Ilmeisesti olet tehnyt kylillä tiedusteluja, kun osaat kertoa mielipiteesi monikossa? En minäkään hirveästi pidä tästä tarinan jatkumisesta, mutta tuossa yllä oleva purkauksesi taas mm. Dufvaa kohtaan on jälleen kerran pelkkää paskaa. Vedit paraspelaaja tapaan totaaliöverit ja pian saanemme nauttia filosofiset selitykset asialle.
Hetkinen? Sinäkö päätät, ovatko minun mielipiteeni paskaa vaiko eivätkö ole? Dynamo-tapaan saamme pian nauttia asiasisällöltään kevyehköt, joskin käytännönläheiset selitykset asialle!
Olen kuullut sellaisesta, että nimenomaan Risto Dufva oli se ihminen, joka esimerkiksi oli ehdottanut Sarvisclubin ottavan käyttöön "zigizagi"-huudon Jukurimaalien jälkeen. En ole täysin varma, pitääkö tämä paikkaansa. Mutta tämä on hyvä symbolinen esimerkki siitä, miten tarinaa väkisinkirjoitetaan.
On olemassa
joukkueen tarina, ja sitten on olemassa se tarina, jota kannattajat elävät. Jukurit on päätynyt markkinointistrategiaan, jossa erittäin läpinäkyvästi ja väkisin käsikirjoittamalla yritetään "sulauttaa" kannattajayhteisö osaksi joukkuetta. Jokaisen pitäisi ymmärtää, että vaikka kuinka seura yrittäisi elätellä illuusiota koko heimon aina vain jatkuvasta tarinasta, eivät kannattajat koskaan voi elää joukkueen tarinaa. Kannattaja voi ainoastaan identifioitua todelliseen tarinaan; siihen koko kannattaminen perustuu.
Tiettyyn pisteeseen asti Jukurien tyylinen markkinointi on yhteisöllisyyttä lisäävää toimintaa, mutta olen aistivinani, että strategia ei sellaisenaan tule toimimaan kauaa. Kannattajat huomaavat ennen pitkää, että heidän kokemansa kannattaminen ei sittenkään ole yhtä joukkueen todellisuuden kanssa, vaan kannattajien tarinaa säädellään ja käsikirjoitetaan taustalla, vaikka kuitenkin annetaan ymmärtää, että joukkueen tarinasta on kyse. Lisäksi on vaarana se, minkä jo aiemmin mainitsin: jos tarinaa ei tarpeeksi uudisteta, ihmiset huomaavat teennäisyyden entistä selvemmin ja koko seuran markkinointi alkaa käydä hermoille. Tämä on oma mututuntumani, en ole (vielä) tehnyt asiasta tiedusteluja.
Se on kyllä pakko sanoa sen perusteella, mitä täällä palstalla olen pari vuotta temmeltänyt, että me olemme
@Lähemäen Dynamo täysin erilaisia ihmisiä tahi keskustelupalstan nimimerkkejä. Sinulle on selvästi luontevinta käsitellä asioita käytännöllisestä kulmasta ja jopa toisinaan yksinkertaistaen. Olet myös etevä niin kutsutun haista paska -argumentin toimeenpanossa. Minä taas koen olevani enemmän analyyttinen ja teoreettisesti ajatteleva ihminen, joka kieltämättä joissain tilanteissa voi vaikeuttaa kommunikaatiota - ja joka on selvästi sinunkin perseesi alle sysännyt painetta. Silti olen suoraan sanoen sitä mieltä, että sinunkin kannattaisi tietyissä tilanteissa enemmän harrastaa filosofista näkökulmaa sekä teoreettista lähestymistapaa, siinä missä minunkin saattaisi olla hyvä oppia ilmaisemaan asioita yksinkertaisemmin. On hyvä oivaltaa, että teorian tarkoitus on ennen kaikkea auttaa ymmärtämään syvällisemmin käytäntöä.
Tarina jatkuu!