Junaliput ja Visa Electron (erotettu ketju)

  • 20 706
  • 132

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Jos ei muu auta, niin istahdan viereen ja alan kertomaan lentomatkustuksesta pummilla.

Itse olen ainakin saanut joka kerta paikallani istuneen henkilön siirtymään sanomalla rohkeasti: "Päivää, minulla olisi paikka siinä". Joskus tosin olen suosiolla mennyt junan ollessa tyhjähkö toiseen paikkaan, jos esim. paikallani on istunut pariskunta pienen vauvan kanssa tai joku vanhempi ihminen. Pienemmän riesan tie, näet.

Kyllähän kaiken maailman selittelijät ovat niitä vastenmielisimpiä tapauksia, ei siinä mitään jos antaa konnarille kaksikymppisen käteen, näyttää opiskelijakorttiaan ja tokaisee että "Tampereelle", mutta sitten kun vuorossa ovat nämä vaadinalennuksenvaikkeisitäkorttiaolemukana pääsevät vänkäämään ja jupisten kaivavat kolikoita liian vähäisen määrän. Vituttaa konduktöörin puolesta tuollainen.

Varmasti ne vituttavan konduktööriäkin. Mutta noita pummeja kohtaan pitää olla tiukkana.

Jos haluan matkata idioottien seurassa, niin hyppään invataksiin.

Oletko nyt oikeasti tosissasi? En tiedä ikääsi, mutta kommentistasi päätellen se ei ole kovinkaan korkea. Sinusta siis invalidit ovat idiootteja? Ihan tiedoksi vaan, että invataksia käyttävät henkilöt, jotka eivät sairautensa tai esimerkiksi onnettomuudessa saamiensa vammojen takia kykene kulkemaan muuten. Myös sinä voit sairastua tai vammaantua. Lasketko itsesi sen jälkeen idiootiksi?
 

Jokeriarska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Verikuut ihmettelee seuraavaksi varmaan sitä miten Kelju K. Kojootti ei kuole, vaikka jää pianon alle ja putoaa rotkoon. Mutta kiitän häntä silti haukkujen sijasta, koska hän on saanut pitkästä aikaa meikäläisen hyvälle tuulelle.
 
Suosikkijoukkue
VAR
Sattuneesta syystä on ensi viikonloppuna pitkästä aikaa bussimatka mökille edessä ja kävin matkahuollon sivuilta katsomassa aikatauluja ja hintoja jolloin törmäsin yllätykseen: busseihinkin myydään paikkalippuja. Onpa taas vaikeuskerrointa edessä; ostaako paikkalippu 2,5 eurolla ja tunteako itsensä tyhmäksi kun lähtee häätämään toista istujaa minulle myydyltä paikalta bussissa, joka on 70 prosenttisesti tyhjä? Vai ollako ostamatta lippua sillä uhalla että joku tulee seisomaan ja yskähtelemään viereen kun vedän hirsiä tai keskityn kirjaan paikallani?

Mitä noihin junalippuihin tulee, niin olen itse törmännyt siihen että tyypit jotka ovat istuneet minulle myydyillä paikoille ovat pääsääntöisesti eläkeläisväkeä, joilla on kyllä ostettuna matka- ja paikkaliput mutta jotka eivät ole viitsineet ko. paikkoja etsiä. Sitten vakiovastaus siihen, kun ilmoitan että "tässä olisi minun paikkani" kuuluu että "etkö voi istua jollekin muulle tyhjälle paikalle?" - josta joku toinen sitten vastaavasti häätäisi minut pois?
 

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
Jos haluan matkata idioottien seurassa, niin hyppään invataksiin.

Jos haluat matkata idioottien seurassa, suosittelen apostolin kyytiä. Yksin. Jos yksi idiootti ei riitä, ota peili mukaan.

Pari kaveria istuu pyörätuolissa, ja kummankaan järjenjuoksussa ei tasan ole mitään vikaa. Fiksuja, hauskoja ja vieläpä hyväsydämisiä tyyppejä molemmat. Alaraajojen puutteellinen motoriikka ei nääs vaikuta aivotoimintaan. Sen sijaan kusipäisyys ja ahdasmielisyys näkyy vaikuttavan.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Mitä noihin junalippuihin tulee, niin olen itse törmännyt siihen että tyypit jotka ovat istuneet minulle myydyillä paikoille ovat pääsääntöisesti eläkeläisväkeä, joilla on kyllä ostettuna matka- ja paikkaliput mutta jotka eivät ole viitsineet ko. paikkoja etsiä. Sitten vakiovastaus siihen, kun ilmoitan että "tässä olisi minun paikkani" kuuluu että "etkö voi istua jollekin muulle tyhjälle paikalle?" - josta joku toinen sitten vastaavasti häätäisi minut pois?

Muutaman kerran minulle on käynyt siten, että paikallani istunut eläkeläinen ei ole ymmärtänyt olevansa väärässä vaunussa. Paikka on oikea mutta kun nykyään likipitäen kaikissa junissa vaunun numero on niin onnettoman pieni siinä ulkopuolella - miksi muuten nykyaikana sen vaunun numeron on oltava musta numero harmaassa pienessä taulussa - eivät nämä eläkeläiset ole joko nähneet numeroa tai vaikka ovatkin katsoneet sinä niin tunnistaneet numeroa kunnolla.

Toisinaan minullekin on käynyt siten, että sitä vaunun numeroa on joutunut kunnolla tiirailemaan jos juna on likainen ja näyttö sen tähden tuhruinen. Tosin oikean vaunun löytymistä helpottaa edes hivenen se, että menee opasteiden mukaan oikeaan kohtaan asemalaituria.

Ja minä myös häädän eläkeläiset sun muut paikaltani, koska en halua itse joutua siihen tilanteeseen, että joku jonkin ajan kuluttua tulee köhisemään vierelleni ja kehottaa siirtymään pois paikaltaan.

vlad.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Toisaalta jos sillä eläkeläisellä on paikkalippu, niin voisihan sitä olla kohtelias vanhusta kohtaan ja rahnustaa itse sitten hänen paikalleen? Tietysti se voi pänniä jos on ihan eri vaunussa ja itsellään paljon kantamuksia mukana. Mikään ei ole ärsyttävämpää kuin ängetä tungoksessa kantamusten kanssa. Siksi kyllä olisi hyvä jos jokainen yrittäisi laiturilla tähdätä oikean vaunun kohdalle, eikä etsiskele sitä sisältä käsin. Myönnän itse tuota tehneeni ennen, mutta se menkööt nuoruuden tyhmyyden piikkiin.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Vähän tätä ketjua sivuten: Amerikan suunnalla on taasen poistettu lipullinen matkustaja lentokoneesta. Syynä oli se, että hänen vieressään istui sen verran ylipainoinen teinityttö, että nainen ei mahtunut omalle paikalleen.

Asiasta lisää:

http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/2010072712096991_ul.shtml
 

RaitisAna

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Ja minä myös häädän eläkeläiset sun muut paikaltani, koska en halua itse joutua siihen tilanteeseen, että joku jonkin ajan kuluttua tulee köhisemään vierelleni ja kehottaa siirtymään pois paikaltaan.

vlad.

Juuri näin. Oikeastaan ainoa tilanne jolloin tuo toisen matkustajan paikka käy on silloin, kun molemmilla on sama matka ja paikka on samanlainen. Jos olet itse matkustamassa vaikkapa Helsingistä Ouluun, niin mitä iloa on istua toisen matkustajan paikalle joka jääkin jo Tampereella pois? Tampereella luoksesi saapuu juuri kyytiin noussut matkustaja kädessään paikkalippu paikalle jossa istut, ja taas joudut siirtymään...

Muutenkin paikkavarausmahdollisuus on lentokoneissa ja junissa sen vuoksi, että voit valita mahdollisimman mieluisan paikan itsellesi ja myös pieni "palkinto" niille matkustajille, jotka ovat ajoissa liikkeellä. Kyllähän se ottaa sitten päähän, jos joku mattimyöhäinen valtaakin varaamasi paikan itselleen.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Juuri näin. Oikeastaan ainoa tilanne jolloin tuo toisen matkustajan paikka käy on silloin, kun molemmilla on sama matka ja paikka on samanlainen. Jos olet itse matkustamassa vaikkapa Helsingistä Ouluun, niin mitä iloa on istua toisen matkustajan paikalle joka jääkin jo Tampereella pois? Tampereella luoksesi saapuu juuri kyytiin noussut matkustaja kädessään paikkalippu paikalle jossa istut, ja taas joudut siirtymään.

Tämä on oikeastaan niitä ainoita vaihtoehtoja jolloin olen valmis vaihtamaan paikkaa päittäin. Sama matka ja samanlainen paikka, jolloin ongelmia ei pääse syntymään ja tällöin kumpikin on tyytyväinen lopputulokseen.

Ted Raikas:

ks. yllä miksi en mielelläni ryhdy näihin paikanvaihtoihin. Ei ole kovinkaan mielekästä vaihtaa paikkaa useamman tunnin junamatkalla huomatakseen, että esim. Kouvolan jälkeen joku tulee koputtamaan olkapäähän ja pyytämään poistumaan hänen varaamalta paikalta.

Pendolinossa tämä paikan vaihtaminen ei aina välttämättä edes onnistuisikaan koska monasti juna on "kaksiosainen", jolloin se koostuu kahdesta vetureiden vetämästä yksiköstä ja yksiköstä toiseen siirtyminen onnistuu vain asemalla. Matkustan suht' usein Pendolinolla ja tällöin todellakin pidän kiinni omasta paikastani, jos nyt kyse ei ole aivan poikkeustapauksesta esim. sokea joka on saatettu vahingossa väärään vaunuun tms.

vlad.
 

Taage

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pohjoisesta, NHL
Sattuipa sopivasti. Tässä etelää kohti matkatessa Tre-Riihimäki välillä sattui samaan vaunuun pari vapaamatkustajaa. Konduktöörittären sattuessa paikalle kyselemään lippuja, niin ensin lähti pojilta oluet ja seuraavaksi selvis, että ei oo lippuja. Noh, niitä tietenki yritettiin ostaa yllättäen VisaElectronilla. Kuinka ollakaan tuli suurena yllätyksenä, että se ei käy junassa ja kuulemma oli joskus ravintolavaunussa toiminut. Just joo. No ei muutakuin pojat Toijalassa pihalle. Että tämmöstä tänään.
 
Viimeksi muokattu:

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Just joo. No ei muutakuin pojat Toijalassa pihalle. Että tämmöstä tänään.

Tämä oli ihan hyväksyttävää toimintaa. Toijalan asemallakaan ei ole lipunmyyntiä, mutta asema on aivan keskustassa, ja sieltä ei ole pitkäkään matka pankkiautomaatille. En usko, että pojillakaan oli tarkoitus mennä pummilla, jos heillä oli kuitenkin tarkoitus liput ostaa. Mutta näin tällä kertaa.

Oikeastaan koko Tampere - Helsinki -rata on sellainen, että siellä voi melkein huoleta jättää matkustajan kyydistä millä tahansa seisakkeella (ainakin niillä, joilla IC:t, Pendolinot ja pikajunat pysähtelevät).
 

Jokeriarska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
En usko, että pojillakaan oli tarkoitus mennä pummilla, jos heillä oli kuitenkin tarkoitus liput ostaa. Mutta näin tällä kertaa.

Ei se nyt niin varmaakaan ole. Poikiakin on erilaisia (tsih) ja jotkut voivat yrittää ostaa lippua vasta sitten, kun on tavallaan pakko. Alkuperäinen suunnitelma voinut olla jotain aivan muuta. Ja eikö ne nyt ole edes lööppejä seuranneet jos sitä Elektronia tyrkyttivät?
 

JMA

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
En usko, että pojillakaan oli tarkoitus mennä pummilla, jos heillä oli kuitenkin tarkoitus liput ostaa. Mutta näin tällä kertaa.

Jotenkin tuosta aamubrenkuttelusta tuli heti mieleen, että kyseisessä tapauksessa tarkoituksena on juurikin matkustaa pummilla.

Kun aina "yllättäen" VisaElectron ei käykään niin pojat pääsevät aina tuon yhden aseman välin eteenpäin. Eivätköhän jo iltaan mennessä ole määränpäässään.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Jotenkin tuosta aamubrenkuttelusta tuli heti mieleen, että kyseisessä tapauksessa tarkoituksena on juurikin matkustaa pummilla.

Noo, ei se mitään todista. Olen minäkin joskus ottanut aamusta oluen Helsinki-Vantaalla lentoa odotellessa, eikä tarkoitukseni ollut matkustaa pummilla.

Kun aina "yllättäen" VisaElectron ei käykään niin pojat pääsevät aina tuon yhden aseman välin eteenpäin. Eivätköhän jo iltaan mennessä ole määränpäässään.

Voi se olla noinkin. Aika kekseliästä kyllä, jos noin yrittävät. Ja hidasta. Toijala - Hämeenlinna - Riihimäki - Tikkurila - Pasila - Helsinki... riippuu vähän, mihin olivat menossa. Aika monta asemaa on ainakin ennen Helsinkiä.
 

Jokeriarska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Noo, ei se mitään todista. Olen minäkin joskus ottanut aamusta oluen Helsinki-Vantaalla lentoa odotellessa, eikä tarkoitukseni ollut matkustaa pummilla.

Ainakaan Taagen viestistä ei tullut ilmi, että olisivat juoneet ravintolavaunussa. Muuallahan se ei junassa ole sallittua (on tosin itsekin sitä tullut joskus tehtyä). Mutta tosiaan, arvailuahan nämä vain on, kun ei tiedetä.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ainakaan Taagen viestistä ei tullut ilmi, että olisivat juoneet ravintolavaunussa. Muuallahan se ei junassa ole sallittua (on tosin itsekin sitä tullut joskus tehtyä). Mutta tosiaan, arvailuahan nämä vain on, kun ei tiedetä.

Paitsi silloin, jos juoma on ostettu juomakärrystä. Mutta joo, tässä ei ollut siitä kyse, koska juomat on takavarikoitu. Eli my bad.

Noh, kyllä minä joskus hurjassa nuoruudessani olen juonut omankin oluen junassa, mitä konduktööri katsoi läpi sormien. Ostin muuten tuolloin lipun junasta, joskaan en Visa Elektronilla - sellaista ei tainnut olla edes olemassa tuohon aikaan... Olin kai potentiaalinen pummi? ;)
 

Bruno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK, NP#4, Україна
Tämä Visa Electron-episodi näyttää poikivan toimintaa myös junassa. Istun pendolinossa tällä hetkellä ja täälläkin konnari kuulutti Tampereelta lähdön jälkeen, ettei Visa Electron ole käypä maksuväline junassa.
Viime torstaina Turun satamasta tullessa tuli samainen kuulutus, jossa vielä todettiin Turun asemalta löytyvän junamaatteja (joissa Visa Electron siis käy) ja pysähdys on sen verran pitkä, että ehtii hyvin käydä ostamassa junalipun asemalta.
Tässä junassa taas ei meinannut saada näyttää lippua millään. Konduktööri hiihti pari kertaa täysillä ohitse ja kolmannella kerralla "onnistuin" pysäyttämään herran ja sain lippuni näytettyä.
 

kristian

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK - Muita ei oo
Visa Electron on niin järkyttävä "maksuväline", ettei mitään rajaa. Se ei koskaan toimi mm. lauantaiöisin. Sattumalta myös lauantaiöisin pankeilla on ns. "huoltokatko" kello aina 3-6 Sunnuntaiaamuna, eli juuri silloin kuin sitä Electronia eniten tarvittaisiin. Silloin eivät nimittäin toimi automaatitkaan, ja kaikki Electronin omistajat ovat ns. kusessa.

Avovaimolle kävi kerran kylmät juuri tällä tavalla, eikä päässyt keskustasta pois kun Electronilla ei voinut maksaa taksissa ja automaateista ei saanut rahaa. Ja se ongelmahan on pankin ja asiakkaan välinen, ei taksien.

"Lasten Visa" on sopiva nimike tolle kortille. Ellei ole lapsi tai varaton pummi, niin kannattaa hankkia ihan oikea aikuisten pankki -tai luottokortti, niin ei jää pulaan.
 

Murmeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Vancouver Canucks
Visa Electron on niin järkyttävä "maksuväline", ettei mitään rajaa. Se ei koskaan toimi mm. lauantaiöisin.
Jännää. Minulla ei ole ollut ongelmia Electronin kanssa vuosikausiin. Käytän Electronia 90%:sti maksuvälineenä, joten olen ilmeisesti ollut tavattoman onnekas.

Avovaimolle kävi kerran kylmät
Pahoittelut avovaimosi kohtalosta. Tämänkö perusteella "kenenkään Electronit eivät toimi koskaan"?

"Lasten Visa" on sopiva nimike tolle kortille. Ellei ole lapsi tai varaton pummi, niin kannattaa hankkia ihan oikea aikuisten pankki -tai luottokortti, niin ei jää pulaan.
Otan tämän henkilökohtaisena vittuiluna. Suomessa on aika paljon luottohäiriöisiä, joilla ei ole mahdollisuutta saada tavallista luottokorttia. Kaikki eivät ole menettäneet luottokelpoisuuttaan pelkästään oman tyhmyyden vuoksi.

Tämän toki tiesitkin mutta halusit vain vittuilla alempiarvoisille. Ei olisi varmaankaan pitänyt provoon tarttua.

EDIT: Lisätään vielä, että myös ulkomailla rahan nostaminen (Ruotsi, Sveitsi) on onnistunut Visa Electronilla vallan mainiosti.
 
Viimeksi muokattu:

kananlento

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Pittsburgh Penguins, ManU, NP Ice Hawks
"Lasten Visa" on sopiva nimike tolle kortille. Ellei ole lapsi tai varaton pummi, niin kannattaa hankkia ihan oikea aikuisten pankki -tai luottokortti, niin ei jää pulaan.

Itseäni ainakin huvittaa nämä "isojen poikien" lasten visa - huuutelut. En ole enää mitenkään lapsi-iässä ja käytännössä aina käytän Visa Electronia. Yhden kerran oli ongelmia Skotlannissa, mutta silloinkin rahaa oli mukana joten ongelmaa ei syntynyt.

Enkä myöskään käytä korttia sen takia, etten muita kortteja saisi. Mastercard oli hetken aikaa, mutta sen jätin kohtuu nopeasti pois. Pankkikortin toki voisi hommata, mutta eipä tuolle mitään tarvetta ole, joten jätän hankkimatta.

Meni vähän ohi aiheen. (tai electroneistahan täällä puhutaan)
 

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Olen kyllä vähän samaa mieltä että noita erilaisia muoveja on nykypäivänä tarjolla niin monenlaisia ja moneen lähtöön, että luulisi jokaisen löytävän itselleen sopivan. Visa Electron varmaan sopii yhdelle, muttei toiselle. Sitä en ymmärrä että jos on itselleen valinnut vääränlaisen kortin, niin miksi siitä pitää täällä parkua kuin keskenkasvuinen kakara? Luulisi fiksumpaa olevan käynti pankissa ja kortin vaihto.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
EDIT: Lisätään vielä, että myös ulkomailla rahan nostaminen (Ruotsi, Sveitsi) on onnistunut Visa Electronilla vallan mainiosti.

Samaten Irlannissa, ei laisinkaan ongelmia yhdelläkään kerralla, jolloin nostin rahaa automaatista. Myös kassalla olisi onnistunut "cash back" eli rahan nostaminen ostosten yhteydessä.

vlad.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Visa Electron on niin järkyttävä "maksuväline", ettei mitään rajaa. Se ei koskaan toimi mm. lauantaiöisin. Sattumalta myös lauantaiöisin pankeilla on ns. "huoltokatko" kello aina 3-6 Sunnuntaiaamuna, eli juuri silloin kuin sitä Electronia eniten tarvittaisiin. Silloin eivät nimittäin toimi automaatitkaan, ja kaikki Electronin omistajat ovat ns. kusessa.

Avovaimolle kävi kerran kylmät juuri tällä tavalla, eikä päässyt keskustasta pois kun Electronilla ei voinut maksaa taksissa ja automaateista ei saanut rahaa. Ja se ongelmahan on pankin ja asiakkaan välinen, ei taksien.

"Lasten Visa" on sopiva nimike tolle kortille. Ellei ole lapsi tai varaton pummi, niin kannattaa hankkia ihan oikea aikuisten pankki -tai luottokortti, niin ei jää pulaan.

Itselläni ei ole kuin Visa Electron, enkä ole vielä kertaakaan törmännyt vaikeuksiin, en edes la - su välisenä yönä. Kortti toimii tätä nykyä lähes jokaisessa liikeessä ja kun tiedostaa kortin toimintatavan, osaa varautua käteisellä sellaisiin paikkoihin, joissa tätä yhteyttä ei ole esim. takseihin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös