Jalonen kertoi heti hävityn Ruotsi-ottelun jälkeen, että vain Kapasen ja Mikko Koivun kentät toteuttivat Suomen pelitapaa.
Alkoi heti vilisemään viesti sanaa "pelitapa". Varmasti osansa silläkin että joukkue yhtenäisemmin noudatti pelisysteemiä, mutta kyllä minä pistän voiton vieläkin enemmän sen piikkiin että tahto- ja tunnetila oli joukkueessa kohdallaan. On niin tilannekohtaista arvioida että kumman osuus milloinkin on suurempi, mutta minä kyllä kuulun siihen koulukuntaan joka arvostaa mentaalipuolta matkalla voittoon korkeammalle. En väheksy pelikirjakeskusteluakaan - kun on oikea roolitus, oikea pelitapa ja tunne- sekä tahtotila kohdallaan, niin Daavidkin kaataa Goljatin.
Uskon että mentaalipuolen arvostukseni johtuu siitä, että en ole oikein jyvällä pelikirjakeskustelusta enkä oikein hahmota kentällä selvästi miten siellä mennään. Hiukan kärjistäen, minulla on mielessä vain kolme pelitapaa hyökkäyspäässä kiekon menetyksen jälkeen:
- karvataan yhdellä (sentteri ajaa pakkeihin)
- karvataan kahdella (laidat ajavat pakkeihin)
- peruutetaan (sentteri myötäilee pakkien kiekottelua ja laidat kiinni)
Omassa päässä avataan muutamalla variaatiolla tilanteen mukaan:
- pakki-pakki --> laitaan tai keskelle
- pakki --> laitaan
- pakki --> keskelle
Keskialue ylitetään leveänä rintamana ja kiekko viedään laidasta alueelle ja siitä suoraan maalille tai jättö takamiehelle tai painottomalle laidalle maalin kulmalle.
Kärjistetysti näen pelisysteemin noin yksinkertaisena. Jos ei ole tunne ja tahto kohdallaan, niin pelikirjan voi laittaa takaisin hyllylle. Taklaukset loppuun, heittäytymiset, tilan raivaaminen maalin edessä, röyhkeys, pelikaverin polkkareiden kopsautus jne.
Tänään Suomella (ja Kanadalla) oli tunnepuoli hyvillä kantimilla ja tällä seikalla oli suurempi merkitys kummankin joukkueen voittoon. Tunne- ja tahtotilakiekkoilun voitto.
Minulla ei tosin ole faktoja kuka laittoi tai miten tuo tunnepuoli tuli kuntoon juuri oikealla hetkellä, oliko se pelaajien itseohjautuvuutta (ammattiylpeyttä) tai valmentajan osaamista (motivointi). Kunnossa se tänään oli ja siitä silloin kunnia Jaloselle.