Niin. Kysymykseni on hankala suoraan vastata. Muuttujia on liikaa. Epäilemättä Tapparan faneissa on yksittäisiä faneja, jotka kaipaavat muutakin viihdettä. Onko näitä riittävästi, että voidaan puhua merkittävästä ilmiöstä? Olisiko kaltaisiasi faneja, joille voittaminen ei riitä, jos ei joukkue olisi kuuden finaalin putkessa?Kysymys ei ollut mulle enkä edes osaa antaa tähän yksiselitteistä jaa/ei/tyhjiä/poissa -vastausta, mutta viimekausi oli finaalipaikasta huolimatta viihtellisesti sellaista täyspaskaa alusta loppuun, että olin viime perjantai-iltapäivään asti sillä jalalla liikenteessä, etten kyä kanavapakettia tänä vuonna edes ota, kun ei sitä samaa enää millään jaksa.
Hopea ei ole häpeä, as they say. Ja näyttäähän tuo finaalijatkumo tilastoissa mukavalta, mutta...
Perjantaina kuitenkin sitten muutama tunti ennen pelin alkua ajatus muuttui perusteettomalla optimismillä önösti positiivisempaan, että joskos se nyt olisi jo saatu uomiinsa ja hain telia tv -paketin. Little did I know. Kolmen pelin jälkeen ei kannata tietenkään ihan äärijyrkkää mielipidettä suuntaan eikä toiseen kasata, mutta jos nyt silti jotain pitäisi arvioda jo nähdyn perusteella, niin onhan tuo hommeli viihdevinkkelistä edelleenkin ihan samaa kikkelinpuristelua kuin mitä se koko viime kauden oli.
Mutta mua on ihmetyttänyt, miten tuo Tapparan helvetin hiano ja valmis sapluuna edes kyettiin muuttamaan yhden kesän aikana noin laidasta toiseen niin kuin se viime kaudeksi muuttui? Ainakin näin maallikon silmin on vähän vaikea hahmottaa niitä hyviä puolia, joita seuraa kun pelistä otetaan vauhti, idea, yritys, virta ja kaikki viihde pois. Ollaan hiljaa, niin saadaan kalaa -taktiikka, kenties?
Mutta ehkäpä se vielä siitä käynnistyy. Taas. Niinku viime vuonnakin...
Vastaus kysymykseen: pelkkä hyvä sijoitus ei riitä viihteeksi. Ainakaan mulle. Mitäs sitä katselee, jos ei ole mitään katseltavaa. Tuloksen voi sitten kurkata teksti-teeveestäkin.
Pitäisi kaivaa dataa jostain. Mutta uskallan mutuillen väittää, että voittaminen korreloi positiivisesti yleisömäärän kanssa