Sorry! En ehtinyt pariin päivään kommentoimaan viestiäsi.
Tätä hiekkatien päähän jättämistä en hyväksy itsekään. Tosin muistaisin tämän jutun yhteydessä lukeneeni jotain sellaista, että tämä poistettu tyyppi olisi yrittänyt piilotella konduktööriä jossain tupakkakopissa jne. Välttämättä tämä tarina ei ihan kaikilta osin pidä täysin paikkaansa. En tiedä, mutta näin muistaisin kuulleeni/lukeneeni.
Turun rautatieasema on sikäli huono esimerkki, kun se on käytännössä myös pääteasema. Toisaalta se on myös ainoa asema, jonka tunnen riittävän hyvin. Oletetaan, että Turun rautatieasemalta pitäisi päästä jatkamaan matkaa johonkin. Asema menee kiinni muistaakseni 21:30 eikä aseman ulkopuolella ole sen enempää lippuautomaattia kuin pankkiautomaattiakaan.
Lähin pankkiautomaatti on kolmen korttelin päässä asemalta. Riittävän myöhään liikkeellä ollessa asemahenkilökunta on jo poistunut, joten ainoaksi vaihtoehdoksi jää kävely automaatille konduktöörin käsikynkässä. Mitä niille kolmellesadalle muulle matkustajalle kuulutetaan junassa?
"Odottelemme tässä asemalla, että eräs Visa Electronin haltija käy konduktöörin seurassa nostamassa rahaa. Saattaa olla, että pojat hakevat samalla reissulla myös Memory Timesista kebabit. Pääsemme jatkamaan matkaa hetkisen kuluttua. Pahoittelemme myöhästymistä."
Entä mitä sitten tapahtuisi, vaikka asema olisikin auki, mutta tilillä ei olekaan rahaa? Jätetään pummilla matkustaja asemahenkilökunnan riesaksi odottelemaan virkavallan saapumista. Turun keskustassakin poliisin tulo saattaa hyvinkin kestää vartista puoleen tuntiin. Mitä se sitten olisi jollain pienemmällä maalaisasemalla? Villinä veikkauksena heittäisin, että hyvinkin saattaisi mennä jopa pari tuntia. Sen enempää en vartiointi- ja turvallisuusalasta tiedä, mutta veikkaisinpa, että ei mitään ihan tavallista konttorirottaa tai lipunmyyjää voi tuosta vain laittaa pariksi tunniksi vartioimaan jotain pummilla matkustajaa. Kaikilla asemilla ei ole vartijoita, joten asemahenkilökunnan toimenkuvaa (myös koulutusta ja palkkausta) olisi muutettava. Näissä yksittäistapauksissa ei välttämättä ole ollut kyse tällaisista, mutta jatkossa tulisi varmasti eteen jotain narkkareita, juoppoja, kirvesmurhaajia ja sarjaraiskaajia.
Yhteenvetona kaikelle tälle: kyllä, kaikkein helpointa on haukkua liputonta matkustajaa pummiksi ja heittää tämä ulos junasta. Keskelle metsää tai johonkin hiekkatien päähän jättämistä en hyväksy itsekään, mutta asemalle jättämisessä ei pitäisi olla mitään vikaa. Se, että jos asema sijaitsee keskellä metsää tai jossain hiekkatien päässä, ei liity tähän asiaan mitenkään. Siinä kävellessä on sitten aikaa mietiskellä, että kannattaisiko se lippu kuitenkin ostaa etukäteen tai kuitenkin pitää mukana käteistä tai kuitenkin hommata se kunnon kortti.
Onko sellainen asia päässyt kokonaan unohtumaan kuin jääkiekosta tuttu taklattavan vastuu? Käännetään se muotoon "yksilön vastuu omista tekemisistä". Yksilöllä pitäisi olla vastuu siitä, että julkiseen kulkuvälineeseen noustessaan hänellä on voimassaoleva matkalippu tai hyväksytty maksuväline matkalipun ostamiseen, jos sen ostaminen on mahdollista vasta kulkuvälineessä. Siis eihän mihinkään muuhunkaan kulkuvälineeseen (taksi, bussi, laiva, lentokone) nousta ilman matkalippua tai välinettä sen maksamiseen.
Jotain tällaista juttua muistelin itsekin. IltaSanomien versio ja Ilkan versio uutisesta.Vastaavanlainen Visa Electon -junaepisodi on sattunut myös kaksi vuotta sitten. Tällöin matkustaja on tarjoutunut maksamaan matkansa seuraavalla asemalla, mutta konduktööri on haukkunut miestä pummiksi ja heittänyt pois "keskellä korpea".
Uutinen: http://www.iltalehti.fi/uutiset/200806257855636_uu.shtml
Tätä hiekkatien päähän jättämistä en hyväksy itsekään. Tosin muistaisin tämän jutun yhteydessä lukeneeni jotain sellaista, että tämä poistettu tyyppi olisi yrittänyt piilotella konduktööriä jossain tupakkakopissa jne. Välttämättä tämä tarina ei ihan kaikilta osin pidä täysin paikkaansa. En tiedä, mutta näin muistaisin kuulleeni/lukeneeni.
Hyvin huomaa, että tällaisen kommentin on taas antanut joku pitkän linjan toimistotyöntekijä, jolla ei ole enää hajuakaan käytännön työstä.Eli kyllä, Mr.Fox... konduktöörin valvonnassa näitä pitäisi ihan VR:nkin mukaan pystyä hoitamaan. Mutta helpointa on haukkua pummiksi ja viskoa korpeen...
Jotenkin minusta tuntuu siltä, että VR:n käytännön käytännöllä ja teorian käytännöllä on melkoisesti eroa. Tai sitten nämä kaikki ovat vain yksittäistapauksia.
Turun rautatieasema on sikäli huono esimerkki, kun se on käytännössä myös pääteasema. Toisaalta se on myös ainoa asema, jonka tunnen riittävän hyvin. Oletetaan, että Turun rautatieasemalta pitäisi päästä jatkamaan matkaa johonkin. Asema menee kiinni muistaakseni 21:30 eikä aseman ulkopuolella ole sen enempää lippuautomaattia kuin pankkiautomaattiakaan.
Lähin pankkiautomaatti on kolmen korttelin päässä asemalta. Riittävän myöhään liikkeellä ollessa asemahenkilökunta on jo poistunut, joten ainoaksi vaihtoehdoksi jää kävely automaatille konduktöörin käsikynkässä. Mitä niille kolmellesadalle muulle matkustajalle kuulutetaan junassa?
"Odottelemme tässä asemalla, että eräs Visa Electronin haltija käy konduktöörin seurassa nostamassa rahaa. Saattaa olla, että pojat hakevat samalla reissulla myös Memory Timesista kebabit. Pääsemme jatkamaan matkaa hetkisen kuluttua. Pahoittelemme myöhästymistä."
Entä mitä sitten tapahtuisi, vaikka asema olisikin auki, mutta tilillä ei olekaan rahaa? Jätetään pummilla matkustaja asemahenkilökunnan riesaksi odottelemaan virkavallan saapumista. Turun keskustassakin poliisin tulo saattaa hyvinkin kestää vartista puoleen tuntiin. Mitä se sitten olisi jollain pienemmällä maalaisasemalla? Villinä veikkauksena heittäisin, että hyvinkin saattaisi mennä jopa pari tuntia. Sen enempää en vartiointi- ja turvallisuusalasta tiedä, mutta veikkaisinpa, että ei mitään ihan tavallista konttorirottaa tai lipunmyyjää voi tuosta vain laittaa pariksi tunniksi vartioimaan jotain pummilla matkustajaa. Kaikilla asemilla ei ole vartijoita, joten asemahenkilökunnan toimenkuvaa (myös koulutusta ja palkkausta) olisi muutettava. Näissä yksittäistapauksissa ei välttämättä ole ollut kyse tällaisista, mutta jatkossa tulisi varmasti eteen jotain narkkareita, juoppoja, kirvesmurhaajia ja sarjaraiskaajia.
Yhteenvetona kaikelle tälle: kyllä, kaikkein helpointa on haukkua liputonta matkustajaa pummiksi ja heittää tämä ulos junasta. Keskelle metsää tai johonkin hiekkatien päähän jättämistä en hyväksy itsekään, mutta asemalle jättämisessä ei pitäisi olla mitään vikaa. Se, että jos asema sijaitsee keskellä metsää tai jossain hiekkatien päässä, ei liity tähän asiaan mitenkään. Siinä kävellessä on sitten aikaa mietiskellä, että kannattaisiko se lippu kuitenkin ostaa etukäteen tai kuitenkin pitää mukana käteistä tai kuitenkin hommata se kunnon kortti.
Onko sellainen asia päässyt kokonaan unohtumaan kuin jääkiekosta tuttu taklattavan vastuu? Käännetään se muotoon "yksilön vastuu omista tekemisistä". Yksilöllä pitäisi olla vastuu siitä, että julkiseen kulkuvälineeseen noustessaan hänellä on voimassaoleva matkalippu tai hyväksytty maksuväline matkalipun ostamiseen, jos sen ostaminen on mahdollista vasta kulkuvälineessä. Siis eihän mihinkään muuhunkaan kulkuvälineeseen (taksi, bussi, laiva, lentokone) nousta ilman matkalippua tai välinettä sen maksamiseen.