei ole mainittu, oliko tämä kyseisen pojan ensimmäinen pummimatkustusyritys. Toisekseen, miten voi matkustaa vahingossa pummilla? Tuleeko siitä vahinko, jos tarjoaa Visa Electronia maksuvälineeksi? Kyllä ne "Mä luulin..." ja "No en mä voi tietää..." -selitykset ovat niin moneen kertaan kuultuja juttuja.
Sitten tehdään niin, kuin tapauksessa, jossa kerroin edellisellä sivullani. Uhataan ottaa yhteyttä poliisiin. Poliisi tulee kyllä paikalle toteamaan henkilöllisyyden, jos niin vaaditaan.
Meinaat, että poliisilla on aikaa tulla tarkastelemaan joidenkin pummikyytiläisten henkilöllisyyksiä. Vähän epäilen tätäkin. Entä jos partio ei satukaan olemaan aseman kulmilla junan saapuessa? Pitääkö asemahenkilökunta tätä pummia kiltisti laiturilla kädestä kiinni ja sanoo, että odotellaan tässä rauhassa, kunnes poliisit tulevat? Kuinka moni pummimatkustaja jäisi siihen odottelemaan? Kansalaispidätyksen voi käsittääkseni suorittaa ainoastaan silloin, jos toisen henkilön omaisuutta tai henkeä uhataan. Tällaisessa tapauksessa ei ole kyseessä kumpikaan.
Nythän itse asiassa poika pääsi matkaamaan tuon ensimmäisen asemavälin ilmaiseksi. Toimimalla järkevästi VR olisi saanut rahat siitäkin.
Tuli muuten mieleeni, että voiko VR veloittaa tuon ensimmäisen asemavälin jälkikäteen. Tämä idioottihan (tai hänen vanhempansa) on nyt mennyt huutelemaan lehdistölle, että tuo asemaväli on matkustettu maksamatta. Olisi muuten nilkille kunnon opetus, kun VR lykkäisi laskun menemään vielä siitäkin matkasta.
 

julle-jr

Jäsen
Salon asemalla on myös henkilökuntaa, joten ei ole mikään mahdottomuus, että konduktööri ottaa yhteyttä asemalle ja kertoo ennakkoon, että junasta poistetaan liputon matkustaja. Ja pyytä heitä vastaan laiturille, jotta varmistetaan hänen maksavan lippunsa.
Eikös asemahenkilökunnalla tällöin pitäisi olla ainakin vähintään vartijanoikeudet, sekä tietysti myös vartijankoulutus? Saattaisi olla jollekin viisikymppiselle lipunmyyjärouvalle tiukka paikka vaatia vaikapa junasta poistettua mustalaisjengiä maksamaan lippunsa. Ja kaikilla asemillahan ei tosiaan ole varsinaisia vartijoita. Jotta siis asemahenkilökunnalla olisi oikeudet ja edellytykset pakottaa ihmisiä maksamaan lippunsa, pitäisi heille varmaankin maksaa parempaa palkkaakin johtuen vaadittavasta ylimääräisestä koulutuksesta ja työn luonteen muuttumisesta, tiskin takana istumiseen ei vaadita samoja ominaisuuksia kuin pummien niputtamiseen.

Palkkojen kasvu näkyisi junalippujen hinnassa, mikä taas olisi pois tavallisten matkustajien pussista. Ainakaan itse en silloin tällöin junalla matkustavana kannata hinnankorotuksia. Varsinkaan, jos ne johtuisivat siitä, että joku janari ei viitsi ottaa selvää miten junalla matkustettaessa tulee toimia ja mitä maksuvälinettä junassa voi käyttää sekä mitä tapahtuu, jos menee junaan ilman lippua ja käypää maksuvälinettä. Ja varsinkin kun on jokaiselle normaali-ihmiselle itsestään selvää, että Visa Electronin toiminta liikkuvassa, välillä tunneleissakin kulkevassa, junassa on väkisinkin hankalaa ellei mahdotonta.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Eikös asemahenkilökunnalla tällöin pitäisi olla ainakin vähintään vartijanoikeudet, sekä tietysti myös vartijankoulutus? Saattaisi olla jollekin viisikymppiselle lipunmyyjärouvalle tiukka paikka vaatia vaikapa junasta poistettua mustalaisjengiä maksamaan lippunsa.

Ilmeisesti olen helvetin huono kirjoittaja, kun pointtini menee täysin ohitse ihmisiltä. Tai sitten kommenttini luetaan tahallisesti väärin.

Olen edelleen tarkoittanut näitä tapauksia, joissa matkustaja on itsekin halukas maksamaan lippunsa. Peruspummit ovat asia erikseen ja kuuluvat virkavallan vastuulle. Peruspummeilla en tässä yhteydessä tarkoita romaniväestöä vaan näitä, ketkä selkeästi yrittävät matkustaa maksamatta.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mitä konduktööri on sitten sinun mielestäsi tehnyt väärin?
-clip-
Jos lakikirjassa lukee, että ilman asianmukaista matkalippua matkustava henkilö, joka ei luotettavasti selvitä henkilöllisyyttään on poistettava välittömästi kulkuneuvosta, niin silloin se tarkoittaa seuraavaa asemaa tai seisaketta.

Henkilöllisyyttä ei ole edes yritetty selvittää. Se olisi selvinnyt yhdellä puhelinsoitolla. Joko poliisille tai pojan vanhemmille. Ollaan menty vain sillä ns. "helpoimmalla tavalla", jolla voidaan osoittaa oma "mahtavuus".

VR:n omilla sivuilla kuljetusehdoissa ei sanota sanaakaan siitä, että pitääkö poiston tapahtua välittömästi.

http://www.vr.fi/fin/junaliput/lippuehdot/kuljetusehdot.shtml

Konduktöörillä on oikeus tarkastaa liput missä matkan vaiheessa hyvänsä. Jos matkustajalla ei ole esittää voimassa olevaa asianmukaista lippua, eikä hän lipuntarkastuksen yhteydessä osta lippua, katsotaan hänet liputtomaksi matkustajaksi. Liputon matkustaja voidaan poistaa junasta.

Tarkastusmaksulain (469/1979) tarkoittamilla lipuntarkastajilla on oikeus tarkastaa liput ja määrätä liputon matkustaja maksamaan tarkastusmaksu lipun hinnan lisäksi sekä tarvittaessa poistaa liputon matkustaja junasta.

Pitäisikö yksittäisen konduktöörin alkaa tällaisissa tapauksissa soveltaa lakia oman mielensä mukaan? "Noh, kyllä sä nyt voit matkustaa parin aseman/seisakkeen ohi."?

Mielestäni tässä tapauksessa olisi voitu tehdä näin. Silloin ei oltaisi menty heitteillepanon rajamailla.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
VR:n omilla sivuilla kuljetusehdoissa ei sanota sanaakaan siitä, että pitääkö poiston tapahtua välittömästi.

http://www.vr.fi/fin/junaliput/lippuehdot/kuljetusehdot.shtml


Näin kertoilee aiheesta VR:n divisioonajohtaja Antti Jaatinen:

"Ennen junasta poistamista asiakkaan kanssa yritetään Jaatisen mukaan neuvotella keinoista, jolla matkan voisi maksaa.

- Harkinnan mukaan asiakkaalle saatetaan tarjota mahdollisuutta maksaa matka maksusitoumuksella. Konduktööri voi tehdä tämän päätöksen silloin, kun kyseessä on viimeinen junayhteys, keli on hankala tai silloin, kun matkustaja on hyvin nuori. Usein käy kuitenkin niin, ettei asiakas maksa laskuaan, hän sanoo."


Eli kyllähän tuossa ilmeisesti konduktöörillä olisi ollut mahdollisuus toimia eri tavallakin, mutta onhan tuossa tietysti sekin mahdollisuus että tuo poika on itse käyttäytynyt tilanteessa vittumaisesti ja sen takia konduktöörillä ei ole ollut haluakaan toimia eri tavalla. Ymmärrettävää sekin.

Lähde: MTV3:n uutinen
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Eihän nuo konduktöörit mitään suurimpia menetystarinoita ole.

Jeps. Eipä millään pahalla, jos täällä konnareita on, mutta ehkä tyhmin kohtaamani ihminen on edustanut kyseistä ammattikuntaa. Ei käynyt omalle kohdalle, mutta vieressä istuva nainen oli tullut aamulla Lahdesta Helsinkiin ja oli nyt menossa samaa matkaa toiseen suuntaan. Konnari oli kuitenkin leimannut aamulla väärän lipun (eli siis HKI-Lahti, Lahti-HKI:n sijasta), mutta todennut, että eipä tuo haittaa, koska liput olivat vielä niitilläkin kiinni toisissaan. Tämä normaalille järjelle helpohkosti avautuva tapaus ei auennut ko. konnarille sitten millään.

Konduktööri kirjoitti:
Niin tämä lippu on jo leimattu.

*matkustaja kertoo tarinan aamun konduktöörin erehdyksestä*

Konduktööri kirjoitti:
Nyt en kyllä ymmärrä. Siis tämä lippu on leimattu jo.

*asiakas toistaa kertomuksen aamun tapahtumista ja osoittaa, että HKI-Lahti-matkalippu on vielä leimaamatta*

Konduktööri kirjoitti:
Nyt en kyllä ymmärrä yhtään mitä tarkoitat. Lippu on leimattu jo.

Tämä keskustelu ja selitysyritys toistui valehtelematta vähintään viisi kertaa ennen kuin:

Konduktööri kirjoitti:
No annan sinun nyt matkustaa ilmaiseksi, mutta jos tulee tarkastajat, niin joudut maksamaan.

Samaan konnariin on tullut törmättyä useamminkin HKI-KVL-välillä ja kerran koetettiin ~10 min tavata kännykkälipun koodia. Bee niin kuin Berta. - Pee?!!??. ... ...

En tiedä missä suojatyöpaikassa kaveri, joka kieltämättä muistuttaa erehdyttävästi klassista satuhahmoa ulkoiselta olemukseltaan, on mutta melko erikoista toimintaa tuolla asemavälillä saa välillä todistaa.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Vastaavanlainen Visa Electon -junaepisodi on sattunut myös kaksi vuotta sitten. Tällöin matkustaja on tarjoutunut maksamaan matkansa seuraavalla asemalla, mutta konduktööri on haukkunut miestä pummiksi ja heittänyt pois "keskellä korpea".

Uutinen: http://www.iltalehti.fi/uutiset/200806257855636_uu.shtml

Tämä taisi olla se uutinen, josta muistelin kuulleeni tuon VR:n yleisen käytännön näissä tapauksissa. Eli se, johon viittasin Mr.Foxin kanssa käymässäni keskustelussa.

Kannattaa lukea erityisesti seuraava katkelma:

VR:n tiedottaja Marja Merta ei Ilkka-lehden mukaan osannut selittää tapahtunutta. Käytäntönä on, että liputon matkustaja voi hoitaa lipun ostamisen seuraavalla asemalla konduktöörin valvonnassa tai nostaa automaatilta rahaa.

Eli kyllä, Mr.Fox... konduktöörin valvonnassa näitä pitäisi ihan VR:nkin mukaan pystyä hoitamaan. Mutta helpointa on haukkua pummiksi ja viskoa korpeen...

Jotenkin minusta tuntuu siltä, että VR:n käytännön käytännöllä ja teorian käytännöllä on melkoisesti eroa. Tai sitten nämä kaikki ovat vain yksittäistapauksia.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Vr: stä sopivasti täällä puhettakin ja aiheeni liippaa sitä. Itse ihmettelen miten junien työntekijät ja bussikuskit jaksavat tehdä työtään päivästä päivään. Itse tein tuossa juuri 9 tunnin junamatkan ja tuntuisi kamalalta ajatella jos huomenna täytyisi tehdä heti toinen samanmoinen perään. Eivätkö he kyllästy työhönsä? Toinen mikä mietityttää on kyseisten tahojen työntekijöiden työrytmi. Tai siis jos he aloittavat työpäivänsä vaikka Rovaniemen asemalta ja matkustavat junalla/bussilla 8 tuntia niin työpäivän päätteeksi kun he ovat kenties päätyneet Tampereelle niin tekevätkö he heti perään toisen reissun vapaa-ajallaan että pääsevät kotiinsa vai missä ne yöpyvät?

Jokin aika sitten luin artikkelin konduktöörien työpäivästä. Kyseisessä jutussa seurattiin konduktööriä joka teki työpäivän Helsingistä Rovaniemelle (?) ja takaisin. Ennen junan lähtöä Helsingissä konnari joutui jo tekemään sekalaisen homman erilaisia tehtäviä, muistaakseni tähän kului aikaa jo reilut tunti. Tämän jälkeen junalle ja junalla kohden pohjoista. Matkaan menee aikaa se yö ja aamua, ja eihän konduktööri voi nukkua tuolloin käytännössä tippaakaan vaan, jokaisen aseman jälkeen lippujen tarkastus, asiakaspalvelu jos tarvis ja jos aikaa jää niin eväiden nauttimista. Aamulla useiden asemien jälkeen vihdoin perille - muistaakseni pääteasema oli Rovaniemi. Siellä konduktööri pääsi sitten lepäämään aseman tiloissa olevaan työntekijöiden taukotilaan t.s sai nukkua siellä. Etelään konduktööri matkasi sitten seuraavalla junalla, tehden jälleen täyden työpäivän.

Minusta ei todellakaan olisi konduktööriksi. Jutun luettuani tuli sellainen tunne, että konduktöörillä ei ollut käytännössä omaa elämää laisinkaan vaan kaiken saneli hyvin epäsäännöllinen työaika. Mutta kuulemani mukaan lähijunien konduktöörien ja veturimiesten työaika on vieläkin hirvittävämpi. Toisinaan tilanne on sellainen, että edellisenä päivänä saat tietää sen mikä on seuraavan päivän työvuoro. Suunnittele siinä sitten menoja ja omaa elämääsi.

vlad.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
jokaisen aseman jälkeen lippujen tarkastus, asiakaspalvelu jos tarvis ja jos aikaa jää niin eväiden nauttimista. Aamulla useiden asemien jälkeen vihdoin perille - muistaakseni pääteasema oli Rovaniemi.

Kaikki respectin konduktööreille. He tekevät tärkää ja myös rankkaa työtä. Ei minustakaan oikein olisi tuohon puuhaan. Ja omat kokemukseni kyseisestä ammattikunnasta ovat pitkälti positiivisia. Kerrottakoon tämä, ettei tule väärinkäsityksiä, kun noista tietyistä tapauksista kerron. Noh, minulla onkin Master Card...

Mutta... tuohon vladin pätkään on pakko mainita viime viikonlopusta. Tulimme emännän kanssa lauantain ja sunnuntain välisenä yönä Seinäjoelta Tampereelle. Juna lähti lakeuksilta hieman kello kahden jälkeen. Ymmärtääkseni se oli Rovaniemeltä (vai Oulusta) tuleva yöjuna. Juna oli varsin pitkä, mutta vaunuista suurin osa oli makuupaikkoja täynnä. Perinteisiä istuinvaunuja oli kai kolme. Matka kesti hieman alle kaksi tuntia. Koko aikana konduktööriä ei näkynyt meidän vaunussamme! Meidän matkalippuja ei siis tultu leimaamaan. Lippuja ei siis tarkastettu joka asemalla. Näin konduktöörin ensimmäistä kertaa vasta Tampereen asemalla. Silloin hän jutteli kollegansa kanssa junan vaunun ovelta. Vastaavanlaisia tapauksia on joskus sattunut, kun olen tullut viimeisillä junilla Hämeenlinnasta Tampereelle. Tarkastusta ei ole tullut.
 

Buddha

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyhjäntoimittajan sijaisnäyttelijä Nybondas.
Vastaavanlaisia tapauksia on joskus sattunut, kun olen tullut viimeisillä junilla Hämeenlinnasta Tampereelle. Tarkastusta ei ole tullut.

Tiedäthän, että jääkiekkoa pelataan myös tämän alueen ulkopuolella? Useimmiten menestyvää hokia.

Miepä ihmettelen, että miten tuollainen Irkkupaska jaksaakin porskuttaa Finskeissä. Vaikka kaikki lyö päin naamaa.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tiedäthän, että jääkiekkoa pelataan myös tämän alueen ulkopuolella? Useimmiten menestyvää hokia.

Olen minä suhteellisen paljon reissannut tuon alueen ulkopuolellakin. Hämeenlinnassa kävin katsomassa kiekkoa finaalien aikana ensimmäistä kertaa ainakin viiteen vuoteen. Kyseisessä kaupungissa on tullut pyörittyä ihan muista syistä.
 

Vuokralainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho! Arsenal
Tiedäthän, että jääkiekkoa pelataan myös tämän alueen ulkopuolella? Useimmiten menestyvää hokia.

Maamamamaama hei paapapaapa!

Ihan sama kuin sanois, että puuseppää aina tarvitaan. Näkis vaan!

Ihmettelen kuinka helppoa on sanoa, että esim. Laihian ulkopuolella pelataan menestyksekästä hokia ja sisällyttää siihen samalla omakin seura....
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös