Hieno , kiireinen päivä Suomen Turussa Eurotam OY:n kotikonttorilla Hirvensalon maisemissa !! Aamulla 7.45 Jopolla kohti Turun Poliisiasemaa, jossa viikkokausia " levännyt lisenssini " odotti noutajaansa!!
Pitkä ura huippu-urheilussa on opettanut sääntöjen ja niiden noudattamisen merkityksen ja tärkeyden, jotta yhteisö voisi menestyä, oli kysymys sitten mistä yhteisöstä ( joukkue, perhe, työpaikka, kaupunki etc..) tahansa!!
Jos rikot sääntöjä, tulee sanktio- simple as that!! Oikein asetetut säännöt ja ihmisten sitouttaminen niihin on jokaisen menestyvän yritysjohtajan, coachin,opettajan, leaderin, perheenisän , etc.. todellinen huoneentaulu ja työkalu, joka ainakin minulle yli 40 vuotta eri yhteisöjä johtaneena on ITSESTÄÄNSELVYYS!!
Poliisin toimintaa vaikeuttaa erityisesti liikenteen ja nopeuksien valvonnan / sanktioiden osalta " pelikirjan " monimutkaisuus,sekavuus, vähäiset resurssit;etc.. joihin jokainen paljon ( 80.000-100.000 km) vuodessa ajava ( kuten minä) kansalainen törmää!!
Erityisen vaikeusasteen tuo julkisuus, koska aina yhtä valpas media on hämmästyttävän kiinnostunut nimistä, joiden mahdollinen max 10 km / h ylinopeus antaisi mahdollisuuden lööppiin, otsikkoon ,skandaaliin etc.!!
Kokemukseni mukaan poliisi myös mielellään avittaa median uutisnälkää tavalla, joka ( yhteistyö- poliisi / media) ) ainakin minun kohdallani on omakohtaisesti koettua ja yllättää edelleen -take my word!!!! Lisäpohdinnan aiheuttaa minun kohdallani vain yksi ( 1) asia!! Miten ihmeessä 3 vuotta Oulussa ( Kärpät Head Coach) , 6 vuotta Vaasassa ( Sport Head Coach & TJ) ja 4 vuotta Porissa ( Head Coach & TJ) , meni luonnollisessa kanssakäymisessä ja vuorovaikutuksessa paikallisen poliisin ja sen johdon kanssa ??
Samoin Suomen Turussa - kotikaupungissani- AIKAISEMMIN ( 1960-luku, 1970-luku aina 1980-luvun alkuun ( 1984) asti! Ko. aika ( 1966-84) henkilöityi Eino Perkoon ( R.I.P.) ; Toimiupseeriin ja Apul.Poliisimestariin , joka johti TPS:N jääkiekkoa jämäkällä poliisin otteella , varsinaisen viranhoidon ohella!! " Eikka" ymmärsi meitä nuoria " tähtipelaajia", mutta piti kuria ja järjestystä ja KUNNIOITUS oli taatusti MOLEMMINPUOLINEN!!
On itsestään selvää , että jokaisen kiekkoyhtiön TJ & Head Coach toimii tiiviissä yhteistyössä paikallisen poliisin, palokunnan ja muun virkakoneiston ja päättäjien kanssa!! Muutenhan isojen yleisötapahtumien järjestäminen ja niiden läpivienti kunnialla olisi mahdotonta ilman osaavaa ja yhteistyökykyistä virkavaltaa!! Erityisesti tänään, jolloin katsomoissa virtaa energian ja yhteisöllisyyden lisäksi olut ja siideri ja erityisesti viikonlopun peleissä - oikein tölkki- ja tuoppikaupalla!!
Joten olisi mukava tietää mikä ihme Turun Poliisin veljillä minun kohdallani hiertää TÄNÄ PÄIVÄNÄ??
Muu recordini auton ratissa -so far- kas tässä: : Kortti since 1968, alla aina kunnon ( uudet autot) nyt Jaguar XF 3.2 D, kilometrit vuodessa 80.000-100.000; ajokokemusta ympäri maailman; Tokion ( 20 miljoonaa asukasta) keskustan hektiikasta aina Sierren ( Sveitsi) sympaattisen pikkukaupungin ( 12.000 asukasta) rauhalliseen liikenneidylliin!!
Tätä - kohtelun ristiriitaa - olisi mieluista päästä puimaan Turun nykyisen poliisijohdon kanssa " face to face" !! Toivottavasti onnistuu?? Siinä - yhteispelin hengessä- kaikille taistelijoille ja (80.000-100.000 km) vuodessa ajaville teiden ritareille ja heidän leideilleen: " Have a Great Driving & Traffic Day" !! Kimi Räikkösen termein: " Leave me alone- i know what i am doing"!! Br. Tami, Lion # 79, Jaguar ( MMT-572) Driver; Suomen Turusta; Licence since 26.05.1968 !!