Mainos

Jukurit mediassa

  • 620 396
  • 2 609

Viath

Jäsen
Jos haluaa "kilpailija"-analyysiä tehdä niin nyt hyvä esimerkki löytyy Ilveksen Haapala-julkistuksesta, ei terve miten hienoa settiä kun käy ig:n ja vaikka fb:n katsomassa.
On kyllä hienoa tekemistä. Näkyy, että seuralla on varaa pitää erikseen viiden hengen sometiimiä muun markkinoinnin päälle.

Ehkä Mikkelissäkin jonain vuonna, kun aletaan tehdä tulosta kentällä ja sitä kautta kassaan. Nyt kuitenkin fiksua, että rahat käytetään maksimaalisesti pelaajiin ja tehdään bare minimum + vähän ehkä extraa toimistolla.

Sosiaalisessa mediassa on se hieno puoli, että se on sosiaalinen, eli kuka tahansa voi olla sisällöntuottaja ja -kuluttaja. Firmojen/Seurojen tilit saa suhteessa mitättömät tavoittavuusluvut verrattuna henkilöiden omiin sosiaalisen median kanaviin. Eli tärkeintä olisi, että seuran lähellä olisi mahdollisimman paljon somehenkilöitä, kenellä on laajat seuraajakunnat ja nämä henkilöt jakaisivat seuran ilosanomaa. Tärkeintä lienee kuitenkin viestin sisältö, ei niinkään miltä se näyttää? Jokisen (ja Jormakan) tulon myötä Jukurit on saanut tällaisia seuraajia mm. Juhani Putkosesta (Putcola). Yksi instapostaus tai twiitti häneltä saavuttanee hattuvakiolla arvioituna samat määrät ihmisiä kuin Jukurien koko kauden instagram-postaukset? Ja ennen kaikkea hardcore-fanikunnan ulkopuolisia.
 

Hoki88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit + Idän ihmeet
Allekirjoitan kyllä palstaoletetun @Viath ideat. Putcola on jympyttänyt sen verran "ilmaista" silmäparia ja sisältöä että jonkinlaisen patsaan voisi Kankaalle pystyttää. Ideaalitilannehan olisi se että tätä tarinaa ja yhteisöä saataisiin rakenneltua samaan aikaan tuon joukkueen kanssa. Sisältöä saataisiin sitten sitoutuneiden fanien kautta joka taas ruokkisi itseään.

Ongelmahan tuossa on ehkä vähän se että bare mininum ei vaan riitä ammattilaistasolla, ja toinen ongelma on ehkä se että taso on aikaisemmilla kausilla ollut huomattavasti parempi. Ensimmäisten kausien ilmiö on hiipunut ja nyt uudesta noususta ei olla saatu mitään irti.
 

Viath

Jäsen
Allekirjoitan kyllä palstaoletetun @Viath ideat. Putcola on jympyttänyt sen verran "ilmaista" silmäparia ja sisältöä että jonkinlaisen patsaan voisi Kankaalle pystyttää. Ideaalitilannehan olisi se että tätä tarinaa ja yhteisöä saataisiin rakenneltua samaan aikaan tuon joukkueen kanssa. Sisältöä saataisiin sitten sitoutuneiden fanien kautta joka taas ruokkisi itseään.

Ongelmahan tuossa on ehkä vähän se että bare mininum ei vaan riitä ammattilaistasolla, ja toinen ongelma on ehkä se että taso on aikaisemmilla kausilla ollut huomattavasti parempi. Ensimmäisten kausien ilmiö on hiipunut ja nyt uudesta noususta ei olla saatu mitään irti.

Niin, riittävyys voitaneen kai määritellä panos-tuotto -suhteen kautta? Jos lisätään panoksia, pitäisi niiden näkyä selkeästi lipunmyynnissä, oheismyynnissä sekä sieltä valua tulokseen tai ainakin liikevaihdon kasvuun ilman tuloksen heikentymistä? Uskon itsekin, että laadukkaammin ja isommin tekemällä saataisiin omat takaisin vähintään 1,5 -kertaisesti, JOS markkina on riittävän suuri. Nythän Jukurit houkuttelee lehtereille sen 2000 - 2500 katsojaa nykyisillä panostuksilla n. 80 000 - 100 000 hengen markkinasta. Se vastaa siis jotain 2-3 % kokonaispotentiaalista. HIFK:llä sen pitäisi tarkoittaa esimerkiksi 20 - 30 000 henkeä per peli ja Tampereellakin täysi halli joka pelissä, ei ole markkinasta sen suurempi siivu. Toki sitä markkinaa jakaa kaksi pääsarjatason joukkuetta.

Toinen on se, että "tuottamattomien" resurssien lisääminen on investointi, johon ensiksi pitää sitoa pääomaa ja tulokset seuraavat ehkä 2-3 kauden päästä. Ilves siis kasvatti somepreesensiään esimerkiksi useamman vuoden ennen kunnon breikkiä ja jos noille maksetaan sivukuluineen vaikkapa 40 000€/hlö/kausi, niin viiden hengen tiimi vastaa 200k investointia kaudessa. Kun tulos on nolla, pitää investointiin löytää rahat pienentämällä pelaajabudua tai omistajan taskusta. Itse en haluaisi lähteä kumpaankaan, vaan kasvattaa tasaisesti joukkueesta liigatasolla keskitason joukkueen ja lähes joka kaudella poffeissa pelaavan organisaation, joka sitten tulorahoituksella kasvattaa toimistoa kirkkaiden valojen (ja ennen kaikkea jatkoajan keskustelupalstan) vaatimuksia vastaamaan.

Edit: lisätty maininta keskustelupalstasta.
 

Hoki88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit + Idän ihmeet
Hyvää pohdintaa. Hankalaa se tosiaan on kun ylimääräistä rahaa ei vielä ole. Myönnän kyllä että omat vaatimukset ovat korkealla tässä asiassa ja meidän tekeminen ei tietenkään voi vastata esimerkiksi Ilveksen touhuja, mutta mielelläni näkisin että jotain edes yritettäisiin.

Nuo markkinakatsaukset ovat hyviä ja pitävät paikkansa, mutta mielestäni nuo Jukureiden saavuttamat katsojaluvut ovat joka tapauksessa suhteellisen pieniä - kiinnostus huonoa. Tulorahoituksen osalta pelkkään peliin ja sitä kautta menestykseen luottaminen on mielestäni vähän riskialtista, entäs jos tulee hyvässä voittoisien kausien välissä muutama huono ja yleisö- ja etenkin yhteisömäärä vähenee entisestään. Nykypäivänä esimerkiksi yhteistyökumppanit ovat kiinnostuneita näistä yleisömääristä, seuraajista, reagointien määrästä, somedatasta yms joten mielestäni näitä tulisi pyrkiä myös kasvattamaa- more profit myös sitä kautta. Somessa olleista myday hommista saadaan vähän tietynlaista dataa siitä että ei siellä kauhean sitoutunutta porukkaa ole (määrällisesti) jos juurikaan mitään kysymyksiä tai muuta kiinnostusta tule. Samoin ainutkertainen Luulajanreissu käsittääkseni huutaa vielä osallistujia että toteutuu (30tyyppiä pitäisi saada kasaan) Sen nyt luulisi löytyvän tuosta hyvästä yleisömäärästä suhteessa asukaslukuun helposti?

Onko muuten @Viath illa tarkempaa tietoa viime kauden tuloksesta, menikö siis +-0?
 

Miju

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Niin, riittävyys voitaneen kai määritellä panos-tuotto -suhteen kautta? Jos lisätään panoksia, pitäisi niiden näkyä selkeästi lipunmyynnissä, oheismyynnissä sekä sieltä valua tulokseen tai ainakin liikevaihdon kasvuun ilman tuloksen heikentymistä? Uskon itsekin, että laadukkaammin ja isommin tekemällä saataisiin omat takaisin vähintään 1,5 -kertaisesti, JOS markkina on riittävän suuri. Nythän Jukurit houkuttelee lehtereille sen 2000 - 2500 katsojaa nykyisillä panostuksilla n. 80 000 - 100 000 hengen markkinasta. Se vastaa siis jotain 2-3 % kokonaispotentiaalista. HIFK:llä sen pitäisi tarkoittaa esimerkiksi 20 - 30 000 henkeä per peli ja Tampereellakin täysi halli joka pelissä, ei ole markkinasta sen suurempi siivu. Toki sitä markkinaa jakaa kaksi pääsarjatason joukkuetta.

Toinen on se, että "tuottamattomien" resurssien lisääminen on investointi, johon ensiksi pitää sitoa pääomaa ja tulokset seuraavat ehkä 2-3 kauden päästä. Ilves siis kasvatti somepreesensiään esimerkiksi useamman vuoden ennen kunnon breikkiä ja jos noille maksetaan sivukuluineen vaikkapa 40 000€/hlö/kausi, niin viiden hengen tiimi vastaa 200k investointia kaudessa. Kun tulos on nolla, pitää investointiin löytää rahat pienentämällä pelaajabudua tai omistajan taskusta. Itse en haluaisi lähteä kumpaankaan, vaan kasvattaa tasaisesti joukkueesta liigatasolla keskitason joukkueen ja lähes joka kaudella poffeissa pelaavan organisaation, joka sitten tulorahoituksella kasvattaa toimistoa kirkkaiden valojen (ja ennen kaikkea jatkoajan keskustelupalstan) vaatimuksia vastaamaan.

Edit: lisätty maininta keskustelupalstasta.
Mikkelin talousalue kokonaisuudessaan on n 75.000 henkeä, joten tuo 80-100 000 on vielä hieman yläkanttiin. #4200 tarkoittaa siis n.5,5% osuutta koko talousalueen asukkaista. Mikkelin asukkaista se tarkoittaa noin 8% osuutta ja nämä luvut on vauvasta vaariin lukuja. Nuo on hyvä muistaa, kun tarkkailee realistisesti lukuja. En missään nimessä tarkoita, etteikö ne ole saavutettavissa, mutta markkinointipanos on huikea, jos tuo on tavoite.
 

Viath

Jäsen
Mikkelin talousalue kokonaisuudessaan on n 75.000 henkeä, joten tuo 80-100 000 on vielä hieman yläkanttiin. #4200 tarkoittaa siis n.5,5% osuutta koko talousalueen asukkaista. Mikkelin asukkaista se tarkoittaa noin 8% osuutta ja nämä luvut on vauvasta vaariin lukuja. Nuo on hyvä muistaa, kun tarkkailee realistisesti lukuja. En missään nimessä tarkoita, etteikö ne ole saavutettavissa, mutta markkinointipanos on huikea, jos tuo on tavoite.
Joo, käytin pohjana Etelä-Savoa, kun alueella ei ole kilpailevaa liigaseuraa.
 

Miju

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Joo, käytin pohjana Etelä-Savoa, kun alueella ei ole kilpailevaa liigaseuraa.
Mietin tässä, että todella hyvä mainos pitää olla jos tavoittaa tuon 5-8% alueen kaikista ihmisistä. Tässä tapauksessa pitäisi tavoittamisen lisäksi johtaa vielä kauppaan ja tämä pitää toistaa 30+ kertaa vuodessa. Eli haasteita piisaa ja tämä tarkoittaa pitkälti sitä, että pelkkä yhtiön oma markkinointi ei mitenkään riitä. Tässä tarvitaan meidän, jo ostoon sitoutuneiden, omaa markkinointia ja aktiivista myyntiin johtavaa työtä. Positiivinen kuva meidän joukkueesta ja sen levittäminen on tärkeää.

Itse en koe joukkueen olevan joku ulkopuolinen, jonka edesottamuksia seuraan. Koen itse olevani osa sitä, se on meidän oma. Tällä tarkoitan sitä, että en odota mitä joukkue tekee, vaan mietin myös sitä miten itse voisin olla apuna. Miten itse voin olla viemässä meidän joukkuetta eteenpäin ja luomassa positiivista mielikuvaa siitä. Muutenkaan en ole sellainen tyyppi, että miettisin sitä miten joku kattaa minulle ruoan pöytään, vaan olen itse kattamassa sitä.
 

Hoki88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit + Idän ihmeet
@Miju lta hyvää tekstiä. Näitä sitoutuneita faneja, kanssakulkijoita, hommassa mukanaolevia Jukurit juuri tarvitsisikin. Ja etenkin uusia sellaisia, me "vanhat" hallilla kävijät siellä käydään mutta mistä näitä sankareita lisää? Siihen nämä esillä olot, videot, podcastit, mitä ikinä tahansa keksiikin ovat yksi väline. Uusille kannattajille on syötettävä lapaan se syy että miksi hommassa kannattaa olla mukana. Ja tätä on tehtävä suhteellisen usein myös vanhemmille faneille, voisin ehkä verrata asiaa parisuhteeseen - toista on huomiotava. Eikös meillä pitänyt muuten olla jotain minitapahtumiakin tässä suht säännöllisesti, mihin ne hävisivät?
 

Hoki88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit + Idän ihmeet
Somepostaukset päivälleen oikein ja yhteistyötkin viimeisen päälle, good job. Tästä on hyvä lähteä tulevaan kauteen. Joko tänään tai alkuviikosta saamme kuulla myös uusvanhaa asiaa.
 

Hoki88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit + Idän ihmeet
Jatkoaika tekee hyvää-sarja saa jatkoa. Nuo myday-hommat ovat ainakin omasta mielestäni mielenkiintoista ja mukavaa sisältöä seurata. Entäs jos ne kaupallistettaisiin - pelaaja, toimihenkilö, huoltaja tms organisaation edustaja menisi tekemään myday-tyyppistä sisältöä yhteistyökumppanin luokse.

Kauppareissulle Cittariin Aaltosen kanssa, Jormakka koeajamaan uutta ID Volkkaria, toimiston henkilökunta testaamaan fysioterapia/hierontapalveluita. Jos ei taas haluta sitoa resursseja muutamaksi tunniksi niin annetaan yhteistyökumppanin tuottaa itse materiaalia - takeover-tyyppisesti. Somesta löytyy kuitenkin iso määrä silmäpareja eri ikäluokista ja erilaisilla profiileilla.

Nykyinen tj tais jossain haastattelussa todeta että Jukureiden tulisi pyrkiä tuottamaan lisäarvoa ja konkreettista hyötyä yhteistyökumppaneilleen niin tässä voisi olla yksi vaihtoehto.

Jos menee käyttöön niin tämä oli 150e arvoinen idea hyväntekeväisyyskassaan.
 

Hoki88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit + Idän ihmeet
Uusi päivä uusi pyörätesti. Iltapäivästä nähdään hienoja hidastuksia, paidattomia Jukuri-sotureita, punaista naamaa ja hikikarpaloita. Jännitys tiivistyy siihen onko musiikiksi valittu joku vanhempi rock, viikinkimetalli vai nykypäivän edm.
 

Hoki88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit + Idän ihmeet
Koulut alkoi tänään.. Muksuille lukujärjestyksiä, shopille tarjoukseen lastentavarat, reput yms vähänkään aiheeseen liittyvä. Pelaajia kaupungille koulujen lähelle "suojatievahdeiksi" - mukaan muutamat ilmaisliput ja vaikka ilmapallot?
 

laitapuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Koulut alkoi tänään.. Muksuille lukujärjestyksiä, shopille tarjoukseen lastentavarat, reput yms vähänkään aiheeseen liittyvä. Pelaajia kaupungille koulujen lähelle "suojatievahdeiksi" - mukaan muutamat ilmaisliput ja vaikka ilmapallot?
Älä nyt liikoja pyydä,onhan siellä jo yksi Piitulaisen tervehdysvideo instassa..
 

Tuusa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit

juhtii72

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Tuohimaan haastattelu Hesarin sivuilla. Kannattaa lukea. Mukava ja fiksu kaveri tämä meijän oma Fränä.

Kyllä, Tuohimaa on äärimmäisen asiallinen kaveri. Oli myös aamulla mukava yllätys nähdä kyseinen juttu myös paperisessa Hesarissa ;)
 

Hoki88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit + Idän ihmeet

Hienoja juttuja tälläiset!
Tästä helppo jatkumo ja jokaiseen/kerran viikkoon/kerran kuukauteen kotipeliin keräys käyntiin. "Ostaessasi lipun saat ostettua toisen puoleen hintaan hyväntekeväisyyteen" Kohteita löytyy varmasti ja -50% ei ole keltään pois tai vaikka täyteen hintaankin. Hyvää ja helppoa julkisuutta, somessa haastetaan porukkaa mukaan, ostaminen helpoksi ja liput jakoon = maximumprofit. Never stop the madness ja kohta pelataan taas #kalevakangas22
 

Hoki88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit + Idän ihmeet
Pitää kyllä antaa mediatekijöille tunnustusta tuosta kapteenistovideosta, oli todella hienosti tehty ja vieläpä muita näkemiäni tyylikkäämpi.
Tämä oli kyllä todella hyvin tehty.

Seuraava 50€ hyväntekeväisyysvinkki: CHL julkaisut missä mukana oleva sponssi hienosti mainittu, @-merkki eteen eri someissa niin saadaan suora linkki lamppuvalmistajan omille sivuille = more profit.
 

Hoki88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit + Idän ihmeet

Heimobuffet-menu syksy 2022​

Pe 2.9 Lihapullia ruskeassa kermakastikkeessa ja perunamuussia L

Palstaoletettu vinkkasi tuonne toiseen ketjuun. Nyt olisi melko lapaan tullut syöttö sometiimille pieneen hassutteluun internetissä - ruotsalaiset & lihapullat ja saa toteuttaa
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös