Ahdistus..
Vähän tulee jatkoaikaan kirjoiteltua, mutta sitäkin enemmän luettua..
Nyt kun näitä kommentteja täällä lukee, niin osa on sitä mieltä, että syy on väärä valmentaja, väärät pelaajavalinnat, Jutin paino tai Karjala-lippikset. Varmaan kaikissa näissä vikaa on:)
Mikä sitten itseäni ahdistaa? Olen yrittänyt jättää pelien katsomista vähemmälle, koska päällimmäinen tunne on monesti se ankara vtutus. Ja tämä korostuu vielä näin MM-kisoissa, kun Mertaranta kailottaa jumalallisia totuuksiaan, jotka kansa uskoo totuuksina. Ehdin valitettavasti katsomaan Tsekki-pelin puolesta välistä loppuun sekä kokonaan eilisen Saksa-pelin. Eilisestäkin sain vaan itseni niin pahalle päälle, että olin varmasti mukavaa seuraa paremmalle puoliskolleni.
En syyttäisi Lassilaa eilisestä, enkä myöskään sanoisi, että vastustajien moket olisivat olleet mitään ylihyviä viime otteluissa. Suomalaisten pelaajien yksilötaito vaan tuossa joukkueessa on heikko edes tuon tason karkeloihin. Katsokaa sitä ylivoimapeliä. Kuinka monta kertaa päästään vetämään suoraan syötöstä? Jos saadaan one timer aikaiseksi, niin meneekö veto maalia kohti, jotta tulisi edes rebound? Hemmetin harvoin. Syöttö on joko liian edessä/takana tai pakki ottaa varman päälle ensin kiekon haltuun ja vasta tämän jälkeen aloitetaan laukaisun virittäminen. Ok, tottakai osasyy on maskilla, joka ei ehdi eteen, mutta ei nykykiekossa ehdi ottaa syöttöä haltuun tai blokkaaja on välittömästi edessä.
Eilen Suomella oli ekassa erässä kuulemma monta hyvää paikkaa. Mitä erätauolla näytettiin laukaisukarttaa, yksikään veto ei tullut b-pisteiden välistä, sieltä mistä niitä maaleja tehdään. Koko pelin laukaisukarttaa en nähnyt, tämän takia näin suppea otanta.
Sarkastisesti voidaan sanoa, että minäkin olen valmis heittämään näillä kommenteilla pyyhkeen kehään. Onneksi kuitenkin systeemi on sellainen, että jos puolivälieriin päästään, päästään eteenpäin kerrasta poikki systeemillä. Tuurin osuus tällöin kasvaa, ja aivan huippu maalivahtipelillä voidaan yltää jopa sinne mitalipeleihin. Tätä tietysti toivon ja jännitän. Samalla kuitenkin odotan, että saamme uuden ajan maajoukkueen Granlundeineen, Pulkkisine ja vaikkapa nyt Armioineen. Sellaisine jamppoineen jotka voivat tehdä 3-4 maalia 15:llä laukauksella. Tänä päivänä se ei ole mahdollista.