Joulu tulee – oletko valmis?

  • 89 241
  • 587

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Itselläkin on kyllä nykyisen kumppanin kanssa mennyt niin, että oma innostukseni jouluun hupenee vuosi vuodelta. Toinen luettelemalla luettelee ruokia, mitä pitää ostaa. Pari lahjaakin pitäisi hankkia. Mitäs jos lähdenkin vaikka Meksikoon ja vedän vaan tortillaa ja Solia?

Jos mitään siedettävää, ei oikein jakseta vierailla missään, eikä kukaan ole tunkeilemassa meidän seuraan. Näin kun ei lapsia ole, suon sen riemun ja metelin niille, joilla on.

No onneksi kuulen Raskasta joulua, tuo vie hetkeksi johonkin toisiin sfääreihin.
 

heketsu88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars Kärpät Joensuun Kiekkopojat ManU
Me ollaan neljän siskoni kanssa päätetty, että toisillemme emme lahjoja osta jouluna. Pelkästään vanhemmillemme ostamme yhteisen joululahjan. Itse en tykkää laittaa omaan kämppääni koristeita tai kuunnella joululauluja. Vanhemmilla vietän joulua, jonne myös siskot tulevat yleensä joulun ajaksi. Syödään jouluruokaa, koristellaan joulukuusi, jaetaan ja avataan joululahjat sekä käydään joulusaunassa. Tämä riittää minulle.
 

J_Boumedienne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Kärpät, Suomen palloilumaajoukkueet
Tytär alkaa olla kovimmassa joulunodotusiässä, ja siitä asti, kun uusi lelukirja tupsahti postista, on ollut melkoista haipakkaa. Lahjatoiveet on rustattu tussilla moneen kertaan, ja hän muistaa jo ulkoa, miltä sivulta mikäkin lelu löytyy. Lähes joka päivä toistuu sama kysymys: onko nyt jo joulu? Kyllähän sitä itsekin huomaa elävänsä odotuksessa, nimenomaan lapsen ilon ja jännityksen kautta.

Aatto tulee näillä näkymin vietettyä kotosalla, kun vaimon vanhemmat ja nuorimmat sisarukset tulevat käymään. Toisena joulupyhänä on sitten tarkoitus mennä oman äidin luokse. Mitään älyttömiä jouluvalmisteluja ei ole ollut tapana tehdä - pientä koristelua ja siivousta lähinnä. Lahjojenkaan puolesta ei tarvitse enää juuri ressata, kun ne alkaa olla hankittuna.

Eli valmiina ollaan. Muovikuusikin törröttää jo nurkassa, ja puolimetrinen, Ideaparkista ostettu tonttuhahmo sen vieressä vahtii herkeämättä, että tytär jaksaa pysyä kilttinä. Ainakin teoriassa.
 

Reverent

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Nyt näyttäis olevan tulossa paras joulu sitten lapsuusaikojen. Vaimo on töissä aattona klo 14 - joulupäivä klo 7:15. Poika lähtee morsiammen kanssa Poriin ja tytär perheineen viettää vuorosopimuksen mukaisesti jouluaaton vävypojan perheen kanssa.
Olen jouluaaton vapaalla ja menen töihin tapaninpäivänä, joten saan viettää jouluaaton täysin yksin. Parempaa joululahjaa en olis voinu saada. Odotan jo sitä omaa rauhaa, eikä tarvii väkisin ahtaa kinkkua ja laatikoita naamaan, kun en niistä erityisesti perusta.
Sään salliessa kävely vanhempien haudalle, kotimatkalla glögi Apteekissa ja sit kotiin syömään jotain ei-jouluruokaa ja ilta takkatulesta, punaviinistä ja rommista nautiskellen. Voiko olla paremmin? Joulupäivänä sit taas paluu arkeen ja anopin luo koko perheen voimalla, mutta tällä hetkellä toi aatto kuulostaa niin hienolta, että tosiaan viimeks lapsena olen odottanut aattoa yhtä paljon.
 

