Käsikirjoitin Tammisen ensimmäisen puheen valtuustossa, kun keskustellaan Turun kaupungin rakennushankkeista. Monet ulkopaikkakuntalaisetkin ovat varmaan kuulleet lukuisista kaupungin pieleen menneistä ja myös turhista rakennushankkeista kuten Funikulaari, Logomon silta, Toriparkki ja Teatterin remontti. Viimeisen vuodenkin aikana on varmaan lähes päivittäin ollut juttua siitä, kuinka hankkeita ei ole osattu suunnitella ja toteuttaa ja veronmaksajien rahoja tuhlataan täysin turhiin juttuihin. Viime kesänä oli Turun Sanomissa isot jutut, kuinka amatöörimäistä puuhastelua ja suorastaan korruptoitunutta Turun rakennushankkeiden suunnittelu ja toteutus on. Logomon sillankin kohdalla ihan avoimesti myönnettiin, että lähdettiin vain rakentamaan, mutta ei suunniteltu etukäteen mitään. Torin alle suunnitellaan lämmitysjärjestelmää, jonka monet asiantuntijat ovat lytänneet ja ilmoittaneet vahvasti epäilevänsä sen toimivuutta. Lämmitysjärjestelmän rakentavan yhtiön edustajana häärää yksi merkittävässä asemassa oleva valtuutettu ja taitaa olla kaupungin hallituksen jäsenkin. Se on vaan jännä, kun kukaan ei joudu koskaan vastuusteen ja veronmaksajien piikki on aina vaan auki. No, mutta asiaan.
Tamminen: Jokainen, joka nyt hymyilee tässä tilaisuudessa saa mennä ulos. En kestä nyt yhtään hymyilevää naamaa. Tämä on vakava asia. Olen pelannut Gordie Howea ja Alexander Ragulinia vastaan, ja tiedän mitä tapahtumien keskipisteessä oleminen tarkoittaa : ”If you can’t stand the heat, stay out of the kitchen”. Back to basics ja TEHDÄÄN TYÖÖTÄ!! jotta jatkossa hommat hoituvat paremmin, eikä tunaroida entiseen malliin näiden rakennus- ja korjaushankkeiden kanssa. Jätetään hölmöilyt pois. No minä Aurinkokuningas tulin laittamaan asiat kuntoon kuten sanonta kuuluu: Great players light up the stadium.
Olen jääkiekkoleijona #79 ja hävettää näiden etujen antaminen, jos tätä toimintaa halutaan kehittää ja hoitaa jatkossa rakennus- ja korjaushankkeet kunnolla. Jos nämä vuoriset ja järvelät haluavat kehittää omaa juttuaan ja jatkaa tunarointia, suhmurointia sekä veronmaksajien rahojen tuhlaamista, niin kieltäkää Tammisia ja kumppaneita kokonaan toimimasta. Ei paska pöyhimällä parane, joten keep it simple ja toimitaan jatkossa fiksusti. Katse kohti tulevaisuutta. Tiedän, että suomalaisessa bisneksessä on oikeat ja väärät, Summanen ja Tamminen kuuluu niihin vääriin ja tää koko järjestelmä lyö hirvittävää poikittaista, kun edes yrität saada hommaan jotain järkeä ja yrität puuttua veronmaksajien rahojen tuhlaamiseen sek hyväveliverkoston toimintaan.
Valtuuston puheenjohtaja: Hei Tamminen, sinä olet ylittänyt puheeseen varatun ajan jo reilusti.
Tamminen: Minkäs teet, kun täällä tämä miljoonan markan näyttö ei näytä puheajan päättymistä. Minä olen kyllä entinen jumppamaikka ja olisin ottanut sekuntikellolla aikaa, jos olisin tiennyt.
Valtuuston puheenjohtaja: Voitte pyytää uutta puheenvuoroa.
Hetken päästä Tammisella on uusi puheenvuoro, kun hyväveliverkoston, suhmuroinnin ja tunaroinnin puolustajat ovat pitäneet puolustuspuheenvuoronsa, missä ei nähdä mitään ongelmia rakennushankkeiden toteuttamisessa ja suunnittelussa.
Tamminen: Keskustelun teema on Final Countdown. Kello tikittää meille koko ajan kohti vararikkoa, mutta täällä jotkut tuulettavat kuin Stanley Cupia, kaikki Möttöset ja muut. Pistäkää niille patsas tuonne noin, siinä olisi symboli kun tuulettavat tuolla tavalla tätä farssia. Olivat jo viime valtuustossa lähellä hävitä joukkueelle joka koottiin 600 000 eurolla, vaikka saivat kotiedun ja tuomariedun. Heidän pitäisi hävetä ennemmin kuin tuulettaa tuolla. Mutta meidän teemamme tähän peliin on The Big Steal. Täällä on helvetin vaikea voittaa, kun kotijoukkue saa täyden häkin taakseen. Se, että tämä ottelu on mennyt näin tiukaksi, johtuu joukkueeni rutiinin puutteesta. Ja siitä toisesta asiasta, mihin en enää ota kantaa, kun sakkoa ja kakkua tulee. Loppuu saatana kohta vaimonkin fyrkat, kun omat on loppuneet jo ajat sitten. Tiesin, että tämä saatanan peli alkaa jossain vaiheessa. Se alkoi meidän ensimmäisen sensaatiovoiton jälkeen, kun saatiin kuntalaiset hereille ja jäädytettyä tulevat hankkeet sisäisen tarkastuksen ajaksi. Tämä järjestelmä on nyt tullu niinku tiensä päähän. Onnittelen. My fuckingratulation.
Vanhana kapteenina sanon ihan suoraan, että näillä resursseilla on helvetin vaikea hoitaa hommaa huonommin. Kun aina jonkun täytyy vastata, niin avainpaikoilla on neljä kaveria: hallituksen puheenjohtaja, kaupunginjohtaja, valtuuston puheenjohtaja ja kansliapäällikkö. Siinä ovat ne äijät, jotka voivat katsoa syvälle peiliin. Jos sulla on nuo resurssit, tämä kaupunki, nämä perinteet ja olet rappiolla, niin silloin täytyy tulla uudet äijät – ei se sen merkillisempää ole. Jos veljet haluavat semmoisen, joka palauttaa uskottavuuden ja ennen kaikkea täyttää kaupungin kassan, niin uskon, että olen ympäri maailmaa omat näyttöni antanut. Jos veljillä ei ole puhelinnumeroa, niin Fonecta auttaa!
Valtuuston puheenjohtaja: Huomauttaisin käytöstavoista ja olette taas puhuneet, vaikka kuinka kauan.
Tamminen: Peiliin katsomisen paikka? Vaihdetaan klubitakkeja ja tuu sä tonne ruohonjuuritasolle koutsaamaan, luo se buumi sinne ja positiivinen vire ja mä tuun sinne jakamaan niit viisauksii sinne puheenjohtajan pehmeälle nahkatuolille. Täs on takki, tuu ihmees ja mä tuun jakaa noita viisauksii!
Aikaa on kulunut ja paljon on tapahtunut. Tiedotustilaisuudessa Tammisen kommentit siihen, miten ihmeessä onnistuttiin ikiaikainen Turun tauti hävittämään Turusta:
Tämä oli The Historic Win. Politiikka on the momentum game ja sillä periaatteella mentiin, että win the right games. Tämä oli myös mental game ja Tammisen 60 minuutin paine tappoi Turun taudin. Ei ollut minulle mikään yllätys. Ability may take you to the top, but it takes character to stay there. Kyky ja lahjakkuus saattavat viedä sinut huipun tuntumaan, oli sarja mikä tahansa; mutta siellä pysymiseen vaaditaan luonnetta ja kunnianhimoa ja sitä minulla on.