Rauhallinen torstaiaamu Turun Kuusamakujan maisemissa!!Aamukahvi, päivän Turun Sanomat " rapid fire " tyyliin läpi, illalla sitten paremmin!! Päivän TS järjestyksessä : 1. Pääkirjoitus, jossa tänään - pitkästä aikaa urheilua ja luonnollisesti merkinnällä " Pääkirjoittajalta" !! Varsinainen kun käsittelee " Intian kriisiä" - kovin on läheltä veljet hakeneet " paikallisen ja ajankohtaisen" uutisen / kolumnin!! OMG sanon minä!! Koko pääkirjoitussivu on täynnä maailmanpolitiikkaa: 1. " Intian kriisi koko maailman ongelma" 2." Kyproksen tilanteeseen löytyy ratkaisu" kirkuu toinen otsikolla " viikon väite" ja sitä mutustelee kolme " asiantuntijaa, jotka eivät ainakaan Turkulaiselle kuluttajalle edusta mitään - ainakaan paikallista näkökulmaa muusta tartuntapinnasta puhumattakaan!! Urheilun puolella tulee pelastus - kiitos toimittaja Joonas Jussilan- jonka kuuden ( 6) palstan TPS vs.HIFK ennakko on TS vahvuutta sen parhaasta päästä!! Turun Sanomille ja sen urheilutoimitukselle täydet pisteet eri urheilumuotojen promootiosta , josta paikalliset seurat ja tekijät ovat päässeet nauttimaan jo vuosikymmenten ajan!! Se on ollut ylivertainen metodi paikalliseen urheilukulttuuriin ja siitä maximum respect lähtien EX-TJ Irja Ketosen ( R.I.P.) ja hänen jälkeläistensä Keijon, Mikon, Tarun etc.. luomalle tavalle urheilun tukemiseen!! Simply great sanon minä!! Olen lukenut lehteä päivittäin since 1955, jolloin - äitini Hellinin ( R.I.P.) mukaan opin lukemaan ja jokainen aamu alkoi TS:n ja sen urheilusivujen lukemisella!! Illalla vielä Uusi Suomi , joka silloin tuli äidin liikkeeseen tilattuna ja sen kävin aina noutamassa kun viimeiset asiakkaat olivat äidin Parturi-Kampaamosta lähteneet, yleensä klo 18-19 aikoihin!! Toivottavasti paikalliset urheilun toimijat ovat ymmärtäneet sen valtavan arvon, jonka TS organisaationa ja lehtenä on paikalliseen ( Varsinais -Suomi & Turku) on antanut!! Maximum respect, sanon minä!! Palattuani Turkuun keväällä 1977 pitkän ammattilaisvaiheen ( HJK, HIFK, Cleveland, Phoenix ) jälkeen Turkuun oli mielessäni suositun Pro Hockey Schoolin tuominen Turkuun Forssan ja Vantaan etc.. jälkeen!! Sekin onnistui, koska silloinen vara TJ Mikko Ketonen istui TPS:N hallituksessa ja oli " kiekkomies" isolla K- kirjaimella!! Syntyi brändi TS kiekkokoulu, joka pian sai siivet muiden urheilumuotojen puolella!! Onhan kopiointi aina alkuperäistä ideaa vähemmän luovuutta ja rohkeutta vaativa muoto toimia!! Se siitä ja historiasta!! Jääkiekkomme hienossa historiassa ( Mestaruussarja ja myöhemmin SM-Liiga ) on muutama klassikko vailla vertaa!! Nyt yksi sellainen on taas käsillä kun TPS ja HIFK iskevät yhteen!! Muutama yhteinen asia: Kummallakin puolella on puikoissa ( as Head Coach) muualta tulleet veljet, mistähän kulttuurista sekin sitten kertoo!! Luulisi, että ko. meriiteillä ja historialla toimivat huippuseurat löytäisivät avainpaikoille ( TJ, GM, Head Coach & stuff) veljiä ns. omista riveistä , mutta ainakaan tällä kertaa ei näin ole käynyt!! Se siitä ja nyt sitten jännittämään ex- joukkueitteni taistelua!! HIFK:N riveissä meni kolme ( 3) hienoa kautta ( 1973-75) ja saldona 1 kulta, 2 hopeaa ( Jokerit 1973 ja Tappara 1975 ) olivat sillä kertaa parempia!! TPS:N puolella en päässyt pokaalia nostamaan , mutta mitaleita vitriinissäni on sitten pienen pelikassin verran!! Hienoissa ketjuissa ( ykkösketju) pääsin pelaamaan ; joista TPS:n ykkösketjut Kuismanen - Wahlsten -Tamminen ( 1966-70) ja Leppänen- Jarkko -Tamminen ( 1977-82 ) ovat jääneet nautinnollisina muistoina mieleen!! Loistavia pelaajia ja tehot sen mukaisia!! O`tempora O` Mores sanoisivat latinot!! Siinä voittajien ja alkavien välierien hengessä: " Have A Great Day", Br Tami, Lion # 79, HIFK # 9, TPS # 14 C
Siinähän sitä tulikin taas pienenä muistinvirkistyksenä unisille palstatovereillekin " radid fire" tekniikalla taottua mm. ( " to name a few"), että milloin EX Maajoukkuekapteeni oppi lukemaan ja mistä lähtien Turun Sanomia on luettu ( since 1955) - simply great sanon minä!! ja missä ketjuissa TPS:N puolella on pelattu ( ykkösketju) Maximum respect, sanon minä!! TPS:N puolella ei valitettavasti pokaalia päästy nostamaan ( asia korjaantuu myöhemmissä elämäkerroissa -i assume) HIFK:N riveissä hienoista kausista jäi onneksi myös kultaa haaviin THANK GOD!! Se siitä ja historiasta tosin tällä kertaa, Tamihan ei tunnetusti menneitä vatvo!! Kielimiehenä EX Maajoukkuekapteeni ( CEO EuroTam Oy) tietää myös, että O`tempora O` Mores sanovat latinot!! ja " Style is never out of fashion" sanoo puolestaan Reagan, mutta se siitä!!