Jääkiekko on monipuolinen joukkuepeli eikä otteluita voiteta vain yhden osa-alueen kuten käytetyn taktiikan/pelisysteemin avulla. Joukkuehengen, pelaajien fyysisen ja henkisen kunnon, valmennuksen motivoinnin ja johtamistaitojen jne. täytyy olla riittävällä tasolla. Nykyinen kiekkokeskustelu, joka pitää sisällään lähes kokonaan vain erilaisten taktisten asioiden läpikäyntiä, jättää kiekkokeskustelusta pois todella paljon muita ratkaisevia asioita ja antaa täten pelisysteemille aivan liian korostuneen merkityksen.
Pelaajat tosiaan vastaavat menestyksestä ja tekevät ratkaisut kentällä. Siihen millaiseen ratkaisuun he päätyvät, vaikuttavat kaikki edellä mainitut seikat ja vielä moni muu listaamatta jäänyt seikka. Peli on lopulta pelaajien peli ja heille se on myös annettava.
Hitto. Piti oikein katsoa sivusta nimimerkkiä että onko siellä omani, ihan kuin olisin itse kirjoittanut. Allekirjoitan tuon yo. lainauksen täysin.
Pelikirjakeskustelu on tehnyt todella paljon hyvää jääkiekkoilulle ja se jatkukoon tulevaisuudessakin. Itse kaipaan keskusteluun juuri tuota syvyyttä, koska uskon pelitavan kurinalaiseen toteutukseen ja hyvään lopputulokseen vasta kun tunne- ja tahtotila on täysin kunnossa. Myös tästä osa-alueesta VASTAA joukkueen valmentajat.
Pitkässä kotimaisessa runkosarjassa, jossa "pelikirjaa" on aikaa harjoituksissa toistaa, toistaa, toistaa ja toistaa on mahdollista että joukkueen selkärankaan kirjoitettu pelikirja tulee esiin toistojen kautta ilman täysin 100% keskittymistä.
Olympialaisten tyylisessä turnauksessa minä näen että tunne- ja tahtotilalla on suurempi merkitys, väheksymättä pelitapaakaan - senkin pitää olla kunnossa.
Jos oletuksena onettä Jukka Jalosen pelikirja on kunnossa (näin ainakin monet väittävät), niin näkisin että suurin skarppaus tulevaisuutta ajatellen on tehtävä nimenomaan mentaalipuolen asioihin. Näin maallikkona uskon että pelitason jyrkät heilahtelut johtuvat juuri mentaalipuolen asioista. Näihin Jukan on kiinnitettävä jatkossa enemmän huomiota.
Toivoisin, että julkisessa keskustelussa vietäisiin pelikirjakeskustelun OHESSA eteenpäin myös henkistä valmistautumista. Miksi se on jäänyt pienempään rooliin? Veikkaan että siksi, koska silloin mennään epämukavuusalueelle. Suomalaiset eivät ole maailman parhaimpia motivoinnissa ja johtamisessa (toteamus ei välttämättä faktaa, vain veikkaus). Kun jotakin osa-aluetta ei hallitse, niin sitä mielellään väheksytään ja kiinnitetään huomio toisaalle.
Kärjistetysti voisi todeta, että mentaalivalmennuksella nykyisin käsitetään joko
a) joku huutaa naama punaisena ja antaa sika
b) joku kukkahattu tulee ja puhuu mukavia
Maajoukkueen päävalmentaja voisi itse ottaa ohjat käsiin ja viedä julkista keskustelua enemmän yhdistetympään muotoon kohti pelikirja- ja mentaalivalmennusta.