Mainos
  • Joulurauhan julistus
    Huomenna, jos Moderaattorit suovat, on meidän Jatkoajan armorikas joulupäivä; ja julistetaan siis täten yleinen joulurauha, kehottamalla kaikkia tätä palstaa asiaankuuluvalla kirjoittelulla täyttämään sekä muutoin hiljaisesti ja rauhallisesti käyttäytymään sillä se, joka tämän rauhan rikkoo ja joulurauhaa jollakin laittomalla taikka sopimattomalla kirjoituksella häiritsee, on raskauttavien asianhaarain vallitessa syypää siihen rangaistukseen, jonka Moderaattorit ja säännöt kustakin rikoksesta ja rikkomuksesta erikseen säätävät.

    Toivotamme kaikille Jatkoajan kirjoittajille sekä lukijoille Hyvää Joulua ja Onnellista Uutta Vuotta 2025.

Junaliput ja Visa Electron (erotettu ketju)

  • 21 054
  • 132

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Sorry! En ehtinyt pariin päivään kommentoimaan viestiäsi.
Vastaavanlainen Visa Electon -junaepisodi on sattunut myös kaksi vuotta sitten. Tällöin matkustaja on tarjoutunut maksamaan matkansa seuraavalla asemalla, mutta konduktööri on haukkunut miestä pummiksi ja heittänyt pois "keskellä korpea".

Uutinen: http://www.iltalehti.fi/uutiset/200806257855636_uu.shtml
Jotain tällaista juttua muistelin itsekin. IltaSanomien versio ja Ilkan versio uutisesta.

Tätä hiekkatien päähän jättämistä en hyväksy itsekään. Tosin muistaisin tämän jutun yhteydessä lukeneeni jotain sellaista, että tämä poistettu tyyppi olisi yrittänyt piilotella konduktööriä jossain tupakkakopissa jne. Välttämättä tämä tarina ei ihan kaikilta osin pidä täysin paikkaansa. En tiedä, mutta näin muistaisin kuulleeni/lukeneeni.
Eli kyllä, Mr.Fox... konduktöörin valvonnassa näitä pitäisi ihan VR:nkin mukaan pystyä hoitamaan. Mutta helpointa on haukkua pummiksi ja viskoa korpeen...

Jotenkin minusta tuntuu siltä, että VR:n käytännön käytännöllä ja teorian käytännöllä on melkoisesti eroa. Tai sitten nämä kaikki ovat vain yksittäistapauksia.
Hyvin huomaa, että tällaisen kommentin on taas antanut joku pitkän linjan toimistotyöntekijä, jolla ei ole enää hajuakaan käytännön työstä.

Turun rautatieasema on sikäli huono esimerkki, kun se on käytännössä myös pääteasema. Toisaalta se on myös ainoa asema, jonka tunnen riittävän hyvin. Oletetaan, että Turun rautatieasemalta pitäisi päästä jatkamaan matkaa johonkin. Asema menee kiinni muistaakseni 21:30 eikä aseman ulkopuolella ole sen enempää lippuautomaattia kuin pankkiautomaattiakaan.

Lähin pankkiautomaatti on kolmen korttelin päässä asemalta. Riittävän myöhään liikkeellä ollessa asemahenkilökunta on jo poistunut, joten ainoaksi vaihtoehdoksi jää kävely automaatille konduktöörin käsikynkässä. Mitä niille kolmellesadalle muulle matkustajalle kuulutetaan junassa?

"Odottelemme tässä asemalla, että eräs Visa Electronin haltija käy konduktöörin seurassa nostamassa rahaa. Saattaa olla, että pojat hakevat samalla reissulla myös Memory Timesista kebabit. Pääsemme jatkamaan matkaa hetkisen kuluttua. Pahoittelemme myöhästymistä."

Entä mitä sitten tapahtuisi, vaikka asema olisikin auki, mutta tilillä ei olekaan rahaa? Jätetään pummilla matkustaja asemahenkilökunnan riesaksi odottelemaan virkavallan saapumista. Turun keskustassakin poliisin tulo saattaa hyvinkin kestää vartista puoleen tuntiin. Mitä se sitten olisi jollain pienemmällä maalaisasemalla? Villinä veikkauksena heittäisin, että hyvinkin saattaisi mennä jopa pari tuntia. Sen enempää en vartiointi- ja turvallisuusalasta tiedä, mutta veikkaisinpa, että ei mitään ihan tavallista konttorirottaa tai lipunmyyjää voi tuosta vain laittaa pariksi tunniksi vartioimaan jotain pummilla matkustajaa. Kaikilla asemilla ei ole vartijoita, joten asemahenkilökunnan toimenkuvaa (myös koulutusta ja palkkausta) olisi muutettava. Näissä yksittäistapauksissa ei välttämättä ole ollut kyse tällaisista, mutta jatkossa tulisi varmasti eteen jotain narkkareita, juoppoja, kirvesmurhaajia ja sarjaraiskaajia.

Yhteenvetona kaikelle tälle: kyllä, kaikkein helpointa on haukkua liputonta matkustajaa pummiksi ja heittää tämä ulos junasta. Keskelle metsää tai johonkin hiekkatien päähän jättämistä en hyväksy itsekään, mutta asemalle jättämisessä ei pitäisi olla mitään vikaa. Se, että jos asema sijaitsee keskellä metsää tai jossain hiekkatien päässä, ei liity tähän asiaan mitenkään. Siinä kävellessä on sitten aikaa mietiskellä, että kannattaisiko se lippu kuitenkin ostaa etukäteen tai kuitenkin pitää mukana käteistä tai kuitenkin hommata se kunnon kortti.

Onko sellainen asia päässyt kokonaan unohtumaan kuin jääkiekosta tuttu taklattavan vastuu? Käännetään se muotoon "yksilön vastuu omista tekemisistä". Yksilöllä pitäisi olla vastuu siitä, että julkiseen kulkuvälineeseen noustessaan hänellä on voimassaoleva matkalippu tai hyväksytty maksuväline matkalipun ostamiseen, jos sen ostaminen on mahdollista vasta kulkuvälineessä. Siis eihän mihinkään muuhunkaan kulkuvälineeseen (taksi, bussi, laiva, lentokone) nousta ilman matkalippua tai välinettä sen maksamiseen.
 

Cmprs

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, HIFK
Minulla oli viime talvena saman tyyppinen tilanne kuin tällä epäonnisella 16-vuotiaalla junamatkustajalla. Rahaa ei ko. paikkakunnan ainoan(?) pankkiautomaatin lauettua ollut mahdollista nostaa eikä asemalla ollut minkäänlaista lipunmyyntitoimintaa. Yrittäessäni maksaa electronilla konduktööri totesi, ettei se valitettavasti ole mahdollista mutta samaan hengenvetoon mies jatkoi rennosti, että "maksa lippu pääteasemallasi." Konnari tsekkasi vielä ajo-ja opiskelukorttini tiedot ja ilmoitti ne kyseiselle asemalle. Sinne saavuttuani tieto tilanteesta oli lippuvirkailijoilla, jotka ottivat ongelmitta vastaan maksuni junamatkasta. Kaiketi menettelyssä oli keskeistä se, että pystyin luotetavasti todistamaan henkilöllisyyteni.
 

verikuut

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suonen Veto
Mistä kenellekään voi syntyä käsitys, että lippu on OK maksaa vasta junassa, ja vielä jollain lasten pankkikortilla? Moniko menee lentokoneeseen ilman lippua ja maksaa matkansa vasta, kun kone on jo noussut?

Ihme spedeilyä.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Mistä kenellekään voi syntyä käsitys, että lippu on OK maksaa vasta junassa, ja vielä jollain lasten pankkikortilla? Moniko menee lentokoneeseen ilman lippua ja maksaa matkansa vasta, kun kone on jo noussut?

Ehkä kyse on "vähän" eri asioista jos lähdetään vertailemaan junaa ja lentokonetta. Kun junassahan tuo on ihan normaali toimenpide ostaa se lippu junassa, VR:n sivullakin luetellaan yhdeksi mahdolliseksi lipun ostopaikaksi itse juna. Katsopa huviksesi kuinka moni lentoyhtiö tarjoaa tällaista mahdollisuutta. Se on sitten taas eri juttu että kannattaako sitä lipun ostoa jättää junaan jos korttina on vaan joku kytyinen Electron joka ei "normaaliolosuhteissakaan" meinaa kelvata minnekään.
 
Mistä kenellekään voi syntyä käsitys, että lippu on OK maksaa vasta junassa, ja vielä jollain lasten pankkikortilla? Moniko menee lentokoneeseen ilman lippua ja maksaa matkansa vasta, kun kone on jo noussut?

Paskin vertaus mitä tällä palstalla on viime aikoina on tullut vastaan. SIllähän ei ole mitään merkitystä, että lentokoneessa ei ole sellaista käytäntöä, että matkansa voisi maksaa vasta koneessa kun taas junissa se on ihan normaali käytäntö, ainakin Suomessa.

Vai mistä sinulle on syntynyt käsitys, ettei olisi ok maksaa junamatkaansa junassa? Kovin on outo käsitys. Tulee varmaan yllätyksenä, mutta myös bussissa on mahdollista maksaa lippunsa vasta ajoneuvoon noustuaan.
 

karate Mauri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HardCore Hooligan
Paskin vertaus mitä tällä palstalla on viime aikoina on tullut vastaan.

Itseasiassa paskin vertaus mitä tällä palstalla on koskaan tullut vastaan. Ihmettelenkin sitä, oliko vertauksen esittäjä tosissaan.
 

verikuut

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suonen Veto
Paskin vertaus mitä tällä palstalla on viime aikoina on tullut vastaan.

Itseasiassa paskin vertaus mitä tällä palstalla on koskaan tullut vastaan.

Olen otettu.

Eli, kun ette tuota vertausta tajunneet, niin: Kuinka moni menee lentokoneeseen ilman lippua? Kuinka moni lähtee ylipäätään pidemmälle matkalle suunnittelematta, eli ilman lippua? Ja sitten vielä yrittää maksaa lippunsa jollain postimerkkiin rinnastettavalla..
 
Viimeksi muokattu:

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
Eli, kun ette tuota vertausta tajunneet, niin: Kuinka moni menee lentokoneeseen ilman lippua? Kuinka moni lähtee ylipäätään pidemmälle matkalle suunnittelematta, eli ilman lippua? Ja sitten vielä yrittää maksaa lippunsa jollain postimerkkiin rinnastettavalla..

Onko lentokoneessa sitten mahdollista ostaa lippua? Ja jos ei löydy maksuvälineeksi kelpaavaa valuuttaa tai korttia, niin tiputetaan laskuvarjon kanssa koneesta?
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Sorry! En ehtinyt pariin päivään kommentoimaan viestiäsi.Jotain tällaista juttua muistelin itsekin.

Ei haittaa mitään. Itsekin olin reissussa viikonlopun, ja vasta nyt luen tämän.

Tätä hiekkatien päähän jättämistä en hyväksy itsekään. Tosin muistaisin tämän jutun yhteydessä lukeneeni jotain sellaista, että tämä poistettu tyyppi olisi yrittänyt piilotella konduktööriä jossain tupakkakopissa jne. Välttämättä tämä tarina ei ihan kaikilta osin pidä täysin paikkaansa. En tiedä, mutta näin muistaisin kuulleeni/lukeneeni.

Itse en ole tästä kuullut. Mutta olen samaa mieltä. Tupakkakopissa piilottelu on sellainen vilunkiyritys, että silloin voidaan heittää pihalle korpiseisakkeellakin. Siihen en ota kantaa, oliko kyseessä sama tapaus.

Hyvin huomaa, että tällaisen kommentin on taas antanut joku pitkän linjan toimistotyöntekijä, jolla ei ole enää hajuakaan käytännön työstä.

Voi olla näinkin. VR:llä on joka tapauksessa minusta selkeästi kehitettävää tässä. Konduktöörien on tiedettävä VR:n käytäntö ja käyttäydyttävä sen mukaan. Jos taas VR:n linjan noudattaminen on käytännön syistä mahdotonta, konduktöörien olisi viestitettävä näkemyksensä johdollekin. Tällöin ei olisi tätä ristiriitaa "VR:n käytännön" ja "Konduktöörien käytännön" välillä.

Turun rautatieasema on sikäli huono esimerkki, kun se on käytännössä myös pääteasema. Toisaalta se on myös ainoa asema, jonka tunnen riittävän hyvin. Oletetaan, että Turun rautatieasemalta pitäisi päästä jatkamaan matkaa johonkin. Asema menee kiinni muistaakseni 21:30 eikä aseman ulkopuolella ole sen enempää lippuautomaattia kuin pankkiautomaattiakaan.

Lähin automaatti taitaa olla Humalistonkadullla Salen vieressä? Tätä olen ihmetellyt itsekin, kun tuolla asemalla tulee myös aika paljon käytyä. Palvelutaso on rehellisesti sanottuna huono. Aloin vain pohtia, että olisiko siellä ulkopuolella nykyään ollut yksi tällainen VR:n uusista automaateista? Siinä aseman vieressä olevalla laiturilla?

Lähin pankkiautomaatti on kolmen korttelin päässä asemalta. Riittävän myöhään liikkeellä ollessa asemahenkilökunta on jo poistunut, joten ainoaksi vaihtoehdoksi jää kävely automaatille konduktöörin käsikynkässä. Mitä niille kolmellesadalle muulle matkustajalle kuulutetaan junassa?

Tällöinhän matkustaja menisi lipunmyyntiin ja ostaisi lippunsa Visa Elektronilla. Pankkiautomaattia ei tarvita.

"Odottelemme tässä asemalla, että eräs Visa Electronin haltija käy konduktöörin seurassa nostamassa rahaa. Saattaa olla, että pojat hakevat samalla reissulla myös Memory Timesista kebabit. Pääsemme jatkamaan matkaa hetkisen kuluttua. Pahoittelemme myöhästymistä."

Tämä on aika lailla kaukaa haettu skenaario. Mielestäni tässä pitää aina tehdä niin, että juna ei odota yhtä matkustajaa. Veteen piirretty viiva, mutta vaihtoehtoja ovat minusta tällöin: Jos juna pysähtyy asemalle riittävän pitkäksi aikaa, matkustaja maksaa lipun siellä tai hakee rahaa, ja jatkaa matkaansa samalla junalla. Jos matkustaja ei ehdi junaan, hän tulee seuraavalla asianmukaisen lipun kanssa. Jos kuitenkin seuraava juna tulee vasta tuntien päästä, matkustaja voi yrittää saada maksaa lippunsa laskulla. Jos tämäkään ei onnistu, ja matkustaja pitää poistaa junasta, hänet poistetaan asemalla, jossa on tarvittavat palvelut. "Korpiseisakkeella" voidaan poistaa vain matkustaja, joka joko häiriköi tai on selkeästi vilunkipelillä (esim. piiloutuu tarkastukselta) liikenteessä.

Yhtä kaikki, Memory Timesissa on varsin hyvät kebabit. Kyseessä on meikäläisen kantapaikka Turussa vieraillessani. En kuitenkaan käy siellä junalippuostosten aikana. :)

Entä mitä sitten tapahtuisi, vaikka asema olisikin auki, mutta tilillä ei olekaan rahaa? Jätetään pummilla matkustaja asemahenkilökunnan riesaksi odottelemaan virkavallan saapumista. Turun keskustassakin poliisin tulo saattaa hyvinkin kestää vartista puoleen tuntiin. Mitä se sitten olisi jollain pienemmällä maalaisasemalla?

Tässä tapauksessa vastuu siirretään kuitenkin VR:ltä virkavallalle. Jos tilillä ei ole rahaa, ja on silti tultu junaan, on kyse minusta selkeästi petoksesta.

Yhteenvetona kaikelle tälle: kyllä, kaikkein helpointa on haukkua liputonta matkustajaa pummiksi ja heittää tämä ulos junasta. Keskelle metsää tai johonkin hiekkatien päähän jättämistä en hyväksy itsekään, mutta asemalle jättämisessä ei pitäisi olla mitään vikaa. Se, että jos asema sijaitsee keskellä metsää tai jossain hiekkatien päässä, ei liity tähän asiaan mitenkään. Siinä kävellessä on sitten aikaa mietiskellä, että kannattaisiko se lippu kuitenkin ostaa etukäteen tai kuitenkin pitää mukana käteistä tai kuitenkin hommata se kunnon kortti.

Jeps, meillä on tästä erilaiset näkemykset. Minusta pummiksi haukkuminen on asiatonta, ellei kyse ole selkeästä vilunkipelistä, jonka määrittelin mielestäni edellisessä kappaleessa. Ja jos on selkeä mahdollisuus poistaa matkustaja sellaisella pysäkillä, josta tämä saa rahaa tai lipun, pitää suosia sitten tätä. Korpiseisakkeita en hyväksy muuta kuin näissä häirikkötapauksissa ja selkeissä pummiyrityksissä.

Onko sellainen asia päässyt kokonaan unohtumaan kuin jääkiekosta tuttu taklattavan vastuu? Käännetään se muotoon "yksilön vastuu omista tekemisistä". Yksilöllä pitäisi olla vastuu siitä, että julkiseen kulkuvälineeseen noustessaan hänellä on voimassaoleva matkalippu tai hyväksytty maksuväline matkalipun ostamiseen, jos sen ostaminen on mahdollista vasta kulkuvälineessä. Siis eihän mihinkään muuhunkaan kulkuvälineeseen (taksi, bussi, laiva, lentokone) nousta ilman matkalippua tai välinettä sen maksamiseen.

Ongelma tässä on se, että Visa Elektron on hyväksytty maksuväline. Se ei vaan toimi junassa tekniikkansa takia. Tämä tieto ei valitettavasti tavoita ihmisiä riittävästi, vaikka VR siitä tiedottaakin. Tampereella ja Turussa tuo taitaa lukea aseman ovissa. Valitettavasti harvoin junassa matkaavilta tuo on ehkä jäänyt huomaamatta ja esim. aseman ruuhkassa tätä voi olla hankala nähdä. Vahinko siis voi sattua, eikä näissä tapauksissa varmastikaan ole kovinkaan usein kyse siitä, että matkustaja olisi tahallisesti yrittämässä vilunkipeliä.

Yhtä kaikki, olemme varmaan saaneet molemmat sanottua mielipiteemme, joten keskustelun voinee varmaan lopettaa hiljalleen. Muuten ihmettelyketju pitäisi nimetä "keskustelua VR:n toiminnasta" -ketjuksi tai jotain vastaavaa.
 

verikuut

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suonen Veto
Onko lentokoneessa sitten mahdollista ostaa lippua?

En ole ainakaan kuullut, mutta usein lentoasemalla voi kysellä vapaita paikkoja lähteville lennoille. Vähän niinkuin rautatieasemalla, tai no siellä ehkä enemmänkin myydään junalippuja. Sitten, jos lipunmyynti on kiinni, niin harva yrkyilee lennolle mukaan. Junaan sen sijaan mennään ilman lippua ja ilman kelvollista valuuttaa ja sitten purnataan.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
En ole ainakaan kuullut, mutta usein lentoasemalla voi kysellä vapaita paikkoja lähteville lennoille. Vähän niinkuin rautatieasemalla, tai no siellä ehkä enemmänkin myydään junalippuja. Sitten, jos lipunmyynti on kiinni, niin harva yrkyilee lennolle mukaan. Junaan sen sijaan mennään ilman lippua ja ilman kelvollista valuuttaa ja sitten purnataan.
Ihmettelen, miten joku voi olla noin kujalla. Ostat varmaan lipun taksiinkin baari-illan jälkeen.

Usko jo: on ihan normaalia astua junaan ilman lippua, suorastaan yleistä.
 

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Usko jo: on ihan normaalia astua junaan ilman lippua, suorastaan yleistä.
Tästä tulikin mieleeni ikäänkuin jatkokysymys, miten toimitaan junassa/bussissa, kun sinne matkan varrella tulee ihmisiä, joilla on paikkaliput ostettuna ja ko. kulkuväline on täynnä? Oletettavasti ilman paikkalippuja matkustavat poistetaan ko. kulkuvälineestä, mutta missä järjestyksessä vaiko puhtaasti huonon tsägän perusteella eli se joka sillä varatulla paikalla istuu, lähtee ulos? Pystyykö noita etukäteen jostain tutkailemaan, mille paikoille on paikkalippu lunastettu?
 

verikuut

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suonen Veto
Ihmettelen, miten joku voi olla noin kujalla. Ostat varmaan lipun taksiinkin baari-illan jälkeen.

Ainakin olen varma, että pystyn maksamaan matkani, ennenkuin astun taksiin.

Usko jo: on ihan normaalia astua junaan ilman lippua, suorastaan yleistä.

No sitähän minä tässä eniten ihmettelenkin, että miksi ihmeessä se on yleistä. Ovatko kaikki liputta junaan astuvat niin kiireisiä, etteivät tiedä kuin vasta viime tingassa vaihtavansa rautateitse paikkakuntaa, vai miksi se lippujen hankkiminen etukäteen on niin vaikeaa?
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tuohon Visa Elektron -probleemaan voisi olla hyvä ratkaisu se, että konduktööreillä olisi mukana kyseisen kortin hyväksyvä lukija. Maksu tehdään sitten kuitenkin vasta, kun juna seisoo hetken seisakkeella (liikkuvasta junasta kun ei pysty Visa Elektronilla maksamaan). Ja tästä otetaan suurempi summa, kuin normaalista lipusta. Ja tämä lisäsumman pitäisi olla vielä isompi, kuin junasta suoraan ostetun lipun lisäsumma, mikä lätkäistään etukäteen ostetun lipun hinnan päälle, jos aseman lipumyynti on avoinna. Tämä motivoisi Visa Elektron -käyttäjiä ostamaan lipun etukäteen. Mutta toimisi pelastuksena näille "muka-pummeille".
 

julle-jr

Jäsen
Eli, kun ette tuota vertausta tajunneet, niin: Kuinka moni menee lentokoneeseen ilman lippua? Kuinka moni lähtee ylipäätään pidemmälle matkalle suunnittelematta, eli ilman lippua? Ja sitten vielä yrittää maksaa lippunsa jollain postimerkkiin rinnastettavalla..
Minäkään en tajunnut vertaustasi, mutta:

- En koskaan mene lentokoneeseen ilman lippua, koska sinne ei pääse ilman lippua, toisin kuin junaan. Mikäli lentokoneista olisi mahdollisuus ostaa lippuja, saattaisin toisinaan mennäkin niihin ilman lippua.

- Menen junaan silloin tällöin ilman lippua. Esimerkiksi Helsingistä 6.30 Kuopioon ja Ouluun lähtevä Pendolino on yleensä lähes tyhjä, joten mennessäni sillä vaikkapa Tampereelle tai Jyväskylään, saatan mennä junaan ilman lippua. Aseman lipunmyynti ei muistaakseni ole edes auki tähän aikaan ja vaikka lipun saa toki ostettua Junamaatistakin, niin monesti tähän junaan on tullut sen verran kiire, että olen hädin tuskin ehtinyt juosta siihen taksista/bussista/spårasta.

- Vaikka menisinkin junaan ilman lippua, se ei ole sama asia kuin että lähtisin reissuun suunnittelematta sitä lainkaan etukäteen. Totta helkkarissa suunnittelen esimerkiksi duunireissun aikataulun enemmän tai vähemmän etukäteen, esimerkiksi yleensä hankin majoituksenkin kohdekaupungista ennen yön yli kestävään reissuun lähtöä, vaikka siis ostaisinkin lipun vasta junasta. Lipun etukäteen ostamatta jättäminen ei siis tarkoita reissun suunnittelemattomuutta. Jos jätän ostamatta junalipun etukäteen, suunnittelen ostavani sen junasta. Vapaa-ajan matkalle saatan kyllä lähteäkin sen enempiä suunnittelematta, onko siinä jotain vikaa?

- Vertauksesi oli huono.

- Samaa mieltä siitä, että on melkoisen hölmöä kuvitella maksavansa junassa Electronilla.

- Kiitos ja anteeksi.
 
Viimeksi muokattu:

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Eli, kun ette tuota vertausta tajunneet, niin: Kuinka moni menee lentokoneeseen ilman lippua? Kuinka moni lähtee ylipäätään pidemmälle matkalle suunnittelematta, eli ilman lippua? Ja sitten vielä yrittää maksaa lippunsa jollain postimerkkiin rinnastettavalla..

Edelleen, tuo vertaus on ihan älytön koska lentokoneeseen ei pääse ilman lippua ja lentokoneessa ei myydä lippuja, kun taas lipun ostaminen junasta on ihan normaali toimenpide. Kyllä minä olen matkustanut junassa useita kertoja siten että olen ostanut lipun vasta junasta, tosin olen aina nostanut rahaa mukaan ihan kaiken varalta jos pankkikortti ei toimi. Mutta mitään ongelmia ei siis ole ollut, koska lipun ostaminen junasta on ihan normaali toimenpide. Ainoa virhe minkä tämä kaveri siis teki oli se että lähti matkaan ilman käteistä rahaa, mukanaan vain kortti joka ei junassa käy maksuvälineenä. Tämä hänen olisi pitänyt varmistaa etukäteen. Mutta muuten ketään ei voi minusta kritisoida siitä että lähtee matkaan junalla ilman lippua, koska sen voi ostaa junastakin ihan yhtä hyvin kuin esim. asemalta tai etukäteen netin kautta.

Ja kyllä niitä junamatkoja joskus joutuu suunnittelemattakin tekemään. Itselleni sattui esim. kerran sellainen tapaus että autoon tuli vikaa lähtöpäivää edeltävänä iltana myöhään, ja kulkuväline piti vaihtaa omasta autosta ensimmäiseen mahdolliseen junaan. Ei siinä enää ollut mahdollisuutta ostella lippua etukäteen kun oli kiire ehtiä junaan. Onneksi minulla oli käypä maksuväline mukana jolloin mitään ongelmaa ei tästä tullut. Mutta välttämättä kaikilla ei ole muuta kuin Visa Electron, ja monella pienellä paikkakunnalla kun ei ole kuin yksi pankkiautomaatti (joka saattaa olla esim. viikonloppuisin hyvinkin usein "out of order") niin kyllä tuollaisia tilanteita voi tulla vastaan myös olosuhteiden pakosta eikä pelkästä typeryydestä. Mutta tämä nyt on tietysti tällainen "worst case scenario" eikä tässä kyseisessä tapauksessa ollut siitä kysymys joten se siitä.
 

julle-jr

Jäsen
Tästä tulikin mieleeni ikäänkuin jatkokysymys, miten toimitaan junassa/bussissa, kun sinne matkan varrella tulee ihmisiä, joilla on paikkaliput ostettuna ja ko. kulkuväline on täynnä? Oletettavasti ilman paikkalippuja matkustavat poistetaan ko. kulkuvälineestä, mutta missä järjestyksessä vaiko puhtaasti huonon tsägän perusteella eli se joka sillä varatulla paikalla istuu, lähtee ulos? Pystyykö noita etukäteen jostain tutkailemaan, mille paikoille on paikkalippu lunastettu?
Junissa on yleensä muutamia paikkoja, joille ei myydä lippua, konnarilta voi niitä kysellä. Ko. paikoilla istuessa voi siis olla varma, että kukaan ei tule häätämään pois. Niistä istumapaikoista, joille paikkalippuja myydään, ei käsittääkseni voi tietää mitkä paikat ovat vapaana. Sehän vaatisi reaaliaikaista päivitystä VR:n lipunmyyntijärjestelmästä.

Myös esim. ravintolavaunussa tai eteisissä voi hengailla ilman paikkalippua. Kaikista matkoista pitää kuitenkin maksaa vähintään sama hinta kuin kakkosluokan istumapaikasta. En tiedä mitä tapahtuu siinä tapauksessa, jos juna tosiaan tulee niin täyteen, että joku sallittu maksimimatkustajamäärä saavutetaan. Veikkaisin, että tällainen ei ole kovinkaan yleistä. En ainakaan ikinä ole nähnyt tai kuullut, että juna olisi ollut käytäviä myöten täynnä. Varmaan jonkun suuren yleisötapahtuman yhteydessä niin voi käydäkin, kai sieltä sitten joutuvat paikattomat poistumaan. Yleensä ainakin ykkösluokassa on aina tilaa jonkin verran.
 
Viimeksi muokattu:

karate Mauri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HardCore Hooligan
Eli, kun ette tuota vertausta tajunneet, niin: Kuinka moni menee lentokoneeseen ilman lippua? Kuinka moni lähtee ylipäätään pidemmälle matkalle suunnittelematta, eli ilman lippua?

Eli olet ihan tosissasi. :D Et ole tainnut paljoa lentokoneiden penkkejä kulutella, tai sitten et vain ole matkustanut junalla.

Menin - ensimmäistä kertaa vuosiin junalla - Joensuusta Tampereelle viime torstaina. Jatkoin sieltä matkaa Poriin autolla. Perillä tarjolla oli jazzia, hyvää ruokaa sekä juomaa ja seuraa. Kävimme myös Raumalla mökkeilemässä yhden yön yli. Matka oli erittäin hyvin suunniteltu. Ja ajattele, siltikin ostin lipun junasta konduktööriltä. Helppoa ja vaivatonta, aivan kuten asian suunnittelinkin.

No, tämä tästä.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
En tiedä mitä tapahtuu siinä tapauksessa, jos juna tosiaan tulee niin täyteen, että joku sallittu maksimimatkustajamäärä saavutetaan. Veikkaisin, että tällainen ei ole kovinkaan yleistä. En ainakaan ikinä ole nähnyt tai kuullut, että juna olisi ollut käytäviä myöten täynnä. Varmaan jonkun suuren yleisötapahtuman yhteydessä niin voi käydäkin, kai sieltä sitten joutuvat paikattomat poistumaan. Yleensä ainakin ykkösluokassa on aina tilaa jonkin verran.

Veikkaan, että tällaisissa tilanteissa matkustajalle järjestetään VR:n toimesta taksikyyti.

Matkahuolto tekee ainakin toisinaan niin, että jos bussi menee täyteen, toinen auto tulee mukaan kuvioihin. Itselläni on käynyt useasti näin, kun olen noussut kyytiin kesken vilkkaasti liikennöityä Lahti - Tampere -reittiä. Kun bussi kurvaa asemalle, josta olen tulossa kyytiin, kuski huutaa, että "bussi on täynnä, joten kohta tulee toinen auto". Sitten olenkin körötellyt tuon lähes 100 km bussissa, jossa on ollut vain muutama muu matkustaja. Joskus matka mentiin tilataksillakin, mutta näin taisi käydä vain kertaalleen.

VR ei luonnollisestikaan kykene ottamaan lennosta toista junaa raiteille tai laittamaan lisävaunuja.
 

peruspata

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Pesäkarhut, UP-V, FT Ulvila, Karhut
En ainakaan ikinä ole nähnyt tai kuullut, että juna olisi ollut käytäviä myöten täynnä. Varmaan jonkun suuren yleisötapahtuman yhteydessä niin voi käydäkin, kai sieltä sitten joutuvat paikattomat poistumaan. Yleensä ainakin ykkösluokassa on aina tilaa jonkin verran.

Kerran olin menossa väliä Tampere-Parkano samaan aikaan, kun Provinssirock oli alkamassa. Sitä väen paljoutta ei ihminen käsitä. Käytävällä saattoi kulkea vain vaivoin, ja paikkalipun saattoi unohtaa heti alkuunsa, pääasia, että mahtui kyytiin. Nimittäin niille hipeille ei tehnyt mieli mennä kertomaan, että viitsitkö mennä pois, niin minä istun teidän keskellenne. Ei millään pahalla... Onneksi matka kesti vain n. 40 minuuttia.
 

Tumbi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Red Wings (Oilers), Liverpool, La Selección
Veikkaan, että tällaisissa tilanteissa matkustajalle järjestetään VR:n toimesta taksikyyti.

Tjaa, no mitä itse on tullut matkusteltua, niin vaihtoehdot tuollaisissa tilanteissa ovat a) menet seuraavalla junalla, jossa on tilaa tai b) 1lk:ssa, mikäli siellä on tilaa. Pari kertaa olen siis jäänyt asemalle (Tre) kiroamaan tyhmyyttäni etten ostanut lippua ennakkoon, eikä todellakaan ollut mitään taksi-optiota käytössä.

Edit. Tämä ^^ tilanne siis junissa, joissa vaaditaan paikkalippu. Eli ts. Pendolino.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tjaa, no mitä itse on tullut matkusteltua, niin vaihtoehdot tuollaisissa tilanteissa ovat a) menet seuraavalla junalla, jossa on tilaa tai b) 1lk:ssa, mikäli siellä on tilaa. Pari kertaa olen siis jäänyt asemalle (Tre) kiroamaan tyhmyyttäni etten ostanut lippua ennakkoon, eikä todellakaan ollut mitään taksi-optiota käytössä.

Jooh, tuli pieni ristiriita oman ymmärrykseni kanssa.

Itse ymmärsin erheellisesti, että tässä ajettiin takaa tilannetta, jossa junassa on matkustajia, jotka ovat ostaneet paikattoman lipun konduktööriltä. Sitten voisi tulla tilanne, josta asemalta X nouseekin ennakkoon lipun ostanut henkilö, jolla on siis paikkalippu. Tällöin hän nousisi junaan, ja ajaisi paikaltaan pois henkilön, jolla on tämä ns. paikaton lippu. Mutta kuinka ollakaan, juna on niin täynnä, että tämä junasta lipun ostanut ei mahtuisi enää käytävälle. Tällöin jouduttaisiin teoriassa poistamaan näitä junasta lipun ostaneita. Näillekin pitäisi taata mahdollisuus päästä kohteeseensa.

Asemalta kyytiin tulevat liputtomat matkaajat ovat asia erikseen.

Sitten ihmettelen, että miksi ymmärsin asian toisin Matkahuollon kohdalla... Noh, Matkahuollollakaan ei kai olisi velvollisuutta hoitaa näitä kyytiin mahtumattomia matkaajia perille. Siitä huolimatta ainakin tuolla vilkkaalla reitillä toinen auto on aina otettu käyttöön. Ilmeisesti Matkahuollon kannalta se on kannattavaa ottaa mukaan kuvioihin.
 

verikuut

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suonen Veto
Tajusin juuri, että vertauskuvani lentokoneen ja junan välillä koski ainoastaan pendolinoja.

Sitten ihmettelen, että miksi ymmärsin asian toisin Matkahuollon kohdalla... Noh, Matkahuollollakaan ei kai olisi velvollisuutta hoitaa näitä kyytiin mahtumattomia matkaajia perille. Siitä huolimatta ainakin tuolla vilkkaalla reitillä toinen auto on aina otettu käyttöön. Ilmeisesti Matkahuollon kannalta se on kannattavaa ottaa mukaan kuvioihin.

Matkustaessani ensimmäistä matkaani kohti Kontiorantaa, bussikuski arpoi pitkään, jättääkö muutama palvelukseen astuva varusmies pysäkille kun kaikki istumapaikat olivat jo täytettynä. Otti sitten käytävän lattialle istumaan, todettuaan monta kertaa rikkovansa sääntöjä. Poikien ilmeet olivat aika vakavat, kun pähkäilivät vaihtoehtoista matkustustapaa varuskuntaan.
 
Viimeksi muokattu:

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tajusin juuri, että vertauskuvani lentokoneen ja junan välillä koski ainoastaan pendolinoja.

Mutta saahan sen lipun ostettua Pendolinossakin, joutuu vaan vähän maksamaan ekstraa. Lentokoneeseen sinä et edelleenkään saa lippuja itse koneesta vaan ne on ostettava etukäteen. Joten ei tuo vertaus toimi minusta tässäkään.
 

verikuut

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suonen Veto
Mutta saahan sen lipun ostettua Pendolinossakin, joutuu vaan vähän maksamaan ekstraa.

Jos se pendolino ei ole jo täynnä. Helpompihan ylimääräinen matkustaja on poistaa junasta kuin lentokoneesta kesken matkanteon (joojoo, lennolle ei pääse ilman lippua, mutta kun VR onnistuu myymään samalle penkille useamman paikkalipun, niin miksei moinen onnistuisi lentoyhtiöltäkin), mutta edelleenkin pointti on siinä, että miksei sitä lippua voi vain hankkia etukäteen ja varmistaa näin paikkaansa kyseisessä kulkupelissä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös