Hieno, rauhallinen la aamu nyt Haapaluodon maisemissa Airiston parhaiden vesien äärellä!! MM kiekkokin hurahtanut käyntiin ja " kuplassa pelataan ja eletään" - todellinen sääli - take my word!!Latvia ja Riga ovat todellisia jääkiekon helmiä, joiden perusfanit ovat tätä juhlaa odottaneet vuosikausia - take my word!! Olen siellä ollut niin pelaajana , coachina, kommentaattorina , koulutuskeikan luennoitsijana etc.. aina yhtä hieno, historiallinen ympäristö ja atmosfääri!! Sieltä ( Latvia ) on tullut myös joukkueisiini hienoja pelaajia , kärkenä " creme de la creme" Vjatcheslav Fandul, ilmiöimäinen pelintekijä , jonka syöttötaito oli maailmanluokkaa - take my word!! Pelasi " minun joukkueissani " niin Porissa ( Ässät ) kuin Oulussa ( Kärpät ) aina yhtä tehokkaana ja tyylikkäänä ( on & off the ice) !! Chapeau Fadu # 11 !! Tänään on sitten Leijonien vuoro- siitä myöhemmin!! Jääkiekon MM kisat ovat kautta historian saavuttaneet Suomessa maineen ja mielenkiinnon vailla vertaa!! Pelasin ensi kertaa MM kisat Tukholmassa 1970 ja millä tavalla!! Kirjoitin ylioppilaaksi samaan aikaan ( maaliskuu 1970 ) ja Suomen valmennusjohto Head Coach Seppo Liitsolan ( R.I.P.) ja joukkueenjohtaja Olli Pulkkasen ( R.I.P.) johdolla halusivat minut mukaan ehdottomasti ja niin löysimme kompromissin siitä, että pelaan 6 peliä kymmenestä ( 6/ 10) ja reissaan väliä Turku- Tukholma - Turku jatkuvasti, jotta molemmat haasteet voisivat toteutua!! Se oli huimaa leikkiä hienoin tuloksin!! Voitimme Ruotsin ensi kertaa MM kisoissa ja olin tekemässä meidän ensimmäistä maalia ikimuistoisella tavalla!! Ketjuna silloin ns." HIFK ketju " Linnonmaa - Murto ( R.I.P.) - Tamminen ja roolina silloin 3.ketju , koska ykkösessä taiteilivat Ilveksen veljet ( Leimu-Peltonen -Oksanen ) ja kakkosessa Vellu Ketolan johdolla " länsirannnikon ketju" Keinonen- Ketola -Vehmanen!! Ensimmäinen vaihtoni Johanneshovin jäällä ei hetkessä unohdu - take my word!! Kentallisemme ( Rantasila- Riihiranta - Linnonmaa - Murto -Lion # 79 ) toista kertaa jäällä ja Juha Rantasila antaa pystyyn ( laitaan ) Harri Linnonmaalle , Harri lyhyt syöttö Murrolle ja " Murtsi " sovitusti minulle ; olin leikannut Ruotsin pakin Nordlanderin selän taakse, läpiajo; bravuuriharhautus, Bäckman ( MV ) jäihin , nosto ylärimaan , kiekko putoaa maaliviivalle ja Harri lyö varmuuden vuoksi kiekon takarautaan niin että kolina kuuluu yläparvelle asti!! Nopea johto shokeeraa Ruotsin ja kun Mölli Keinonen ja Lasse Oksanen varmistavat lukemat niin lopussa Johanneshovin valotaululla : SWE 1- FIN 3 ja sensaatio ( ensimmäinen MM kisavoitto Ruotsista ) on valmis!! Hämmentävä tunnelma pukukopissamme pelin jälkeen!! Onnittelija satelee ja sitten Coach Liitsola keskeyttää infernon ja sanoo: " Pojat - pieni hetki " !! Jatkaa: " Tällä suomalaisella herrasmiehellä on asiaa" : Esiin ( keskelle pukukoppia ) astelee pienikokoinen mies, esittelee itsensä seuraavasti: " Nimeni on Mäkelä ja olen ollut töissä Ruotsissa sotavuosista lähtien !! Jatkaa : Vuodesta 1949 olen seurannut paikanpäällä Ruotsissa kaikki SWE vs FIN maaottelut ja minulla on AINA ollut salkussani shamppanjapullo , jonka olen halunnut nauttia sen joukkueen ( Leijonat) joka ensi kertaa lyö Ruotsin sen kotijäällä Ruotsissa!! Nyt ( maaliskuu 1970 ) se tapahtui ja ilo , hämmennys ja tunne pukukopissamme oli sensaatiomainen!! Opin silloin ( 19 v) ymmärtämään sen merkityksen, minkä leijonat erityisesti ns. " ulkosuomalaisille" antavat erityisesti menestyksen hetkinä!! !995 olin paikalla Ranskan päävalmentaja kun joukkueeni pelasi sensaatiomaiset kisat , oli oman lohkonsa toinen ( 2. ) ja putosimme vasta semifinaaleissa silloiselle mestarille (Leijonat ; Curre & Team) !! Jäin turnauksen jälkeen paikanpäälle vaimoni kanssa seuraamaan mitalipelejä ja siksi osasin odottaa sitä " tulivuoren purkausta " kun Juti & Team kuljettivat pokaalia Sergelin torin riehakkaissa tunnelmissa!! Siksi olen AINA korostanut omilleni ; niin seura kuin erityisesti maajoukkueissa ko. ilmiön mahdollisuutta ; koska erityisesti " vieraalla maalla" omien menestys tuntuu erityisen hyvältä - take my word!! Joten siinä hengessä nykyleijonille ja heidän kannattajilleen: " Enjoy Your Games", kleep rocking, Br Tami, Lion # 79 , 227 A maaottelua ; 5 years as Team Captain ( "C")
---
Huh Huh, mikä saarna. Ja koko setti tottakai yhtenä kappaleena. Simply Gret!
En tiennytkään että Tami on joskus pelannut kolmosketjussa. No, tämä oli sitten varmasti se ainoa kerta kun ei olla oltu ykkösessä. I assume.