Junaliput ja Visa Electron (erotettu ketju)

  • 20 697
  • 132
"Lasten Visa" on sopiva nimike tolle kortille. Ellei ole lapsi tai varaton pummi, niin kannattaa hankkia ihan oikea aikuisten pankki -tai luottokortti, niin ei jää pulaan.

Olen ymmärtänyt, että ihan "sen oikean aikuisten Visan" saaminen voi olla hankalaa vaikka oletkin työelämässä, mutta esim. määräaikaisessa työsuhteessa. Tuollaisissa tapauksissa en näe mitään syytä miksei pärjäisi tuolla "lasten Visalla" huolimatta siitä miten surkeasti avovaimollesi on kerran käynyt.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Itselläni on myös tuo "lasten Visa". Se on tosin ns. varakorttina. Ensisijaisena käytän MasterCardin debit/credit -korttia. Kerran tuostakin on ollut hyötyä. Saksassa duunimatkalla piti kirjautua ulos hotellista, mutta jostain syystä eivät saaneet meikäläisen Masteria luettua. Esa Vilektron taas kelpasi hyvin.

edit: Ja Masterin toimimattomuus ei ollut kiinni luottorajan ylityksistä.
 

ozo

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, Latvia, Dinamo Riga
Saksassa duunimatkalla piti kirjautua ulos hotellista, mutta jostain syystä eivät saaneet meikäläisen Masteria luettua. Esa Vilektron taas kelpasi hyvin.

Erikoista, koska nimenomaan Saksassa Visa Electron on melko tuntematon kortti, eikä se toimi kaikkialla. Aika usein Electronia luullaan luottokortiksi.

Jostain syystä saksalaiset suosivat Masterin "Electronia" eli Maestroa, jota ei Suomessa paljon näy. Mun saksalainen Commerzbankin Maestro ei taas Suomessa pelittänyt kauhean hyvin, mutta esim. Lidlissä maksaminen onnistui ilman kommelluksia.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Erikoista, koska nimenomaan Saksassa Visa Electron on melko tuntematon kortti, eikä se toimi kaikkialla. Aika usein Electronia luullaan luottokortiksi.

Voi hyvin olla. Itse olen VE:tä käyttänyt hyvin harvoin. Olen kuitenkin ollut havaitsevinani, että nimenomaan majoitusliikkeissä tuo kortti hyväksytään hyvinkin laajalti ihan kaikkialla, missä olen reissannut. Syy, miksi katson majoitusliikkeissä tuon kortin kelpaamisen on juurikin se, että haluan varmistaa etukäteen, että minulla on toimiva backup-maksuvaihtoehtokin, mikäli Mestarikortti ei jostain syystä toimisikaan.
 

kananlento

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Pittsburgh Penguins, ManU, NP Ice Hawks
Erikoista, koska nimenomaan Saksassa Visa Electron on melko tuntematon kortti, eikä se toimi kaikkialla. Aika usein Electronia luullaan luottokortiksi.

Eikös tuo Electron periaatteessa olekin luottokortti. Eli vaikka raha meneekin suoraan tililtä, niin nuo kortin lukijat syystä tai toisesta pitävät sitä luottokorttina. Eli kun koneesta pitää valita luotto/pankki, niin electronin kohdalla valitaan luotto.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Eikös tuo Electron periaatteessa olekin luottokortti. Eli vaikka raha meneekin suoraan tililtä, niin nuo kortin lukijat syystä tai toisesta pitävät sitä luottokorttina. Eli kun koneesta pitää valita luotto/pankki, niin electronin kohdalla valitaan luotto.

Ainakin ulkomaalaisessa automaatissa pitää valita credit, mikäli tämä kysyy erikseen maksupuolta. Ainakin Barcelonassa oli tällaisia automaatteja vuonna 2007. Yritin ensin epähuomiossa debit-puolelta, mutta eihän se tietenkään onnistunut.
 

RaitisAna

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Erikoista, koska nimenomaan Saksassa Visa Electron on melko tuntematon kortti, eikä se toimi kaikkialla. Aika usein Electronia luullaan luottokortiksi.

Jostain syystä saksalaiset suosivat Masterin "Electronia" eli Maestroa, jota ei Suomessa paljon näy. Mun saksalainen Commerzbankin Maestro ei taas Suomessa pelittänyt kauhean hyvin, mutta esim. Lidlissä maksaminen onnistui ilman kommelluksia.


Aika monessa Euroopan maassa Maestro tuntuu olevan online-varmennettavista korteista se yleisempi. Maestrohan on Mastercardin ja Electron Visan tuote, jotka molemmat toimivat samalla tavalla: maksu varmennetaan heti tilitä. Syy miksi maksupäätteet monesti pitävät noita luottokortteina on se että molemmat kortit ovat luottoyhtiöiden myöntämiä. Kumpikaan kortti ei kuitenkaan ole luottokortti: kummallakaan et voi ostaa velaksi. Tässähän ne eroavat myös perinteisestä suomalaisesta pankkikortista, sillähän teknisesti voi ostaa velaksi pieniä summia joita ei varmenneta maksutapahtuman yhteydessä. Tämä taitaa kyllä olla pankkien korttiehdoissa kiellettyä.


Melko paljon matkustaneena en kyllä ole kokenut että Electron olisi jotenkin epäsuosittu. Euroopassa se on kyllä pääsääntöisesti aina hyväksytty. Toki aina välillä on kauppoja, jotka eivät sitä huoli mutta mielestäni harvemmin.


Toki hotellit hyväksyvät myös Electronin maksuvälineenä! Saman rahan saavat sieltä, kuin luottokortilta. Eri asia on että tänä päivänä hotellit pyytävät usein luottokorttia jo sisäänkirjauduttaessa. Tällä hotellit takaavat, että saavat rahansa jos asiakas käyttää hotellin palveluita (esim. minibaari) mutta jättävätkin nämä ilmoittamatta. Luottokortilta hotellit voivat veloittaa nämä jälkikäteen, mutta Visa Electronilla / Maestrolla se ei onnistu koska voikin olla että korteilla ei ole katetta. (toki tämä on mahdollista myös luottokorteissa, mutta harvinaisempaa) Aika useinhan hotellit tekevät myös katevarauksen, esim. 100 euroa heti sisäänkirjautumisen yhteydessä. Tässä tarkistetaan tietysti että kortilla on katetta.


En ymmärrä, miksi Visa Electronia jotkut haukkuvat "lasten Visaksi". Mielestäni kortti on jopa parempi kuin pankkikortti, koska näet heti tililläsi tulevat veloitukset. Kyllä, itsellänikin on monesti ollut rahat niin tiukalla, että on saanut olla tarkkana ettei tili mene yli. Asioitaessa isommissa kaupoissa, on maksutapahtumaan menevä aika käytännössä sama kuin Pankki- tai luottokortissa. Pienemmissä liikkeissä toki kestää hieman pidempään, kun korttipääte ottaa aina erikseen yhteyden varmennusta varten. Oman electronini kanssa en ole kohdannut mitään ongelmia, koska alusta asti olen ymmärtänyt miten se toimii (vaatii aina tiedonsiirtoyhteyden varmennukseen) enkä sen vuoksi ole sitä koskaan tyrkyttänyt torilla, junassa, taksissa tai muussa paikassa jossa ei välttämättä tuota yhteyttä ole (juu, pääkaupunkiseudun takseissa VE toimii nykyään, mutta en silti koskaan lähde taksiin pelkän Electronin varassa, koska nuo langattomat varmennusyhteydet ovat usein epävarmoja toimivuudeltaan).
 

Sisäliitin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Onhan tuo Electron toimnut takseissa jo useamman vuoden jopa täällä maaseudulla.

En itsekään ymmärrä tuota "lasten visa" juttua, itsellä kyseinen kortti + toisen pankin normi Visa ja enemmän käytän electronia. Koskaan ei ole pulaan jättänyt ja nopeus on aivan sama. Lisäksi parempaa korttia on loppujen lopuksi kohtuu vaikea saada. Pitää olla yli 23, yli vuoden kestänyt vakituinen työ eikä vanhempienkaan luona asumista katsota hyvällä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös