Jukka Rautakorpi – kauan odottamamme Messias?

  • 206 477
  • 724

peksa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Crystal Palace, Tappara ja HIFK
Mikko Leinoselle potkut voisi olla seuraava ketju tänne. Kun jatkaa hyvä veli toimintaa ja tulos oli saman tien melkein tennislukemilla käkeen niin lätkäkarma osoitti samantien oman mielipiteensä Rautakorven jatkosopimuksesta. Oikeesti Tapparan pitäisi uusiutua nyt rankasti koska kiinnostavuus on mennyt.
 

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Viisi voittoa hyvällä pelillä ja päälle kaksi suurinumeroista tappiota ja potkut kaikille, saatana. Potkut kaikille ja kotipelit määrätään pelattaviksi Huittisten hallissa tyhjille katsomoille. Ei kiinnosta.

Tässä alkaa toivomaan sellaista 3-5 vuotta taaperrusta niin alkaa taas kiekko kiinnostamaan.
 

rinne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Viisi voittoa hyvällä pelillä ja päälle kaksi suurinumeroista tappiota ja potkut kaikille, saatana. Potkut kaikille ja kotipelit määrätään pelattaviksi Huittisten hallissa tyhjille katsomoille. Ei kiinnosta.

Tässä alkaa toivomaan sellaista 3-5 vuotta taaperrusta niin alkaa taas kiekko kiinnostamaan.
Itse vähän sytyn sille, että joku kehtaa edes heittää ilmoille sanat "Leinoselle potkut". Varsinkin tällä ajoituksella. Kaiken Leinosen tekemän jälkeen ja kun Leinosen uraa TJ:nä on joka tapauksessa niin paljon jäljellä... Kertoo taas jotain kirjoittajasta itsestään.

Lopusta samaa mieltä. Tapparan seuraajille, varsinkin tietylle ryhmittymälle seuran pieni taaperrus tekisi hyvää. Yksi totaalinen välivuosi ja sääleistä lauluun, tai ei edes runkosarjasta sääleihin. Tai muutama haasteellisempi vuosi seuralle. Auttaisi ehkä osaa "faneista" palauttamaan perspektiivin kuntoon. Finaaliputki on hämärtänyt odotuksia...
 

pelimies69

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
"Finaaliputki on hämärtänyt odotuksia". En usko, että kitinä siitä johtuu. Joukkue on ollut vuodesta toiseen, niin laadukas ettei muuta voi odottaa, kun menestystä. Minulle oli suuri pettymys, että Rautakorven pahvia jatkettiin. Minusta Rautakorven ja Selinin tyylisten valmentajien aika on ohi. Tekisi ihan hyvää aloittaa Tapparassa ihan uusi aikakausi.
Leinosen kritiikkiä en itsekkään ymmärrä. Siinä on mies, joka on suonnut valmentajalle joka vuosi joukkueen, millä voi voittaa mestaruuden.
 

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
Kun jatkaa hyvä veli toimintaa ja tulos oli saman tien melkein tennislukemilla käkeen niin lätkäkarma osoitti samantien oman mielipiteensä Rautakorven jatkosopimuksesta.
Oliko voittoputkessa porskuttavalla sarjakakkosella mitään tekemistä Tapparan häviön kanssa, vai johtuiko lopputulos pelkästään karmasta?
 

peksa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Crystal Palace, Tappara ja HIFK
Oliko voittoputkessa porskuttavalla sarjakakkosella mitään tekemistä Tapparan häviön kanssa, vai johtuiko lopputulos pelkästään karmasta?

Lähinnä tarkoitin sitä hyvä veli systeemiä sillä kun kaverille järkättiin jatkosopimus tässä vaiheessa kautta kun esitykset on ollut ennemminkin lähellä potkuja kun uutta pestiä. Jukka on jo nähty. Tätä en olis uskonut sanovani mutta toivon että Tapparan pelit päättyvät runkosarjaan että touhu muuttuis.
 

Höylä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Siis kun osaa katsoa tilannetta ulkoapäin, huomaa kuinka menestyksekkään Tapparan Rautakorpi on onnistunut luomaan: kolme finaalipaikkaa putkeen 2010-luvulla aina ollessaan Tapparan peräsimessä.

Ihmettelin keväällä, miksi JYP päätti antaa potkua Veltsu Virtaselle. Ulkoapäin se vaikutti todella kovalta työltä saada JYP lähes joka vuosi pelaamaan välieriä ottaen huomioon, ettei JYPin budjetti ole Tapparan, Kärppien, Lukon tai HIFK:n tasolla. JYP fanit olivat tottuneet liian hyvään JYPin voittaessa lähivuosina kaksi mestaruutta, niin siinä sokeuduttiin ja tuudittauduttiin, ettei välieräpaikat enää riitä. Kun mielestäni se oli maksimaalinen potentiaali noilla JYPin materiaaleilla, mutta tästäkin asiasta on miljoona mielipidettä.

Itse olen havaittavissa hieman samanlaista tuudittautumista joissain Tapparan kannattajissa, kun finaalipaikka ei riitä ja mieluummiin haetaan kovalla riskillä uutta valmentajaa sisään, jotta saadaan se muutama kaipaava tolppalaukaus sisään mestaruuden saavuttamiseksi. Olen tyytyväinen, ettei Leinonen lähtenyt "JYPin linjoille" olla jatkamatta Rautakorven sopimusta, vaan päätti jatkaa sitä. Jos Rautakorven tilalle olisi palkattu täysin uusi nimi (= ei Tapola), niin mitäs sitten kun finaaliputki katkeaisi kuuden vuoden jälkeen. Sitten taas itkettäisiin Rautakorven perään. Kolme finaalipaikkaa putkeen Rautakorvelle on kovan luokan suoritus, tuli se minkälaisella pelityylillä tahansa. Mieluummin tylsällä pelillä finaalipaikkoja putkeen kuin kivalla pelillä välieristä ulos.

Kuka olisi tämä uusi valmentaja Rautakorven tilalle, joka kykenisi kääntämään Tukka-Jumalan neljä finaalipaikkaa muutamaksi kullaksi Tapolaa lukuunottamatta?
 

Kukko

Jäsen
Siis kun osaa katsoa tilannetta ulkoapäin, huomaa kuinka menestyksekkään Tapparan Rautakorpi on onnistunut luomaan: kolme finaalipaikkaa putkeen 2010-luvulla aina ollessaan Tapparan peräsimessä.

Ihmettelin keväällä, miksi JYP päätti antaa potkua Veltsu Virtaselle. Ulkoapäin se vaikutti todella kovalta työltä saada JYP lähes joka vuosi pelaamaan välieriä ottaen huomioon, ettei JYPin budjetti ole Tapparan, Kärppien, Lukon tai HIFK:n tasolla. JYP fanit olivat tottuneet liian hyvään JYPin voittaessa lähivuosina kaksi mestaruutta, niin siinä sokeuduttiin ja tuudittauduttiin, ettei välieräpaikat enää riitä. Kun mielestäni se oli maksimaalinen potentiaali noilla JYPin materiaaleilla, mutta tästäkin asiasta on miljoona mielipidettä.

Itse olen havaittavissa hieman samanlaista tuudittautumista joissain Tapparan kannattajissa, kun finaalipaikka ei riitä ja mieluummiin haetaan kovalla riskillä uutta valmentajaa sisään, jotta saadaan se muutama kaipaava tolppalaukaus sisään mestaruuden saavuttamiseksi. Olen tyytyväinen, ettei Leinonen lähtenyt "JYPin linjoille" olla jatkamatta Rautakorven sopimusta, vaan päätti jatkaa sitä. Jos Rautakorven tilalle olisi palkattu täysin uusi nimi (= ei Tapola), niin mitäs sitten kun finaaliputki katkeaisi kuuden vuoden jälkeen. Sitten taas itkettäisiin Rautakorven perään. Kolme finaalipaikkaa putkeen Rautakorvelle on kovan luokan suoritus, tuli se minkälaisella pelityylillä tahansa. Mieluummin tylsällä pelillä finaalipaikkoja putkeen kuin kivalla pelillä välieristä ulos.

Kuka olisi tämä uusi valmentaja Rautakorven tilalle, joka kykenisi kääntämään Tukka-Jumalan neljä finaalipaikkaa muutamaksi kullaksi Tapolaa lukuunottamatta?

Muutama vuosi sitten finaaliputkien alkutaipalella Rautakorpi/Tapola puhui aina joukkueen tarpeesta uudistua seuraavalle kaudelle. Mäntylä, Erkinjuntti (jolle aikanaan ei tehty jatkoja, koska ei ollut riittävän hyvä roolissaan), Malinen, Bäckström, Rautakorpi jne. Nämä Tapparan tämän kauden siirrot eivät pelaajiston kuin pelitavankaan osalta ole olleet kovin uudistus henkisiä. Päin vastoin pelillinen anti taktisesti, kuin hankinta polittisestikin on ollut koko ajan aika safetyä. Voisiko sanoa, että taso on tasaisen varmasti laskenut koko ajan Rautakorven tulon myötä. Viimekaudelle onnistuttiin pelaajamarkkinoilta houkuttelemaan isoimmat kalat Tapparaan. Lisäksi kesken kauden tuli monia kovia pelimiehiä lisää mm Haapala, Repo. Kokoonpano oli tasoltaan laajempi ja parempi kuin kellään muulla. Finaalipaikka oli OK saavutus, mutta koko kausi huomioiden trendi oli jo tuolloin laskeva. On epätodennäköistä että finaaliputki tällä kaudella saataisiin jatkumaan. Jotakin uutta täytyy toimintaan löytää, ennemmin kuin pelillinen taso saadaan taas hinattua sinne aivan valtakunnan huipulle. Itse uskon muutaman kauden suvantovaiheen alkaneen. Toivottavasti paluu mestaruuskantaan on mahdollisimman nopea.
 

Tollanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Ihmettelin keväällä, miksi JYP päätti antaa potkua Veltsu Virtaselle.

Minusta tämä on melko hyvä vertaus. itsekin tuota ihmettelin ja nyt vahingonilo on kyllä melko lähellä. Veltsun kanssa euroopan mestaruus ja vuodesta toiseen ihan liigan kärkeä, mutta uudistus oli saatava. No sitä uudistusta on nyt siellä saatu ainakin toistaiseksi. Eikä näytä kelpaavan.

"Finaaliputki on hämärtänyt odotuksia". En usko, että kitinä siitä johtuu. Joukkue on ollut vuodesta toiseen, niin laadukas ettei muuta voi odottaa, kun menestystä. Tekisi ihan hyvää aloittaa Tapparassa ihan uusi aikakausi..

Jaa, että ei ole voinut odottaa kuin menestystä. No mitäs tässä nyt sitten on ollut, jos ei menestystä? Ja uusi aikakausi pitäisi saada tämän tilalle? En minäkään suinkaan aina tyytyväinen ole, mutta en mää tähän viime vuosien menestysputkeen nyt välttämättä mitään radikaalia muutosta kaipaa. On tullut nähtyä se toisenkinlainen aikakausi.
 

Borre

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Tänään Rautakorpi alisti pelaajia pari erää. Toisella erätauolla hän unohti sitoa nilkkapainot takaisin erän alkuun ja Tappara pääsi väkisin tasoittamaan. Alkaa näköjään ote lipsua ja kontrolli pettää.
 

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Tänään Rautakorpi alisti pelaajia pari erää. Toisella erätauolla hän unohti sitoa nilkkapainot takaisin erän alkuun ja Tappara pääsi väkisin tasoittamaan. Alkaa näköjään ote lipsua ja kontrolli pettää.
Se oli kuulemma henkisesti Hakametsässä Ilveksen "apuna"'. Oli sen verran tiukka matsi kissoilla, että Raumalla ote herpaantui.

Levtchi on Lekissä seuraavat pelit, hymyili rankkarin jälkeen. Ja Kuusela tuuletti... Ei muuten hyvältä näytä, onneksi tulee tauko
 

Tollanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Tätä en olis uskonut sanovani mutta toivon että Tapparan pelit päättyvät runkosarjaan että touhu muuttuis.

Oletan että olet tyytymätön koska haluat muutosta touhuun. Kukaan kannataja ei kai halua nykyistä huonompaa menetystä, joten sinua ei siis pelkät finaalipaikat tyydytä? Mestaruus on tultava joka vuosi, eikös vaan. Nyt kun kahden mestaruuden jälkeen tuli kakkostila, niin on johtopäätösten vedon aika. Johonkin on raja vedettevä ja se on kakkostilassa. Tai päivän kunnossa ja marraskuun alun sarjatilanteessa.

Ei siinä mitään, kyllä tavoitteiden on kilpaurheilussa oltava korkealla. Keskinkertaisuuteen tyytyvä saa korkeintaan keskinkertaisuutta. Tuo logiikka vaan ihmetyttää, että mestaruus (ja jatkossa jokavuotinen mestaruus) olisi jotenkin lähempänä kunhan ensin taaperretaan ja sen seurauksena hommia muutetaan. Rautakorpi, Leinonen ja kaikki niiden kaverit ulos ja kovemmat tekijät tilalle, siitä se lähtee. Nämä ukot ovat tasonsa osoittaneet ja se ei kelpaa. Tosiasiassahan ei ole yhtä ainoatakaan todistetta tai edes perustelltua syytä olettaa, että muutoksen seurauksena ja sieltä romahduksen jälkeiseltä pohjalta ponnistaen mestaruusputki olisi jotenkin lähempänä saati että se olisi varma.

Kertokaa nyt arvon muutoksen vaatijat keskustelun elävöittämiseksi, että miten se hokkuspokkus tapahtuu, Kuka valmentaa, kuka on toimari ja kuinka etäisiä sen muun porkukan pitää niille olla. Ja ennenkaikkea, millä ihmeen perusteella siitä sitten seuraa se, että ei enää olla kakkkosia vaan aina ykkösiä ja ettei käy niinkuin Jypille? Ja kun sen kerrotte, niin pysykää sitten joissain realismin rajoissa. Minäkin nimittäin tiedän että vaihtamalla organisaation päikseen jonkun NHL-porukan kanssa on tuo ikuinen mestaruusputki ihan mahdollinen.
 

peksa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Crystal Palace, Tappara ja HIFK
Oletan että olet tyytymätön koska haluat muutosta touhuun. Kukaan kannataja ei kai halua nykyistä huonompaa menetystä, joten sinua ei siis pelkät finaalipaikat tyydytä? Mestaruus on tultava joka vuosi, eikös vaan.

Itse asiassa mua nyppii 30v Tapparan lätkää seuranneena tämä vanha kaava mitä on nähty viimeiset 10 kautta. Hankinnat ei ole koskaan olleet 'yllätyksiä' pl ehkä nimenä Backstroöm mutta se noudattaa sitä kaavaa että kokenut kakkonen tuuraajaks (Noronen, Lassila). Sit valmennus ei ole muuttunut aikoihin ja pelejä on näiden herrojen valmentamina aivan liikaa. Sitten otteluiden kuuluttajana oleva Petri Kääriäinen vois mennä vaihtoon koska samaa tylsää touhua nähty jo liian kauan.
 

rinne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Itse asiassa mua nyppii 30v Tapparan lätkää seuranneena tämä vanha kaava mitä on nähty viimeiset 10 kautta. Hankinnat ei ole koskaan olleet 'yllätyksiä' pl ehkä nimenä Backstroöm mutta se noudattaa sitä kaavaa että kokenut kakkonen tuuraajaks (Noronen, Lassila). Sit valmennus ei ole muuttunut aikoihin ja pelejä on näiden herrojen valmentamina aivan liikaa. Sitten otteluiden kuuluttajana oleva Petri Kääriäinen vois mennä vaihtoon koska samaa tylsää touhua nähty jo liian kauan.
Eli mitä oikeastaan pitäisi tehdä? Haistattaa paskat seuran kaikille perinteille ja keksiä pyörä kokonaan uudelleen?

Päässet helpommalla, jos vaan rehdisti vaihdat suosikkiseuraa. Esim. tuossa Hakametsän toisessa päässä jo tehdään asioita merkittävästi erilailla, eri henkilöstön voimin.
 

Borre

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Eli mitä oikeastaan pitäisi tehdä? Haistattaa paskat seuran kaikille perinteille ja keksiä pyörä kokonaan uudelleen?

Päässet helpommalla, jos vaan rehdisti vaihdat suosikkiseuraa. Esim. tuossa Hakametsän toisessa päässä jo tehdään asioita merkittävästi erilailla, eri henkilöstön voimin.

Viimeiset kuusi kautta on ollut tylsää, kun koko ajan tasaisen varmasti finaaleihin ja pari mestaruuttakin siellä ohessa. Hankinnat ovat olleet pääosin tasaista laatua ja kaikessa touhussa on selkeä järki ja päämäärä. Sellainen on tylsää sellaisille, jotka saavat kiksinsa negatiivisuudesta ja muiden haukkumisesta. He nauttivat kun saavat oksentaa pahaa oloa muiden päälle ja kenties hetkeksi unohtaa oman surkeutensa. Menestys on tylsää, kun pitäisi osata kehua, mutta jotkut eivät vain sellaiseen kykene. Heille sopisi paljon paremmin sekoilu ja rämpiminen, koska siihen olisi helpompi samaistua. Jotain tällaista on pakko olla taustalla, koska eihän näissä nillityksissä ole muuten järjen häivää.
 

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Tässä on vähän samaa kuin osassa naisista. Olis se hyvä ja komea ukko, joka kohtelee hyvin. Mutta voi vittu, kun se on tylsä. Ei tappele viikonloppuisin rähinäviinaa juotuaan eikä tarvitse pelätä, että se pätkisi kotona turpaan. Julmetun tylsää.

Tukka-Jukka on siis täydellinen vävy, perin tylsä vaan joidenkin mielestä.
 

rinne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Viimeiset kuusi kautta on ollut tylsää, kun koko ajan tasaisen varmasti finaaleihin ja pari mestaruuttakin siellä ohessa. Hankinnat ovat olleet pääosin tasaista laatua ja kaikessa touhussa on selkeä järki ja päämäärä. Sellainen on tylsää sellaisille, jotka saavat kiksinsa negatiivisuudesta ja muiden haukkumisesta. He nauttivat kun saavat oksentaa pahaa oloa muiden päälle ja kenties hetkeksi unohtaa oman surkeutensa. Menestys on tylsää, kun pitäisi osata kehua, mutta jotkut eivät vain sellaiseen kykene. Heille sopisi paljon paremmin sekoilu ja rämpiminen, koska siihen olisi helpompi samaistua. Jotain tällaista on pakko olla taustalla, koska eihän näissä nillityksissä ole muuten järjen häivää.
Aikalailla samoin olen tuota tulkinnut. En usko, että tässä on Tapparan tekemisellä mitään tekemistä ihan oikeasti. Nämä tietyt tyypit, tietty fanityyppi vain tahtoo valittaa kaikesta. "Kaikki on paskaa". Ei mitään konkreettista, ei todellisia kehitysideoita. Kunhan nillitetään jostakin. Tappara voisi hyvin repäistä ja hankkia tuonne jonkun yllätysnimen valmentajaksi. Parin tappion jälkeen täällä olisi samat tyypit vinkumassa, kuinka ei voitu pysyä tutussa, menestyksekkäässä toimintamallissa. Samat tyypit, joille nyt tuttu ja turvallinen on kirosana.

Eikä sillä. Kyllä minä Rautakorven kiekossa "tylsyyden" jossain määrin ostan. Ei Rautakorven joukkueet aina erityisen viihdyttävää lätkää pelanneet ole. Tulostaso tosin on ollut sen verran kova, että antaa ainakin omalla kohdallani tylsyyden anteeksi.
 

vanukas

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Sebastian Ahon kiekkokoulu
Meillä kärppäpuolellakin oli tylsää Marjamäen aikana ja sittenhän päätettiin oikein räväyttää Suikkasella. Ei mennyt ehkä ihan niin kuin haluttiin.
 

peksa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Crystal Palace, Tappara ja HIFK
Eli mitä oikeastaan pitäisi tehdä? Haistattaa paskat seuran kaikille perinteille ja keksiä pyörä kokonaan uudelleen?

Päässet helpommalla, jos vaan rehdisti vaihdat suosikkiseuraa. Esim. tuossa Hakametsän toisessa päässä jo tehdään asioita merkittävästi erilailla, eri henkilöstön voimin.

Takkia en käännä. Jos ei Tappara niin sit vaikka Hifk tai Ässät. Mutta ei tässä leiriä olla muuttamassa. Borre kiteytti erittäin hyvin tuon. Itse oon nähny Mestaruuksia paikan päällä ja oikeestaan kaiken mitä kiekkopelissä voi nähdä (vain muutama ikävä puuttuu mitä en edes halua nähdä). Kun on noin 1000 peliä seurannut paikan päällä niin peliin lähtemisen kynnys on nykyään sitä että toi kaikki on nähty jo 100 kertaa. Kun mikään ei ole muuttunut jos vertaa Tapparaan joka oli 2003 paitsi ehkä pelaajat. Pointin ymmärtää vain mun ikäluokan tyypit
 

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
Tätä en olis uskonut sanovani mutta toivon että Tapparan pelit päättyvät runkosarjaan että touhu muuttuis.
Itse oon nähny Mestaruuksia paikan päällä ja oikeestaan kaiken mitä kiekkopelissä voi nähdä (vain muutama ikävä puuttuu mitä en edes halua nähdä). Kun on noin 1000 peliä seurannut paikan päällä niin peliin lähtemisen kynnys on nykyään sitä että toi kaikki on nähty jo 100 kertaa.
Nyt menee jo vaikeaksi. Tapparan pitäisi uudistua, koska kaikki mitä kiekossa voi nähdä on jo nähty. Pitäisikö Tapparan unohtaa kiekko ja vaihtaa vaikka jenkkifutikseen?
 
Viimeksi muokattu:

Rafael

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Bristol City
Osan tuosta Peksan vuodatuksesta ymmärrän. Menestyvät organisaatiot tarvitsevat aina uudistusta ja muutosta. Se mikä toimi kolme vuotta sitten, ei toimi välttämättä enää tänä päivänä. Välillä olen ollut huolissani, että ei kai olla jämähdetty ns. paikoilleen. Tälle kaudelle Tapparan pelaamisen viihdearvo on isossa kuvassa noussut, vaikka ailahtelevuutta onkin ollut.

Peksana odottaisin kuitenkin vielä muutaman vuoden Tapparakiekon parissa. Toimari on vaihtumassa. Siirrytään uuteen halliin, mikä on aivan valtava muutos koko organisaation kannalta. On hyvä, että tietty peruskaava tekemisessä on vakaalla, turvallisella ja ehkä tylsälläkin pohjalla kun siirtymä tapahtuu.
 

rinne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Takkia en käännä. Jos ei Tappara niin sit vaikka Hifk tai Ässät. Mutta ei tässä leiriä olla muuttamassa. Borre kiteytti erittäin hyvin tuon. Itse oon nähny Mestaruuksia paikan päällä ja oikeestaan kaiken mitä kiekkopelissä voi nähdä (vain muutama ikävä puuttuu mitä en edes halua nähdä). Kun on noin 1000 peliä seurannut paikan päällä niin peliin lähtemisen kynnys on nykyään sitä että toi kaikki on nähty jo 100 kertaa. Kun mikään ei ole muuttunut jos vertaa Tapparaan joka oli 2003 paitsi ehkä pelaajat. Pointin ymmärtää vain mun ikäluokan tyypit
Mutta edelleen se sama kysymys. Mitä joukkueen pitäisi muuttaa?

Nyt puhutaan seurasta, jossa viime vuosina on tehty "kaikki" oikein. Kaikki lainausmerkeissä, koska parannettavaa on aina. Mutta perusasiat ovat seurassa isossa kuvassa kunnossa. Taloudellisesti seura tekee hyvää / loistavaa tulosta. Urheilullisesti joukkue menestyy. Taino, itse ainakin lasken 2 mestaruutta ja 4 hopeaa menestykseksi. Pelaajien kehitys on toiminut ihan ok. Esimerkkejä voi hakea vähän kaikkialta Liigasta NHL:ään. Pelitavassa on tietyt perusasiat, jotka tuntuvat säilyvän, mutta muuten eri kausien joukkueetkin tuntuvat pelaavan erilailla. Enemmän tai vähemmän. Tokihan seuraa voisi kehittää vaikka KHL:ään siirtymistä varten, mutta siitä nyt valtaosa ei pitäisi vähää alusta. Tappara on Liiga-seura. Liiga-seurojen tavoitteena on käsittääkseni urheilullinen ja jossain määrin taloudellinen menestys.

Puhutaan seurasta, jolle "uusi aika" on koittamassa ennemmin kuin myöhemmin. TJ on menossa vaihtoon. Aika Hakametsässä päättyy muutaman vuoden päästä. Uutta areenaa kohti siirryttäessä on parempi, jopa pakko olla vakaalla pohjalla.

Jos jollekin fanille Tapparan tekeminen on "tylsää", kertoo se mielestäni enemmän ko. henkilöstä. Ei muutos toisi mitään ennen näkemätöntä pitkän linjan kannattajille. Tappara on käynyt läpit menestykset, ollut jopa dynastia. Tappara on toisaalta pahimmillaan kyntänyt konkurssin partaalla. Edellisestä kyntämisestä on jopa hämmentävän vähän aikaa. Ei 2012 vielä niin kaukana ole. Eivät ne neljä kautta 2008 pronssin jälkeen hurraa huutoja herättäneet.

Joten toistan: Helpompi vaihtaa seuraa, jos meno ei tyydytä. Jos ei Liigan sisältä löydy kivaa seuraa, niin ei huolta. Jääkiekkoa pelataan monessa muussakin maassa. Lajin vaihtokin on hyvä vaihtoehto. Mutta ainahan voi toki foorumeille itkeä, kuinka kaikki on paskaa.
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Joten toistan: Helpompi vaihtaa seuraa, jos meno ei tyydytä. Jos ei Liigan sisältä löydy kivaa seuraa, niin ei huolta. Jääkiekkoa pelataan monessa muussakin maassa. Lajin vaihtokin on hyvä vaihtoehto. Mutta ainahan voi toki foorumeille itkeä, kuinka kaikki on paskaa.
Erikoinen kehoitus, siis kerrassaan. Asiahan ei minulle kuulu. Silti ihmettelen tällaista ajatusmaailmaa, jossa eriävän mielenpiteen omaavaa kannatajakollegaa kehotetaan vaihtamaan suosikkiseuraa, jos meno ei tyydytä. Voisi kuvitella, että olisi mielenkiintoista keskustella oman suosikkijoukkueen tilasta niin, että keskusteluun osallistuvia näkökulmia olisi useita, tai ainakin enemmän kuin yksi.

Minä ymmärrän tässä Tapparan nykytilaa koskevassa keskustelussa molemmat esiintuodut näkökulmat. On ymmärrettävää, menestys on ollut viime vuodet niin hyvää, että monet ovat tyytyväisiä Tapparan selkeään ja perin muuttumattomana pysyneeseen toimintatapaan. Toisaalta on myös ymmärrettävää, että jotkut haluavat muutosta. Tämä muutoksen tarve ei välttämättä kumpua pelkästä tylsyydestä, vaan myös halusta ennakoida menestyksekkään tulevaisuuden vuoksi. Voisiko olla, että joidenkin mielestä sama vanha kaava ei muuttuvassa ympäristössä enää jatkossa tuotakaan toivottua tulosta. Tämän vuoksi viilausta toimintatapaan tulisi tehdä ennakoivasti, eikä sitten yhden tai kahden huonon kauden jälkeen.

En ole tässä sanomassa, että Tapparalla menee varmasti huonosti, ellei muutoksia tehdä. En tunne Tapparan tilannetta niin hyvin. Olen sanomassa, että tällä palstalla esiintyneen pienimuotoisen muutospaineen takana voi olla ihan järkeviä syitä. Toki myös tunteikkaita syitä, jotka kumpuavat seurarakkaudesta. Yhtäkaikki, ei eriävän mielipiteen vuoksi tule ketään ruveta vihollisen syliin työntämään.
 

rinne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Erikoinen kehoitus, siis kerrassaan. Asiahan ei minulle kuulu. Silti ihmettelen tällaista ajatusmaailmaa, jossa eriävän mielenpiteen omaavaa kannatajakollegaa kehotetaan vaihtamaan suosikkiseuraa, jos meno ei tyydytä. Voisi kuvitella, että olisi mielenkiintoista keskustella oman suosikkijoukkueen tilasta niin, että keskusteluun osallistuvia näkökulmia olisi useita, tai ainakin enemmän kuin yksi.

Minä ymmärrän tässä Tapparan nykytilaa koskevassa keskustelussa molemmat esiintuodut näkökulmat. On ymmärrettävää, menestys on ollut viime vuodet niin hyvää, että monet ovat tyytyväisiä Tapparan selkeään ja perin muuttumattomana pysyneeseen toimintatapaan. Toisaalta on myös ymmärrettävää, että jotkut haluavat muutosta. Tämä muutoksen tarve ei välttämättä kumpua pelkästä tylsyydestä, vaan myös halusta ennakoida menestyksekkään tulevaisuuden vuoksi. Voisiko olla, että joidenkin mielestä sama vanha kaava ei muuttuvassa ympäristössä enää jatkossa tuotakaan toivottua tulosta. Tämän vuoksi viilausta toimintatapaan tulisi tehdä ennakoivasti, eikä sitten yhden tai kahden huonon kauden jälkeen.

En ole tässä sanomassa, että Tapparalla menee varmasti huonosti, ellei muutoksia tehdä. En tunne Tapparan tilannetta niin hyvin. Olen sanomassa, että tällä palstalla esiintyneen pienimuotoisen muutospaineen takana voi olla ihan järkeviä syitä. Toki myös tunteikkaita syitä, jotka kumpuavat seurarakkaudesta. Yhtäkaikki, ei eriävän mielipiteen vuoksi tule ketään ruveta vihollisen syliin työntämään.
Näitä keskustelujen kulkemia ratoja oppii ennakoimaan, kun lukee keskusteluja säännöllisesti. Tietyt kirjoittajat toistavat samaa rataa vuodesta toiseen. Esim. lainaamani kirjoittaja kuuluu tähän "kaikki on paskaa" -koulukuntaan. Kun joukkue vetää hyvin, ei ko. hahmoa palstalla näy. Mutta jos kerran tai vaikka pari hävitään, niin hassusti jostain kaivaudutaan esiin kertomaan, kuinka kaikki on huonosti. Tämä sama kirjoittaja on viimeisten kuuden vuoden aikana toivonut potkuja valmentajalle joka kausi, on kyse sitten ollut Tapolasta tai Rautakorvesta. Juuri tämän ko. kirjoittajan teksteissä ainoa perustelu muutoksen tarpeelle on tylsyys:
Itse asiassa mua nyppii 30v Tapparan lätkää seuranneena tämä vanha kaava mitä on nähty viimeiset 10 kautta. Hankinnat ei ole koskaan olleet 'yllätyksiä' pl ehkä nimenä Backstroöm mutta se noudattaa sitä kaavaa että kokenut kakkonen tuuraajaks (Noronen, Lassila). Sit valmennus ei ole muuttunut aikoihin ja pelejä on näiden herrojen valmentamina aivan liikaa. Sitten otteluiden kuuluttajana oleva Petri Kääriäinen vois mennä vaihtoon koska samaa tylsää touhua nähty jo liian kauan.
Oma suosikkini on toki tämä tuosta muutaman päivän takaa:
Mikko Leinoselle potkut voisi olla seuraava ketju tänne. Kun jatkaa hyvä veli toimintaa ja tulos oli saman tien melkein tennislukemilla käkeen niin lätkäkarma osoitti samantien oman mielipiteensä Rautakorven jatkosopimuksesta. Oikeesti Tapparan pitäisi uusiutua nyt rankasti koska kiinnostavuus on mennyt.
Ei tarkoitus ole ketään "vihollisen syliin työntää". Mutta jos jonkun seuran seuraaminen tuottaa vain pahaa oloa tai pahaa mieltä, niin suosittelen oikeasti siirtymistä muiden vapaa-ajan harrastusten pariin. Tää on vaan hokia, ei mitään sen vakavampaa.

On hyviä syitä, joilla voi toivoa / vaatia muutosta. Tuo yllä lainaamani ei sitä ole. Tuo menee samaan sarjaan kuin esim. Kärppien kokeilun halu, joka johti Suikkaseen. Eihän se ihan putkeen mennyt. Muutos vain muutoksen takia ei ole automaattisesti hyvä asia. Ei muutos ole mikään itseisarvo. Sille muutokselle pitää olla joku pätevä, perusteltavissa oleva syy.

Tälläkin palstalla, tässäkin osiossa (ehkä tässäkin ketjussa?) Rautakorpea on kritisoitu myös ansiokkaasti. Oikeasti perustellen. Esim. @Sabaton on sitä ajoittain tehnyt pelitavallisiin juttuihin liittyen. Tuollainen rakentava kritiikki, jossa perustellen toivotaan muutosta on jopa suotavaa. Mikään seura ei voi tuudittautua hyvään oloon. Asiat muuttuvat. Se mikä toimi joskus, ei ehkä toimi enää.

Tällä hetkellä ajoitus valittaa siitä, että mitään muutosta ei organisaatiossa tapahdu tuntuu vain oudolta. TJ:n vaihtumisen aikataulu on jo selvillä. Mikki jatkaa ensi vuoden loppuun ja siitä eteenpäin puikoissa on joku uusi henkilö. Tampereella rakennetaan kantta hiljalleen, joten eiköhän se uusi areenakin sieltä muutaman vuoden kuluttua päästä korkkaamaan. Isoja muutoksia. Omaan silmään tuo vaikuttaa siltä, että organisaatiossa on suunnitelma muutoksesta olemassa. ...ja että sitä muutosta hallitusti tehdäänkin. Siellä ei vain olla tekemässä mitään "keksitään pyörä uudelleen just nyt heti" -muutosta.
 

Tollanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Tämä muutoksen tarve ei välttämättä kumpua pelkästä tylsyydestä, vaan myös halusta ennakoida menestyksekkään tulevaisuuden vuoksi. Voisiko olla, että joidenkin mielestä sama vanha kaava ei muuttuvassa ympäristössä enää jatkossa tuotakaan toivottua tulosta. Tämän vuoksi viilausta toimintatapaan tulisi tehdä ennakoivasti, eikä sitten yhden tai kahden huonon kauden jälkeen.

Tuolla ei nyt ollut ihan viilauksesta puhe vaan pikemminkin kaiken uusiksi laittamisesta kuuluttajaa myöten. Tietenkään mikään porukka ei pysy pinnalla kuuttakaan vuotta jos istuu tyytyväisenä perseellään eikä reagoi muutostarpeisiin. Tapparassa on pystytty selvästi yhdistämään toimivaksi todettu systeemi ja maltillinen uusiutuminen ihan kohtuullisen hyvin.

Täällä ainakin minä ihmettelen vaatimuksia vaihtoihin, joihin ei näyttäisi olevan tarvetta. Etenkin kun mikään ei takaa sitä, että jotain parempaa saadaan tilalle. Ja juu, voi olla, että joku haluaa vaan ennakoida ja pysytellä paremmin aallonharjalla, mutta "Leinoselle kenkää" ei minusta ole kovin hedelmällistä ennakointia ja tulevaisuuden rakentamista, jos sen perusteluksi esitetään vain tylsyys ja vaihtelunhalu.

Ja jos tosiaan on niin, että "omassa" porukassa kaikki on niin perin juurin kuppaista että muuta ei siitä saa kuin pahaa mieltä, niin kenties itse suhteessa on jokin pilalla. Monet vaihtaa aviopuolisoakin, vaikka sen kanssa on joskus ollut tosi mukavaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös