Niin, mutta nythän tuo muuttuikin ihan päälaelleen verrattuna tuohon vertaukseen jota verikuut tarjosi. Siinähän mentiin siis aidan yli festarialueelle ja yritettiin maksaa sitten lippua. Sehän on ihan täysin eri asia kuin junassa, joka on ihan käypä lipunostopaikka toisin kuin festarialue. Tuo sinun esimerkkisihän on ihan hyvä ja järkevä, toisin kuten esim. tämä lentokone-vertaus tai tuo toinen festari-vertaus.
Kiitos! Ilmeisesti sokea kanakin voi joskus löytää jonkun jyvän.
Seuraava ei enää liity varsinaisesti sinuun, mutta kehittelin tuota festarivertausta edelleen. Puhuin ensin ihan esimerkkinä vain jostain trance-tapahtumasta, jotka pääsääntöisesti järjestetään ravintoloissa jossain suurempien kaupunkien keskustoissa. Periaatteessa tuo esimerkkini saattaisi toimia jossain festariympäristössäkin.
Festarialueet sijaitsevat yleensä vähän kauempana kaupunkien keskustoista. Tapahtuman järjestäjä ilmoittaa, että lippuja saa ostaa ennakkoon tai porteilta. Ennakkomyyntipaikoissa kelpaavat kaikki maksutavat, porteilla ainoastaan käteinen tai pankki-/luottokortit (EI Visa Electron). Noh, kolmen viikon huolellisen suunnittelun jälkeen Keijo-Annikki päättää rohkaista mielensä ja mennä jammaamaan, mutta jättää lipunoston vasta portille. Pitkällisen jonottamisen jälkeen Keijo-Annikki tarjoaa lipunmyynnissä Visa Electronia. Edelleenkään järjestyksenvalvojat eivät takuuvarmasti päästä Keijo-Annikkia sisään millään verukkeella ilman asianmukaista sisäänpääsylippua.
Kuten sanoin, festarialueet sijaitsevat yleensä vähän kauempana kaupunkien keskustoista. Se festarialueen portti saattaa olla aivan yhtälailla siellä hiekkatien päässä kuin tässä junasta poistetun teinin tapauksessa se VR:n seisakekin. Kyllä se Keijo-Annikki lähtee siitä festarialueen portilta kävelemään sen muutaman kilometrin sinne lähimmälle pankkiautomaatille aivan kuten tämä junassa ilman matkalippua ja käypää maksuvälinettä istunut teinikin.
Sistis, tämä on sinulle: Onko sinun mielestäsi myös tuossa Keijo-Annikin täysin kuvitteellisessa festaritapauksessa kyse heitteillejätöstä? En tiedä, paljonko Vihtarin seisakkeelta on matkaa lähimmälle pankkiautomaatille, mutta harvemminpa noiden festarialueiden porttien läheisyydessäkään mitään automaatteja näkyy. Eiköhän noissa molemmissa tapauksissa tule muutaman kilometrin kävelymatka (tai taksimatka...).
Sitten kaikille: Onko tämä järjestyksenvalvoja samanlainen puolinatsi ja täysin epäinhimmillinen nihilisti kuin tämä teinin junasta poistattanut konduktöörikin? Yhtä lailla kumpikin (järjestyksenvalvoja ja konduktööri) ovat asiakaspalvelijoita. Molempien työtehtäviin kuuluu valvoa, että heidän "asiakkaillaan" on asianmukaiset liput. Jos lippua ei ole, tämän asiakaspalvelijan tulee poistaa kyseinen henkilö tietyltä alueelta (festarialue tai juna). Osa kirjoittajista on sitä mieltä, että toisen näistä asiakaspalvelijoista tulisi avustaa kaikin mahdollisin keinoin tätä liputonta asiakasta saamaan sen lipun. Miksi vain toisen?
Eikös lippu maksa enemmän junasta ostettuna, jos lipunmyynti on avoinna? Mutta saman hinta tulee jos lipunmyynti on jo sulkeutunut.
Eihän suljettujen asemien kautta matkaavat nyt voi joutua niin eriarvoiseen asemaan.
Tuli muuten ihan yleisesti mieleeni näistä VR:n lipunmyyntipalveluista.
Nyt kun näitä lipunmyyntiautomaatteja uudistetaan (vai onko suurimmaksi osaksi jo uudistettukin?), niin miksikäs ei jokaiselle asemalle sijoitettaisi vähintään yhtä automaattia myös varsinaisen aseman ulkopuolellekin. Ensimmäinen vasta-argumentti on varmasti ilkivalta. Kuinka sen sitten saisi eliminoitua lähes sataprosenttisesti?
Lippuautomaatti sijoitettaisiin asemalaiturille tai välittömään läheisyyteen läpinäkyvään koppiin. Kopissa olisi tilaa tasan tarkkaan yhdelle ihmiselle kerrallaan (vähän kuin wanhan ajan puhelinkoppi). Kopin ovessa pitäisi olla sähkölukko, joka aukeaa vain ja ainoastaan syöttämällä sisään voimassaoleva sirullinen pankki- tai luottokortti (MYÖS Visa Electron). Sähkölukon pitäisi tallentaa kävijän tiedot, josta ne myös ilkivaltatapauksissa voitaisiin hakea viranomaisten käyttöön. Itse automaatti toimisi täysin samalla tavalla kuin aseman sisälläkin olevat automaatit.
Vähintään yksi tällainen automaatti tulisi sijoittaa jokaiselle VR:n henkilöasemalle. Tämän automaattiuudistuksen myötähän ilmeisesti VR lisää näitä ulkotiloissa olevia lippuautomaatteja; toivottavasti pysyvät kunnossa ilman tuon tyyppistä koppiratkaisua. Kallishan tuollainen ratkaisu tietysti on, mutta eivät ne ilkivallan aiheuttamat korjauskustannuksetkaan ilmaisia ole.
Ideani lopullinen pointtihan on siinä, että kunnolla toteuttamalla koko lipunmyynti tulisi poistaa (kauko-) junista. Jo tuossa aikaisemmin oli juttua siitä lentoturvallisuudesta. Erinomainen uudistus VR:lta olisi se, että asemalaitureillekaan ei pääsisi ilman matkalippua. Eihän muissakaan kuljetusmuodoissa sen "viimeisen" portin taakse pääse ilman lipuntarkastusta (lentokentät, laivaterminaalit, metroasemat).