Pottakameli

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Joulu menee Yövuorossa, mutta en tiedä täytyykö ennen töihin menoa jotenkin joulua viettää ja lahjoja jakaa.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Jouluihmisiä tässä ollaan, mutta aika usein vuoden melkeinpä kiireisin aika paukahti joulun alle, eikä hirveästi ehtinyt mitään valmisteluja tehdä.

Tänä vuonna olen oikeastaan koko syksyn ollut jotenkin sellaisessa vireessä, ettei juuri jaksa duunista stressata, ja kun tuohon pienen ruuhkajakson päälle hommasin koronan matkatuliaisina, pisti se loppuvuoden kalenterin uusiksi. Siksipä olenkin hyggeillyt kynttilänvalossa glögin kera jo useamman kerran. Tänään lähtee laatikot uuniin, saaristolaisleivän teen tiistaina. Perjantaina aamulla kauppaan ja lohet savustukseen. Kuusi pitäisi hakea joko tänään tai sitten vasta perjantaina, ehkä tänään kuitenkin.

Vähän on sellainen odottava fiilis joulun ja koko elämän suhteen, kun tässä juursillään kuulimme, että alle 70-vuotias appini on vakavasti sairas ja saattaapi olla viimeinen joulu edessä. Asumme hänen rakentamassaan talossa ja täällä on monta yhteistä joulua vietetty, joten on kohtalaisen haikea olo. Mutta turhapa miestä on vielä kuopata, vaan edetään päivä kerrallaan ja otetaan yhteisestä joulusta kaikki irti.

Kun oma veli menehtyi äkillisesti hiljattain, on joululla sitäkin kautta aiempaa hartaampi merkitys. Ei hengellisesti, vaan vireeltään. Yksi joulun lempilauluistani "Maa on niin kaunis" saa aiempaa konkreettisempia merkityksiä.

Mutta joo, hieno juhla. Lapsesta saakka olen ollut tunnelmoija, ja joulu on ollut lempiaikaani. Aikuisena sen merkitys on muuttunut, mutta taika edelleen monella tapaa säilynyt, varsinkin kun valkoisen version saa kokea.

Rauhallista joulun odotusta ja joulua kaikille!
 

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
Tässä on omistautumista joulun viettoon. @vilperi varmasti ainakin tykkää

Onhan tuossa aistittavissa jo melkoista intohimoa ja tosiaan omistautumista joulua kohtaan. Hienoa toisaalta että jaksaa ja ehkä muidenkin mielipiteistä välittämättä rohkenee noinkin paljon jouluun panostaa.

Ehkä minunkin makuuni alkaa tosin olemaan jo siinä ja tuossa onko liikaakin jo satsattu jouluun. Kyllä joku määrä voi olla jo liikaa, kun on hankittu huusholliin kymmenen joulukuustakin. Myös vessassa oma kuusensa.

Mutta jos tuosta nauttii niin mikäs siinä, antaa mennä vain. Omahan on tupansa.
 
Suosikkijoukkue
Tappara, Setämiehet
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Nyt näyttäis olevan tulossa paras joulu sitten lapsuusaikojen. Vaimo on töissä aattona klo 14 - joulupäivä klo 7:15. Poika lähtee morsiammen kanssa Poriin ja tytär perheineen viettää vuorosopimuksen mukaisesti jouluaaton vävypojan perheen kanssa.
Olen jouluaaton vapaalla ja menen töihin tapaninpäivänä, joten saan viettää jouluaaton täysin yksin. Parempaa joululahjaa en olis voinu saada. Odotan jo sitä omaa rauhaa, eikä tarvii väkisin ahtaa kinkkua ja laatikoita naamaan, kun en niistä erityisesti perusta.
Sään salliessa kävely vanhempien haudalle, kotimatkalla glögi Apteekissa ja sit kotiin syömään jotain ei-jouluruokaa ja ilta takkatulesta, punaviinistä ja rommista nautiskellen. Voiko olla paremmin? Joulupäivänä sit taas paluu arkeen ja anopin luo koko perheen voimalla, mutta tällä hetkellä toi aatto kuulostaa niin hienolta, että tosiaan viimeks lapsena olen odottanut aattoa yhtä paljon.
Huikeaa! Joulu on oikeastaan ainoa aika vuodesta, jolloin toivoisin olevani perheetön. Tarkoitan todella perheetön.

Koska tällaisen toivominen tuntuu jotenkin väärältä, olen usein joulun aikoihin melko ahdistunut. Toivoisin, että voisin olla aina töissä jouluna, mutta valitettavasti en ole ollut koskaan.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Nyt näyttäis olevan tulossa paras joulu sitten lapsuusaikojen. ...
Tämän (koko) tekstin myötä pysähdyin miettimään omia Joulujani ja muistoja niistä ja huomasin, että lapsuuteni Joulut ovat jotenkin paremmin muistoissa kuin ne, jolloin omat lapseni ovat olleet pieniä/nuoria/kotona. Minulle vanhempana Joulu kaikkineen on ollut hyvinkin stressaavaa, joskin onhan varmasti joka Joulussa lasten vanhempana olleet myös ne herkät/iloiset hetkensäkin.
Minulle Joulu aiheuttaa, edelleenkin, stressiä, joka juontaa juurikin tuonne vanhemmuuden haasteisiin, silloisen vaimon/perheen odotuksiin ja vaatimuksiin, vaikka nykyisin meillä, vaimollani ja minulla, on tapana viettää Joulumme rauhallisesti kahden hyvän ruuan ja juoman parissa. En vain ilmeisesti ole osannut käsitellä tätäkään... ainakaan vielä...
Niinpä, kuten jo aiemmin postasin, tällä kertaa vietämme täysin erilaisen Joulun pikku reisussa Suomenlahden eteläpuolelle nauttien siellä, toivoaksemme, uusista erilaisista asioista ilman mitään stressiä.
 

Haidekkeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalpa, Jokipojat, Corey Perry
Arviolta kymmenes peräkkäinen joulu töissä. En valita kun en ole erityisemmin jouluihminen enää aikuisiällä ollut. Sitä päivää odotellessa, milloin joulu löytää meikäläisellä sen saman merkityksen mitä sillä oli joskus.
 

mountainsnake

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Kyllähän se joulu menee, etukäteen ahdistaa vierashuoneen siivous ja suihkun&saunanpesu, mutta tuleepahan tehtyä. Nappeihin rokit soimaan, ja kumihanskat käteen ja jynssäämään. Eukon sukulaisille lähistölle mennään varmaan joulupuurolle, aattoaamuna, koska se on maks 2 tunnin reissu kotiovelta kotiovelle, ja lapsille on saman ikäisiä serkkuja kirkumassa ja juoksemassa ympyrää. Muuten olen kyllä jouluihmisiä, sisaruksiani ja äitini tulee meille aatoksi, omat lapset 1 ja 3 v tykkäilee touhusta, vaikka lahjoja en heille hommaa, koska sukulaiset tuo kuitenkin. E Vältän turhaa krääsää. Kinkua, juustoja, lohta ja viiniä lasi tai pari, sekä aikuisten kesken lautapelejä koko ilta kun lapset nukkumassa, katsotaan sitten rouvan kanssa heräämisvuorot lasten kanssa joulu- ja tapaninpäivälle. Toivottavati olisi myös hyvät kelit, että pääsisi vanhemman pojan kanssa ulkojäälle ensi kertaa luistelemaan, ja takapihalle olenkin tehnyt hiihtoladun, jonne pääsee kirpparilta hommaamiani suksia testaamaan.
Kun ei mene liian suorittamiseksi, niin kyllä siitä yhdessäolosta perheen kanssa voi tosiaan nauttia. Olen tykännyt joulusta kyllä aina, koska meillä on aina ollut perhejoulu, ja olen muutaman vuoden päästä nelikymppinen. olen tainut nuorena kossina kerran tai kaksi lähteä aattona baariin porukan kanssa "bailaamaan" ja ei ole kyllä toiminut siinäkään iässä. Mielummin settlers of catania pienessä hiprakassa, tai mitä vaan kivaa, muttei liian haastavaa lautapeliä. Ehkä sitten joulupäivänä on aikaa uppoutua johonkin vähän monimutkaisempaankin lautapeliin. Mutta omaan jouluun ne kuuluvat siinä missä kinkkukin (joka on ihan ok, kun tekee kunnolla ylikypsää).

Saatan myös vetäytyä mancaveen pelaamaan supernintendoa, jos alkaa hälinä ahdistamaan :D
 

Chespa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Jää-Ahmat & HPK
Olen jo muutaman vuoden puolisolle vihjaillut, että eikö jo voitaisi lähteä Jouluksi jonnekkin toiselle puolelle maapalloa ja jättää koko joulusäätö väliin. Ei ole vielä mennyt läpi. En ole koskaan ollut mikään hirveä jouluruokien ystävä ja varsinkin kun en lihaa tahi kalaa syö, niin vaihtoehtoja ei hirveästi edes ole. Puolisolle ostin lahjaksi uuden läppärin, joka on jo käytössä. Sormet ristiin, että ensi vuonna onnistaa ja joulu vietetään jossain palmujen alla. Molempien perheet tosin repisi pelihousunsa, mutta it is what it is.
 

Glove

Jäsen
Huikeaa! Joulu on oikeastaan ainoa aika vuodesta, jolloin toivoisin olevani perheetön. Tarkoitan todella perheetön.

Koska tällaisen toivominen tuntuu jotenkin väärältä, olen usein joulun aikoihin melko ahdistunut. Toivoisin, että voisin olla aina töissä jouluna, mutta valitettavasti en ole ollut koskaan.
Hommaa taksinajolupa ja ala ajamaan taksia, vaikka vain jouluisin. Joulu oli ehkä parasta aikaa myös ratin takana jos vertaa muihin juhlapyhiin. Ei välttämättä rahallisesti se paras, mutta mielestäni mukavin.

Olen jo muutaman vuoden puolisolle vihjaillut, että eikö jo voitaisi lähteä Jouluksi jonnekkin toiselle puolelle maapalloa ja jättää koko joulusäätö väliin. Ei ole vielä mennyt läpi. En ole koskaan ollut mikään hirveä jouluruokien ystävä ja varsinkin kun en lihaa tahi kalaa syö, niin vaihtoehtoja ei hirveästi edes ole. Puolisolle ostin lahjaksi uuden läppärin, joka on jo käytössä. Sormet ristiin, että ensi vuonna onnistaa ja joulu vietetään jossain palmujen alla. Molempien perheet tosin repisi pelihousunsa, mutta it is what it is.
Yhden joulun olen ollut Kanarialla ja se oli yksi parhaista jouluista. Lähdettiin 2 vko ennen joulua ja tultiin Tapaninpäivän iltana takaisin. Säästyi ihan kaikelta jouluhössötykseltä kun lähti sopivasti joulun alla. Mikäs sen mukavampaa jouluna kuin kellua lämpimässä rantavedessä +30 helteessä.

Ja tämä joulu sitten. Eilen ostin yhden joululahjan, tänään taidan käydä ostamassa toisen. Siinä onkin sitten lasten lahjat hommattu kun vanhin lapsi halusi rahaa kun säästää johonkin musiikkilaitteeseen joka oli useamman satasen arvoinen. Sitten vielä mutka Oy Alkoholiliike Ab:n myymälään ja ostan kaverilleni pullon viiniä.

Eilen kaupassa katselin joulutuotteita ja taidan mennä aika kalapainotteisesti. Olen hieman kahden vaiheilla, ostanko kinkkua ollenkaan? Yksin kun sen sitten joutuu kumminkin syömään kun nuo tenavat ei niin välitä joulusapustakasta. Tai no, eihän ne mitään tenavia enää ole kun nuorinkin täyttää joulupäivänä 15 v.
 

Reverent

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Olen jo muutaman vuoden puolisolle vihjaillut, että eikö jo voitaisi lähteä Jouluksi jonnekkin toiselle puolelle maapalloa ja jättää koko joulusäätö väliin. Ei ole vielä mennyt läpi. En ole koskaan ollut mikään hirveä jouluruokien ystävä ja varsinkin kun en lihaa tahi kalaa syö, niin vaihtoehtoja ei hirveästi edes ole. Puolisolle ostin lahjaksi uuden läppärin, joka on jo käytössä. Sormet ristiin, että ensi vuonna onnistaa ja joulu vietetään jossain palmujen alla. Molempien perheet tosin repisi pelihousunsa, mutta it is what it is.
Juurikin näin. Ollaan oltu pari joulua etelä-Amerikassa, kerran Teneriffalla ja kerran Thaimaassa. Ehdottomasti parhaat joulut ollut noi. Ei stressiä, ei hössötystä, ei jouluruokaa eikä paskoja kelejä. Chilessä mm. grillailtiin jouluaattona, which was nice. Nykyään vaimo on vaan vähän nihkeä lähtemään jouluksi reissuun, kun on tullut lapsenlapset kehiin eikä halua jättää äitiään jouluksi yksin, vaikka tänäkin jouluna rouva on töissä aaton.
Ja vaikka matkat joulun ja uudenvuoden aikoihin ovat kohtuullisen kalliita, niin silti ehdottomasti joka sentin arvoisia. Aionkin jatkossa lisätä painetta vaimon suuntaan, josko taas lähdettäis jouluks lämpöön ja aurinkoon.
 

Krepo

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Málaga CF
Vielä ei ole joulufiilikseen tullut päästyä. Joka vuosi tuntuu, että myöhemmin ja myöhemmin innostuu joulusta.

Lahjat tuli hankittua netistä jo ajat sitten, jotta välttyy viime hetken paniikilta. Ruuatkin ostettuna. Keskiviikkona lähden kirjolammelle pilkille, joten tuolta tarkoitus saada joulukalat, muuten joutuu vielä kala kaupoille.

Aatto on itselleni sellainen päivä, että en töitä tee, vaikka joidenkin on työpaikallani pakko olla. Aikoinaan työhaastattelussakin olen asettanut ehdoksi tuon. Ei millään tavalla uskonnollisin perustein, vaan haluan pyhittää nautiskeluun ja perinteiden noudattamiseen tuon päivän. Tänä vuonna, kuten edellisinäkin itse viettänyt töissä uudenvuoden, pääsiäisen, vapun, juhannuksen... Joulun haluan vapaaksi.

Perinteisesti herään 7:30 ja alan riisipuuron keittoon. Lasten kanssa, jotka molemmat ilokseni viettävät joulun "kotona" katsotaan joulupukin kuumaa linjaa. Tai "katsotaan". Todellisuudessa puhelinta tuijotellaan... Lumiukon jälkeen joulusaunaan. Tuon jälkeen pikkuhiljaa aloittelee ruokahommia. Appivanhemmat ja välillä joitakin sukulaisia tulee syömään. Sitten lahjat jakoon.
 

sunnuntai

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Newcastle united
Aika tavalla

Kotia laitoin joulua vähän heti kuun alussa, ei hirveästi mitään fiilistä ehkä, mutta uusia perinteitä, kun asiat ovat hieman toisin.

Torstaina sitten illasta vielä ruokakauppaan pojan kanssa, sitten saa joulu tulla.

Aattona muksut käy syömässä ja painuvat sitten äitinsä kanssa ex-anoppilaan. Kyllähän sitä muksut tässäkin pitäisi, mutta empä tuosta ala jaksaa vääntämään. Ruuan jälkeen parin tunnin käppäily varmaan haudoille ja illasta sitten saunaa ja elämän ihmettelyä.

Tietyllä tapaa kyllä puuttuu se joulufiilis. Ennen se tuli jotenkin automaattisesti kun perheen kanssa teki sen joulun.
 
Suosikkijoukkue
HPK
Kuusen kannoin tänään sisälle. Oli aika homma hakea eilen metsästä kinosten keskeltä. Pieni krapula ei asiaa auttanut. Varsin hyvä yksilö löytyi niin on vaivan arvoista.

Pe-Su vaimon perhettä kylässä ja sitten su tai ma piipahtamaan omilla vanhemmilla kun tuossa lähellä asuvat.

Lahjoja en ole ostanut vielä kellekään. Eli siinä onkin sitten puuhaa tälle viikolle. Ruuat ajattelin tilata netistä ja noutaa sitten kaupasta. Varsinaisia jouluruokia ei meillä juurikaan syödä, joten menua pitää vähän suunnitella.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Jaa lahjoja. Meinasin perjantaina lähteä ostoksille, mutta vaimo on tainnut hankkia suurimman osan.

Ei vieläkään oikein ole joulufiilistä, mutta ehkä se siitä. Vanhempi tyttö nyt höpisee joka päivä joulusta, mutta tuntuu lähinnä herkut ja lahjat kiinnostavan 4-vuotiasta. Nuorempi ei vielä joulusta mitään tajua. Vaimo stressaa (en ole ihan varma mistä), mutta taitaa kuulua tehtävään.

Aattona käyn ensin tyttöjen kanssa faijalla puurolla ja saunassa. Sitten iltapäivällä molempien äidit tulevat meille syömään ja pukkikin käy lahjat jakamassa. Vähän hönöltä tuntuu 65€ maksaa siitä vartista, kun 4-vuotias tuntuu lähinnä pelkäävän, mutta ehkä se reipastuu kuten viime vuonna. Punaviinin maistelua odotan, ähkyä en.

Joulupäivänä faijalle ja sinne tulee myös sisko perheineen. Faijan joulupöytää odotan eniten, siellä on aina loistavat ruoat.

Tapaninpäivä, noh tiistaina jatkuu työt niin enpä tiedä mitä siinä jaksaa tehdä. Jos hiihtämään ehtisi.
 

444

Jäsen



Kyllähän tässä vähän tahtoisi tulla kiire, kun tuo perheen tuorein tulokas vie kaiken liikenevän ajan. Mutta olen sitten ratkaissut tämän niin, että nautin päivän hiljaiset hetket heräämällä paria tuntia muita aiemmin ja täräytän ompelukoneen tulille. Tuollainen tuli pakerrettua työkaverin reilun vuoden ikäiselle tyttölapselle joululahjaksi. Oli tarkoitus tehdä mätsäävät housutkin, mutta nyt on vain pakko tunnustaa realiteetit ja todeta, että aika ei riittänyt. Tällä kertaa piti ottaa pakkia vain kahdesti; ensin hupun alavara luiskahti väärin päin paikalleen ja vähän myöhemmin tuli joku aivovamma ja hihansuu meni aivan nurin niskoin. Pieniä vaatteita on vittumaista ommella, kun marginaalit on niin hiton pieniä ja joutuu soveltamaan lennosta vaihtoehtoisia toteutustapoja. Ja vain yhden kerran silpaisin vasemman käden keskisormen pyöröleikkurilla, jonka terävyydestä olen puolisoa varoitellut. Sitten vielä kummitytölle jotain vastaavaa ilman huppua, ja johan alkaa olla joululahjat valmiina.
 

penaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toverit, Inter, Pohjoiskaarre
Olin juuri Israelissa. Hieno maa kun siellä ei tarvinnut kuunnella yhtään joululaulua eikä missään ollut joulurihkamaa.
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Kyllähän tässä alkaa olla monet asiat valmiina. Eilen sain ostettua kälylle baileys-konvehtirasian ja sitä myöten lahjat on ostettu. Ja ne on myös pakattu. Silakat ja sillit on maustumassa jääkaapissa. Piparit ja "joulukakku" on paistettu ja maisteltu. Kinkku on sulamassa rapussa.
Tänään laitoin terassille vähän tonttuja (ks. liite).
 

Liitteet

  • IMG_20221220_153408_HDR~2.jpg
    IMG_20221220_153408_HDR~2.jpg
    554 KB · kertaa luettu: 216

vanukas

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Sebastian Ahon kiekkokoulu
Tänä aamuna napsahti Whamageddon. Yllättävän pitkälle sitä olikin päässyt tällä kertaa. Joulu on mukavaa aikaa ja itse en osaa siitä stressata. Mukava valmistella omalta osalta ja rakentaa jotain kivaa ja yhteistä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös