Juhani Tammisen kommentit karsintasarjan loputtua

  • 167 892
  • 592

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Jääkiekkoleijona nro 79 on kyllä kovaa vauhtia tekemässä itsestään Jääkiekkopelleä nro 1. Ei siinä, kyllähän värikkäitä tyyppejä kaivataan vielä lisääkin kiekkomaailman sen ainaisen "lisätään vaan luistelua" ja "kiekot ei pomppinu meille" -jargonin rinnalle mutta joku raja sitten siinä värikkyydessäkin on. Kun tuo Tamin touhu koko ajan menee tuohon itsetehostukseen ja siihen että kukaan ei ole enää edes tarpeeksi pätevä haastattelemaan häntä jos ei ole vähintään maajoukkueessa joskus pelannut, ja siihen että koskaan ei ole itsessä mitään vikaa vaan pitää haukkua kaikki Zamboni-kuskista lähtien kun yritetään keksiä selitystä sille miksi hävittiin. Vastustajan hyvyyttä se ei ainakaan ole, eikä varsinkaan omaa huonoutta. Kaikesta muusta sitä syytä voikin sitten etsiä. Värikäs persoona voi olla myös olematta lapsellinen itkupilli, katsokaa vaikka esim. Ville Niemistä.
 

Eisenhower

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, sympatiat myös Ilvekselle
Naurettava narsistihan Tamminen on, mutta erittäin värikäs ja sitä kautta erittäin tärkeä hahmo suomalaiselle kiekkoilulle. Ketä ikinä kiinnostaa joidenkin tylsien kariheikkilöiden ja rauliuramoiden jargonit lehdistötilaisuuksissa? Tamin ego ja saavutukset eivät ole missään suhteessa toisiinsa. Ehkä juuri siksi äijä on mielenkiintoinen maalitaulu. Ja pelle.

Ike
 
Alpo vei sekä kentällä että haastattelussa.

Melko ironinen kannanotto patakannattajalta siinä mielessä, että Porin päässä vaaditaan tällä hetkellä kuorossa Apen eroa ja sarjan aikana on nostettu esiin monta instanssia, missä Tami on vienyt Alpoa mm. tilannetajullaan 6-0. Lisäksihän Tami on päässyt kaudelle sisäisesti asetettuun tavoitteeseen eli Mestis-voittoon ja sitten vielä luotsannut puolta pienemmällä budjetilla ja liigajämien tähdittämällä jengillä Mestis vs. SM-liiga -tasoeroasettelun seitsemänteen peliin ja sitä myötä historian unholaan.

Mehevän ironista, eikö? Taitaa tosin olla kulttuurissa sisäänpesiytynyt tällainen ironia.
 

TBK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sydän on KIRVEEN muotoinen!
En mää jaksa enään muuten jauhaa Tamin sanomisista, kun kerran kaikki sen tiimoilta on jo sanottu. Tohon kotiedun antamisen kritisointia mää ihmettelen. Jos normaalisti playoffeissa kotiedun saa paremmin runkosarjassa sijoittunut, niin eikö karsinnassa olisi loogista kotietu antaa joukkueelle, joka pelaa ylemmällä sarjatasolla. Jos nämä joukkueet laitettaisiin järjestykseen, niin eiköhän kaiken järjen mukaan Ässät Sportin yläpuolelle olisi? Mun mielestä kotiedun antaminen Sportille olisi ollut aika keinotekoinen ratkaisu. Mun mielestä nää Tammisen näkemykset olisi kaivannut parempia persteluita.
 

Hammer

Jäsen
Suosikkijoukkue
Black & Gold: SAINTS
Mahdoitko edes lukea mitä itse asiassa miehestä kirjoitin? Tuo kommentointi olisi ollut osuvampaa, jos olisit sen tehnyt.
Äsken kävin lukemassa ennen tuota toista viestiäni.

Tuo empatia Tammista kohtaan olisi herännyt korkeintaan siinä vaiheessa, jos mies olisi tullut hitusen nöyrempänä haastatteluun ja myöntänyt tappion ja Ässien paremmuuden. Siinä vaiheessa, kun näin tv-kuvassa Tammisen kättelevän murtuneena vastustajan leiriä ajattelin, että "helkkari, Tami osaa ehkä sittenkin hävitä kuin mies, eikä pelkästään itkeä". Olin väärässä. Empatia katosi täysin. Sportin puolia pidin sarjassa ja luulin, että ehkä Tami sittenkin on osaava valmentaja. Hyvin Sport Ässät haastoi, mutta en väittäisi Tammisen yksin taistelleen Ässiä vastaan. Saattaisi olla, että joku muu valmentaja olisi valmentanut Vaasan Sportin tänä vuonna liigaan ja jos ei olisi, niin ainakin olisi hävinnyt miehekkäämmin. Dramatiikkaa ei ollut tänään riittävästi kentällä, joten hyvä kuitenkin, että Tami sitä kommenteillaan loi. Siltikin miehen puheet olivat merkki henkisestä pienuudesta. Itse aiemmassa viestissäni toki hieman kärjistin asioita, mutta en kuitenkaan tarkoittanut heittää kritiikkiä Tammisesta kyrpä otsassa, kuten tekstistäni ehkä ymmärsit.

Entäs ne Tamin suuret meriitit valmentajana? Ranskassa mies teki hyvää jälkeä, joten turnausvalmentajana en miehen kykyjä kyseenalaista. Kärppien liiganousussa mies teki sen, mitä luultavasti lähes kuka tahansa perushyvä valmentaja olisi tehnyt eli nosti ennalta kovana pidetyn Kärpät liigaan. Mitä muuta? TuTo liiganoususta ei ole muistikuvia sen tarkemmin, koska en sarjaa tarkasti seurannut. Ehkä se olisi yksi meriitti ja sulka Tammisen hattuun? Siltikin pitkässä juoksussa erittäin yliarvostettu koutsi ja pahimmillaan todella vastenmielinen persoona. Viihdyttävää settiä tosin sen takia, että Tamminen on pehmeä päästään, kuten itsekin totesit (tai olet miestä sellaisena kommenttisi perusteella joskus pitänyt).

EDIT: Hyvää tekstiä nimimerkiltä -OO-.
Erityisesti tästä pointista täysin samaa mieltä:

Värikäs persoona voi olla myös olematta lapsellinen itkupilli, katsokaa vaikka esim. Ville Niemistä.
 
Suosikkijoukkue
Semo tutti parrucchieri.
Eikös Jyp Ja Dufva voittaneet tuon sarjan? Tuskin hän silloin voi olla huonoin häviäjä ikinä missään. Ehkäpä "huonoin voittaja" olisi parempi termi?

Parempi etten kommentoi mitään tuohon muuta kuin että olet oikeassa. Mutta on olemassa synnynnäisiä sellaisia (näitä ei-voittajia) ja Robotti Dufva on sellainen pieni mies. Onnea Jyväskylä! *stressman-kävelyä*

Toki eipä siinä mitään pahaakaan ole, jääkiekko on junttien laji ja siinä öykkäröivät juntit pärjäävät parhaiten. Mestaruuden voittaneista herrasmiesvalmentajista ei tule äkkiseltä mieleen kuin Aravirta.
 

carpenter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Ensin valitetaan, että liiga on hajuton, väritön, mautonkin, jne.. Nyt sitten saatiin tuotua tunnetta liigaan, niin sekin oli sitten väärin tuotu.
 

Squit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK ja KaMa
Tamminen on mielestäni ihan hyvä koutsi, varsinkin tuollaiseen operaatioon, kun halutaan nousta liigaan mestiksestä. Tamminen saa intonsa tarttuun jätkiin ja sitä kautta yleisöön. Mestis paikkakunnan ihmisetkin kiinnostuu enemmän Tammisesta ja saa enemmän yleisöä taakseen. Mutta kun Tami on "minä minä minä", nämä jutut ei haittaa tuolla Mestiksessä niin, mutta kun tullaan karsintaan ja tiedetään että koko kiekkohullu Suomi seuraa näitä pelejä, heti on kaikki lehdet täynnä Tammista. Tamminen itse tykkää, hän pääsee ääneen suuren median edessä, mutta tuon egon on pakko vaikuttaa joukkueeseen jotenkin. Samaa itkua oli jälleen kerran, ei voinut myöntää hävinneensä, ei voinut myöntää "Tammisen painostuksen" hävinneen. Siitähän tämä itku tuli, kun ei joukkue hävinnyt vaan hän itse. Hän on se joka on kokenut sitä vääryyttä ja Summanen myös. Tamminen puhui joukkueestaan vain sen, kuinka parin pakin puuttuminen esti Sportia pelaamasta hänen peliään. Todella paljon arvostaa kaveri joukkuettaan, onhan se oikeastaan joukkueen vika kun hän hävisi.

Kuinkahan mahtaa Tami mahtua Apen kanssa samaan boksiin MM-kisoja kommentoimaan?
 

Hammer

Jäsen
Suosikkijoukkue
Black & Gold: SAINTS
Empatia on eri asia kuin sympatia.
Eikös empatia tarkoita tässä yhteydessä likipitäen sitä, että osaa asettua Tammisen asemaan ja kuvitella itse olevansa tuo tänään hävinnyt valmentaja? Itse olisin ainakin toiminut toisin ja myöntänyt rehellisesti Ässien paremmuuden ja sitä kautta ansainnut sitä sympatiaa. Jos olen nyt ymmärtänyt käsitteen empatia totaalisen väärin, niin siinä tapauksessa menen oitis sivistämään itseäni asian suhteen ja opettelemaan tuon termin merkityksen.

Yhteistä on se, että minua vitutti kuin pientä oravaa tuo Sportin häviö. Tammista varmasti koutsina otti päähän vielä enemmän. Olisi silti saanut enemmän arvostusta osakseen (jota mies eittämättä tavoittelee), jos olisi pystynyt olemaan vuodattamatta kaikkia mahdollisia huonon häviäjän selityksiä tv-haastattelussa.
 

jsavolai

Jäsen
Suosikkijoukkue
Peliitat,TiTu,Akaan Kiekko,Pelicans
Eivät ole toviin naurattaneet nuo pelin jälkeen tehdyt haastattelut mutta kyllä Tamin avautuminen oli hilpeää kuunneltavaa. Lääkitys oli selkeästi ollut väärä :)

Ymmärrän kyllä että on tunteet pinnassa, mutta olettaisi hieman että äijä TÄHÄN IKÄÄN saakka olisi ymmärtänyt muutamia perusasioita. Jos vituttaa liikaa voi pitää sen suun supussa ja tehdä järkevä avautuminen sitten pelin jälkeen vaikka jossain sanomalehdessä kun kerkeää vähän ynnäilemään asioita yhteen.

Ei sillä, kyllä myös Alpo vetäisi Ässien organisaatiota kanssa alta lipan, mutta silti Alpon käyttäytyminen oli kyllä kerta luokkaa parempaa, turhaa hurskastelua lukuunottamatta, kuin Tamin vastaava.

Nöyryyttä lisää ja minä minä moodi pois niin hyvä tulee, eri asia sitten riittääkö jäljellä olevat valmennusvuodet tuomaan muutosta ulosantiin. Tai sitten vaan korjataan se lääkitys kuntoon :)

Saapas nähdä mitä kaveri tekee ensi kaudella, mutta se lienee varmaa että teki Tami mitä tahansa ja missä tahansa, hänen tekemänsä asiat tai esiintyminen tulee saamaan palstamillimetrejä riittämiin printtimedioissa.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Asenteesta

Ihailen Tamin asennetta, sitä kaipaan Poriin. Mutta kun pää ei kestä, tästä asenteesta ei ole mitään hyötyä, sekoilu syö sen asenteen.

Jos Tamminen olisi tullut itkien (siis oikeasti itkien) ja pettyneenä kameroiden eteen, myöntänyt tappion ja Ässien paremmuuden, sen jälkeen ylistänyt karsintoja ja haukkunut suljetun SM-liigan, olisi antanut Tammiselle suuret propsit. Mutta nyt haastattelun ydin oli suuret jääkiekkopersoonat, Tamminen ja Summanen, jotka on sivuraiteella. Eli kysymys oli taas vain ja ainoastaan Juhani Tammisesta, ei jääkiekosta tai sen ongelmista.
 

jsavolai

Jäsen
Suosikkijoukkue
Peliitat,TiTu,Akaan Kiekko,Pelicans
Eikös empatia tarkoita tässä yhteydessä likipitäen sitä, että osaa asettua Tammisen asemaan ja kuvitella itse olevansa tuo tänään hävinnyt valmentaja?

Osaksi oikein, lisäksi pitäisi pystyä ymmärtämään Tammisen tunnetila kokonaan ja veikkaan siihen tarvitaan Deanna Troi Star Trekistä ja silloinkin voi olla vaikeaa :)

Näkihän sen haastattelusta että tunnelataus oli kova, mutta ei noin, ei todellakaan noin.
 

ronkpukki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Liverpool FC, Toronto (seurailen)
Olihan se Tamin purkaus hieman liikaa; ensin haastattelu lähti ihan OK mutta loppua kohden kiihtyi enemmän "Mikkosten maailmaksi", missä kaikki paha on muiden syy.

Siitä huutelijasta: Ensin ajattelin sen olevan ihan suomalainen katsoja, mutta kyllä siinä jälkikuuntelulla ulkomainen tai jollakin tapaa natiivimpi aksentti on. Toivottavasti ei kuitenkaan omia pelaajia, koska se olisi jo todella ikävää käytöstä.

Persoona Tami on, täytyy myöskin ymmärtää, että tähän oli panostettu paljon ja ilmeisesti nyt taas hieman aikaa tyhjän päällä "kolmesta tarjouksesta" huolimatta. Siis ymmärrettävää. Älkää tuomitko, jotta teitä ei tuomittaisi, j.n.e.

Jos asiaakin sanotaan: Minusta kotietu luonnollisesti kuuluu ylempänä sarjatasossa olevalle ja haastaja on haastaja silläkin rintamalla.
 

KiVi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nanna Karalahti
Nöyryyttä lisää ja minä minä moodi pois niin hyvä tulee.
"Hyvin taisteltiin tänään, mutta ei ihan riittänyt. Pari kaveria oli sivussa, mutta en halua loukkaantumisten taakse piiloutua. Kaverille pitää antaa tunnustusta. Parempi voitti tänään. Mut mä oon tosi ylpee näistä jätkistä, hieno taistelu meiltä."

Kas, pääsemme tuttuun ja turvalliseen juoneen. Ei tulisi paha mieli kenellekään.
 
Eikös empatia tarkoita tässä yhteydessä likipitäen sitä, että osaa asettua Tammisen asemaan ja kuvitella itse olevansa tuo tänään hävinnyt valmentaja? Itse olisin ainakin toiminut toisin ja myöntänyt rehellisesti Ässien paremmuuden ja sitä kautta ansainnut sitä sympatiaa.

Empatiahan ei varmasti sisällä tuollaista sisäänrakennettua arvostelevaa moraalilatausta, minkä tuossa tekstissä esität. Muuten se on kyllä toisen asemaan asettumista, mutta sitä kautta myös kykyä ymmärtää toisen tunteet ja mahdolliset teot hänen persoonansa kautta. Ei siinä ole syytä asettaa omaa persoonaa miksikään vastinkappaleeksi... sympatia liippaa tässä läheltä, sillä mikäli toisen persoonalliset näkemykset ja tekemiset ovat linjassa omien kokemusten kanssa herättää se varmasti sympatiaa.

Sitäkautta kritiikkini besserwissereistä kohdistuikin täällä tilanteesta täysin ulkopuolella kommentoiviin moraalin ja sovinnaisuuden vartioihin, jotka nostavat itsensä Tamin yläpuolelle, selvästi pystymättä arvostelemaan tilannetta muuten kuin pinnallisin perustein.

Tamin esittämä -mielestäni asiallinen ja aiheellinen- kritiikki onkin sitten vielä tämän kaiken ulkopuolella, mutta uskaltaisin sanoa, että puheet olivat täysin nyky-SM-liigan hengen mukaisia (koska tältä näkökantilta asiaa varmaan tulisi katsella). Siksi ihmettelen tätä suurta aggressiota Tamia kohtaan, mutta kyse taitaa kuitenkin olla joidenkin ihmisten pienuudesta.
 
Viimeksi muokattu:

KPL

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, Q
"Hyvin taisteltiin tänään, mutta ei ihan riittänyt. Pari kaveria oli sivussa, mutta en halua loukkaantumisten taakse piiloutua. Kaverille pitää antaa tunnustusta. Parempi voitti tänään. Mut mä oon tosi ylpee näistä jätkistä, hieno taistelu meiltä."

Kas, pääsemme tuttuun ja turvalliseen juoneen. Ei tulisi paha mieli kenellekään.

Tuohan on kuin suoraan A-P Selinin suusta.
 

Loktev

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Siinä Tami on oikeassa että SM-liiga ei "halunnut" että Ässät putoaisi! Kyllähän hyvin pitkälle kevääseen oli epäselvää nouseeko Mestiksen voittaja karsinnan voittaessaan liigaan. Aivan karsinnan lopussa annettiin ymmärtää että näin olisi, julkaistiin jopa liigalisenssin hinta! Silti olen sitä mieltä että jos Sport olisi noussut niin Ässiä ei olisi pudotettu vaan ensi vuonna olisi pelattu 15:n joukkueen liiga!
 

Cody River

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Kärppien nousun ja VOITON jälkeen oltiin noin nöyrää (Tami pätkän lopussa):

http://www.youtube.com/watch?v=0wGlJBOkVZc

Tänään sitten tappion jälkeen erilaiset tunnelmat.

Tottakai löytyy niitä, jotka jaksavat ymmärtää edelleen Tamia ja näkevät jopa jotain hienoa tuossa käytöksessä, mutta tuskinpa ne ymmärtäjätkään kuuluvat valtajengiin persooniltaan.

Saattoi pikkusen tulla Tamille vihamiehiä tämän illan aikana Urheilukanavan näkyvyysalueella.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
"Hyvin taisteltiin tänään, mutta ei ihan riittänyt. Pari kaveria oli sivussa, mutta en halua loukkaantumisten taakse piiloutua. Kaverille pitää antaa tunnustusta. Parempi voitti tänään. Mut mä oon tosi ylpee näistä jätkistä, hieno taistelu meiltä."

Kas, pääsemme tuttuun ja turvalliseen juoneen. Ei tulisi paha mieli kenellekään.

Eli on tämä ja Tamminen, ei mitään siinä välissä??

Väriä saa ja pitää olla, asioita pitää kritisoida, ilman sitä ei tapahdu kehitystä, mutta aikuisen miehen pitää myös osata käyttäytyä. Ja kun kaikissa näissä Tammisen avautumisissa on kysymys... niin Tammisesta, siitä miten järjestelmä kohtelee Tammista väärin.
 

Viljuri

Jäsen
Rapatessa roiskuu, ja varmasti tie tännekin asti Tamilla ja joukkueella oli varsin monipolvinen, mutta selkeästi (uskottavan) jatkonkin kannalta olisi opittava hieman kontrolloimaan itseään.

Ei että jonkun Dufvan tai toimittajien ala-arvoinen mankuminen ja itkeminen olisi yhtään sen takia parempaa, että jossakin Jyväskylässä tai roska- ja skandaalilehdissä puhdas parkuminen tavataan esittää "sovinnaisemmin sanakääntein", siinä missä Tamilla kaatuvat sekä aidat että aidanseipäät lammaslauman paimentamisessa.

Todellakin kuin eräs entinen diktaattori, mutta tietysti valintana melko lailla nappiin mennyt Vaasan muutakin menoa ajatellen. :)
 

KiVi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nanna Karalahti
Eli on tämä ja Tamminen, ei mitään siinä välissä??
Matikaisen Petrin voi laittaa siihen väliin; antaa erittäin jämäköitä haastatteluja ja saattaa sanoakin niissä jotain. Liian monella se menee tuohon munat kainalossa seisomiseen. Ennemmin Tamin linja kuin se.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös